Futurez  Kulkukoira

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1492 Vastauksia
  • 697483 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #795 : 29.04.2017, 22:31:46 »
Se on muuten tosiaan melkoinen alipaine mikä tuohon yläpuolelle kovassa vauhdissa muodostuu. Samalla tyylillä muotoillun Audi TT:n ekaa sukupolvea meni Autobahnilta useampi metsän puolelle leikkimään kun tuulitunnelitestejä ei ollut tehty ihan loppuun asti.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #796 : 29.04.2017, 22:55:14 »
Audissa muoto taitaa olla aika paljon jyrkempi, mutta kokonaisvaikutustahan ei pysty sanomaan. Suoraa ensin ajattelin, mutta sitten tuumasin tehdä kaartuvan. Suoralla siivellä taitavat puhua 12-15 asteen kulmasta hyvänä ja siitä voisi hieman kaartaa.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2017, 22:58:45 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #797 : 29.04.2017, 23:06:05 »
Tuohon ne hainevät katon reunaan pitämään ilmavirran pellin pinnassa :)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #798 : 06.05.2017, 20:29:19 »
Kovin on laiskan tuntuista ollut puuhastelu viime aikoina vaikka maili tosiaan on jo loppukuusta. Voi kyllä olla, että on sen verran muuta aikaa vievää puuhaa, että jää myöhemmälle. Pitäis saada testattua aerohommelitkin kunnolla, että niihin ois jotain luottoa.

Keskiviikkona sain sen verran irti, että paikallismiitistä huolimatta tein keskikajarin paikkaan lisämittarikotelon kahdelle peltivalmiiksi. Vaihdon öljyt ja suodattimen ja tarkastelin katsastusta varten. Laatikon(lähinnä kytkinakselin boorin aiheuttama) romina alkaa kuulostamaan kohtuu reippaalta.

Eilen pesaisin pohjasta sekä päältä, poistin etuhuulen ja edistin lisämittarikoteloa. Pohjalevy ja tarkempi silottelu puuttuu. Laitan pakolämpömittarin mittariston viereen ja sen takia seos- ja ahtopainemittarit on siirrettävä. En halunnut siirtää tyhjille paikoille oikealle, koska samalla niiden katselu sivusilmällä menee hankalammaksi. Kojelaudan päältä ehtii vilkuilemaan paremmin.

Tänään ei sitten muuta saanutkaan aikaiseksi kuin katsastuksen ja vähän sisustan putsausta. Jostain syystä oikea takajarru piti hieman huonommin kuin vasen. Sattumalta päivälleen vuosi edellisestä katsastuksesta ja vain noin 5800 mailia(~9300km), saman verran kuin aiempien katsastusten välillä oli myös.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #799 : 06.05.2017, 21:25:25 »
Meinaatko auton pohjaa siloitella pellityksillä tms. Ennen mailin vetoa?

Rallissa näin joskus muistaakseni Focuksessa/Fiestassa pohjan pellityksissä "roiskeläpät" pohjassa, jotka menivät vaakatasossa taakseppäin taka-akselin kohalla. Eli sulki akselin tavallaan omaan poteroonsa, estäen kivien ja ilmavirran pääsyn akselille pyörimään, mutta ulosjoustoissa antoi akseliston roikkua ja jousti edestä pois.

Toimisikohan tässä sama?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #800 : 06.05.2017, 22:05:42 »
Jotain sellaista teen. Se on vielä auki teenkö alatukivarsien läheltä kulkevat levyt, jotka ovat kokonaan kiinni korissa. Vai kiinnitänkö toisesta reunasta tukivarteen ja toinen reuna kardaanin lähelle etukulmaan kiinnike, jossa on nivelpiste samalla kohtaa kuin tukivarren etupäällä. Saa seuraamaan jousituksen liikettä. Takakulman kiinnitys on vaan se asia jota joutuu miettimään. Levyyn voi tietysti tehdä jäykisteitä, mutta riittääkö se, ettei elä kovin paljoa ja pidemmän päälle murra kiinnityspisteitä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #801 : 06.05.2017, 23:21:02 »
Niin, pelti on mainiota materiaalia, muttei vain välttämättä jokapaikassa toimi. Alumiini väsymysmurtuu vielä herkemmin.

