Carcom Oy  Elekma

940 B230fk+aw71 kulutus

  • 140 Vastauksia
  • 41972 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #120 : 19.02.2015, 12:29:38 »
Edit: Pientä pätkimistä havaittavissa taas ja vikakoodi 2-3-2 palasi. Täytyy se puristuspainemittari hakea niin voi poissulkea kierot veivit... Jos oliskin puristusten vähyydestä johtuvaa.. Mitenkään mahdottomasti ei kuitenkaan huohota.

Eli toimii jonkin aikaa boxin nollauksen jälkeen normaalisti ja sitten menee persiilleen?

Onkos bensanpaineet mitattu?

Puristuspaineet mitattu, 12 jokaisessa sylinterissä. Ideat loppuu, mega taitaa mennä tilaukseen kunhan saa vähän pelimerkkejä kasaan...

Mega ei auta asiassa yhtään, päin vastoin, sillä joudut aloittamaan kaiken alusta pitäen ja vian alkuperäinen syy jää hämärän peittoon pahimmillaan.

Oma lottoni on akselilla, IMMu, lämpöanturi ja lambda-anturi. Vika voi olla myös jossakin ilmavuodossa todella jännittävässä paikassa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #121 : 19.02.2015, 15:25:49 »
Eli toimii jonkin aikaa boxin nollauksen jälkeen normaalisti ja sitten menee persiilleen?

Onkos bensanpaineet mitattu?

Mega ei auta asiassa yhtään, päin vastoin, sillä joudut aloittamaan kaiken alusta pitäen ja vian alkuperäinen syy jää hämärän peittoon pahimmillaan.

Oma lottoni on akselilla, IMMu, lämpöanturi ja lambda-anturi. Vika voi olla myös jossakin ilmavuodossa todella jännittävässä paikassa.
Eipä oikeastaan, tulppien vaihdon jälkeen pelas varmaan 10km pätkimättä. Alkuunhan tässä ei ollu mitään muuta varsinaista vikaa, mitä ois ajossa huomannu muutakuin kulutus, nyt alkanu ilmaantumaan ihme röpellystä, sammuilua yms.

Bensanpaineita ei oo mitattu, täytyykin tarkistaa seuraavaks.

No, megan asennus on edessä jokatapauksessa, jos tätä alan virittelemään enemmän. Oon täysin kyllästyny näihin kun lh:lla ohjatut turbovehkeet ei oo itellä toiminu kovin hyvällä menestyksellä. Eikä sitä kiinnosta itse alkaa säätämään kun nykyaikaisempaakin ja enemmän viripeleihin sopivia ohjauksia saa kaupasta.

Kahta immua on nyt koitettu, molemmilla toimii samalla tavalla, ja antavat täysin samaa jännitettä kolmospinnistä. Molemmat myös putsattu. Kahta lämpöanturia koitettu, ja eri lämpötiloissa mittailtu ja näyttää mielestäni aikalailla oikeaa arvoa molemmat, eikä mitään mainittavaa eroa auton käytöksessä kummallakaan. Lambda mitattu yleismittarilla, mutta ei sen tarkemmin, ajoin 10km ilman lambdasäätöä testimielessä, taitaa sekin toimia kun ilman lambdasäätöä ihan järkyttävä röpellys ja kone käy todella paksulla, kun laittoi liittimen takaisin kiinni niin parin kilsan ajon jälkeen toimi taas ihan ok.

Mahdolliset imuvuodot tutkittu kohtalaisen tarkasti, ilmaa se ei kyllä ime kuin putsarista.

Tosiaan bensanpaineet on vielä mittaamatta, jos ne ei ole pielessä niin en kyllä keksi mitä tutkisin seuraavana.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #122 : 19.02.2015, 15:47:03 »
ootko tutkinu myös ettei jostain jarrutehostimen tienoilla ois vuotoo?
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #123 : 19.02.2015, 15:58:51 »
Alkuunhan tässä ei ollu mitään muuta varsinaista vikaa, mitä ois ajossa huomannu muutakuin kulutus, nyt alkanu ilmaantumaan ihme röpellystä, sammuilua yms.

Teepä lista vaihdetuista asioista juuri ennen noiden oireiden alkua. Molemmat (sekä lisäksi tulppien kastelu) viittaa siihen että polttoaineensyöttö on aivan harakoilla. Mitkäs suuttimet tässä härvelissä muuten oli?

