Proturbo  Autodiagnoosi

Foorumilaiset rakentaa ja remontoi & yleistä keskustelua rakentamisesta

  • 1208 Vastauksia
  • 251704 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Täsmennetään vielä että en ollut laittamassa sitä finnfoamia niiden runkopalkkien väliin, vaan tarkoitus oli asentaa ne vaakaan, suoraan siihen palkkien päälle ja sen eristelevyn päälle sitten gyproc-levyt. Lämpötilanvaihtelut tallin sisällä ja niistä johtuva kosteus pysyis pääasiassa tallin sisäpuolella? Seinien runkopuut on siis 50x130 tavaraa 60cm välein, ja jos sinne väleihin ei alettais laittamaan villaa ym. niin yläjuoksuun on mahdollista porata ilmanvaihtoreikiä mistä kosteus pääsisi nousemaan ylös välikatolle.

Jos löytäisin kameran jostain niin voisin ottaa tallista pari valokuvaa. Ne kertois paljon enemmän kuin se mitä koitan kirjoittamalla selittää  :)
Juu, ymmärsin. Kuvaamallani tavalla ulkosennän kosteusrasitus on pientä, jos (ja kun) alapäässä on tuuletusraot ja yläpäässä tuuletus toimii (600 jaolla poraat 4 20mm reikää yläjuoksuun)

Saat kohtuuhinnalla seinät lämpöä ja tuulta eristäviksi. Lisäksi jos tuntuu niin sisäpuolelle uretaanieriste. (silloin sisempi höyrynsulku pois)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Empiirisiä tutkimustuloksia odotellessa..

-05 hirsimökin ikkunoihin meni pellavilla, oveen uretaani. Painumisessa/ ilmavuodoissa ei havaittavia eroja. Ehkä jälkipolvet sitten joskus toteaa kumpi eli pidempään ja oli kokonaistaloudellisempi.

Ilmanvaihto ja rakenteiden tuulettuvuus on se avain terveeseen asumiseen ja rakenteeseen.
Rakenteiden tuulettuvuus= ilmavuotoja rakenteissa = lämpöhäviöitä +  hallitsematonta kosteuden liikehdintää.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2385
  • www.vrcf.fi
Totta, mutta oikein toteutettuna lämpöhäviöt ei ole merkittäviä. Väärin tehtynä taltioitu lämpö ja kosteus taas tuhoaa hitaasti mutta varmasti. Yleensä terveys askukkailta menee ensin.


V70 D5A -09

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Totta, mutta oikein toteutettuna lämpöhäviöt ei ole merkittäviä. Väärin tehtynä taltioitu lämpö ja kosteus taas tuhoaa hitaasti mutta varmasti. Yleensä terveys askukkailta menee ensin.
Senpä takia huolellinen höyrynsulku tiivistyksineen ja teippauksineen on ensiarvoisen tärkeää.
Ja tilan oikeanlainen ilmanvaihto pitää myös huomioida.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Ristus

  • Kaksonen Jr. - Teiden ritari
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8101
  • Mörkö
    • Kotisivut
Hirsitalot on ainoita joiden kuuluu päästää ilmaa läpi...

Nyt kun omaa aletaan nostaa pystyyn joskus keväällä niin pitää kyylätä että kaikki muovit tulee teipatuksi kunnolla ja läpiviennit myös.


Mutta ei tuo mun asia ollu tähän topiciin vaan piti kysyä että onko porukka rakentanu noita ultimatemarketin autotalleja ittelleen koskaan kukaan missään millonkaan?

http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=UKTAT8_1.html

Tollasta vähän ajatellu... tai sitten vaan tekee pitkästä saman näkösen mutta isommalla varastolla ja korkeemmalla tallin katolla+ vähän extraa seiniin että mahtuis talliin itekkin...
« Viimeksi muokattu: 04.01.2012, 11:29:44 kirjoittanut Ristus »
855 2.5 10V -96 man, V40 T4 -98 man, V70 2.4T -02 man ja XC90 -04 D5 AWD geartronic

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1420
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Empiirisiä tutkimustuloksia odotellessa..

