Eilen ajotietokoneen näyttöön ilmaantui "moottorijärjestelmä tarvitsee huollon". Vikakoodi ilmaantui juuri silloin, kun laturi lykkäsi moottorin käyntiin hybrid-ajotilalla noin 70 km/h nopeudesta. Ajoon ei vaikuttanut millään tavalla. Luin koodit Vidalla ja näytti monenmoista vikaa hybridijärjestelmän jäähdytysventtiileistä ym. Nollasin vikakoodit ja lähdin uudestaan koeajolle.
Koeajolla en saanut vikaa tulemaan, mutta aloin uudestaan lukemaan Vidalla autoa. Vikoja ei ollut siihen saakka, kunnes jännite laski ilmeisesti niin paljon, että moottori lähti käyntiin. Sitten tuli nippu taas uusia vikakoodeja. Antoi jopa vikakoodin parkkitutkasta. Seuraavaksi auton mittaristo sanoi, että hybridijärjestelmä tarvitsee kiirreellisesti huoltoa. Nollasin taas vikakoodit ja mitään ongelmaa ei tänään aamulla työmatkalla ollut.
Valistunut arvaus on, että käynnistysakku (luultavasti alkuperäinen vuodelta 2014) alkaa olla loppu. Jännite laskee sen verran auton käynnistyessä, että se aiheuttaisi auton tietokoneille ongelmia. Onko muilla palstalaisilla ollut vastaavaa? Onko autossa ison käynnistysakun (80 Ah) lisäksi joku pieni 9 Ah Start-Stop akku?