Noissa mainitsemissani ralliautoissa oli materiaali semmoista noin 7-10mm vahvaa, väriltään punaista muovimaista kumia. Liekkö sitten ihan "roiskeläppätavaraa" vai mitälie, mutta sormin sitä ei voinut taittaa. Kaksin käsin vääntäessä kyllä taipuu, mutta palautuu muotoonsa.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #802 : 07.05.2017, 09:18:23 »
Kaveri teki rata-autoonsa aeropäivityksen, siinä koko alusta tehtiin tasaiseksi alumiinisella kennolevyllä. Kevyttä ja erittäin jäykkää. Samalla diffuusori ja pari muutakin juttua :)
Voisi olla hyödyllinen juttu vaikka nähdä livenä, uskoisin että vierailu mahdollinen jos kiinnostaa....

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #803 : 08.05.2017, 22:57:26 »
Pitää katella jos jossain välissä innostuu käymään.

Laitoin pakolämpömittarin paikalleen tänään. Rungon halkaisija on 77mm, joten mittariston viereistä ylempää reikää joutui suurentamaan reilusti. Ja mittarin etupaneeli jäi ulommas, koska se on vielä isompi kuin runko. Enempää en halua pilkkoa ympäryksiä, joten saa olla noin. Eli ei ihan istu heittämällä 240 kojelautaan :P Alustavan testailun perusteella mittari ja anturit toimii normaalissa anturissa kuten pitääkin. Kunnon testiä antureille ei vielä saanut tehtyä. Eli miten hyvin reagoivat isommalla kuormalla. Johtoa ois saanut olla ~40cm vähemmän.

Mittari on siis MGL Avionics TC-3. Onhan sillä hintaa, mutta pitäis olla hyväkin(lentokonekäyttöön tarkoitettu). Hieman erikoisuuksiakin noin asennuksen kannalta. Johtojen vedonpoistot eivät ole ruuvattavissa kiinni liitinkuoriin kuten voisi olettaa ja liittimien lukitus mittariin tehdään, kyllä, talttapääruuveilla :D Ahtopaine- ja seosmittarit ovat uudessa mittarikotelossa keskikajarin paikalla ja näkyvyys on hyvä. Ois vaan pitänyt tehdä pidempi lippa koteloon, nyt mittarit peilaavat tuulilasiin. Eihän se sinällänsä häiritse, mutta vois olla ilmankin. Josko huomenna sais päivänvalossa jonkinlaisen kuvan. Öljynpainemittarin jätin pakolämpömittarin alle ja näin jälkikäteen katseltuna sen ois voinut siirtää pakolämmön oikealle puolelle.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2017, 22:59:30 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TTL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #804 : 09.05.2017, 22:44:39 »
Mielenkiinnosta kyselen. Onko sulla minkä laiset / tyypin anturit? Suomen kaupoissa näky olevan aika arvokkaita nuo anturit, ulkomailta saa kaikki yhden hinnalla, kuten yleensä.  :idiot2: Lienekkö sitten suuria laadullisia eroja noiden välillä, vai pelkästään myyjän kate.

Tuommonen pakolämpömittari liki väistämätön hankinta, jos meinaa hyötyä sekventiaali ohjauksesta isommin.

