Suomessa ja muissa maissa, joissa on talvella pääsääntöisesti lunta, niin pitäisi olla takana hehkulankapolttimot, ja takavalot aina päällä.
Syy: Talvella LEDivalot eivät tuota tarpeeksi hukkalämpöä, jotta takavalot pysyisivät edes jonkinvertaa sulana.
Sen verran korjaan, että hämäräkytkimen ohjaamat takavalot ovat lumituiskussa aina päällä. Mutta LEDin tehohäviö ei riitä sulattamaan auton takaosan lumilinnaksi muuraavaan kinokseen reikiä valojen kohdalle.
Ainoat omasta autostani löytämäni hehkulankapolttimot ovat peruutusvalot. Takasumuvalokin siinä on, ja tehokas LED-valo erottuu hyvin sumussa ja sateessa, mutta sen lämpöhäviö ei riitä sulattamaan reikää laidasta laitaan lumeen uppoavaan perään. Tässä on ainoa pelastus takaosan muotoilu, joka jättää valojen ulkoreunat näkyviin kaikissa keleissä, mutta kovin pieneksi ne takavalot tuolla tavoin käyvät lumituiskussa. Kirkkaampi sumuvalo ei ole valaisimen reunassa, vaan syvemmässä kinoksessa lähempänä auton keskilinjaa.
Parkkivalon 5 W ei myöskään riitä pitämään perinneauton takaosan lumilinnaa sulana sakeassa kelissä, mutta kokemukseni mukaan sumuvalon 21 W yleensä riittää. Sakeassa kelissä ajon jälkeen tuo 21 Wattinen on ainoa näkyvä valo auton takana valkoisessa seinässä.
Uusista Mersuista olen kuullut samaa palautetta myös LED ajovalojen osalta, joiden lämpö ei riitä pitämään lampun lasia lumettomana. On siellä lämmitin, mutta ei taida riittää kaikkein sakeimmissa keleissä? Nämä vain huhua, en ole itse nähnyt.