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #124 : 19.02.2015, 16:14:18 »
ja ootko kokkeilu sieltä töpselistä sitä komponenttien testausta? Entä suutinten etuvastus? Hapettunneet liittimet tai muuta häikkää...
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #125 : 19.02.2015, 17:52:12 »
No sillonhan on tiedossa, että lastu ja suuttimet ei toimi yhteen jos se ilman lambdaa käy aivan päin seiniä. Ylläripylläri sano.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #126 : 19.02.2015, 17:56:24 »
Juu, ilman lambdaa sopat ovat about tontilla kun kaikki on kunnossa.

Oon täysin kyllästyny näihin kun lh:lla ohjatut turbovehkeet ei oo itellä toiminu kovin hyvällä menestyksellä. Eikä sitä kiinnosta itse alkaa säätämään kun nykyaikaisempaakin ja enemmän viripeleihin sopivia ohjauksia saa kaupasta.

Missähän olisi vika, jos turbo ei toimi LH:lla hyvin?  :pomo:
Kun hyvin toimiviakin on liikkeellä! :juhau:

Ja nykyaikaisemmat ns. tarvikemallin ecu:t ovat jotakin muuta kuin kehittyneitä verrattuna LH:n.   ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #127 : 19.02.2015, 20:25:55 »
Teepä lista vaihdetuista asioista juuri ennen noiden oireiden alkua. Molemmat (sekä lisäksi tulppien kastelu) viittaa siihen että polttoaineensyöttö on aivan harakoilla. Mitkäs suuttimet tässä härvelissä muuten oli?
Tässä oli alkuun d-nokka ja viking lastu. Vei 20l sadalle. Vaihdoin tonin lastun jolloin eka tankillinen meni jo 1/4 pienemmällä. Sitten kulutus taas pomppas, vaihdoin t-nokan, kulutuksessa ei näy edes puolen litran eroa. Sen jälkeen oikeastaan vaan ajeltu, kun pakko on, koska käyttöauto. Pikkuhiljaa alkanut ilmaantua muitakin ongelmia. Lastun ja nokan lisäksi oon nyt testannu siis kahta eri immua ja lämpöanturia. Sillon ihan alkuun kun otin tän ajoon, ja mittasin erittäin kohtuullisen kulutuksen 10,5l/100km, oli eri lämpöanturi, antoi kuitenkin siitä vikakoodia joten ajattelin vaihtaa toisen, sain sen vanhan sitten rikki irroittaessa. Oon nyt välillä miettiny että pitäskö kuitenkin ostaa yks uusi bosch anturi...
Vakiosuuttimet, koko laite on melko vakio lukuunottamatta sitä että joku "virittäjä" laittanu ahtimeks t03 garretin, on tossa nyt 3" ränni mut joo, paineita testattu 0,5-1bar välillä jolloin kulutuksessa ei ole eroa.

ja ootko kokkeilu sieltä töpselistä sitä komponenttien testausta? Entä suutinten etuvastus? Hapettunneet liittimet tai muuta häikkää...
En oo kokeillu, no pitää katella, näiden kans kaikki on mahdollista...
No sillonhan on tiedossa, että lastu ja suuttimet ei toimi yhteen jos se ilman lambdaa käy aivan päin seiniä. Ylläripylläri sano.

Juu, ilman lambdaa sopat ovat about tontilla kun kaikki on kunnossa.

Missähän olisi vika, jos turbo ei toimi LH:lla hyvin?  :pomo:
Kun hyvin toimiviakin on liikkeellä! :juhau:

Ja nykyaikaisemmat ns. tarvikemallin ecu:t ovat jotakin muuta kuin kehittyneitä verrattuna LH:n.   ::)

Eikai nuo tonin lastut nyt niin paskoja vakiosetille tehtyinä ole että vastaavia oireita olisi, tai miks mulle sattuis sellanen nyt, kun edellisessä pelas pirun nätisti paljon kireemmälläkin setillä, ja monella toimii pikkuvirissä hyvin ja menee aikalailla vakioluokassa kulutuskin?

Eiköhän tossa nyt joku moottorinohjauksen komponentti ole syynä mikä sekottaa pakkaa. Miks muuten en saanu koneen käydessä lh:n 28 pinnistä lukemaa, vaan auto piti sammuttaa? :idiot2: Se oli tosin edellisellä lämpöanturilla.

