Tekemisessä oli pieni tauko, pressutallin katto piti vaihtaa. Pääsee tekemään syyshuollot sateensuojassa.


Muuttuipa valoisaksi, entinen rätti oli harmaa/musta. Vai pitäisikö sanoa "tähtitaivas":

Viime kesän raekuuro vei puolet katosta - toinen puoli ei ollut kai saanut aurinkoa niin paljoa. Silloin virittelin vanhan katon päälle uuden pressun, jonka tuuli hakkasi nyt lopullisesti riekaleiksi. Siinä kiinnitys ei ollut oikein hyvä, tiukka veto ja terävät kulmat aiheuttivat pressulle ennenaikaisen exoduksen. Alkuperäinen viritelmä kesti kuitenkin sen viitisen vuotta.
Sitten takaisin auton kimppuun: Räpsin takanurkkaan suikaleen peltiä ja punnersin auton jotakuinkin kokonaisen näköiseksi:

Alle etsin parhaat renkaat mitä nurkista löysin... Edessä on jopa ihan tuliterät radarit - taakse jäi laittamatta sattuneesta syystä, siitä kerron ehkä myöhemmin.
Eilen käytin leimalla Saimaan Autokatsastuksessa Lappeenrannassa - löytyi välys alapallonivelen kiinnityksestä etuoikealta ja sitä myöten hylsy. Jarrut oli ok ja hieman yllättäen myös päästöt... Samanlainen kitkerä öljynkäry on tuota autoa seurannut koko ajan, ja aina se vaan menee päästöistä läpi. Kattikin on Motonetista hommattu tarvikemalli.
Eilen illalla irrotin alatukivarren olkakappaleesta, putsasin paikat ja tutkin tilannetta. Mitään erikoista ei löytynyt, joten rasvaa väliin ja takaisin kasaan ja kunnolla kireälle - kuitenkin varoen katkaisemasta pulttia... Eipä enää tuntunut holkkumaa, joten pyörä paikalleen, auto alas ja kellohan oli sen verran että rupesin tutkimaan mihin lauantaina pääsisi jälkinäytölle. Vaihtoehtoina näytti olevan Kouvola tai Mikkeli - ei tarvinnut kahta kertaa miettiä => ajanvaraus ja tänään aamukahdeksalta suunnaksi koti-Savo.
Tunnelmakuva ensimmäiseltä tarkistustauolta, auto ja miljöö ovat ihan yhtä rähjäiset:

Marskin Katsastus (Juontotie 5) tarjosi hyvää palvelua ja ajoaikaa vuodeksi:

Parin pysähdyksen taktiikalla etenin syvälle Etelä-Savon maaseudulle:


Kävin moikkaamassa vanhempiani ja entisiä naapureita, turhan harvoin pääsee käymään kotiseudulla niin pitää nämä tilaisuudet käyttää hyväksi. Tiet tuolla ovat mitä ovat, mm. kehuttu maisematie nro 438 on kyllä ihan kaunis ja mukavahan tuolla oli vitoskonetta laulattaa näin kesäkelissä... Mutta ko. seudulla asuneena saanen lausua, että talven loskakeleissä autoilu tuollaisella tieprofiililla (ja hoitoluokituksella...) ei ole mitään varsinaista herkkua.
Maisemakuvan mainitulta tieltä voit katsoa esim. tuolta:
https://www.juvanlehti.fi/2019/10/16/vekaransalmen-silta-kayttoon-keskiviikkona-16-lokakuuta-vaylaviraston-hankkeessa-rakennettiin-uusi-silta-korvaamaan-lossiyhteys-sulkavalla/