Carwist  Race.fi

Foorumilaiset rakentaa ja remontoi & yleistä keskustelua rakentamisesta

  • 1208 Vastauksia
  • 276105 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70 2.5

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • www.vrcf.fi
"Navetan hormit tuli massattua, jos vaikka sais tuonne saunan rakennettua takaisin. Joku n. 10v sitten purkanut pois.

Putkittaa en viitsinyt, ettei hormin pinta-ala pienenisi niin paljon, ja ettei hormi menettäisi varauskykyään."

Mihin saunan hormissa tarvitaan varauskykyä? onko sen saunan yläpuolella jokin huone tila mitä se hormi lämmittää?
Ei ole yläpuolella, mutta hormin toisella puolella on sauna, toisella takkahuone. Molemmat tarkoitus pitää jatkossa jatkuvasti lämpiminä tiloina, ei vain saunoessa.

Suurimpana syynä tuohon massaukseen on tuo, ettei hormin pinta-ala pienene. Vanhat hormit kun ei ole suoria, niin tuonne ei olisi kovin suurta putkea saanut menemään.
Toki putkeakin olisi ollut itsellä varastossa. Sitä vain mieluummin tekee kunnolla.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Sprinter 308 -98

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 674
  • www.vrcf.fi
Ei ole yläpuolella, mutta hormin toisella puolella on sauna, toisella takkahuone. Molemmat tarkoitus pitää jatkossa jatkuvasti lämpiminä tiloina, ei vain saunoessa.

Suurimpana syynä tuohon massaukseen on tuo, ettei hormin pinta-ala pienene. Vanhat hormit kun ei ole suoria, niin tuonne ei olisi kovin suurta putkea saanut menemään.
Toki putkeakin olisi ollut itsellä varastossa. Sitä vain mieluummin tekee kunnolla.

OK! Kiitos, katsos utelias kysyjä ei tieltä eksy :) ;)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3601
Hienosti dokumentoitu homma!
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2397
  • www.vrcf.fi
Hormin varauskyky on kaksipiippuinen juttu - talvella lämpöä saadaan talteen, mutta kesällä sitä taltioituu turhaan. Tosin kesällä puutakin palaa huomattavasti vähemmän ja ainakin itse olen massauksien kannalla. Tulisijan osalta harvoin tulee ulkoa melua, mutta iv-kanavissa moni on yllättynyt kuinka hyvin äänet ulkoa kuuluu. Vanhoissa rakennuksissa hormeissa on mutkia ja halkaisija vaihtelee niin, että usein 125 mm putki ei menekkään ja 100 on liian vähän tulisijalle ja ilmanvaihdollekin. Massauksella saa vähän rakenteellista lujuutta.

Putkituksessa pitäisi käyttää jotain vähän parempaa matskua, kuten kasto-inox - olen nähnyt yhden kerrostalon, jonka iv-kanvat oli putkitettu alumiinikurtun riekaleilla....

V70 2.5 - laskitko paljonko rahaa meni itse tehtynä / otitko tarjouksia ostettuna työnä?


V70 D5A -09

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6945
  • Kartanoita kartano täynnä
Saunarakennuksessa luulisi olevan ihan hyvä juttu, että lämpöä piisaa vielä kylpemisen jälkeen, niin rakenteet kuivuu.
745 B230F -89, 765 B280 -85, XC90 T8 -17

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Ulkorakennuksesta purin väliseinän, että saa tehtyä tallin sinne. Seuraavaksi pitäisi melkein tehdä reikä ja ovi päätyyn, että saa ajaa auton sisään. Sitten ruveta eristämään ja levyttämään. Tai villat onkin jo osassa seiniä, mutta panelit purkaa pois ja laittaa höyrynsulku ja kipsilevyt, että kärsii hitsata. Naapuri jo kyllä usutti tekemään samalla laajennuksen kun sitä tavaraa kumminkin kertyy :D Jonkinmoinen katos ja varasto kyllä sivulle sopisi kun ei tuo ole koolla pilattu, noin 4,8 x 8 meetriä.
Peugeot Boxer 2,2 HDi
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa V70 2.5

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • www.vrcf.fi

V70 2.5 - laskitko paljonko rahaa meni itse tehtynä / otitko tarjouksia ostettuna työnä?

