Aloitetaan koostella landiaan aloitetusta aiheesta. Toisen viestin lopussa on hieman tuoreempaa tekstiä.
Kun kiinnostus 242:een loppui ja näin yhden itsellä vähän aikaa olleen matalan valkean 245:n, tuumasin että pakko hommata farkku. Ensisijalla oli mielessä valkea, mutta kyllä grafiitinharmaakin näköjään käy. Vaikka kuppaisilla 14" pelleillä näyttikin huonolta väriltä farkun koriin.
Viime viikon loppupuolella aloin katselemaan farkkuja netistä ja soittelin muutamille tutuille josko ois tiedossa. Live vihjasi nettiautossa olevasta farkusta, joka oli jäänyt itseltä huomaamatta. Lauantaina kävin katsomassa, eli hakemassa

Kori on ruosteen suhteen hyvässä kuosissa. Pintapelleissä on jonkin verran pieniä lommoja, jotka voisi yrittää oikaista. Sisustassa sanomista on lähinnä kuskinpenkissä, muuten selviää imuroinnilla. Lämppärinmoottori ei toiminut, laatikko vuoti myyjän mukaan öljyä ja akku oli finaalissa. Edessä sähkölasit, kontissa näkösuojaverho, takana toimivan oloiset nivomatit

, kone B200E ja laatikko AW-70. Painepumppu rutisi eli tankkipumpussa vikaa. Muuta erikoista ei olekaan kuin se, että ohjaus on oikealla. Auto on tuotu 2004 muuttoautona Englannista. Mittarilukema on 157000mailia, mutta mistä näistä tietää

Eikä sen ole niin väliksikään.

Ensimmäinen omistaja Suomessa oli myyjän puheiden mukaan Volvolla hommissa ja sen mukaisesti huollot on teetetty siellä. Hanskalokerosta löytyi Bilian kuitti vuodelta 2007, jossa on listattuna sellaisia halpoja osia kuin hammastanko, rattiakseli, ohjauspylväs sekä alapallot. Mittarin mukaan vaihdon jälkeen on ajettu noin 40tkm ja hammastangossa on vain pientä hapettumaa pinnassa, joten kyllä se vaihdettu on.
Ostopäivänä ja myöhemminkin ajovaloja tuli hieman ihmeteltyä, koska ne jäivät himmeästi palamaan parkkien ollessa päällä.
Ratkaisu löytyi apukuskin puolelta rintapellistä. Palikan poistolla ei muuta vaikutusta valojen toimintaan ollut.
Kuvat ostokunnosta.
Maanantaina töiden jälkeen vähän alottelin auton kanssa ja purin lämppärinmoottoria esiin sen verran, että kotelo jäi paikoilleen letkut kiinni. Katsoin alle tarkemmin ja totesin laatikon ulostuloakselin laakeriholkin olevan täysin väljä, jonka takia stefakin vuoti. Tuulilasinpyyhkijöitä koittaessa tutunoloinen rutina kuului moottorista ja magneettihan siellä oli irti. Kuoren irrotus, puhdistus, magneetin kiinnitys kemiallisella metallilla kun ei muutakaan ollut siihen hätään ja kuoren maalaus sisäpuolelta. Eiköhän se aikansa kestä.
Tiistai: Vaihdoin lämppärinmoottorin ja "yllättäen" kotelossa oli pari kourallista lehtiä. Puhdistelin kennon ja laitoin kasaan. Vaihdoin taka-akselistot kaikkineen ristiin 242:n kanssa ja asensin tasauspyörästön 242:sta siirtyneeseen akseliin. Olin ottanut siitä lukon aikaisemmin 142:een. Vaihdoin myös kokomustan maskin ja valojen päälilistat 242:sta.
Keskiviikko: Vaihdoin etuakselistot ristiin 242:n kanssa ja säädin pyöränkulmat. Etuputkesta maahan on noin 8,5cm.
Torstai: 6d:n orastava kannentiivistevika pakotti laittamaan 245:n kuntoon katsastusta varten perjantaiksi, koska viikonlopulla pitää kuskata tavaraa. Sen takia piti käydä tutulta hakemassa laatikon peräkoppa hyvällä holkilla ja ehjällä stefalla(ei ainakaan vielä vuoda). Laatikkoon joutui hieman lisäämään öljyä. Kardaanin etupätkää paikoilleen laittaessa huomasin tukilaakerin olevan hyvin jähmeä, joten uutta tilalle. Vaihdoin paikoilleen 242:n putkiston etuputkea lukuunottamatta. Vanhassa oli takapönttö niin räjähtänyt, ettei korjaamisessa ollut järkeä. Etuputken laittamiseen ei ollut aikaa, eikä se tällä koneella ole mitenkään hyödyllistä edes. Nyt on siis etupönttö ja akselin ylitys 3", takapönttö ja häntäputki 2,5". Akselinylityksen takapönttöön liittyvää osaa joutui hieman lyhentämään, koska 242:ssa ei ole varapyöräkoteloita. Lyhennyksestä huolimatta muuta muokkausta ylitykseen ei tarvinnut onneksi tehdä. Nyt jää tankin ja varapyöräkotelon väliin ehkä 1-1,5cm puolelleen. Ei ainakaan vaikuta hakkaavan mihinkään. Häntäputki tuli lyhentämällä 142:een tekemääni ensimmäistä versiota. Jarrut ilmasin kunnolla, suuntailin valoja, tarkastin seoksen(selvästi laihalla) sekä sytkäennakon, pienensin joutokäyntiä hieman, yms..
Perjantai: Käsijarrun tiukkaus kahvalta vielä konttorin pihassa ja odottelemaan. Lopputuloksena madallusmuutos sekä katsastus suoritettu ilman huomautuksia. Parempi niin, koska olisi pitänyt katsastaa keväällä. Töiden jälkeen jälleen muutama tunti ropaamista. Kaksi tulpanjohtoa meni uusiksi löysyyden takia ja yhteen tulpanhattuun oli huonon kontaktin takia tullut jo hyvä hapetuskerros. CO:n säädin kahden pintaan. Aikaisemmin oli liiankin laihalla jonkun aikaisemman säätäjän jäljiltä, CO 0,46, ja käynti parani huomattavasti. Jakohihnan tarkastin ja kiristin. Tankkianturipaketin vaihdoin toiseen vähän parempikuntoiseen ehjällä pumpulla varustettuun. Bensamittari jäi pois pelistä, pitää purkaa lattiapaneeli pois kunhan saa kuskattavat tavarat pois kyydistä.
Nyt näkymä on tämä ja samalla suurimmat kosmeettiset muutokset on suoritettu:
Kuvat laitoista.
Tekniikkapuolelle tulee luonnollisesti muutoksia ja tehotavoite on "useita satoja hevosvoimia"

Mutta niistä lisää sitten joskus kunhan jotain tapahtuu, siihen asti keskitytään polttamaan karstoja pois nykyisestä koneesta. Mitä todennäköisimmin ohjauksen joutuu siirtämään toiselle puolelle, vaikka se ois mukava pitää nykyisellä paikalla.