Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 242 vm -78 B230FK +M90 5.5.2025

  • 149 Vastauksia
  • 87038 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90 30.3.2023 Maxxecu hommia
« Vastaus #135 : 01.04.2023, 19:32:36 »
On
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90 2.4.2023 Maxxecu asennettu.
« Vastaus #136 : 02.04.2023, 22:29:46 »
Perjantaina aloitettiin illasta hommat.


Asennusjuomat auki ja tekemään.


Johtojen selvittelyä. Tehtiin kaksi johtosarjaa moottorin ympärille jotka eivät ole toisissaan kiinni. Maxxeculle omansa ja autolle omansa (lataus,herätteet startille ja laturille sekä ö-paine ja moot.lämpötila)
Kannesta laitettiin 16 neliön kaapelilla lisämaadoitus tulipeltiin kaiken varalta.


850 Volvon tps vaati pienen sovituskappaleen ja kaasu-akselin pienen lyhennyksen.


Johtosarja hyvällä mallilla ja kasaaminen käynnissä.


Sitten vain läppäri kiinni ja perusasetuksia pistämään purkkiin sisälle.


Ja Volvo hörähti käymään vähän yli puolenyön la-su välisenä yönä .
Mutta riemua ei kestänyt kauaa kun hävisi kierrosluku tieto aina kun lamdan esilämmitys loppui. Jos kytki eculta lamdan pois käytöstä auto kävi vaikka maailman ääriin. Mutta jos otti lamdan pistokkeen irti katosi taas kierroslukutieto.
Purettiin valmis johtosarja ja siirrettiin lamdan piuhat kulkemaan ihan omaa reittiään sekä tarkistettiin monta kertaa kytkennät ja johdot moottorin puolelta,mutta ei niistä mitään vikaa löydetty.
Lopulta tänään iltapäivällä vika löytyi ecun liittimestä jossa oli kaksi valkeaa vierekkäin olevaa johtoa mennyt ristiin, toinen oli kampiakselin anturille ja toinen lamdalle. Piuhat oikein päin ja homma pelaa.
Liitin oli siis valmiiksi kasattu.


Heti kun Volvo joutui ulos sille tuli nuha.


Sitten iski ilmavaivat.

Mutta joo kaiken kaikkiaan onnistunut viikonloppu, tänään kerettiin käydä tekemässä vielä säätöjä ajamalla ja hienosti toimii kaikki. Enää vaan penkissä säätää loppuun mutta nyt voi jo ajella "normaalisti"
Vielä toki on pientä siistimistä sähköissä ja mm lähtöpaukun katkaisimelle keksittävä järkevä paikka ja vetää orkkis kiekkamittarille johto eculta ynm  :P

Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 903
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90 2.4.2023 Maxxecu asennettu.
« Vastaus #137 : 03.04.2023, 08:26:44 »
Hienoa että toimii  :pomo: Sait hyvissä ajoin nippuun ennen kesää :)

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90 2.4.2023 Maxxecu asennettu.
« Vastaus #138 : 03.04.2023, 09:34:07 »
Täysin OT   

...
(Kuva poistettu lainauksesta.)
...

Ja von Döbelniä ryystivät johtokytkentöjen aukkoja katsellen   ... öö siis Sandelssia.    O0 

-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90 2.4.2023 Maxxecu asennettu.
« Vastaus #139 : 03.04.2023, 12:24:19 »
Täysin OT   

Ja von Döbelniä ryystivät johtokytkentöjen aukkoja katsellen   ... öö siis Sandelssia.    O0
Aina pitää olla asennusolut matkassa   8)
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90 20.4.2023 Kesävannetta.
« Vastaus #140 : 20.04.2023, 23:07:24 »
Kesävanteet ja renkaat tilasin viime viikon perjantaina töiden jälkeen TH-Petterssonilta ruotsista ja tänään kuriiri kiikutti ne hallille. Renkaiksi tuli 225/40/18.
Samalla tuli pestyä auto ulkoa parin vuoden tauon jälkeen, olipahan tiukassa lika ja vielä joutuu pesemään uusiksi useamman kerran :P
Ruostetta näkyy puskevan vähän joka välistä maalipinnasta ja sitä on lohkeillut irtikin sekä toisen puolen takakyljen kuittien halkeilu muistona jokusen vuoden takaisesta jääradalla ajelusta.
No vanhassa sotaratsussa arvet ymmärretään.


