Carcom Oy  Elekma

850 B5254S jakopää vammanen

  • 23 Vastauksia
  • 6065 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa donidee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
850 B5254S jakopää vammanen
« : 09.04.2015, 10:37:43 »
Ostin tuommosen projekti 850. Jakopää kilkannu, ei sen enempää vielä tutkittu.

Mitkä kannet sopii tuohon 20v vapariin jos löisi suoraan uuden kannen, tai millanen homma jos suoraa T5 mylly tilalle? Autoa tehdään harjotus/kokemus mielessä. Kiitos etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2015, 20:56:37 kirjoittanut Hurm0s »

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
« Vastaus #1 : 09.04.2015, 10:57:36 »
Ostin tuommosen projekti 850. Jakopää kilkannu, ei sen enempää vielä tutkittu.

Mitkä kannet sopii tuohon 20v vapariin jos löisi suoraan uuden kannen, tai millanen homma jos suoraa T5 mylly tilalle? Autoa tehdään harjotus/kokemus mielessä. Kiitos etukäteen.


Minkä ikänen 850? Ensimmäiset (93-94) 20v:t on eri jakopäällä kun myöhäisemmät. Lopuissa kansi onkin sitten sama aina vuoteen 98/99 asti. Nokkapyörät vaihtamalla vanhasta kannesta menee kyllä uudempikin.
Helpoimmalla ja järkevimmällä pääset kun hankit suoraan paikalleen sopivan kannen. En usko, että vanhaa kantta kannattaa lähteä kunnostamaan. Sieltä on äkkiä useita venttiileitä ja ohjureita rikki.

T5 sopii kyllä paikalleen, mutta lähes kaikki koneen ympäriltä menee vaihtoon, joten en usko että maksaa vaivaa.

MUOKS: Mulla pitäisi olla hyllyssä yksi 20v-vaparin kansi. Ilman nokka-akseleita kylläkin. Lähtee edullisesti  ^-^
« Viimeksi muokattu: 09.04.2015, 10:59:11 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa donidee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
« Vastaus #2 : 09.04.2015, 11:24:53 »
Tais olla iha perus vm92 Bensa, manuaali 2.5 20V. Kyllä tuo kansi kiinnostais ellei kovin tyyris ole. Harmittaa ku oli yks tommonen automaatti, kaikilla herkuilla josta jakopää meni. Myin pois 200e vaikka oli vajaa vuosi leimaaki. Nyt sain tämän ns. ilmaiseksi niin ajattelin harjotuksena niputtaa. Meen lauantaina kuskaa ton auton tonteille nii tarkkailen lisää. Mites iso homma tuo kannen purku? En oo koskaan sitä tehny?

EDIT: Kone on B5254S
« Viimeksi muokattu: 09.04.2015, 11:28:58 kirjoittanut donidee »

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
« Vastaus #3 : 09.04.2015, 12:50:06 »
Tais olla iha perus vm92 Bensa, manuaali 2.5 20V. Kyllä tuo kansi kiinnostais ellei kovin tyyris ole. Harmittaa ku oli yks tommonen automaatti, kaikilla herkuilla josta jakopää meni. Myin pois 200e vaikka oli vajaa vuosi leimaaki. Nyt sain tämän ns. ilmaiseksi niin ajattelin harjotuksena niputtaa. Meen lauantaina kuskaa ton auton tonteille nii tarkkailen lisää. Mites iso homma tuo kannen purku? En oo koskaan sitä tehny?

EDIT: Kone on B5254S
Kannen irrottaminen vaparissa ei mikään mahdottoman iso työ ole. Pakoputki irti, tai pakosarja kannesta. Imusarja varmaankin kannattaa ottaa irti, siellä alla on vesi ja alipaineletkuja. Jakopää auki. Nokkapyörissä on ajoituksen säätö, joten niitä ei kannata avata, ellei ole työkalua säätöön. Tai sitten merkitsee oikean kohdan huolellisesti.

Uusi tiivistesarja taitaa olla n.150€ , tiivisteliima n. 40€, Jakohihna 35€ kannen pultit 30€
 Pitääkö muuta uusia, tulpat? Jakajankansi? Pyörijä? Tulpanjohdot? Jakopään muut osat?

Työkaluja tarvii, muttei välttämättä mitään spesiaalia.

Jos koko kannen pistää nippeleiksi, niin lisäksi ainakin venttiilinjousen puristin. Yleismallinen ei sinällään oikein toimi "tinakoneessa "

Tuossa nyt hivenen pohdittavaa, että innostaako / kannattaako.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa donidee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
« Vastaus #4 : 09.04.2015, 13:06:57 »
Kannen irrottaminen vaparissa ei mikään mahdottoman iso työ ole. Pakoputki irti, tai pakosarja kannesta. Imusarja varmaankin kannattaa ottaa irti, siellä alla on vesi ja alipaineletkuja. Jakopää auki. Nokkapyörissä on ajoituksen säätö, joten niitä ei kannata avata, ellei ole työkalua säätöön. Tai sitten merkitsee oikean kohdan huolellisesti.

Uusi tiivistesarja taitaa olla n.150€ , tiivisteliima n. 40€, Jakohihna 35€ kannen pultit 30€
 Pitääkö muuta uusia, tulpat? Jakajankansi? Pyörijä? Tulpanjohdot? Jakopään muut osat?

