Autodiagnoosi  Carcom Oy

B200E + Turbo EI PELAA!!!

• 76 Vastauksia
  • 30628 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miikel

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E + Turbo EI PELAA!!!
« Vastaus #60 : 01.07.2014, 18:47:04 »
Oonko nyt ymmärtänyt oikein et täs on periaatteessa vakio vapari k-jet, minkä paluulinjaa on kuristettu  paineensäätimellä ?

Noin äkkiseltään ajateltuna se heittää varmaan kaikki järjestelmän  paine-erot ties minne ja rikastaahan se alakierroksilta johonkin ahdoille asti( kunnes bensantarve tekee sen paluun kuristuksen tehottomaksi.

Silloin kun se k-jetin lautanen pohjaa niin se oli siinä, siitä eteenpäin seossäätö vaatii muita kujeita. Jos säästöliekillä mennään niin sit viritellään lisäsuuttimia eri painekelloille tms.

Näin minä tämän olen ymmärtänyt, herra itse tietää ehkä paremmin...

Poissa Levis

• De Luxe
  • *
  • Niin se kyllä on
Vs: B200E + Turbo JA KYLLÄ MUUTEN PELAA!!!
« Vastaus #61 : 01.07.2014, 21:47:31 »
Oonko nyt ymmärtänyt oikein et täs on periaatteessa vakio vapari k-jet, minkä paluulinjaa on kuristettu  paineensäätimellä ?

Noin äkkiseltään ajateltuna se heittää varmaan kaikki järjestelmän  paine-erot ties minne ja rikastaahan se alakierroksilta johonkin ahdoille asti( kunnes bensantarve tekee sen paluun kuristuksen tehottomaksi.

Silloin kun se k-jetin lautanen pohjaa niin se oli siinä, siitä eteenpäin seossäätö vaatii muita kujeita. Jos säästöliekillä mennään niin sit viritellään lisäsuuttimia eri painekelloille tms.
Näin minä tämän olen ymmärtänyt, herra itse tietää ehkä paremmin...

tämmönen nimenomaan
« Viimeksi muokattu: 01.07.2014, 21:51:06 kirjoittanut Levis »
Teki niin tai näin, aina käy näin.

Poissa TVS

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • Kontinuerlich jetronic
« Vastaus #62 : 06.07.2014, 00:43:51 »
Ainahan paineensäädin vaikuttaa siihen paineeseen asti, mihin se on säädetty! Oman järjen käyttö on sallittu! Mutta jos laitat 1bar säätimen perään 2bar säätimen minkä perään laitat 8bar säätimen on se paine 8bar eikä 1bar + 2bar +8bar = 10bar.
Ja myöskin se nostaa painetta ahdoilla, jos kertova säädin niin sen kertolasku toimituksen mukaan!

Poikkeuksena tietysti jos paineensäätimen virtaus auki ollessaankin on niin pieni, että se nostaa painetta puutteellisen paluu virtauksen takia.
Järjenkäyttö on sallittua ja jopa suotavaa. Tää menee jo aika naurettavaksi, mutta 1+2+8 ei todellakaan ole 10 bar, vaan 11, johonka se tuollaisella kytkennällä menee. Ja kun tätä ei kuitenkaan voi puheesta uskoa, pistä mittari ja testaa. Autokäyttöinen paineensäädin on nimenomaan imusarjan paineella säädettävä paine-eron säätävä asia, mutta paluulinjan paine on lähes vakio (=ilmakehänpaine) jolloin säädin toimii melko hyvin absoluuttisen paineen säätimenä.

Rajapaineventtiili on muuten täysin sama verme, eli säädettävä paine-ero(poislukien se, että niissä on yleensä ns integroitu vuotoreikä ulkoilmaan). Sovitaanko vaikka, että ennen seuraavaa järjenkäyttökommenttia otetaan selvää asioista niin ei tule huudeltua sivu suunsa enempää.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa kuppe

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #63 : 06.07.2014, 16:49:23 »
Jos noin menee niin onko väliä antaako pumppu 5 bar vai 7 bar, tuleeko toisesta läpi 2bar enemmän kuin toisesta?
Just vaihdoin Walbron joka antoi 6bar--> Boschin 044 joka antaa 7bar. Silti paineet ilmeisesti samat...
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa 8-pätkä

• Grand Touring
« Vastaus #64 : 06.07.2014, 18:27:19 »
Jos noin menee niin onko väliä antaako pumppu 5 bar vai 7 bar, tuleeko toisesta läpi 2bar enemmän kuin toisesta?
Just vaihdoin Walbron joka antoi 6bar--> Boschin 044 joka antaa 7bar. Silti paineet ilmeisesti samat...

