Ateho  Elekma

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 1804 Vastauksia
  • 206589 Lukukerrat

jarppik ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 294
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1755 : 11.07.2019, 08:57:28 »
Varmaankin "save" siksi , että kun tullaan maantieltä taas kaupunkiin , otetaan "save" pois päältä ja voidaan ajaa säästyneellä sähköllä. Sähköajo säästää kaupungissa enemmän kuin maantiellä johtuen liikennevaloissa seisomisesta jne. "Power" kai ohituksia varten, mutta kokemukseni mukaan auto kiihtyy tarpeeksi hyvin ilman sitäkin.
Samaa mieltä, eipä tuota Save modea kannata pitää päällä kuin sen 30-40km ennen kaupunkiin tuloa. Normi ohituksissa Power moden käyttö on enemmän fiiliksen nostatusta, ilman sitäkin ehtii. Saven ja Powerin käyttö jatkuvalla syötöllä nostaa kulutusta turhaan ja sähköstä saatu etu häviää.

edit. D6:sta löytyi pari videota, testejä ja koeajoja:
https://www.nelonen.fi/ohjelmat/start/794262-volvo-v60-plug-in-hybridi
https://www.youtube.com/watch?v=6oocC9nxDiE

« Viimeksi muokattu: 11.07.2019, 09:08:39 kirjoittanut Pikkuhukka »

Poissa JJT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1756 : 11.07.2019, 11:23:51 »
Esimerkki. Porista tampereelle (hybridiakku täynnä), ajelen savemoodilla tampereelle ja siellä käytän purea kaupunkiajossa ja sieltä takaisin poriin hybridmodella. Kokonaiset 270km matkaa joka taittui 4,5l kulutuksella. Ja sellaista 100km/h meni maantieajo.

Poissa Jyrmy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1757 : 11.07.2019, 14:55:03 »
Noniin.. Myyjäliike tietenkin yrittää pestä kätensä, viikon mykkäkoulun jälkeen suostuivat vastaamaan liirumlaarumia >:( Löysin vielä myynti-ilmoituksen ja pistin varuiksi talteen. Sainkin täältä jo vinkkejä että huoltoon vaan. Tästä siis eteenpäin: onko foorumilaisilla kokemuksia Tampereen/Hämeenlinnan Volvohuolloista, mihin kannattaisi viedä jotta saisi puuttuvat ominaisuudet kuntoon? Aion rokottaa myyjäliikettä tästä, mielestäni minulle myytiin toimivaan autoa, ainakaan ilmoituksessa ei lukenut mitään rikkinäisistä ominaisuuksista.

HML/TRE volvohuollot siis kiinnostaa, mihin soittaa/kiikuttaa auto näytille?

Ja tuttuun tapaan, kiitokset.. :)

Tampereen marmoritiskistä eli käyttöautosta ei pahaa sanaa toistaseks, kompura vaihdettiin ja jotai pikku hommia on tehty.

Ens kuussa auto menossa multikaaraan Viialaan. Tehdään jakopää, 120tkm huolto ja vaihteiston öljynvaihto/huuhtelu. Multikaarasta en oo pahaa sanaa kuullu, ja hinta oli kohtuullinen.
V60 D6

Poissa matalaut

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Volvo V60 D6 hybrid -14
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1758 : 11.07.2019, 19:48:10 »
Esimerkki. Porista tampereelle (hybridiakku täynnä), ajelen savemoodilla tampereelle ja siellä käytän purea kaupunkiajossa ja sieltä takaisin poriin hybridmodella. Kokonaiset 270km matkaa joka taittui 4,5l kulutuksella. Ja sellaista 100km/h meni maantieajo.

Aika pitkälti ajelen samalla tekniikalla eli kun auto on saatu matkanopeuteen, niin Save-moodi päälle ja hitaammat osuudet (alle 80 km/h) mennään Hybrid-moodilla. Ohituksissa riittää toki AWD-moodi, mutta poikamaisuus nousee joskus pintaan ja Power-moodia tulee käytettyä, tosin kesällä.

Loppumatka, noin 20 - 30 km ennen määränpäätä ajelen Hybrid-moodilla akun tyhjäksi. Edellyttää tietysti, että siellä loppupäässä ollaan 3-4 tuntia ja saa ladata akkua.

Mulla alkaa olla vuosi täynnä tämän auton kanssa ja en ole kyllä kyllästynyt. Koko vuoden todellinen keskikulutus on 4.2 l / 100 km ja noin kerran viikossa ajetaan pitkä reissu. Ei paha kulutus.

