Täällä reilu vuosi omistettu kyseinen automalli. Auto on vm 2014 ja ajettu 292 tkm. Autoon olen ollut kyllä tähän asti tyytyväinen, ja suht huolettomia kilometrejä on takana n. 25t. Pari viikkoa sitten kuitenkin täälläkin tuo ilmastoinnin kompressori rikkoontui kerrasta. Kovalla helteellä liikkeelle lähdettäessä mittaristoon tuli ilmoitus "Ilmastointilaite vaatii huollon". Merkkiliikkeen vikakoodien mukaan kompressorin eristysvika tms. ja kompura vaihtoon. Töineen hinta-arvio 3400€, soitin myös toiseen merkkiliikkeeseen ja siellä arvio 3500€. Katsotaan nyt voiko vitutukseen kuolla. Siihen asti yritän ajella vain minimit, ja olen lataamatta autoa.
Ilmeisesti lähes kaikilla hajoaa kertalaakista, eikä anna mitään ennakkoa esim äänen suhteen? Erilaisia ilmotuksia voi tulla jos kompura hajoaa tai hajonnut : Viitaten hybridijärjestelmään, joista pahin tapaus että autolla ei voi metriäkään liikkua, disukkakonekkaan ei käynnisty. Sit useampia ilmastointiin liittyvä ilmoitus ennakoi hajoamista
Täytyy muistaa että perus polttomoottori autoissakin tulee yllättäviä grande catastrohe remppoja, suutinhommia esim. Kerran yhteen bemmiin piti suuttimet vaihtaa, kun odottelin aikoinaan edellistä V50 pirssiä huollosta. Hintalappu 6000e

Uusista ford 1.0 ecoboosteista katkenneet jakoremmit jopa 25tkm kohdalla ja täysin uusi kone pitää vaihtaa, eikä halpaa. Tyyppivikana ja äärimmäisen pelottava..
VAG:n DSG automaatit pelottavia, ainakin aikoinaan.. Leiponeet yhtenään ja vaihteiston korjaus ei halpaa
Kysymys oman D5 ongelmasta, jota esiintyy harvoin. Vaikka ajoakussa olisi virtaa, saattaa käynnistää polttomoottorin eikä heti suostu sähkölle vaihtamaan. "PURE ei ole käytettävissä tilapäisistä virranrajoituksista johtuen". Sitten joko hetken ajon jälkeen onnistuu sähköllä ajo, tai kun sammuttaa ja käynnistää moottorin uusiksi. Ei johdu liian rankoista olosuhteista. Ja tosiaan ei tee tätä usein, huhtikuusta tähän päivään 3 kertaa ja ajoa kuitenkin tulee viikossa aika paljon (ei kilometrillisesti vaan lyhyttä kaupunkipätkää mm)
Edit:
Muistin, että jarruremonttia edelsi vikakoodien luku 2.2.2024 kylmän jakson päätteeksi. Edeltävänä jouluna auto ekan kerran teki tuon, että käynnisti disukan, vaikka varausta akussa oli ja olosuhteet tarpeeksi lämpöset. Akkuenergian valvonta (BECM)
U300042, säädin. Sisäisen järjestelmän virhe
Yleismuistivika
Satunnainen
Ja huoltomies kanssa totesi että kun vikakoodia myös kuskin että apparin oven keskustuslukitusmoottoriin, eikä oireile, niin kylmän kelin piikkiin voipi koodit mennä.
Onko paheneva BECM vika, muilla vastaavaa ollut? Ja siis polttomoottori käynnistyy aivan samantien kun start stop nappia painaa
Nythän tuntuu D5:ssa kiehuvan. Ostosta asti ollut välillä kevyemmällä kaasulla kiihdyttäessä nykäissyt pehmeämmin, kun vaihtaa vaihteita ylöspäin (2>3). Kovemmalla kaasulla ei nyi. POWER moodilla saattaa rajusti nykäistä ylösvaihdossa kevyemmällä kaasulla. Kovemmat kiihdytykset vaihtaa nätisti. Tänään alkoi tekemään kun vaikka liikennevaloihin mennyt, 2>1 vaihteelle vaihtaessa nykäisi rajusti mutta ei äännä. Saman rajun nykäisyn tekee manuaalilla kakkoselta ykköselle (testasin noin viikko sitten), sillä tosiaan lisäturva 5.5 viikon jälkeen päättymässä ja yritän nyt isot piilevämmät viat "löytää". Ei laatikkohommat halpoja ole.
Tuon pehmeän nykäisyn jätin sikseen, kun luin että koria uudemmissa V60 on alkanut tekemään samaa jo 25-50tkm välillä, totesivat käyttäjät että ehkäpä ominaisuus