Sen takiahan siellä se paineensäädin taitaa olla?
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Masa71

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #65 : 06.07.2014, 19:50:06 »
Järjenkäyttö on sallittua ja jopa suotavaa. Tää menee jo aika naurettavaksi, mutta 1+2+8 ei todellakaan ole 10 bar, vaan 11, johonka se tuollaisella kytkennällä menee. Ja kun tätä ei kuitenkaan voi puheesta uskoa, pistä mittari ja testaa.
Minä lupaan 100€ heti puhtaana käteen kun näytät mulle viritelmän jossa 8 barin  säätimellä  saadaan  11 tai 10 barin paine  ILMAN AHTOPAINEOHJAUSTA, eli lado niitä max 8 barin  säätimiä jonoon niin paljon kuin haluat.

POISLUKIEN tilanne että kyseessä on jotkut kiinasäätimet joiden kanavakoko kuristaa virtausta...

Johan sen sanoo terve järki että paine järjestelmästä karkaa helpointa reittiä, eli jos sulla on järjestelmässä reikä joka aukeaa  8 barilla, ei sen järjestelmän paine voi nousta korkeammaksi ellei jokin kurista virtausta pois järjestelmästä.  Systeemin sisällä voi olla vaikka 1, 3, 5 tai 6 barin säätimiä mutta maksimipaine ei nouse yli 8 barin.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2014, 19:56:15 kirjoittanut Masa71 »

Poissa Levis

• De Luxe
  • *
  • Niin se kyllä on
Vs: B200E + Turbo PELAA!!!
« Vastaus #66 : 07.07.2014, 10:00:17 »
itse lähinnä perustin tämän topikin että täällä keskusteltaisiin miksi ei, ja miten saataisiin viritelmä b200e + turbo pelaamaan.
Sain aluksi ihan hyviä vinkkejä jolla auto saataisiin jotenkin toimimaan (kiitokset niistä  :hg:) , nyt auto on toiminnassa ja jokapäiväisessä ajossa toistaiseksi ongelmitta! Herääkin kysymys miksi täällä tapellaan paine-eroista kuin viimeistä päivää?

Poissa Taavi.H

• Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
« Vastaus #67 : 07.07.2014, 11:17:40 »
itse lähinnä perustin tämän topikin että täällä keskusteltaisiin miksi ei, ja miten saataisiin viritelmä b200e + turbo pelaamaan.
Sain aluksi ihan hyviä vinkkejä jolla auto saataisiin jotenkin toimimaan (kiitokset niistä  :hg:) , nyt auto on toiminnassa ja jokapäiväisessä ajossa toistaiseksi ongelmitta! Herääkin kysymys miksi täällä tapellaan paine-eroista kuin viimeistä päivää?

Koska tässä tapauksessa on kyse samasta kuin siinä vanhassa jutussa, missä palomestari saapuu myöhässä palopaikalle ja miehet ovat jo tulipalon sammuttaneet. Mestari tokaisee miehille "muuten hyvä, mutta väärin sammutettu" :D

Toisaalta tässä on ihan hyvää keskustelua tästä aiheesta, sillä tietänet itsekin että nykyinen virityksesi ei ole se paras mahdollinen ratkaisu, vaikkakin se arkiajossa toimiikin. Muita samaa asiaa pohtivia varten on ihan hyvä että asiasta keskustellaan edelleen.

Mutta toivoisin kyllä jonkinlaista selkeyttä tähän paineensäädinasiaan. Itse en osaa ottaa asiaan kantaa, mutta luulen että tässä nyt puhutaan sekä ristiin että ymmärretään väärin. Jos tästä jonkinlaiseen lopputulemaan päästään, voidaan tämä paineensäädinjuttu erottaa omaksi topicikseen.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Veksi

• Grand Luxe Touring
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
« Vastaus #68 : 07.07.2014, 13:58:28 »
Levis: ole sankari ja asenna bensanpaineensäädin
Saadaan joku tolkku tähän väittelyyn
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa miikel

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #69 : 07.07.2014, 15:18:50 »

paineensäätimen se kaiketi on jo asentanut, mittaria tarkoittanet.

Poissa Veksi

• Grand Luxe Touring
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
« Vastaus #70 : 07.07.2014, 17:23:11 »
Joo mittaria tarkoitin
Säätimiä on jo tarpeeksi
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Levis

• De Luxe
  • *
  • Niin se kyllä on
« Vastaus #71 : 07.07.2014, 17:37:40 »

ei tässä nyt mitään hitmania aleta leikkimään

Poissa TVS

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • Kontinuerlich jetronic
« Vastaus #72 : 07.07.2014, 19:01:51 »
Koska tässä tapauksessa on kyse samasta kuin siinä vanhassa jutussa, missä palomestari saapuu myöhässä palopaikalle ja miehet ovat jo tulipalon sammuttaneet. Mestari tokaisee miehille "muuten hyvä, mutta väärin sammutettu" :D

Toisaalta tässä on ihan hyvää keskustelua tästä aiheesta, sillä tietänet itsekin että nykyinen virityksesi ei ole se paras mahdollinen ratkaisu, vaikkakin se arkiajossa toimiikin. Muita samaa asiaa pohtivia varten on ihan hyvä että asiasta keskustellaan edelleen.

