Carcom Oy  Elekma

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1492 Vastauksia
  • 696295 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 513
  • www.vrcf.fi
Ai että,hienoa jälkeä taas

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Kannen sain takaisin jo tiistaina, silloin en kummempia tehnyt kuin tiivistepintojen putsailuja. Tänään laitoin venttiilijouset takaisin ja kannen paikalleen.

D5 turbo otti eilen loparit. Aamulla töihin lähtiessä kiljui aika pitkään, ja painetta oli alle 0,05bar kunnes tippui kokonaan pois toiminnasta. Noin 570tkm se kesti ja nyt voisi etsiä hieman vähemmän ajetun tilalle. Kone oli hieman hidas heräämään jo V70:ssä ollessaan. Vaikkei silloin mitään vikakoodeja tullutkaan ja herättyään veti hyvin, niin ehkä toiminnassa on ollut sanomista jo silloin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Tänään niputtelin valkean ja pesin imusarjan jottei ihan niin paljoa olisi sattumia sisällä. Alkukäyttelyn perusteella käy normaalisti, eikä vuoda mitään. Huomenna koeajo ja muuta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Kävin polkaisemassa pikku lenkin valkealla ja taas mennään :sundaydriver:

Se unohtui eiliseltä kirjata, että imusarjaa pestessä huomasin kaasuläpän heiluvan akselissa. Molemmat ruuvit olivat löystyneet ajan myötä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Eilen kävin ajamassa valkealla pikku lenkin, vaihdoin öljyt ja tarkastelin paikkoja. Tänään kävin jälleen L&L dynossa kokeilemassa mitä tällä kerralla tapahtuu. Harmillisesti mitään ongelmia ei ollut dynossa, eikä sen jälkeenkään.

Ensimmäinen veto samalla ahtopaineella kuin viimeksi ja nyt ehjien osien myötä 110hv enemmän. Herääminen tapahtui nytkin 500rpm aiemmin kuin -22 syksyllä. Vääntöä tulee pienemmän kompurakotelon ja nokkien ajoituksen myötä reippaasti enemmän. Vähän säädin nokkia jotta vääntöpiikkiä sai alemmas ja myöhemmälle. Silti 1,9bar paineella lukemat oli korkeammalla kuin ennen ja herääminen reilu 400rpm aiemmin. Tehohuipussa eroa vajaa 300rpm.

Lukemien puolesta navalta 696hv@5691rpm ja 938Nm@5128rpm. Sitä en tiedä oliko ohjelmaan asetettu lämpötila ihan kohdallaan muutaman vedon jälkeen joten sekin lievästi parantaa lukemia, muttei vaikuta parantuneeseen käyttöalueeseen :) Jotain eroa on, koska polttoaineentarve kasvoi selvästi aiemmasta. Nyt jos joskus olisi aihetta laittaa sähköinen paineensäädin loiventamaan vääntöpiikkiä.

Kuvassa verrokkina vanha ja nykyinen veto. Ehkä vähempikin riittää radallakin ::)

Klikkaamalla isommaksi ja myös tuolla: https://lankku.kuvat.fi/kuvat/245+-92+Bxxx/60.jpg

Ja videonpätkä samalla paineella otetusta "varmistusvedosta": https://www.youtube.com/watch?v=sKolHdjx6oY
« Viimeksi muokattu: 28.12.2024, 21:17:01 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
D5 sai toisen turbon, joka odottelee vaihtoa.

Sitä odotellessa valkeaan ja myös sen tekniikkaan irtona alkoi olemaan lisääntyvää kiinnostusta. Niin siinä myös kävi ettei laitos ole enää omistuksessa ja uusi omistaja haki tänään pois.

Eilen otin pois säilöstä jotta sain tehtyä vielä omasta mielestä tarpeellisia juttuja.


Asialistalla nämä olivat muutenkin, joten sama hoitaa niiden osalta loppuun asti. Perään meni uuden täyttötulpan lisäksi Redline Shockproof Heavy ja laatikkoon MTL(yksi purkki puuttuu kuvasta), niiden lisäksi polttoainesuodatin ja apulaitehihna.