-05 hirsimökin ikkunoihin meni pellavilla, oveen uretaani. Painumisessa/ ilmavuodoissa ei havaittavia eroja. Ehkä jälkipolvet sitten joskus toteaa kumpi eli pidempään ja oli kokonaistaloudellisempi.

Luultavasti uretaani on murusina siellä välissä kun hirsikehikko on elänyt. Ainakin se, joka joskus vaihtaa oven kiittelee kun on urtsia käytetty >:(
Ennenhän urtsilla tilkittiin ovet ja ikkunat, nykyään sitä ei käytetä kumpaankaan, koska karmien jälkisäätö on mahdotonta jos karmit on liimattu urtsilla runkoon. Kävin kesällä korjaamassa yhtä mökkiä kun hirsien iso väli oven pielessä oli ruvennut ottamaan omistajan silmään, ei tarvinnut kun ottaa vuorilaudasta yksi rautanaula pois niin väli painui kiinni. Hirsirakennuksissa vuorilautoja ja listoja ei saa naulata kiinni hirsiin vaan aina vain ja ainoastaan ikkunan tai oven karmiin. Hirsi elää aina, yhden vanhemman hirsirakentajan mukaan hirsirakennus painuu niin kauan, että räystäät ottaa maahan :D
Peugeot Boxer 2,2 HDi
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2385
  • www.vrcf.fi
Yllättävää kyllä -vieroitusoireita uretaanista ei ole. Toki yläreunaan olivat laittaneet villan..

Hirsirakenteessa ei ovia ja ikkuhoita ruuvata suoraan runkoon, vaan karapuuhun, joka sallii painumisen.

Painumissääntö on "painuu siihen asti kunnes kurkihirsi on maassa" ;D
« Viimeksi muokattu: 04.01.2012, 16:42:47 kirjoittanut D5GT »


V70 D5A -09

Poissa mista

  • Aluevalvoja
  • Valvoja
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2112
    • Instagram kuvat
Tars itekki laittaa kuvia tänne. Nyt 7kk tehny pirttiin laajennusta ja alkaa se loppukin kait joskus häämöttää. Saatiin yksi makkari lisää, KHH, pesuhuone ja sauna.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2086
  • www.vrcf.fi


Mutta ei tuo mun asia ollu tähän topiciin vaan piti kysyä että onko porukka rakentanu noita ultimatemarketin autotalleja ittelleen koskaan kukaan missään millonkaan?

http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=UKTAT8_1.html

Tollasta vähän ajatellu... tai sitten vaan tekee pitkästä saman näkösen mutta isommalla varastolla ja korkeemmalla tallin katolla+ vähän extraa seiniin että mahtuis talliin itekkin...

Kaveri rakensi "pakettitallin", oiskohan ollut juuri UM. Seuraavan tehnee pitkästä tavarasta. Maksaa saman, mutta saa huomattavasti viimeistellymmän työnjäljen, nuo puuelementit ovat n 1,2 m pituisia ja liitoskohdat kyllä erottaa ulkoseinästä. Lämpöeristys täytyy tehdä selluvillalla tms, koska rakenteessa ei ole tuuletusrakoa. Isoin duuni tallissa on kuitenkin perustuksissa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa macro

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 493
  • Volvo se olla pitää...
Hirsitalot on ainoita joiden kuuluu päästää ilmaa läpi...

Nyt kun omaa aletaan nostaa pystyyn joskus keväällä niin pitää kyylätä että kaikki muovit tulee teipatuksi kunnolla ja läpiviennit myös.


