Välkyttelijöitä on paitsi henkilöautoilijoissa mikä ärsyttävintä rekoissa. Tässäkin ketjussa raskaan liikenteen kuskeja on, niin häikäiseekö tuollaiset maks 40w teholla palavat myrskylyhdyt oikeasti sinne koppiin (jotka siis sammutetaan ennen kohtaamista
)?
Minulle ysissä rekat pääsääntöisesti vaihtavat lyhyille noin 400-900m ennen kohtaamista (matka mitattu siitä kun olemme kohdallain vaihdosta omalla matkamittarillani). Henkilöautot vaihtavat pääsääntönä jo sieltä 800-1500m matkoilta.
Olen jo sen verran ikääntynyt tupakoitsija, että häikäistyminen on minulla suurempaa kuin parikymppisellä jullilla. Siitä huolimatta ihmettelen sitä isojenkin aikaista lyhyille vaihtoa.
Tosin siinä saattaa olla tekemistä myös sillä, että aikaisin vaihtavat ovat usein halogeenivaloilla varustettuja. Ledeillä vaihtaminen on huomattavasti myöhäisempää.
Jopa niin myöhäistä, etteivät vastaan tulevat uusilla ledivaloa-autoilla ajavat valo-spedet vaihda lyhyille lainkaan. Tai siis vaihtavat, kun olen paristi väläyttänyt pitkiäni ja sitten räpännyt sen köyhät 100W ledejä palamaan niissä vanhoissa putkitelkkarin kokoisissa umpioissani.
Tosin eniten vastaan pitkät päällä tulevista on halogeeneillä varustettuja.
Niillähän laittomilla ledeillänihän ei varsinaisesti näe, kuin luksi mittarin mukaan lyhyillä sen 95-110m ja pitkillä vaivaiset 265m. Tosin umpiot ovat jo vanhat (7v).
Uudet umpiot odottavat vaihtoa kansipahvin keralla.
Etuvetoisen vara-autoni vakio valoilla kaipaan jo rankasti merinkontin releistettyjä vakiovaloja, vaikka varakatiska volvo onkin.
Valo-asioissa kehitys on mennyt rankasti taakse päin 90-luvusta lähivaloja lukuunottamatta. Tosin tämäkään ei ole pääsääntö uusien autojen lähivaloista!
Minulle lievästi optiikkaan sekaantuneena on tärkeää valokuvio ja sen tasaisuus, sillä se parantaa näkemistä huomattavasti enemmän kuin kirkkaus!
Siksipä ysini valojen huippukirkkaus valokuviossa on jopa vähemmän lyhyillä kuin releistetyillä halogeeneillä, mutta valokuvion pinta-ala on yli kaksinkertainen.
Ps. pitkät päällä ajavia valo-spedejä on tämän syksyn aikana havaittu likemmäs sata kappaletta!