Joo, tiedetään, säätöä säätöä, tää lh+ezk systeemi on vaan niin monimutkanen verrattuna aftermarket ohjauksiin ettei pienintäkään mielenkiintoa alottaa säätöurakkaa. Edellinen 940 lh:lla ohjattuna ja vähän enemmän viriteltynä nyt pelas ihan ok mut ei siitä sen enempää.

Niin ja bensapaine tyhjäkäynnillä 2,5bar!
« Viimeksi muokattu: 19.02.2015, 21:11:19 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #128 : 19.02.2015, 21:14:44 »
Pikkuhiljaa alkanut ilmaantua muitakin ongelmia. Lastun ja nokan lisäksi oon nyt testannu siis kahta eri immua ja lämpöanturia. Sillon ihan alkuun kun otin tän ajoon, ja mittasin erittäin kohtuullisen kulutuksen 10,5l/100km, oli eri lämpöanturi, antoi kuitenkin siitä vikakoodia joten ajattelin vaihtaa toisen, sain sen vanhan sitten rikki irroittaessa. Oon nyt välillä miettiny että pitäskö kuitenkin ostaa yks uusi bosch anturi...

Jos sinulla on FAE:n anturi, niin se selittäisi erittäin paljon. Ei nimittäin olisi ensimmäinen piilovikainen. Tästä on monellakin tuntemallani ysin omistajalla omakohtaista kokemusta. Parhaimmillaan kaksi kappaletta on ollut rikki perättäin.
Eli lämpöanturiksi vain aito bosch.

Miks muuten en saanu koneen käydessä lh:n 28 pinnistä lukemaa, vaan auto piti sammuttaa? :idiot2: Se oli tosin edellisellä lämpöanturilla.

 :o :o :o
Kyllä siitä pinnistä 28 pitäisi saada koneen käydessä se ~7V lukema tai siis harmaa punaisesta pihasta.
Se tippuu koneen sammuttua jonnekkin 900mV lukemaan ja vasta releen naksahdettua se tipahtaa nolliin sammutuksen jälkeen (~10sek).
Nakutuksessa se myös tippuu nolliin mutta nousee heti sinne 7V nurkkaan kun kaasua höllätään.
Tyhjäkäynnillä siellä pitää olla se 7V tai jos ei ole, niin siinäpä syy siihen korkeaan kulutukseen.

Lämpöanturi ei vaikuta tuohon nakutusrikastus asiaan.

Joo, tiedetään, säätöä säätöä, tää lh+ezk systeemi on vaan niin monimutkanen verrattuna aftermarket ohjauksiin ettei pienintäkään mielenkiintoa alottaa säätöurakkaa.

No, sanotaan näin, että LH on suorastaan suoraviivaisen looginen säätää ja siinä ei perus-bensakäyttäjän tarvitse ruuvata kuin IMMu-asia kuntoon, vakio #4 suuttimien mukaan ja sen jälkeen pääpolttoaineen korjauskartta kohdilleen ja se on siinä, sillä kaikki muut asiat ovat bensalla kohdillaan suoraan.
Karttoja joita voi hieroa siellä on pirun monta, mutta perussäätäjälle ne eivät ole tarpeen ruuvata, ellei satu olemaan saatanallinen säätäjätm.

Ei se tälläisella XDF:lla voi olla liian vaikeaa....    :hello:



Säätöurakka sinulla on after-market ruiskullakin edessä, mutta säädettäviä asioita on pirusti enemmän. Tai sitten sen voi hoitaa maksamalla jollekkin säätäjälle siitä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #129 : 19.02.2015, 21:33:38 »
Ajatuskatko, siis 13 pinnistä... En saanut vastusarvoa. 28 pinnistä tulee 7v.

Lämpöantureita oon koittanu siis joo motonetin tarviketta ja käytettyä boschin tekelettä, jolla tulpatkin kastuivat startissa :buck2:.

Ja näillä mun autoilla on ollu tapana alkoholisoitua 8)
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #130 : 19.02.2015, 22:14:29 »
Ajatuskatko, siis 13 pinnistä... En saanut vastusarvoa. 28 pinnistä tulee 7v.

Lämpöantureita oon koittanu siis joo motonetin tarviketta ja käytettyä boschin tekelettä, jolla tulpatkin kastuivat startissa :buck2:.

