Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 244 '80

  • 179 Vastauksia
  • 53743 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo 244 '80
« Vastaus #75 : 30.11.2014, 02:41:50 »
Ps: mitä ihmeitä on umpion naarmuttimet? Mie oon kyllä joutunut useampaan autoon lisäämään volvon parhaan varusteen eli oikeat lampunpesurit (ei mitään kastelulaitteita), mutta moisia varusteita en ole kyllä missään himmelissä nähnyt. Tai sitten autoista pitäisi poistaa myös tuulilasinnaarmuttimet...
Samaa olen ihmetellyt. Omassa autossa on myös toimivat ajovalon pesimet, enkä näe mitään syytä niitä poistaa. Minun mielestäni on todella kiva nähdä myös pimeällä eteenpäin, kun ajovalot ovat puhtaat.

Komea auto muuten.
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 '80
« Vastaus #76 : 30.11.2014, 08:25:36 »
Must ne on vaan kovin rumat, etenkin kun ne ei enää pysynyt siinä paikallaan, se olis varmaan mennyt säädöllä, ja sit ne pyyhkijät oli ihan selvät ja toinen suutin olis pitäny laittaa ku sitä ei ollu ollenkaan.

Ja elkää pelätkö veljet, jos pussihousut rupeavat jossain kohtaa lepattamaan, niin ei tuo todellakaan nyt roskiin lennä! Talteen otetaan ja hierotaan kuntoon jos haluan :)
« Viimeksi muokattu: 30.11.2014, 08:37:05 kirjoittanut Pas(i)kiainen »

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 '80
« Vastaus #77 : 30.11.2014, 10:43:32 »
Meni perkele hermot ja otin imusarjan irti, vaan kyllä senkin tiiviste oli kunnossa. Alipaineletkutkin näytti kaikki hyvältä. Kaasuläppäkään ei tuntunut jumittavan.

Mutta kuuluuko tuohon joku letku tahi tulppa?



Muuten näytti kaikki ihan ehjältä. Toki uusi imusarjan tiiviste ja kaasuläpän tiiviste jos se motonetistä löytyy. sit pitää puhistaa toi kaasuläppä, eipä sille muuta oikeen osaa tehä.

Mut onks se tuo tyhjäkäyntiruuvi tuo musta missä on keskellä kuusiokolo ja sit semmonen muovinen rulla mitä pystyy sormin pyörittelee? Siinä kaasuläpässä. Oon tähän mennessä säätänyt tyhjää vaan tota ns liikerataa säätämällä, missä on talttapääruuvi ja lukitteena 8mm kannalla oleva mutteri.

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 '80
« Vastaus #78 : 30.11.2014, 11:39:01 »
Vai onks toi se seosruuvi ja se musta muoviruuvi seosruuvi?

Seosruuvia ei varmaa kannata lähtee ruuvailemaan? Vai onks tossa joku perussäätö? Eihän sitä tiiä jos sitä olis joskus joku ruuvannut

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1293
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 '80
« Vastaus #79 : 30.11.2014, 12:18:47 »
Tuolla kolossa seosruuvi ja oli 3mm kuusiokoloavain ja erittäin pienet kierrot. Huoltoasemalle säätämään mittarin kanssa, niin tulee seokset kuntoon.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: Volvo 244 '80
« Vastaus #80 : 30.11.2014, 12:21:34 »
Jossain voi myös olla 3,2mm kuusiokolo. Joku tuumakoko passas tohon suoraan, mutta en nyt muista mikä.

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 '80
« Vastaus #81 : 30.11.2014, 12:46:30 »
Okei, näillä eväillä etiäpäin :)

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 '80
« Vastaus #82 : 30.11.2014, 15:16:33 »
Huoh, ens viikonloppuna uudestaan ihmetellään käyntivikaa. Nyt käy jotenkuten jopa tyhjää, mut kun antaa jenkaa niin sit kierrokset jää leijumaan, välillä. Eikä toi kaasuläppä ainakaan jumita. Myöskin sytkän säädin, eka tehdasarvoihin, mutta sillä löi putkeen kokoajan??? Sit kun säätää ihan pikkasen aikasemmalla niin käy jotenkuten tyhjää, siitä ohi niin rupee rytkyttää kuten ennenkin.

Sillain et käy jotenkuten tyhjää, niin tuntuu ettei vedä niin hyvin kuin huonolla tyhjäkäynnillä  >:(

Pitää varmaan tänään käydä mittaamassa noi puristuspaineet.

Sytkääkin säätäessä tuli käsille pari kertaa, hyi hitto se tekee ikävää  :nohnoh

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 244 '80
« Vastaus #83 : 30.11.2014, 15:22:55 »
Ei sen pitäisi käsille lyödä, jotain hajalla.
Kahoppa salamoiko joku pimeässä.
???