Työkaluja tarvii, muttei välttämättä mitään spesiaalia.

Jos koko kannen pistää nippeleiksi, niin lisäksi ainakin venttiilinjousen puristin. Yleismallinen ei sinällään oikein toimi "tinakoneessa "

Tuossa nyt hivenen pohdittavaa, että innostaako / kannattaako.

Kyllähän tuo kiinnostaa :) mites jos vaihtaa koko kannen. Vanha pois ja uus kiinni. Sama menetelmä kun tuossa ylhäällä? Tietysti uusin samalla sytkäosat jne, mutta se on hallussa :)

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
« Vastaus #5 : 09.04.2015, 13:17:41 »
Kyllähän tuo kiinnostaa :) mites jos vaihtaa koko kannen. Vanha pois ja uus kiinni. Sama menetelmä kun tuossa ylhäällä? Tietysti uusin samalla sytkäosat jne, mutta se on hallussa :)


No periaatteessa kyllä. Venttiilikopan kansi kiristää myös nokka-akselit paikalleen ja samassa kannessa kulkee öljykanavat nostimille. Väliin ei tule tiivistettä, vaan joko Volvon omaa liimaa tai Loctite 510. Mitään perus moottorisilikonia ei voi käyttää.
Googlesta voisi jostain löytyä ohjeet myös kuvallisesti. Turbokoneeseen muistaakseni ainakin joskus löytyi....siinä erona vaan, että työtä on enemmän. Itse perusmoottorihan on sama.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa donidee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
« Vastaus #6 : 09.04.2015, 13:32:29 »

No periaatteessa kyllä. Venttiilikopan kansi kiristää myös nokka-akselit paikalleen ja samassa kannessa kulkee öljykanavat nostimille. Väliin ei tule tiivistettä, vaan joko Volvon omaa liimaa tai Loctite 510. Mitään perus moottorisilikonia ei voi käyttää.
Googlesta voisi jostain löytyä ohjeet myös kuvallisesti. Turbokoneeseen muistaakseni ainakin joskus löytyi....siinä erona vaan, että työtä on enemmän. Itse perusmoottorihan on sama.

Mä tuossa lauantaina vähän alan purkaa tuota rotiskoa, niin katsotaan miten homma etenee. Varmaan tulee tuonne projektipäiväkirjaa sunnuntain aikana, niin siellä voi sitten tyhmiä kysellä, kuvien kera! :)

Poissa Vivaldo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • S80 2.5T AWD -04
Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
« Vastaus #7 : 09.04.2015, 14:05:46 »
Tossahan noi pirun hyvät ohjeet on: http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p1.html. Itsekin tehnyt noiden ohjeiden mukaan kannenvaihto-operaation.

Poissa donidee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
« Vastaus #8 : 09.04.2015, 14:08:42 »
Tossahan noi pirun hyvät ohjeet on: http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p1.html. Itsekin tehnyt noiden ohjeiden mukaan kannenvaihto-operaation.

Kiitos! Kyllä luulis noilla ohjeilla selviävän melko pitkälle :) sunnuntaina sitten vähän juttua projekti puolelle.

Poissa donidee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
« Vastaus #9 : 19.04.2015, 19:07:44 »
Kyssärii kyssärii. Istuuko V70 mk1 kansi hilppeineen suoraan tähän allekirjotuksen vm92 volvo 850 B5254S koneeseen? V70:ssa on kanssa 20 tappinen.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
« Vastaus #10 : 19.04.2015, 19:30:35 »
Kuhan ei ole -99 tai -00 autosta. Vanhemmat on ihan bolt on.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa donidee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
« Vastaus #11 : 19.04.2015, 19:44:32 »
Kuhan ei ole -99 tai -00 autosta. Vanhemmat on ihan bolt on.

kenonit tarjos ilmeisesti vm98-99  kantta, eli ei vissii uskalla ottaa? Saako sen jotenki selville, vaikka auto ei olis tallessa.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
« Vastaus #12 : 19.04.2015, 19:55:51 »
Jos kansi on vaijerikaasu koneesta niin sopii ja jos sähkökaasuläpällisestä niin ei
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa donidee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 20v vapari KANSI asiaa
« Vastaus #13 : 19.04.2015, 20:13:44 »
Jos kansi on vaijerikaasu koneesta niin sopii ja jos sähkökaasuläpällisestä niin ei

Kiitämme neuvoista :)

Poissa donidee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 B5254S jakopää vammanen **Kasattu, ei käynnisty*
« Vastaus #14 : 05.05.2015, 23:23:47 »
Kaikki kasattu ohjeiden mukaan, suutintukin päästä pamahtaa bensaletku irti. Välillä heti ku laittaa virrat päälle, välillä antaa starttaa ja alkaa lupailee, kunnes letku taad pamahtaa irti ja bensaa lentää. Ilmausruuvista roiskuu kakkua kunnolla ku laittaa virrat ja painaa venttiiliä. Nyt viimeseks simahti kaikki virrat ku kääns avaimesta. Ei mitään eloa missään. Miten saan autoon virtaa taas, kaikki pimeenä. Ja mikä vikana kun suutintukista pamahtaa se letku irti sieltä päästä?

Toi nipukka tossa päässä missä joku vihreä tahra päällä. Se on se pamahteleva letku.



« Viimeksi muokattu: 05.05.2015, 23:30:52 kirjoittanut donidee »

 

Samppasport  Futurez