Mutta toivoisin kyllä jonkinlaista selkeyttä tähän paineensäädinasiaan. Itse en osaa ottaa asiaan kantaa, mutta luulen että tässä nyt puhutaan sekä ristiin että ymmärretään väärin. Jos tästä jonkinlaiseen lopputulemaan päästään, voidaan tämä paineensäädinjuttu erottaa omaksi topicikseen.
Tämä sotku valitettavasti menee suurimmaksi osaksi, eli ekan kiven heiton osalta mun piikkiini. Olen puhunut hiukan väärän rakenteen omaavista säätimistä, koska se oli ainoa jonka olen avannut ja tottakai loogisesti yhdistin sen rakenteen muihinkin kuin halpoihin(ja nykyään kai paalattuihin) säädettäviin säätimiin. Näissä "järkevän" rakenteen säätimessä paluulinjan paineen vaikutus painepuolelle on rakennekuvan perusteella olematon, toisin kuin tuossa minkä taannoin purin outojen seosvaikutusten takia(jossa siis paluupaine summautui lähestulkoon suoraan linjapaineeseen).

Tässä kohtaa kaikille väittelykavereilleni suuri ja vilpitön anteeksipyyntö, hitto kun ei ole pellepeloton niin en ole keksinyt vielä apuvälinettä polkaista maahan niin isoa reikää että sinne voisi vajota vaikka nyt loppuviikoksi  :-[. Tämä siitä seuraa kun yhden esimerkin perusteella yleistää asiat ja nopsaan kirjottelee "eikö se vielä ymmärtänyt"-asenteella. Toivottavasti ei aiheutunut suurta mielipahaa ihmisille tästä :(

Tosiaan näyttää olevan hyvinkin selkeästi nykyversioiden rakenne ns absoluuttipainetta säätävä, jopa kiinapalikoissa. Ehkä se kehitys kuitenkin kehittyy, vaikka kaasari on kiva paalattuna...

Tuohon koojetin ongelmaan voisin yhä heittää yhden pohdinnan, kun sitä kai aihe koskee. Mitään sen härvelin rakenteestä tietämättä on hyvä heitellä ohjeita, mutta laitetaan silti laitoksesta ymmärtäville ajateltavaa: mahtaisiko tulla aivan sutta jos nostaa järjestelmäpainetta, joka ymmärtääkseni vaikuttaa myös määräjakajaan eli suuttimien syöttöpaineeseen? Tällöin jos sopivassa suhteessa nostaisi myös ohjauspainetta, saataisiinko mittalautasen mittausaluetta "jatkettua" kun korkeampi ohjauspaine kaiketi vaikuttaa juurikin lautasen liikettä vastustavaan voimaan? Eihän tuolla ehkä ihan tehdastason toimintaa saavuteta, mutta voisin kuvitella että ei se kauhean paljon nykyistäkään huonommaksi mene, nykyratkaisua nyt mitenkään haukkumatta.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2014, 19:04:12 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kalamies

• Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
« Vastaus #73 : 07.07.2014, 21:22:05 »
Kyllä voi. Omassa B19ET:ssä on prikoilla nostettu painetta kun soosilla oli tapana loppua ahdoilla. Ohjauspainesäätimellä sitten vielä hienosäätö ja hyvin rokkaa. Tyhjäkäyntiä käy hiuman rikkaalla, mutta CO-ruuvista säätöä ja päästöistäkin ns heittämällä. Mahdottomia tuolla ei tietty voida saavuttaa koska määränjakajankin fyysiset ominaisuudet alkaa tulla vastaan. Kuulemma kipinätyöstämällä jakajan uraa ym. kikkailulla saatais vielä lisää irti. Suuttimet itsessään ei ole niin pullonkaula ja niitähän on helppo muokatakkin tarvittaessa jos omaa sorminäppäryyttä. Ruotsissahan noita määränjakajoita on kustomoitu sitten vähän enempi. Turbon vakiokamoillakin voidaan ajaa B19ET:tä 1,2bar ahdoilla vielä helposti ilman sopan loppumista, mutta jokainen voi sitten itse tulkita onko siinä mitään järkeä.

Tarttis varmaan joskus rustata jotain infoa tosta K-Jetin säätämisestä. Ei vaan laiskalla tunnu olevan aikaa koskaan semmoseen.

EDIT: B19ET määränjakajoitakin on kellarissa varmaan joku 3-4kpl hyllyssä. Kai niistä vois muutaman uhrata tieteelle.

Poissa Fuse

• Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
« Vastaus #74 : 07.07.2014, 23:14:20 »
K-jetin sielunelämästä seoksenmuodostuksen osalta:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33691.msg665449#msg665449
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

RallyBaron  Samppasport