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 '80
« Vastaus #84 : 30.11.2014, 15:35:10 »
Molemmilla kerroilla kun laitoin pitkällä jatkolla varustettua räikkää sinne jakajan pultille, että sitä pääsee kääntämään ni änkesin käden sinne pimeyteen niin löi käsille. Jakajankansi on kuitenkin uusi boschi ja siitä kyllä pystyi kääntämään auton ollessa käynnissä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 244 '80
« Vastaus #85 : 30.11.2014, 15:39:53 »
Seosruuvi on juu sen kolon pohjalla kumipalkeen vieressä, ja se sormiruuvi mallia isohko on tyhjäkäyntikierrosten säätö koko alueelle.

Tuon kuvauksen perusteella olisin valmis veikkailemaan jonkinsorttista sytkävikaa, ja toisaalta ne imupuolen letkut on tosiaan aika yleisiä vikapaikkoja näissä vanhemmiten. Käys sytkäjohdot kaikki läpi eli otat tulpan päästä johdot irti (merkaten jos arvelet tarpeelliseksi) ja jakajan kannen irti, sitten vastusmittaus kannen nastasta sinne tulpan liitokseen, yli 5kohm -> roskiin. Samaten pyörijän keskinastasta kehän "viipottimeen" jos yli 5k -> roskiin. Ja puolanjohdolle sama kun tulpanjohdoille.

Muok: johtoja voit testata starttikaapelilla, lyöt johonkin tukevasti maadotettuun paikkaan toisen pään kaapelia ja toisella leualla hivot niitä sytkäjohtoja ja kahtot mistä räiskii läpi ja sitämyöten osia uusiks.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 '80
« Vastaus #86 : 30.11.2014, 16:02:50 »
Noniin, nyt pyörittelin vielä tyhjäkäyntiruuvia ja ei jää enää oikeastaan leijumaan kierrokset! Eli käypä jopa tyhjää.

Nyt vaan on semmonen, että potkii pakoputkeen välillä tyhjäkäynnillä. Sit jos säädän sytkää aikasemmalle niin ei käy tyhjää ollenkaan  ::)

Sytkäosistahan on vaihdettu tulpat ja jakajan kansi. Pyörijänkin olisin vaihtanut mutta motonetissä oli vaan joku intermotorin vai mikähän se oli merkiltään, oli laadultaan niin huonon näkönen et jätin ostamatta kun vanha pyörijä näytti hyvältä.

Eli puola ja tulpan johdot on mahd vikakohteita. Vähän epäilen mutta voihan noi johdot mitata. Tässäkään ei varmaan motonet johtoja kannata hankkia? 19.90e sais koko setin motonetistä  ;D

Mutta kyllä tuo imusarjan tiivisteen vaihto jotain teki. Nyt tosiaan käy tyhjää jo suht fiksusti. Yhden alipaineletkun vaihdoin myös, kun oli haljennut! Eli sekin saattoi vaikuttaa.

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 '80
« Vastaus #87 : 30.11.2014, 16:19:07 »
Noni, taas tais löytyä osasyyllinen.

Jätin pyörijän ja kannen mittaamatta, ja pelkästään tulpanjohtojen vastukset olivat about.

12,5kohm, 14,5kohm, 12,7kohm, 16.5kohm ja puolanjohto 9,5kohm.

Eli kyllä tuommonen varmaan jo vaikuttaa. Sierrassakin ainakin vaikutti päältä ehjän oloset johdot ja vastukset oli samaa luokkaa, uusilla johdoilla rokkas täysin  ???

Uskaltaaks noita volvolta käydä kysymäs vai ovatko mallia vidun kalliit.

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Volvo 244 '80
« Vastaus #88 : 30.11.2014, 16:46:22 »
Motonetistä ne siniset tarvikelirpakkeet, en ole kuullut kenenkään niitä moittivat. Äläkä osta niitä settinä, vaan yksittäisinä niin säästät pitkän pennin

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4645
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 244 '80
« Vastaus #89 : 30.11.2014, 17:24:55 »
Jossain voi myös olla 3,2mm kuusiokolo. Joku tuumakoko passas tohon suoraan, mutta en nyt muista mikä.
kyllä se on se 3mm aina ollut 240 sarjassa ja niin on vieläkin mikäli ei oo kantaa tuhottu ,sitä en sitten muista miten 140sarjassa gl issä oli mikä säädetiin jo sitten ihan muualta. ;)
« Viimeksi muokattu: 30.11.2014, 17:33:20 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

 

Proturbo  Autodiagnoosi