Ateho  Elekma

Automaattivaihteiston (5-vaiht.) öljynvaihto huuhtelumenetelmällä

  • 121 Vastauksia
  • 39087 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2851
Onkos kenelläkään tietoa miten ja millä vehkeillä laatikon sopeutukset saa nollattua?

Kattelin kiinavidasta että öljylaskurin nollamisen lisäksi sillä pystyy myös sopeutuksen resetoimaan. Tulkitsen seuraavan Vidan sanoman niin että sopeutus tehdään jos vaihteiston osia on vaihdettu tai on ollut muuta ongelmaa vaihtojen kanssa:

"Resetting the adaptation
Resetting adaptation and the counter for “Transmission oil change”

Hint: The transmission has torque controlled adaptive pressure control. Pressure control means that the transmission regulates the pressure itself during each gear shift. This avoids harsh gear shifting. Each gear shift is evaluated by the control module and stored in the memory. This allows for compensation for wear and tear in the transmission and clutch. It is important that the adaptation in the memory is reset after the transmission has been repaired. This is to ensure normal operation. The oil is replaced during repair; the “Transmission oil change” counter must be reset. If the counter is not reset when the fluid is drained and replaced, there is a risk that a diagnostic trouble code (DTC) will be stored in incorrect circumstances.

Note! This applies only if the transmission or one of the components in the transmission have been replaced.
"

Tuosta eteenpäin vct2000-kuvaketta painaamalla ilmeisesti sopeutus resetoituu, kun softan downloadausvaatimuksesta ei puhuta. Tohon valikkoon pääsi Diagnostics -> Vehicle communication -> TCM -> Advanced
« Viimeksi muokattu: 13.01.2019, 17:28:37 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa ratkori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Onko kukaan pessyt WAta tällä forten formula motor flushilla.  Itse pesin, ja täytyy todeta, että kyllä siitä apua oli. Tuli sitten viimesen päälle mustaa ööliä pihalle, ja vaihdotkin ehkä hiukan pehmeni. Öljynä mannoil ja edellisestä vaihdosta 50tkm. Autona V70 AWD 03, km470000.

Poissa tommil

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • D5
Auto v70 D5 v:2005, öljyillä ajettu 75000 km, vaihdettu viimeksi autokorjaamolla.
Nyt tehdään itse kyseinen homma.
Öljyt vaihdettu huuhtelemalla ja pohjasta otettu n.4 litraa.
Tästä lähettiin n.5 litraa otettu ulos.
Vasemmalla puolella puhdas uusi öljy ja oikella likainen öljy.




Nyt on otettu ulos n.9,5 litraa.
Tässäkin kuvassa on jo 1,5 litraaa enemmän vaihdettu kuin autokorjaamoilla.
Öljy on ihan mustaa vielä.



Tähän lopetettiin 20 litraa vaihdettu, kuva on huono mutta öljyt ovat puhtaat molemmilla puolilla.
10 litran astia tyhjennettiin näitten kahden kuvan välillä.


Mannol öljyt laitettiin.

« Viimeksi muokattu: 23.02.2019, 18:03:52 kirjoittanut tommil »
Voima ei tule tyhjästä

Poissa bjorra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Jep-olen katellu noita videoita-mutta kielitaito vähäinen, ja kun ei oikeen saannu selvää öljymääristä-sekä, oliko kylmänä vai lämpöisenä-minun ymmärryksen mukaan pitää olla kylmä sillä, ethän sinä vaihda kuumaa öljyä tilalle-vai olenko hakoteillä.Enkä osaa sanoa onko mikä loota mutta vaihtaa isommalle ylä numeroilla 2-tai 3 kertaa-(olisko momentum)

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2851
Minun resepti on että ainut järkevä öljymäärä on että ajetaan 30km motaria tms. kunnolla laatikko lämpimäksi, katsotaan että on sitten ns. kuumana öljytaso oikein, tikussa H. Huuhtelussa otetaan pois ja laitetaan saman verran tilalle. Viikon päästä tarkistusmittaus ja lisäys tarvittaessa. Kylmänä tuo tikku ei anna mun mielestäni niin uskottavia lukemia.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2019, 21:41:48 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa shveeks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Pitääkös tässä 5 vaihteisessa lootassa öljyt tarkistaa moottorin ollessa käynnissä vai onko merkitystä?

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2851
Pitääkös tässä 5 vaihteisessa lootassa öljyt tarkistaa moottorin ollessa käynnissä vai onko merkitystä?

Kyllä, kunnolla tyyliin 30km lämpimäksi ajettuna ja vielä vaihdekaavio läpi P-R-N-D-N-R-P aina muutama sekunti odottaen ja sitten tason katsominen H-merkistä moottorin käydessä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa erkki2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Moro.
Olisi itselläkin laatikon öljynvaihto edessä.
Ebay:ssä on kahta eri mannoil öljyä 20l pöntöissä (ag52 ja ag60).
Kumpi noista käy volvon laatikkoon?
Jaa on siellä useampiakin kuin kuin nuo 2eri vaihtoehtoa.
Auto on s60 2,5t vm.2005
« Viimeksi muokattu: 28.06.2019, 17:53:46 kirjoittanut erkki2 »

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2851
Pitäisi olla jws3309-luokitus jos sun ohjekirjan mukaan laatikko sitä tarvitsee(mikä Volvo?)
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa erkki2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
En löytänyt pönttöjen kuvien perusteella tuota JWS3309 merkintää

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2851
Omissa mannoileissa se luki enkä muuta laittaisi
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Blackdrgn

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Passaaks toi 3309 öljy tohon C70 2.4d vm 07 volvoon? Laatikko on 5 lovinen mut geartronic edit: vastaan itse itselleni että kyllä käy
« Viimeksi muokattu: 07.07.2019, 15:04:55 kirjoittanut Blackdrgn »
C70 2.4D 07

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2851
Ohjekirja tietäisi laatikon koodin ja yleensä myös öljyn tyypin jos semmoinen löytyy. Sopii jos on sama aisinin laatikko kuin näissä
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 570
  • www.vrcf.fi
Minulta löytyy tätä Mannol ATF multivehicle öljyä 20 litraa (5x4l kannuissa). (Edit: Tavara myyty)

Onko Mannolin valmistus lopetettu? Siis juuri tuon automaattiaskeihin sopivan vaihteistoöljyn?

Mulle ainakin tuli Lakkapäältä mainos, jossa öljyä edelleen myydään. Suomalaisella firmalla hinta on tosin 80,- egee per 20 litran tynnöri.

Poissa Praats

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Hei, ostin XC70 D5 2008 aj n 180tkm- Ruotsin tuontiauto. Autossa Aisinin 6-lovinen TF-80CS laatikko. Tähänkin pitäs käydä JWS 3309 luotiteltu öljy. Ei ole varmuutta onko kertaakaan laatikon öljyjä vaihdettu.
Tarkoitus on pitää autoa pitkään itse ja vaihtaa myös kaikki voimansiirron öljyt.
Kertokaapa nyt ilman tunteita, onko ok ajatus ns. huuhdella/vaihtaa 3-4 krt halvalla Mannoil AFT Multivehicle -öljyllä ja vaikka lopuksi laittaa "parempi" aine? Vähän arvelluttaa minuakin, miksi Mannol on n 3 krt halvempi tunnettuja aineita kun kuitenkin luokitus täyttyy!!
Mannolia myy Lakkapää ja sitten 3v aineita maahan tuonut liike Kotkass -hinta 80e/20L 

 

Race.fi  TamCar