Katselin paikkoja ja niputtelin löysänoloisia johtoja sekä letkuja yhteen, myös kojelaudan alla. Vasemman takatunkinkorvan vierestä löysin koneen aukaisun yhteydessä pienen reiän ja paikkasin sen nyt. Jäi näköjään ottamatta kuvatus hitsin jälkeen.


Omistajuus vaihtui jo perjantaina ja ostaja näki vasta tänään auton ensimmäistä kertaa, joten siinä mielessä oli hieman erikoiset kaupat :D Ostajan isä kävi alkusyksystä katsomassa autoa itselleen, mutta sillä suunnalla suunnitelmat muuttuivat ja suositteli autoa pojalleen joka innostui asiasta riittävästi. Alkujaan meinasivat viedä trailerilla, mutta suostuttelin ajamaan koska pitäähän sen nyt 200km kulkea kelissä kuin kelissä :P

Ehkä tämän myötä Englantilainen liikkuu joskus taas? Ehkä ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
D5 turbonvaihto venyi venymistään, mutta sain sen loppuun viikko sitten. Ensin käyttelyä paikallaan ja siitä pikku lipaisu kaasulla sai koneen ryntäämään. Imaisi välijäähyyn kerääntynyttä öljyä ja lähti sillä käymään. Jarru päälle, kakkonen sisään ja kytkin ylös niin sai sammumaan kerrasta. Lähti käyntiin ja kävi normaalin kuuloisesti. Kiva pölly jäi siitä jälkeen ::)

Seuraavana päivänä porasin välijäähyn alanurkkaan reiän ja auton ollessa pihassa hieman kallellaan annoin illan ajan öljyn valua astiaan. Lähemmäs 1,5l sieltä tulikin. Putsasin samalla koneen ja välijäähyn välisen ahtoputken sekä suihkutin puhdistussprayta välijäähyn molemmista päistä sisään. Kävin illalla ajamassa lenkin ja alkutunnustelun sekä kuulostelun jälkeen annoin reilummin kenkää jotta saa enimmät savut savusteltua. Vaikutti toimivalta koneen ja turbon osalta.

Aamulla töihin ja töiden jälkeen öljynvaihto sekä pyöräytin kierteen ja pikku pultin välijäähyn reikään. Sen jälkeen on tullut muutama satanen ajettua ja kulkee edelleen. Turbo toimii huomattavasti paremmin kuin vanha. Muutos on niin suuri, että vanha on ollut viallinen jo tekniikanluovuttajassa ollessaan vaikkei siinä mitään koodeja tai häiriöitä ollutkaan. Tuurillaan ettei hajonnut lopullisesti vaikka radalla kesämiittireissulla :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
D5 on ollut ajossa ongelmitta koko ajan. Heti tuoreeltaan tekniikanvaihdon jälkeen vaihdoin jäykät Bilsteinit pois, laitoin taakse tilalle halpis Vectorit. Ne osoittivat jo viime vuonna väsymisen merkkejä ja viime viikolla laitoin Kybit tilalle. Vectoreista oli heikentynyt sisäänjouston vaimennus aika reilusti.

Viime tiistaina kävin L&L napadynossa testaamassa miten ohjelma turboa ohjaa kun Scangaugen mukaan map meni tappiinsa(1,55bar) alakierroksilta lähtiessä. Ja nyt on selvästi liikaa ahtoja vedon alussa. Paine on 1900rpm kohdalla 1,8bar ja turbo sakkaa aika railakkaasti sillä kohtaa. No, se korjaantuu ohjelmapäivityksellä. 3200-4100rpm oli noin 10hv sisään ja huiput 203-204hv pyörältä @ 1,55bar. Testattiin laittaa palikka kaasupolkimen alle josko sillä olisi saanut loivennettua heräämistä, mutta palikka oli ilmeisesti liian pieni koska tilanne toistui eikä tehokaan tippunut kuin 5-6hv. Toisaalta palikan kanssa vääntöä tuli ahtohuipun kohdalle 30Nm lisää. Uutta mittausta sitten kun tilanne on muuttunut.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

KL-varaosat  Race.fi