Mutta ei tuo mun asia ollu tähän topiciin vaan piti kysyä että onko porukka rakentanu noita ultimatemarketin autotalleja ittelleen koskaan kukaan missään millonkaan?

http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=UKTAT8_1.html

Tollasta vähän ajatellu... tai sitten vaan tekee pitkästä saman näkösen mutta isommalla varastolla ja korkeemmalla tallin katolla+ vähän extraa seiniin että mahtuis talliin itekkin...
Aika monestihan tuommoset toteutetaan 9.9m2 varastolla, ni ei tarvi osastoida sitä varastoa erikseen... 10neliöinen, ja isommat varastot pitää erikseen osastoida, niinku tuonne linkattuunkin oli merkattu...

Poissa mikan

  • Hotelliyöpyjä
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4243
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tuulettuvat, muovittomat rakenteet on pop, tiloissa, jotka on välillä kylmänä.. Höyrynsulku väärässä paikassa pilaa helposti..

Eli eivät hyörysululliset rakenteet, vaan ilmasululliset...  Muovi on höyrysulku, tervapaperi on ilmasulku.

Edit: uretaani, esim finfoam on huono ääneneristäjä, sen varaan ei kannata laskea.
Ja kun EI!

Finfoam tuotemerkki on polystyreeniä, eli kansankielellä "styroksia".
Lainaus
Finnfoam on solumuovi, jonka
Finnfoamin pääraaka-aine on lasinkirkas polystyreeni.
pääraaka-aine on polystyreeni.
Polystyreeni ei ole terveydelle vaarallinen aine toisin kuin styreenimonomeri. Polystyreeni on kestomuovi, joka voidaan uudelleen sulattaa ja käyttää raaka-aineena.
http://www.finnfoam.fi/index.php?page=6fc73976fd1df1c24f240d72ac9ae52

Styreenin monomeeriä löytää sitten vaikkapa plastic padding kemiallisesta metallista tai veneen paikkaussarjasta.

Finfoam on umpiosoluista polystyreeniä. Uretaani on täysin erilaista ainetta, jota suomessa valmistaa mm. SPU-eristeet.  Uretaani on eristyskyvyltään parempaa kuin styreeni ja lisäksi se imee itseensä vähemmän kosteutta.

Täsmennetään vielä että en ollut laittamassa sitä finnfoamia niiden runkopalkkien väliin, vaan tarkoitus oli asentaa ne vaakaan, suoraan siihen palkkien päälle ja sen eristelevyn päälle sitten gyproc-levyt. Lämpötilanvaihtelut tallin sisällä ja niistä johtuva kosteus pysyis pääasiassa tallin sisäpuolella? Seinien runkopuut on siis 50x130 tavaraa 60cm välein, ja jos sinne väleihin ei alettais laittamaan villaa ym. niin yläjuoksuun on mahdollista porata ilmanvaihtoreikiä mistä kosteus pääsisi nousemaan ylös välikatolle.

Kerran olet laittamassa levytystä palkkien sisäpuolelle, niin siihen on helppotöinen ratkaisu.
http://www.spu.fi/spu_wilhelmi  tai vastaava tuote.

Lastulevyllinen wilhelmi siksi, että siihen on helppo kiinnittää keveitä esineitä suoraan. Raskaammat kiinnitykset vaativat kiinnityksen runkopalkkeihin. Lisäksi lastulevy on pienemmän ominaislämpökapasiteetin omaava materiaali kuin kipsilevy. Toisin sanoen talli lämpeää nopeammin tarpeen vaatiessa. Maalaa pinnat myös jollakin soveltuvalla ns. puolihengittävällä maalilla.

Wilhelmi vastaa 100m lasivilla eristettä. Toimii myös höyry/ilma-sulkuna kun liimataan uretaanivaahdolla ponteistaan. Lisäksi ajattelemasi rakenne jättää ulkokuoren kosteusteknisen toiminnan ennalleen.
Ainoa edellytys kunnolliselle toiminalle on tiiviys sisäkuoressa.