Semmoiset sieltä paketista löytyi.


Ulos ja pesulle.


Ekan pesun jälkeen.







Semmoista tällä kertaa  :P
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90 1.5 Vappu cruinsingia.
« Vastaus #141 : 01.05.2023, 16:26:38 »
Viikonloppuna liimailin 264 takavaloista lasien halkeamat kiinni kirkkaalla epoxilla ja nyt alkaisi olla takavalot valmiita asennettavaksi tähän. :P

Eihän noita tarvinnut kuin neljä paria hommata että sai edes yhdet välttävät tehtyä. Hapettuneet kehykset hiekkapuhalsin jo aikaisemmin ja maalasin mustaksi.
Näittenkin valojen kaveriksi tulee heijastinpaneeli, varastoista löytyy sopivasti kulmasta vaurioituneet jonka voi surutta lyhentää tähän.

Sitten vähän ulkokuoreen tarroja keventämään tunnelmaa, ei pidä niin vakavaa olla aina  :P


Mestari itse työssään.



Jakavat varmasti mielipiteitä mutta niin oli tarkoituskin  :2funny:


Ja tottakai kaverin firman logot myös takakylkiin, jos vastaaville hommille tai vaikka firman logon suunnittelua tarvitsee niin tuolta löytyy osaamista  ;)


OH850 kanssa käytiin vappucruisingilla.

Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90 1.5 Vappu cruinsingia.
« Vastaus #142 : 01.05.2023, 16:30:58 »
Mitä sulla on kaurapuurossa kun hommat etenee noin vauhdikkaasti. Itsellä tuntuu ettei aika/energiat riitä mihinkään.
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90 1.5 Vappu cruinsingia.
« Vastaus #143 : 01.05.2023, 16:33:05 »
Mitä sulla on kaurapuurossa kun hommat etenee noin vauhdikkaasti. Itsellä tuntuu ettei aika/energiat riitä mihinkään.
Vissiin saanut vähän innostusta kun nyt on autossa toimiva ruisku vikuroivan lh tilalla ja päässyt ajelee :P
Kaurapuuroa en juurikaan syö  :2funny:
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90 1.5 Vappu cruinsingia.
« Vastaus #144 : 28.05.2023, 23:03:55 »
Jotain taas touhuttu.

Toinen venttiilikoppa sai uutta väriä ja sen jälkeen vielä tekstin kiillotuksen. Vielä pitäisi vaihtaa paikalleen. :P

Takavalot vaihdoin lopultakin.


Kytkentöjen testailua.


Puolet tehty  :P


Molemmat paikallaan ja myös heijastinpaneeli.


Ja parkkeja palamaan täysrivi  :P


Jotain puuttuu vielä  :juhau:


Ja spoilerihan se puuttui, 850 sedanin spoileri istuu oikein nätisti myös tähän  :P



Backwoods cruisingissa tuli käytyä.


Käytiin myös kokeilee jaksaako vanha sotaratsu sutia :P
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90 4.7.2023 Takavalo päivitystä.
« Vastaus #145 : 04.07.2023, 23:00:50 »
Tällä on oikeastaan nyt vaan ajettu mitä kerennyt.
Eilen kun oltiin illasta viemässä pojan kanssa rouvaa kaupunkiin, niin pois tullessa päätti sammua liikennevaloihin liikkeelle lähtiessä eikä kirveelläkään käyntiin. Aikani sahasin hätävilkut päällä, mutta kun ei tehnyt muuta kuin hörähteli päätin lopettaa ja oven välistä työntäen auto kävelytielle pois muun liikenteen seasta.
Pikaisen tutkimuksen jälkeen tuli todettua polttoainepumpun tulleen tiensä päähän, virta kulki pumpulle asti, mutta ei vaan pyörinyt.
Onneksi sattui kaveri tulemaan paikalle niin saatiin hinattua hallille.
Tänään purin tankkilaitteen pois ja siitä irti walbron 225 pumpun.
Ahtoja.com sivusto näytti että hyllyssä on AEM 340lph RE85 yhteensopiva pumppu, kävin sen hakemassa jonka näppäsin paikalleen ja taas mentiin . Ja kerkesi vielä sopivasti paikallismiittiin.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90 4.7.2023 Takavalo päivitystä.
« Vastaus #146 : 15.09.2024, 17:18:31 »
Reilu vuosi viime päivityksestä aikaa niin tehdään tiivistelmä kuluneesta vuodesta :P


Penkit tuli päivitettyä 850glt nahkajakkaroihin, kuskin penkkiin pitäisi vielä selkänojan kippaus rakentaa toimimaan.

