Puolisen vuotta olen ainoastaan seuraillut tätä palstaa. Nyt päätin rekisteröityä, koska olisi hieman kerrottavaa.
Hankin viime vuoden lopussa V60 D6 hybridin vuosimallia 2013, eli niitä ensimmäisiä joita maahan tuotiin. Mittarissa on nyt 114 tkm.
Eilen illalla kävi aika hassusti kun piti lähteä liikenteeseen. Auton ovet eivät nimittäin auenneet. Ei reagoinut mitenkään avaimen valintoihin. Avaimen paristo vaihdettiin viime huollossa talvella. Ei myöskään reagoinut vara-avaimeen. Sen huomasin, että (murto)hälyttimen toiminnasta ilmoittava punainen led-valo vilkkui tosi tiheään. Ohjekirjan mukaan tarkoittaa sitä, että hälytin on lauenut. Mitään jälkeä mistään murtoyrityksestä ei ollut. Siitä sitten vaimon auto illaksi käyttöön.
Tänään aamulla tutkin asiaa tarkemmin. Katsoin ohjeet, joilla oven saa auki sillä pienellä metallisella avaimella. Oven avattuani ei tapahtunut hälytystä, vaikka ohjekirjan mukaan hälyttimen pitäisi alkaa soida. Ja vaikka avaimen työnsi siihen koloon, oli kaikki aivan pimeänä. Yksikään valo ei syttynyt mittaristossa eikä missään. Latausjohto oli lukittuneena pistokeeseen eikä sitä saanut pois.
Tekniikan alan ihmisenä - uteliaana sellaisena - päätin tutkia asiaa. Konepelti auki ja akku (12V lyijy) esiin. Mittari näytti akun jännitteeksi 3,5 Volttia

Siis aivan tyhjä. Lisäksi joku sähkölaite todennäköisesti oli koko ajan siihen kytkeytyneenä, koska jännite meni noin alas.
Todennäköisesti joku sähkölaite on jäänyt päälle kun viimeksi pysäköin auton ja laitoin lataukseen. Olen aina olettanut, että kun auton lukitsee se automaattisesti katkaisee kaikki virrankuluttajat ettei akku pääse tyhjentymään. Miten näin pääsi tapahtumaan vielä kun latausjohto oli kytkettynä (yli 12 tuntia) ja siinä jatkuva sähkö? Onko niin ettei Lion-akkujen lataaminen vaikuta 12V lyijyakkuun mitenkään?
Sitten otin apukäynnistimen(-akun) esiin ja kytkin auton akkuun. Murtöhälytin ulvahti kerran, koska olin ohjekirjan mukaan jättänyt avaimen koloonsa. Latauslaite naksahti merkkinä siitä että latauspistoke vapautettu. Otin sen irti. Nyt mittaristossa paloi kaikki valot kuten kuuluu. Painoin startista moottorin käyntiin. Mittareista näki etteivät LiOn-akut myöskään olleet latautuneet.
Ajoin noin 40 kilometriä SAVE-asennossa. LiOn-akkuihin tuli 15 km varaus. Kotipihalla mittasin taas lyijyakun jännitteen. Näytti täyttä 12,8 V. Nyt päivällä kun ajoin toimi taas aivan normaalisti. Myös lukot toimivat kuten pitää

Kun tulin edellisen kerran autolla kotiin, ajoin PURE-asennolla niin pitkään kunnes muutama kilometri ennen kotia meni kone päälle ilmoittaen ettei PURE-käytössä. LiOn-akut olivat siis aivan tyhjät kun kytkin ne lataukseen. Mutta miksi ne eivät latautuneet ja mikä imi 12 V akun tyhjäksi?