Pelkällä Wilhelmillä on sen verran "huono" eristyskyky, että varsinkin talvella vuorilaudoituksen ja eristeen välinen painovoimainen tuuletus toimii oikein hyvin. Vaikkakin Wilhelmin eristyskyky on parempi kuin peruskuntoisen rintamamiestalon.  :o

Laita lisäksi poistoilmakanava puhaltimella. Miellellään vastakkaisesta päästä kuin korvausilman tulo on. Talvella konvektio hoitaa homman. Kesällä puhallin voi olla tarpeen. Samaten venttiili painoivoimaiseen säätöön talviajaksi ja puhaltimelle TAMU tms. puhalimen nopeussäätö kesäkäyttöön.

Viittaus yläpohjan tuuletukseen on myös oikea. Laita päätykolmioihin tuuletusaukko soveltuvalla peitelevyllä ( ja hyönteisverkolla) mahdollisimman ylös vieläpä, jos peltikaton harjapelti ei ole tuulettuvaa mallia.

Rakenteiden tuulettuvuus= ilmavuotoja rakenteissa = lämpöhäviöitä +  hallitsematonta kosteuden liikehdintää.
Juurikin näin!   :)

Ilmavuotojen, kastepisteiden hallinta ja hallittu ilmanvaihto on toimivan TATE:n edellytys.
Hirsitalot on ainoita joiden kuuluu päästää ilmaa läpi...
Ja kun EI!

Hirsi ei läpäise ilmaa ja kosteuttakin erittäin hitaasti. Mutta se puskuroi sitä, imemällä ja luovuttamalla sitä hitaasti. Jos hirsi on kunnolla kuivattua kuusta (n. 5-9%), niin se ei ime kosteutta käytännössä lainkaan koskaan. Muut puulajit eivät omaa kuusen ominaisuuksia.

Juuri nyt tuossa 30m päässä on 1730-luvulla rakennettu hirsi-aitta, jota sadevesi on onnistunut vaurioittamaan viidessä vuosikymmenessä enemmän kuin edeltäneissä vuosisadoissa.
Toki kosteusvahingoittuminen alkoi jo yli sata vuotta sitten pärekaton huonon kunnon vuoksi, kun kukaan ei pitänyt aittaa säilytettävänä rakennuksena. Sittemmin appi pelasti aitan totaaliselta ränsistymiseltä 60-luvulla ja siitä asti se on seissyt mökin pihalla.   8)
Viime talven lumet tekivät suurimman painuman vuosisatoihin siihen, joten pyörö/veisto-hirsi rakennukset painuvat kunnes räystäät ovat maassa...   :D

Senpä takia huolellinen höyrynsulku tiivistyksineen ja teippauksineen on ensiarvoisen tärkeää.
Ja tilan oikeanlainen ilmanvaihto pitää myös huomioida.

Juurikin näin!  :)

Isä-ukko teki aikoinaan peruskorjauksen rintamamiestaloon 70-luvulla ja kaikki tutut pitivät hommaa hulluna silloin, koska ukko laittoi seiniin lisäeristystä 20-30cm. Ukko teippasi kaikki höyrysulkujen saumat huolellisesti niittipaikoista alkaen...  (Pilkun törkeää ja jatkettua hyväksikäyttöä).  ;)

No, viime talvena ukko valitetteli, että klapeja kului liian paljon (15 pino m3).
Systeemissä on klapi-kattila ja Jämän asuntomessuita ostettu proto-kattila (kiehahtaa helposti), sen kaverina 1500L lämminvesivaraaja. Varsinainen lämmitysjärjestelmä torpassa on ilmalämmitys (l. ylisuuri IV-kone, jonka tulot ovat lattioissa ikkuiden alla). Kyseinen kone käynnistyi -76 ja on pyörinyt keskeytyksessä siitä asti. Härvelin on valmistanut Valmet... 
Torpassa on neliöitä sen aikaisen aravasäännöstön mukaisesti (about 110m2), lämmintä kerrosalaa sellaiset 170m2.