Vänkärin penkin kippausvipu  ELK , samanlainen tulee myös kuskin puolelle.

Loppukesä -23 meni ajellessa, bensaa tankkiin ja menoksi vain, eikä bensapumpun hajoamisen jälkeen ollut mitään ongelmia. Marraskuusta -23 lähtien tämä on toiminut käytännössä koko ajan päivittäisenä käyttiksenä kun työpaikan vaihdon myötä tippui työmatka 130km -> 4km  :P

Joulun välipäivinä pääsi käymään pienimuotoinen ikävämpi tapahtuma, kun erään rakennuksen pihasta peruutti vauhdilla 406 pösö eteen ja kuski joutui vauhdista väistämään pösöä penkan läpi aina rakennuksen nurkkaan asti. :buck2:

Itse tapahtuma paikalta, penkasta irrotettuna jo ja rakennus johon osui näkyy taustalla.

Seuraava päivänä vaurioita tutkimassa valoisan aikaan. Tästä sitten alkoikin puoli vuotta kestänyt tappelu vakuutusyhtiön kanssa että kuka korvaa ja mitä. Loppujen lopuksi syy meni niin kuin pitikin pösökuskin  piikkiin ja sekä minä että rakennuksen omistaja saatiin korvaukset tapahtuneesta.


Luonnollisesti näitä kamppeita ei korjaamoilla korjata vaan itse. Jos jotain hyvää niin olen pitkään halunnut päivittää tähän uudemman mallin puskurit ja ne löytyikin jo varastosta, puskurin listat on hakusessa vielä ja niistä on myös osto ilmoitus markkinapaikalla.


Lampunaluspelti meni vaihtoon.

Ja keula kasassa jälleen.









Keväällä pojan kanssa renkaanvaihto hommia ja pesua  :)

Talven aikana rupesin tekemään pakosarjaa isommalle ahtimelle, ja se ois siinä vaiheessa että pitäisi käyttää autossa paikallaan, ja tarkistaa että kaikki mahtuu paikalleen ennenkuin hitsuutan tigillä kasaan.

Aloitin kollektorin teolla. Taustalla sarja josta kopioin mallin itselle.

Palikat kiinni jigiin ja tekemään.








Ahtimeksi tulee holsetin hx40 super 16# pakopesällä.
Holsetin ja muut tykötarpeet tilasin KKD:ltä .
Downpipe tulee 3,5" rosterista. Hukka portti taasen tarttui mukaan biltemasta.


Ahtopaine ja seosmittari vaihtoi paikkaa kojetaulun päälle tuttavan 3d tulostettuun mittari telineeseen mikä käy suoraan alkuperäiseen kaiuttimen ritilän tilalle.

740 etulippa löysi paikkansa puskurin alta.


Alkukesästä -24 suoritin vähän remonttia tulevaa katsastusta varten.
Taakse meni vaihtoon reaktiotankojen puslat, taka-akseli ja tukivarren väliset puslat. Kaikki jarru-osat, veroakselien sisemmät stefat. Vaihdelaatikon takastefa, kytkimen työsylinteri, perä, vaihteisto ja moottorin öljyt, sytytystulpat, etujarrupalat sekä jarrunesteet.

Jarrusatulat on 945 turbon, sai näin ollen 38mm jarrumännän koon kasvatettua 40mm.

Kesällä ostin myös brossin etupään osat mutta ne osoittautuivat luokattoman huonoiksi , ei istu oikein mitenkään ja lasikuitua todella ohuesti, joutuu todella suuren työn tekemään ennenkuin nuo saa istumaan edes kohtuullisesti.




Kestilässä tuli myös pyörähdettyä kesällä kaverin luona ja vaihdettiin 1200 suuttimet paikalleen ja säädettiin pikaisesti.

Elokuun lopussa tuli käytyä viemässä hyllyssä ollut 531 kansi Hegeh nimimerkille työstettäväksi, laitetaan isompaa venttiiliä ja porttaus sekä muut perusjutut. Nokka-akseliksi tulee kl racingin T5 .