Edit: Kun akku on tyhjä ja painaa Save-moodin päälle, niin moottori kuormittuu enemmän. Onkohan tämä hyötysuhteen kannalta parempi vai ei?
« Viimeksi muokattu: 11.07.2019, 19:50:16 kirjoittanut matalaut »
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa jmaatta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 218
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1759 : 11.07.2019, 20:06:42 »
Oma Volvo alla taas. Syksystä lähtien näyttäny täydellä akulla rangeksi 45km, nyt näyttää taas 50km. Sehän ois niinku uus auto taas. :D

Poissa Jyrmy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1760 : 11.07.2019, 20:56:32 »
Oma Volvo alla taas. Syksystä lähtien näyttäny täydellä akulla rangeksi 45km, nyt näyttää taas 50km. Sehän ois niinku uus auto taas. :D

Oma 110tkm ajettu näyttää edelleen 50km rangee täynnä, 11km työ matka ja töissä jäljellä 35km. Hiukan optimistinen mut kyllä tolla sen 40km pääsee kun pysyy pois moottoritieltä..

En juur käytä muuta kun pure tai power.  No Awd talvella, powerilla irtoo perä liian herkästi, luistonesto ei ehdi mukaan..
V60 D6

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1317
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1761 : 11.07.2019, 22:44:58 »
Kyssäri: Mikähän voisi olla kyseessä kun autoon tehtiin vuosihuolto + jakopää. Huoltoilmaisin nollattiin ja nyt huutaa taas huoltoa parin kuukauden käytön jälkeen.
Unohtivat vaan nollata huoltomuistuttimen. Ei nämä autot nyt niin viisaita ole, että osaisivat huoltoaikaa mistään muualta hakea. Huoltomuistuttimen voi nollata itsekin ilman apuvälineitä. Google auttaa...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 294
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1762 : 12.07.2019, 00:35:20 »
Unohtivat vaan nollata huoltomuistuttimen. Ei nämä autot nyt niin viisaita ole, että osaisivat huoltoaikaa mistään muualta hakea. Huoltomuistuttimen voi nollata itsekin ilman apuvälineitä. Google auttaa...
Kyllä ne jotain siellä nollasi, ennen huoltoa auto ilmoitteli jatkuvasti huollon tarpeesta. Huollon jälkeen loppui ilmoittelut, hetkeksi.
Volvo olisi sen verran voinut panostaa tuohon huoltomuistuttimeen että se se kertoisi minkä huollon tarpeessa auto on.

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1763 : 12.07.2019, 04:10:01 »
Edit: Kun akku on tyhjä ja painaa Save-moodin päälle, niin moottori kuormittuu enemmän. Onkohan tämä hyötysuhteen kannalta parempi vai ei?
Perstuntumalta väittäisin , että kannattavampaa on ladata akut pistorasiasta kuin auton moottorilla ja laturilla. Miksi muuten ajatte välillä pure- moodilla? En itse ole kertaakaan edes kokeillut sitä tämän 6 kk:n aikana kun olen tällä plugarilla ajanut. Voisiko pure moodilla estää lisälämmittimen käynnistymisen? Näillä keleillä tuo käynnistyy, mutta luulen kyllä että ilmankin tarkenee.

Poissa Jule

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1083
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1764 : 12.07.2019, 04:49:27 »
Mielenkiinnosta, voiko tuossa jättää ilmastoinnin päälle kun auton pysäköi ja sieltä poistuu?

Siis tyyliin koira autossa, mutta ilmastointi jätetty päälle, mutta auto lukittu jne..

Poissa Jyrmy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1765 : 12.07.2019, 07:16:10 »
Perstuntumalta väittäisin , että kannattavampaa on ladata akut pistorasiasta kuin auton moottorilla ja laturilla. Miksi muuten ajatte välillä pure- moodilla? En itse ole kertaakaan edes kokeillut sitä tämän 6 kk:n aikana kun olen tällä plugarilla ajanut. Voisiko pure moodilla estää lisälämmittimen käynnistymisen? Näillä keleillä tuo käynnistyy, mutta luulen kyllä että ilmankin tarkenee.

Itse ajan 'pelkällä' purella, käytännössä. Arkiajot on tätä kaupunki ajoo - ehkä 30-50km päivässä, normipäivänä en dieseliä käytä, talvella eriasia koska Awd. . Purella pystyy kiihdyttään reippaammin dieselin käynnistymättä? Sit jos on tarve niin Power, ajelen myös mieluummin kattoluukku auki, purella ilmastointi on oletuksena pois.