Se, mitä muistan nuoruus-ajoista, niin ongelmana oli talvella se, jos juhlissa väkeä oli enemmän kuin 10 ihmistä, niin torpan sisälämpötila alkoi kohota nopeasti, koska mekaanisten termostaattien hitaus oli liian suurta.

Koko pointti, toimiviin rakenteisiin on huolellinen suunnittelu, toteutus ja järjen pitäminen päässä ihme-materiaaleihin uskomatta. Toimiva talo-tekniikka ei sisällä uskoa, vaan järkeä, huolellisuutta ja tietoa perusasioista, vaikka se sisältäisi viimeisiä teknisiä uutuuksia.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2385
  • www.vrcf.fi
Finfoam tuotemerkki on polystyreeniä, eli kansankielellä "styroksia".http://www.finnfoam.fi/index.php?page=6fc73976fd1df1c24f240d72ac9ae52

Joo olet oikeassa matskun suhteen, mutta Styroxina tunnettu matsku ja erillaisella rakenteella/koostumuksella -miten sen nyt snoisi ettet tarkentaisi ;D- ei sovi samaan kuvaukseen. Vaikka raaka-aine olisi sama.

Mitäs "uretaanina" tunnettu on?


V70 D5A -09

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - EcoBoost
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2600
Eikös Finnfoam ja Styrox ole 2 ihan eri asiaa? Edelliseen taloomme kun laitoin autotalliin lisäeristyksiä niin päähäni vaan jäi rautakaupan tyypin sanoma "Sentin paksuus Finnfoamia vastaa 2,5 senttiä Styroxia".

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10189
FinnFoamista tullut vähän samanlainen nimitys kuin Webastosta :). FinnFoam on yhden valmistajan tekemä eriste.

Eikös Finnfoam ja Styrox ole 2 ihan eri asiaa? Edelliseen taloomme kun laitoin autotalliin lisäeristyksiä niin päähäni vaan jäi rautakaupan tyypin sanoma "Sentin paksuus Finnfoamia vastaa 2,5 senttiä Styroxia".
Samaa itsekkin muistelisin. Taitaa johtua siitä että Finnfoami on tiiviimpi rakenteeltaan.
http://www.finnfoam.fi/index.php?action=article-getImage&article-imageId=5682
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa mikan

  • Hotelliyöpyjä
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4243
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Joo olet oikeassa matskun suhteen, mutta Styroxina tunnettu matsku ja erillaisella rakenteella/koostumuksella -miten sen nyt snoisi ettet tarkentaisi ;D- ei sovi samaan kuvaukseen. Vaikka raaka-aine olisi sama.

Mitäs "uretaanina" tunnettu on?

Polyuretaania...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Polyuretaani

Sitä löytyy mitä ihmeellisimmistä paikoista, kuten vaikkapa polarin sykemittareiden rannekkeista, pakastimien eristeistä jne...

Eristeenä  uretaani reaalimaailmassa oikein loistava.
Toki parempiakin on, mutta jonkun aerogeelin hinta on tähtitieteellinen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aerogeeli

Eikös Finnfoam ja Styrox ole 2 ihan eri asiaa? Edelliseen taloomme kun laitoin autotalliin lisäeristyksiä niin päähäni vaan jäi rautakaupan tyypin sanoma "Sentin paksuus Finnfoamia vastaa 2,5 senttiä Styroxia".

Jep, rakenteeltaan samasta raaka-aineesta valmistettuina ne ovat erilaisia.
Toinen on umpisoluista (ns. finfoam) ja toinen on avosoluista (ns. styroksi).
Toinen vettyy ja toinen ei.

Eristeitä voi vertailla ns. U-arvon avulla itsekkin. Jolloin ei tarvitse luottaa pelkästään myyntitykkien sanaan.
http://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4mm%C3%B6nl%C3%A4p%C3%A4isykerroin


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Autoracing  KL-varaosat