Hötsissä tuli myös käytyä ja siitä vielä käytiin vauhtia hakemassa Tervolasta Julma-Henkka nimimerkin luona :D

Leimallakin tuli käytettyä ja taas tuli pari vuotta lisää aikaa ajella, tosin kori vaatii piakkoin huomiota, alkaa uhkaavasti rapistumaan  :buck2:
Toistaiseksi toimii päivittäisenä käyttiksenä ilman ongelmia, hauskuuskerroin huomattavasti suurempi tässä kuin V70  :P
Loppuun kuvia kuluneesta vuodesta.










Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90 21.1.2025
« Vastaus #147 : 22.01.2025, 00:06:07 »
Tälläkin ajeltu ilman ongelmia lähes kaikki päivittäiset ajot, ja mikäpä tuolla on pörrätä. Jotain pientä aina touhunnut mitä kerennyt, ovivalokatkaisimet sain lopultakin paikalleen vaikka ne varmaan 10v odottaneet asennusta, kiva kun syttyy valot kabiiniin automaattisesti ovea aukastaessa  :D
Vaihdelaatikon takapään Stefan vaihtelun ja samalla uudet öljyt myös. Oli aika likaiset vaikka kesälle vaihdoin viimeksi ne. Samalla reissulla korjasin väljän vaihdekepin vivuston ja ompa eri mukava nyt kun ei tarvitse puurokauhalla hämmentää  :P

Lopultakin iski motivaatio kärpänen ja käytin nykyisen ahdin ja pakosarjan pois ja mallasin tuota tulevaa pakosarjaa ja holsettia koneen kylkeen.


Konepelti mahtui kiinni mutta muuten tulee ahdasta...

Kollektorilta lähtevää nelospytyn putkea joutuu viemää taakse päin niin paljon kuin mahdollista, nyt ottaa kiinni alavesiletkuun.

Samaa nelosen putkea pitää myös muokata tuomalla eteen päin takapäästä että saa lisää tilaa downpipelle...

Myös välijähdyti/syyläripaketti vaatii toimenpiteitä, välijäähdytin pitää varmaan kiepsauttaa lähdöt alaspäin ja tuoda eteenpäin keulassa jotta saa mahdutettua turbon ilmanoton konehuoneeseen. Samalla syyläriä myös siirretään eteenpäin.
Ilmanputsari tarkoitus sijoittaa maskin taakse keulaan.

Hukkaportille löytyi sopiva paikka tuosta ja poisto putki tulee downpipeen.

Nokka-akseli vaihtui klr T5 nokasta enem k15t versioon vielä.
Myös talvirenkaat ja vanteet vaihtui, bongasin 15" kolmioreikä mangellissit ja ne piti lunastaa itselle.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90 27.4.2025
« Vastaus #148 : 27.04.2025, 21:19:48 »
Talvi oli ja meni ajellessa, läppärin kenno tuntuu vuotavan kun välillä tuoksuu neste hytissä ja välillä joutuu lisäämään nestettä.
Vanne hankintoja tuli tehtyä ja lunasti itselle Galaxyt.
Tänään ruuvasin alle ja samalla vaihdoin oikealle puolelle raidetangonpään kun oli ihan väljä.
Myös takapuskuri vaihtui uudemman malliseen, pääty kiinnikkeet pitää vielä väsätä. Puskuri palkin kiinnitysputkia piti vähän jatkaa että puskuri painu niin syvälle perään.


Vanteet alle.


Kommando puskuri pois ja muovista tilalle.


Jatkopätkät leikkasin vanhan puskurin kiinnitys putkista.


Mallailua, kumi lista vaihtuu vielä uudemman mallisiin listoihin.





Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 vm -78 B230FK +M90 5.5.2025
« Vastaus #149 : 05.05.2025, 21:37:20 »

Hankintoja tehty eli Gs6-37dz vaihteisto joka muutostettu vinokoneen kytkinkopalle sekä teräsvauhtis ja 765 asetelma.
Salminen Mikan tekemä paketti jonka lunastin pois kaverilta jolla muuttui suunnitelmat.
Tämä tulee paikalleen sitten tulevaisuudessa. Päivittyy varmaan samalla kuin ahdinkin.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy