Edellä olevassa lainauksessa oikeastaan kiteytyy se miksen ole niin innostunut LH: n säätämiseen/käyttöön => kun siellä on niitä tiesmitä karttoja ja vakioita ja muuttuvia vakioita 
Bensalla perusvirisäätäminen on pirun helppoa!

Suutinvakio #4 vastaamaan suuttimia ja sitten sen kartan kimppuun. Jos ja kun suutinvakio #4 on oikea, kartan saa säädeltyä muutamassa päivässä.
Se kartan peruslaskenta muuttuu sen #4 mukana hitusen, mikä johtuu sopan peruslaskentakaavasta.
Joten isoilla suuttimilla joutuu hitusen muokkaamaan sitä karttaa käytännössä kaikkialta.
Jos haluaa viilata vaikka moottorijarrutusta, niin sillekkin on karttansa tai tyhjäkäyntiä vaihdepäällä tai vapaalla lämpötilan funktiona, niin sillekkin on karttansa. Tai jos kiihdytysrikastus ei miellytä, niin sillekkin on karttansa (monikko).
Tyhjäkäynnille, käynnistymiselle ja vastaaville jutuille karttoja on 26 kpl joista ainakin 19 on käytössä.
Suurin haittatekijä on se, että LH:ssa on pirusti karttoja, jotka eivät ole käytössä ollenkaan, tai ovat vain nilkutahimaan-moodissa. Tosin tämä haitta vaivaa vain säätäjiä
tm, jotka säätävät säätämisen ilosta (me, I and myself).

Mutta perus-bensasäätö on vain vakio#4 kohdilleen ja karttoja tekemään. Tietty HIPO-miehet sitten säätävät noita kiihdytysrikastuksia yms. juttuja.
Wiinamäen miehillä sawotta on saatanallisempi. Käynnistys ja kylmärikastus ja kenties käyntiinlähdön rajoja voi joutua säätämään. Samaten ne joutuu säätämään nilkuta-moodissakin jotta talvella pääsee kotiin, jos IMMu poksahtaa.
Voisimpa laittaa jonnekkin ladattavaksi 937 binin XDF:n, jota olen käyttänyt ihan alkumetreillä. Tuolla pääsee jokainen bensa-säätäjä maaliin saakka.
937 siksi, että lievästä karkeudestaan huolimatta käy kaikkiin näistä purkeista (937/954/962/967/984) testatusti.
Ja se sopeutumat ovat huomattavasti isommalla alueella kuin uudemmilla bineillä.
Karkeutta saa poistettua säätämällä PID-säädintä.
Toki käymällä kaikki 362 vakiota lävitse saa säädettyä vielä lisää asioita. Kuten flektin käynnistymiset ja sammumiset ja sen milloin flekti jää pyörimään vaikka kone sammutetaan ja niin poispäin.
Eikös tossa viinakontin säädössäkin ollu välillä ongelmia kun "jokin" muutti karttoja tai korjauskäyriä tjsp. ja Mikan etti syyllistä useamman session ajan?
Luultavasti tämä oli säätämisen alkumetreillä.
Lambda-korjaus teki omat mausteensa säätämiseen mutta nyt se ei tuota ongelmaa kun löysin lisää asioita 954:n uumenista.
937:lla noita ongelmia ei ollut, sillä sen orkkis XDF oli jo niin pitkälle rakennettu.
Minulla oli 954 XDF:ssä vain polttoainekartta ja IMMun kippura suutinvakioiden lisäksi. Josta sitten olen edennyt version 42, jossa onkin sitten tavaraa vaikka kuinka pirusti.
Mutta tehdyn työn vuoksi insinööri-pornolle on tilaa vaikka kuinka paljon.


Kuinka monella on
oikeasti tarvetta käpistellä vaikka noita lambda-luupin aikoja tai rajoja?
Tossa mun aftermarket- ruiskussa on vaan peruskartta( MAP/RPM) ja lämpötila- ja jännitekompensaatiot ( +lambda optiona) ja siinä ne. Ei ole mitään "ylimääräistä" sotkemassa säätöjä tai muuttamassa niitä "sopivammiksi "jollain koodin sisälle piilotetulla korjauskerroinkarttatsydeemillä.
Ja läppärillä säätö toimii ajossa kuin unelma: paina "home" => olet aktiivissa solussa=> muuta arvo=> paina enter => valmis => toista tarvittava määrä ja linearisoi loput => kartta valmis 
Ajossa säätö on ihan yhtä helppoa tunerpro:lla, voit tehdä sen numeroilla tai graafisesti.
Jännitekompensaatiot löytyvät myös LH:sta mutta niitä ei pidä käpistelemän jos ei ole hajulla mitä tekee. Eli tehdas arvot ovat oikein hyvin toimivia.
LH:ssa noita lämpötilasta riippuvia karttoja sitten piisaakin reilun kolmisen kymmentä.
Mutta edelleen niihin ei tarvitse kajota eikä pidäkkään jos ei tiedä mitä tekee.
Se, että olen säätänyt melkein kaikkea on ihan minun omaa insinööri-pornon kaipuutani ja sitä, että olen selvittänyt mitä mikin tekee ja vaikuttaa.
(mutta jos joku haukkuu minua edes diplomi-insinööriksi, päässäni poksahtaa suoni) 
No hieman samanmoisia oireita kuin juhauulla oli viking racingin lastuilla penkissä. Mulla oli se 1,15-1,2bar ja ~405hv/551nm tulos ja samanmoisilla suuttimoilla kuin Juhauun tapauksessa. Männissä tai muuallakaan ei ollut jälkiä nakutuksesta. Noin kuuden tonnin kierroksillahan se paukahti mutta syy jäi epäselväksi. Nakutusta ei havaittu.
Ecun lastu kävikin Tonilla tutkittavana. Se oli myyty minulle "3"imm special"-lastuna, mutta tonin mukaan imm kartalle ei oltu tehty mitään.
Aiempi pentakoneeni oli huomattavasti ripeämpikulkuinen kuin tämä esimerkin 10:1 puristuksella ollut budjettikiulu. Pentan räjäytin 1,9bar ahdolla ja se naulas aika pahasti h-hetkellä. Sen moottorin olisin halunnut viedä penkkiin.
Nakutus on vinokoneessa todellä "jännä" ongelma, eikun ominaisuus!
Se saattaa herätellä itseään aivan pikkuhiljaa ja kerätä voimiaan salaa ja sitten yht-äkkisesti, POKS!

Vikingin lastuista sanotaan sen verran, että ecomax lastussa on muutettu tasan yhtä tavua ja kaikki on muuten täydellisen vakiota!
Kyseisellä tavulla vaikutetaan vain siihen, miten vääntötietoa LH välittää EZK:lle.

Muita viikinkejä en ole nähnyt (onneksi) ja tuosta yhdestäkin nousi patti otsaan ja pahasti!