Volvo 960 2.5 -95

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #805 : 09.05.2017, 23:19:37 »
Tuolta tilattiin Juzin kanssa: http://www.tc.co.uk/
Suht vastaavilla spekseillä kuin Sporttiauton myymä. Sillä erolla, että johdon päällä on lasikuitueriste ja rosteripunos(lämmönkesto 480°C ) ja rosterisella asennusnipalla. Hinta kuluineen alle puolet Sporttiauton hinnasta. Kiina-antureita tuli kokeiltua erilaisia kohtuu ohuellakin kärjellä, eikä ne olleet nopeudeltaan lähelläkään samaa kuin nykyiset. Voisivat ehkä vieläkin nopeammat olla, esim. 1mm kärjellä. Mutta katsotaan nyt miten näiden kanssa käy.

Kovin pieniin lämpöeroihin ei kannata juuri puuttua millään tavalla, voi vaihdella asioista riippuen jonkin verran. Tietää tehdä jotain jos vedossa alkaa tulemaan kovin suuria eroja tai joku pytty käymään reilusti kuumempana. Tarkkaa pyttykohtaista mittausta varten ois lambdalle laitettava paikat joka putkeen ja siirrettävä sitä sitten esim. penkissä ajaessa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #806 : 27.05.2017, 20:50:38 »
Meinasin jo aiemmin vaihtaa laatikon, mutta enpä ottanut huomioon, että tarvitsee kytkinakselin stefan ja apuakselin tulpat uudet. boost:in neuvoilla purin "uuden" laatikon jo valmiksi ja aika yksinkertainen operaatiohan se oli loppujen lopuksi. Tänään vasta sain vaihdon aikaiseksi.

Ensimmäisellä yrityksellä tottakai meni vaihteensiirtovivusto siten, että kaksi vaihdetta pyrki päälle kerralla. Sen mahdollisuuden takia ei tullut paria pulttia pidemmälle kasattuakaan ja toisella kerralla saikin kaikki osat oikeisiin koloihinsa. 6-lapaisen upotetulla keskiöllä olevan sintterin tilasin bakaxeldelarilta ja boost vaihtoi siihen toiselle puolelle paksummat palat, ettei tarvitse sorvauttaa vauhtipyörää. Vanha levy ois mennyt pelkällä keskiönvaihdolla, mutta halusin kokeilla onko nuo keskiöt pidempi-ikäisiä. Asetelmaksi tuli samanlainen -765 kuin ennenkin. Ei siinäkään mitään vikaa sinällänsä, hieman pinta kulunut vain. Ajelun perusteella laatikko toimii kuten kuuluukin.

Vanha ja uusi levy:


Ja tuon verran jäi tavaraa yli:


Otin hukkaportista kannen pois, koska tahtoo nostaa paineita kierrosten mukaan. Liikkuu kuitenkin vapaasti ja menee pohjaan asti. Onko sitten paineensäädin vikaantunut. Tosin nyt vasta muistin, että tulikohan laitettua jäykempi jousi viime vuonna. Testattava sekin.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 23:42:16 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #807 : 29.05.2017, 21:31:42 »
Tein häntäputken uusiksi(suoraksi) diffuusoria ajatellen.



Avasin hukkiksen kannen uudestaan. Ei ollutkaan laittaa löysempää jousta, joten poistin jousen päälle säätöä varten tekemäni levyn. Nyt painetta voi jopa säätää. Muistikuvan mukaan paineensäätö toimi HX55:n kanssa kyllä, mutta nyt sitten K31:llä ei ??? Tarkastin etupyörien tasapainotuksen, vain vajaa 5grammaa oli muuttunut renkaiden asennuksen jälkeen. Takarenkaiden uusinta alkaa olemaan ajankohtainen.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 23:41:47 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #808 : 16.06.2017, 23:25:00 »
Viime viikolla tuli testimielessä yritettyä kuminpolttoa pari kertaa. Siinä yksi yritys: https://youtu.be/mHOAmq6yjEQ