Noin 650€ tuli maksamaan. sis. massat vinssin ja harjan. Hormia yhteensä 13metriä.
Lisäksi muutama kymppi muurauslaastiin, kun tein yläosan uusiksi.

Tarjouksia en kysellyt.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Sprinter 308 -98

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Autotalli tuli jo tuossa viikko sitten sisäänajettua, sähköt on vielä roikan päässä, maalaus sitten ensi kesänä:



Ja eilen aloittelin pesuhuone/saunasiiven ulkovuorauksen uusimisen, runkoleijonaa 25mm väliin ja panelointi päälle. Itse talon osalta vasta sitten, kun laajennuksen runko pystyssä:



Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4556
  • Kontinuerlich jetronic
Tässä kun on piippu/hormiasiaa sivuttu, niin heitetään paha pohdintakysymys. Öljypoltin vaihtui 35 vuotta tuoreempaan kesällä, ja nyt syksyn "tullen" (ihan kun viimesen 18kk ei olisi ollut yksi v..un syksy) tuli todettua, että piippu aivan märkä sisäpuolelta vaikka kattilasta on jo poistettu ohjainpeltejä savulämpöjen nostamiseksi. Hormi on vanhanliiton isolla tiilellä täyden kiven reikä, eli täysin perusteettoman kokoinen öljykattilalle, lie puukattilaoption tai muun asian takia noin käsittämättömän kokonen. Siispä itse kysymykseen: olin ajatellut tekeväni piippuun "laipan" päähän, ja pistäväni sinne tyyliin 30cm jottain 100mm putkea ja tiivistäväni tuon rakennelman kevyesti piipun yläpäähän, jotta se rauhoittaisi tuulen aiheuttamaa kylmenemistä ja huuhtelua piipun yläpäässä. Mutta kun tuommosta tekee, toimiiko jos sitä jatkaisi heti kerrasta vaikka 1.5m tai jotain, sillonhan piipun ja tuon putken välissä ei teoriassa ilma vaihtuisi jollonka se voisi pysyä kuivempana? Vai tuleeko jokatapauksessa tuommosella vain tehtyä vahinkoa lisää? Sisäpiiputus "oikeasti" olisi kai se paras korjaus, siihenkin optioon täytyy perehtyä, saisi nuo välipellit kattilaan takasin niin sais hyötyä reilusti lisää kattilasta ja tuota öljylaskua vähän pienemmäksi  :buck2:
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6945
  • Kartanoita kartano täynnä
olin ajatellut tekeväni piippuun "laipan" päähän, ja pistäväni sinne tyyliin 30cm jottain 100mm putkea ja tiivistäväni tuon rakennelman kevyesti piipun yläpäähän, jotta se rauhoittaisi tuulen aiheuttamaa kylmenemistä ja huuhtelua piipun yläpäässä. Mutta kun tuommosta tekee, toimiiko jos sitä jatkaisi heti kerrasta vaikka 1.5m tai jotain, sillonhan piipun ja tuon putken välissä ei teoriassa ilma vaihtuisi jollonka se voisi pysyä kuivempana?

Ilman vaihtumattomuus yleensä tarkoittaa että siellä se kosteus nimenomaan pesii, niin pelkään tässäkin käyvän. Se savukaasu vesihöyryineen kuitenkin täyttää sen piipun, jos suljet tuon yläpään niin se kosteus ei todellakaan pääse pois sieltä mitenkään...

Sisäpiiputus "oikeasti" olisi kai se paras korjaus

Tähän panostaisin.
745 B230F -89, 765 B280 -85, XC90 T8 -17

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2397
  • www.vrcf.fi
Ehken putkitus olisi paras ratkaisu, halkaisija kattilan valmistajan ohjeiden mukaan ja kattilaan ohjainpellit takaisin - kait niilläkin on joku tarkoitus ollut, jos järjestelmä on muutoin mitoitettu kuten pitää.