Lisälämmittimen toimintaa voi ihan valikosta muuttaa on/off
« Viimeksi muokattu: 12.07.2019, 07:20:04 kirjoittanut Jyrmy »
V60 D6

Poissa Jyrmy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1766 : 12.07.2019, 07:29:38 »
Mielenkiinnosta, voiko tuossa jättää ilmastoinnin päälle kun auton pysäköi ja sieltä poistuu?

Siis tyyliin koira autossa, mutta ilmastointi jätetty päälle, mutta auto lukittu jne..

Kellolla voi asettaa ajan koska auto pitää olla ilmastoituna, tai toki ohjata volvo on call sovelluksella päälle. Termostaatti hoitaa sit ilmastoinnin tarpeen mukaan. Vähä niinku webastolla lämmitys kylmällä. Ilmastointia voi tosin käyttää vain kerran,  moottorin käynnistysten välillä.

En oo kokeillu heti ajon jälkeen kytkeä päälle, tarvii koittaa. Auton lämpö toki pitää olla riittävä että on tarve jäähdyttää. Ei se kuitenkaan kovin pitkään jäähdytä, lopettaa kun lämpö on saavutettu

Latauksen aikana 50min on max aika, akuilla toi jäähdyttää vaan muutaman minuutin
« Viimeksi muokattu: 12.07.2019, 07:36:12 kirjoittanut Jyrmy »
V60 D6

Poissa kfriman

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1767 : 12.07.2019, 07:46:13 »
Pure itellä lähes koko ajan käytössä, eli diesel käynnissä harvoin. Päivän ajot yleensä 30-50km työmatkoineen ja kauppareissuineen, hyvin menee pelkällä sähköllä.

Poissa matalaut

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Volvo V60 D6 hybrid -14
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1768 : 12.07.2019, 12:52:49 »
Perstuntumalta väittäisin , että kannattavampaa on ladata akut pistorasiasta kuin auton moottorilla ja laturilla. Miksi muuten ajatte välillä pure- moodilla? En itse ole kertaakaan edes kokeillut sitä tämän 6 kk:n aikana kun olen tällä plugarilla ajanut. Voisiko pure moodilla estää lisälämmittimen käynnistymisen? Näillä keleillä tuo käynnistyy, mutta luulen kyllä että ilmankin tarkenee.

Dieselin hyötysuhde paranee, kun sitä kuormittaa. Sitä vain mietin, että jos lataa akun moottorilla Save-moodilla Hybrid-moodin jälkeen ja ajaa sen jälkeen akun tyhjäksi. Tuleeko tästä kulutussäästöä vai meneekö muunnoksen häviöihin tuo hyöty. Taajuusmuuttajan hyötysuhde on kuitenkin aika hyvä. Huomattavasti parempi kuin voimansiirron.

Viileällä kelillä Hybrid-moodissa moottori käynnistyy helposti lämmittämään kabiinia. Lisälämmitin on mulla valikossa pois päältä kesän aikana ja käytän esi- lämmitystä/jäähdytystä kun tolppasähköä on käytössä. Pure ei muistaakseni ota kantaa lämmittimen käyttöön. Työmatkat tulee ajettua Pure-moodilla ja sillä saa ajettua akun kuiviin. Perstuntuma sanoo, että Pure-moodilla voi kiihdyttää nopeammin kuin Hybrid. Tuon voisi vaikka kellottaa 0 - 100 km/h:iin, jos sitä kukaan ei ole vielä tehnyt.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 940
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1769 : 12.07.2019, 13:11:01 »
Miksi pitkälle matkalle Power & Save päälle? Eikö kannata ajaa vaan Hybrid tilassa koko matka eikä huudattaa laturia ja moottoria.

Itse ajattelisin sen niin, että maantiellä ajeltaisiin dieselillä ja säästettäisiin sähkö sit taajamaan. Jos matkan päässä on latausmahdollisuus, kannattaa sinne ajella akut tyhjinä. Seinälataus hyötysuhteeltaan parempi kuin dieselmoottorilla lataus. Mutta jos loppupäässä osuu taajama ennen latausmahdollisuutta, lataisin jonnin verran akkuihin mehua että pääsisin taajaman läpi sähköllä. Dieselillä maantiellä lataus todennäköisesti onnistuu paremmalla hyötysuhteella kuin taajaman läpi ajellessa dieselin höristellessä keulalla
Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

 

KL-varaosat  Carwist