Eipä siitä oikein kummoista iloa saanut irti, koska ei ole linelockia. Jarrut ovat sen verran tasapainoiset ja takapäässä pitoa, että ei jaksa kunnolla enää pyöriä jos haluaa pitää paikallaan. Eikä viitsisi kiusata kovin paljoa, tosin sekin oli vissiin liikaa. Sen jälkeen alkoikin voimansiirto värisemään etupäästä. Hyvinkin voimakkaasti noin 87-107km/h nopeuksissa, käytännössä sillä välillä ei viitsi ajaa ellei ole aivan välttämätön pakko. Millään muulla ei ole merkitystä kuin ajonopeudella. Yhtään vedättäessä tai jopa pintakaasulla paha, moottorijarrulla aika paha noin 100km/h kohdilla ja rullatessa miedoin. Hiljempaa tai kovempaa ajaessa tilanne on ok, eikä veto vaikuta tilanteeseen.

Koetin viime viikonloppuna kotona tunkkailla ja etsiä syytä. Tänään töissä hain vikaa lisää ja nosturilla ajelun, sekä eri kardaanin etu- ja takapätkillä testaamisen jälkeen joutunee toteamaan, että laatikon takapäästä tulee. Värisee vaikka ajaisi nosturilla pelkkä kardaaninetupätkä kiinni. Riittää kunhan laatikon pyörintänopeus on suht sama kuin maantiellä. Ulospäin ei kuulu mitään, laatikko hieman tutisee, sisällä on kunnon jyminä. Eri tukikumillakin testasin, eikä kardaani ravista silminnähden. Mikään ei ota kiinni minnekään, eikä koneen tai laatikon tuennat näytä vioittuneen. Jee :buck2:

Takajarruissa on ollut ravistusta koko ajan vaihdon jälkeen. Katsastusmiehen mielestä ei ollut mitään, vaikka teki pientä mutta nopeaa viipotusta. Kellotin levyt paikallaan ja molemmin puolin ulkoreuna heitti noin 0,3mm. Heitto ei siirtynyt levyä kääntäessä, vaan pysyi samalla kohdalla suhteessa napaan. Levyn ja navan välissä on vanhoista jarrulevyistä sorvatut lätyt. Putsasin pinnat asentaessa, putsasin ne uudestaan, laitoin anti-seizeä ja levyn päälle. Käänsin lättyä aina pykälällä ja mittasin heiton levystä. Heitto ei ollutkaan koko ajan sama tai samalla kohtaa eli sekä lätyssä, että navassa on heittoa. Pitää siis sorvauttaa vetarinpäät ja uudet lätyt. Kääntelyllä sain heittoa pienennettyä ja nyt jarrujen ravistus on hyvin pientä. Jotain sentään mennyt parempaan. Siinä pyöritellessä tuli myös kuunneltua, että oikea takapyöränlaakeri on vaihdettava. Vasemmalle saattaa riittää voitelu.

Vaihdoin uudet takarenkaat, Hankook Ventus S1 Evo2, koko sama. Saas nähdä miten käy vetopidon suhteen. Vesiurat on niin leveät, että kumia on varmaan neljännes vähemmän. Ovat tietysti myöskin huomattavasti hiljaisemmat siinä samalla.


Kuvien uusi osoite: https://lankku.kuvat.fi/kuvat/245+GL+-90/
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 23:41:14 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #809 : 19.06.2017, 11:07:51 »
Tuosta ravistelusta niin mulla oli tapaus sellainen että tärinä oli paha just siinä 80-100kmh. Teki niin että kun vaihoi eturistikko niin kesti ehkä paripäivää. Huomasin samalla että löysää oli myös laatikossa, pelkäsin että laatikko joutuu avata mutta kun vaihdoin kardanin toiseen niin loppui värinä
Mun loppupäätelmä on että kun kaardaani on viallinen niin löysää kertaantuu laatikosta, taas jos kardaani tasapainossa niin pieni löysä ei haittaa laatikonpäässä
Varmaan olet kaikkia koittanu montaa kertaa, mutta tämä oli vaan mun kokemus

 

Futurez  Kulkukoira