V70 D5A -09

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4556
  • Kontinuerlich jetronic
Ehken putkitus olisi paras ratkaisu, halkaisija kattilan valmistajan ohjeiden mukaan ja kattilaan ohjainpellit takaisin - kait niilläkin on joku tarkoitus ollut, jos järjestelmä on muutoin mitoitettu kuten pitää.
Putkitus olisi varmasti paras. Kattilan valmistaja ohjeistaa ottamaan peltejä pois jos savujen lämpötilaa tarttee saada ylös, ja niitä on jo 2/3 otettu poies. Voishan tuon viimeisenkin ottaa, hukkaa vaan hyötysuhdetta entisestään ja taantuu pian sinne vanhan -65 mallisen jämän tasolle, jolloinka kesäinen kattilaswappi oli ikäänkon turha  :idiot2:.

Ilman vaihtumattomuus yleensä tarkoittaa että siellä se kosteus nimenomaan pesii, niin pelkään tässäkin käyvän. Se savukaasu vesihöyryineen kuitenkin täyttää sen piipun, jos suljet tuon yläpään niin se kosteus ei todellakaan pääse pois sieltä mitenkään...
No, kondenssiahan tuo on, mikä piipun sisäpintaan tiivistyy, plus suomen kes.. talv..ikisyksyssä jatkuva vaakasuora sade, joka oletettavasti menee myös piipunhatun alle. Vaan voihan se silti olla, että piipun lämpötila ei nouse tuolla vain toisesta päästä sulkemisella tarpeeksi, jotta se pysyisi kuivana  ::). Täytyy vissiin ruveta opiskelemaan tuota kunhan takka on valmis  ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1820
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Se putkittaminenhan alkaa olla nykyään aika edukasta, osa firmoista myy jopa tee-se-itse miehille (ja tasa-arvon nimissä naisille ja muun sukupuolisillekkin) noita.

Massaus taitaa olla enempi takkojen ja muiden puulämmitteisten tulisijojen sisäpiipun korjauksiin?
Käyttiksenä - Audi A3 2.0tdi quattro '06
Harrasteena - 740 B230FT/M90 '87
Ikuisuusprojektina - 242 ??? '80

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4556
  • Kontinuerlich jetronic
Joo, juur aloin tutkimaan ja parilla sataa sais tarvikkeet, pl. mahdollinen eriste jos sitä laittaa. Sais senkin edun, että tuo melki miehenmentävä hormi hoikistuis helposti lähelle kattilan lähtöä, nyt siellä on vanhanmallisen täyden kiven hormi, mitä lie 15x30cm, ja kattilassa eka puoltoista metriä on 100mm pyöreellä putkella  ::). Taitaa teettää suosista semmosen(kin) tuohon, ja luultavasti en lähde eristämään, mutta täytynee takkaa tehdessä jutella muurarin kanssa asiasta.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Talliin tein viime viikolla ovet, rungot kertopuuta, sisälle vaneri, ulkopuolelle paneli ja väliin finnfoam. Eilen sitten tein seinään reiän ja nostin ovet siihen.





Seuraavaksi varmaan pitäisi ottaa vanhat sivussa olevat liukuovet irti. Isomman reikään tulee käyntiovi ja loppureikä umpeen. Pienemmän liukuoven reikään laitan varmaankin ikkunan ja alaosa umpeen.

Vielä menee tovi ennen kun saa lykätä lankun sisälle. Seinät ja katto pitäs levyttää ja pari kuutiota romua saada pois keskilattialta. Katon eristys jää varmaan kesälle, kun nyt saisi edes levytettyä joskus...vähän seinien levytystä haittaa kun tolppajako ei ole ihan 600 mm, pitää hakata lauta jokaisen tolpan päälle niin saa reunoistakin levyt kiinni.
Peugeot Boxer 2,2 HDi
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

KL-varaosat  Carwist