Ja näillä mun autoilla on ollu tapana alkoholisoitua 8)

Jos et saanut pinnistä 13 vastus-arvoa, niin vastaus on siinä!  Tarkoittaa äärimmäisen kylmää konetta.

Sopii oireisiin, vika anturissa tai piuhoissa!

Wiinaa!  S*


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

855_T5R

  • Vieras
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #131 : 20.02.2015, 00:22:43 »
Jos sinulla on FAE:n anturi, niin se selittäisi erittäin paljon. Ei nimittäin olisi ensimmäinen piilovikainen. Tästä on monellakin tuntemallani ysin omistajalla omakohtaista kokemusta. Parhaimmillaan kaksi kappaletta on ollut rikki perättäin.
Eli lämpöanturiksi vain aito bosch.

 :o :o :o
Kyllä siitä pinnistä 28 pitäisi saada koneen käydessä se ~7V lukema tai siis harmaa punaisesta pihasta.
Se tippuu koneen sammuttua jonnekkin 900mV lukemaan ja vasta releen naksahdettua se tipahtaa nolliin sammutuksen jälkeen (~10sek).
Nakutuksessa se myös tippuu nolliin mutta nousee heti sinne 7V nurkkaan kun kaasua höllätään.
Tyhjäkäynnillä siellä pitää olla se 7V tai jos ei ole, niin siinäpä syy siihen korkeaan kulutukseen.

Lämpöanturi ei vaikuta tuohon nakutusrikastus asiaan.

No, sanotaan näin, että LH on suorastaan suoraviivaisen looginen säätää ja siinä ei perus-bensakäyttäjän tarvitse ruuvata kuin IMMu-asia kuntoon, vakio #4 suuttimien mukaan ja sen jälkeen pääpolttoaineen korjauskartta kohdilleen ja se on siinä, sillä kaikki muut asiat ovat bensalla kohdillaan suoraan.
Karttoja joita voi hieroa siellä on pirun monta, mutta perussäätäjälle ne eivät ole tarpeen ruuvata, ellei satu olemaan saatanallinen säätäjätm.

Ei se tälläisella XDF:lla voi olla liian vaikeaa....    :hello:



Säätöurakka sinulla on after-market ruiskullakin edessä, mutta säädettäviä asioita on pirusti enemmän. Tai sitten sen voi hoitaa maksamalla jollekkin säätäjälle siitä.
Nyt vilahti herkkua kuvassa! Suomenkielinen xdf!!  8)

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #132 : 20.02.2015, 12:42:30 »
Jos et saanut pinnistä 13 vastus-arvoa, niin vastaus on siinä!  Tarkoittaa äärimmäisen kylmää konetta.

Sopii oireisiin, vika anturissa tai piuhoissa!

Wiinaa!  S*
Joo, kone oli tällöin normaali käyntilämpötilassa, pitää siis ostaa uusi anturi. Piuhat kun ovat tod. näk. ehjät koska jossain vaiheessa sain sieltä mittaustuloksia. Ja jos johto olis rikki, niin oireet oli ainakin 740 glt:ssä täysin vastakkaiset, ei kylmärikastanut ollenkaan, lämpöisenä toimi.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

855_T5R

  • Vieras
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #133 : 20.02.2015, 12:50:16 »
Joo, kone oli tällöin normaali käyntilämpötilassa, pitää siis ostaa uusi anturi. Piuhat kun ovat tod. näk. ehjät koska jossain vaiheessa sain sieltä mittaustuloksia. Ja jos johto olis rikki, niin oireet oli ainakin 740 glt:ssä täysin vastakkaiset, ei kylmärikastanut ollenkaan, lämpöisenä toimi.
Asentaessa anturia kannattaa olla varovainen ettei riko sitä.. on semmosen 3 vittusaatanan paikka muttei tekemätön  :D

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #134 : 20.02.2015, 12:55:44 »
Asentaessa anturia kannattaa olla varovainen ettei riko sitä.. on semmosen 3 vittusaatanan paikka muttei tekemätön  :D
Joo, on tullu aika tutuks tuo anturin vaihto :buck2: Paras väline melkeimpä ihan vaan normaali 19mm kiintoavain, vääntää sieltä imusarjan alta auki sen mitä pystyy ja sormin kieputtelee auki. Räikkä+jatkovarsi+hylsy yhdistelmää ei saa suoraan anturiin nähden, tästä syystä hajotinkin yhden jo vahingossa.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

 

Futurez  Kulkukoira