RallyBaron  Samppasport

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 5094 Vastauksia
  • 1320950 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Hawk0

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4920 : 12.08.2024, 15:29:06 »
Täällä reilu vuosi omistettu kyseinen automalli. Auto on vm 2014 ja ajettu 292 tkm. Autoon olen ollut kyllä tähän asti tyytyväinen, ja suht huolettomia kilometrejä on takana n. 25t. Pari viikkoa sitten kuitenkin täälläkin tuo ilmastoinnin kompressori rikkoontui kerrasta. Kovalla helteellä liikkeelle lähdettäessä mittaristoon tuli ilmoitus "Ilmastointilaite vaatii huollon". Merkkiliikkeen vikakoodien mukaan kompressorin eristysvika tms. ja kompura vaihtoon. Töineen hinta-arvio 3400€, soitin myös toiseen merkkiliikkeeseen ja siellä arvio 3500€. Katsotaan nyt voiko vitutukseen kuolla. Siihen asti yritän ajella vain minimit, ja olen lataamatta autoa.

Poissa Defenssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4921 : 13.08.2024, 01:17:58 »
Täällä reilu vuosi omistettu kyseinen automalli. Auto on vm 2014 ja ajettu 292 tkm. Autoon olen ollut kyllä tähän asti tyytyväinen, ja suht huolettomia kilometrejä on takana n. 25t. Pari viikkoa sitten kuitenkin täälläkin tuo ilmastoinnin kompressori rikkoontui kerrasta. Kovalla helteellä liikkeelle lähdettäessä mittaristoon tuli ilmoitus "Ilmastointilaite vaatii huollon". Merkkiliikkeen vikakoodien mukaan kompressorin eristysvika tms. ja kompura vaihtoon. Töineen hinta-arvio 3400€, soitin myös toiseen merkkiliikkeeseen ja siellä arvio 3500€. Katsotaan nyt voiko vitutukseen kuolla. Siihen asti yritän ajella vain minimit, ja olen lataamatta autoa.
Ilmeisesti lähes kaikilla hajoaa kertalaakista, eikä anna mitään ennakkoa esim äänen suhteen? Erilaisia ilmotuksia voi tulla jos kompura hajoaa tai hajonnut : Viitaten hybridijärjestelmään, joista pahin tapaus että autolla ei voi metriäkään liikkua, disukkakonekkaan ei käynnisty. Sit useampia ilmastointiin liittyvä ilmoitus ennakoi hajoamista

Täytyy muistaa että perus polttomoottori autoissakin tulee yllättäviä grande catastrohe remppoja, suutinhommia esim. Kerran yhteen bemmiin piti suuttimet vaihtaa, kun odottelin aikoinaan edellistä V50 pirssiä huollosta. Hintalappu 6000e :idiot2:

Uusista ford 1.0 ecoboosteista katkenneet jakoremmit jopa 25tkm kohdalla ja täysin uusi kone pitää vaihtaa, eikä halpaa. Tyyppivikana ja äärimmäisen pelottava..

VAG:n DSG automaatit pelottavia, ainakin aikoinaan.. Leiponeet yhtenään ja vaihteiston korjaus ei halpaa

Kysymys oman D5 ongelmasta, jota esiintyy harvoin. Vaikka ajoakussa olisi virtaa, saattaa käynnistää polttomoottorin eikä heti suostu sähkölle vaihtamaan. "PURE ei ole käytettävissä tilapäisistä virranrajoituksista johtuen". Sitten joko hetken ajon jälkeen onnistuu sähköllä ajo, tai kun sammuttaa ja käynnistää moottorin uusiksi. Ei johdu liian rankoista olosuhteista. Ja tosiaan ei tee tätä usein, huhtikuusta tähän päivään 3 kertaa ja ajoa kuitenkin tulee viikossa aika paljon (ei kilometrillisesti vaan lyhyttä kaupunkipätkää mm)

Edit:
Muistin, että jarruremonttia edelsi vikakoodien luku 2.2.2024 kylmän jakson päätteeksi. Edeltävänä jouluna auto ekan kerran teki tuon, että käynnisti disukan, vaikka varausta akussa oli ja olosuhteet tarpeeksi lämpöset. Akkuenergian valvonta (BECM)
U300042, säädin. Sisäisen järjestelmän virhe
Yleismuistivika
Satunnainen

Ja huoltomies kanssa totesi että kun vikakoodia myös kuskin että apparin oven keskustuslukitusmoottoriin, eikä oireile, niin kylmän kelin piikkiin voipi koodit mennä.

Onko paheneva BECM vika, muilla vastaavaa ollut?  Ja siis polttomoottori käynnistyy aivan samantien kun start stop nappia painaa

Nythän tuntuu D5:ssa kiehuvan. Ostosta asti ollut välillä kevyemmällä kaasulla kiihdyttäessä nykäissyt pehmeämmin, kun vaihtaa vaihteita ylöspäin (2>3). Kovemmalla kaasulla ei nyi. POWER moodilla saattaa rajusti nykäistä ylösvaihdossa kevyemmällä kaasulla. Kovemmat kiihdytykset vaihtaa nätisti. Tänään alkoi tekemään kun vaikka liikennevaloihin mennyt, 2>1 vaihteelle vaihtaessa nykäisi rajusti mutta ei äännä. Saman rajun nykäisyn tekee manuaalilla kakkoselta ykköselle (testasin noin viikko sitten), sillä tosiaan lisäturva 5.5 viikon jälkeen päättymässä ja yritän nyt isot piilevämmät viat "löytää". Ei laatikkohommat halpoja ole.

Tuon pehmeän nykäisyn jätin sikseen, kun luin että koria uudemmissa V60 on alkanut tekemään samaa jo 25-50tkm välillä, totesivat käyttäjät että ehkäpä ominaisuus
« Viimeksi muokattu: 14.08.2024, 14:28:53 kirjoittanut Defenssi »
Armosta pelastettu, Jeesuksen seuraaja
Evankeliumin työssä
YouTube: The Light Shines
Tiktok: mjohn.1992

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4922 : 15.08.2024, 09:36:33 »
Myös meidän D5TwE tekee tuota samaa, että kulkee vain polttomosalla, vaikka hybridiakussa olisi latinkia. Sama tilapäinen virtarajoitus viesti tulee mittariin, jos yrittää kytkeä purelle. Itse olen epäillyt, että tämä liittyy DPF:n puhdistuspolttoon. Muutaman kerran on tehnyt myös tuon, että polttomosa käynnistyy, kun painaa starttia ja kestää aika pitkään ennen kuin suostuu sähköajoon. Lienee ominaisuus, joka luultavasti liittyy tuohon dpf:n polttoon...
V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4923 : 15.08.2024, 10:06:33 »
Tuon pehmeän nykäisyn jätin sikseen, kun luin että koria uudemmissa V60 on alkanut tekemään samaa jo 25-50tkm välillä, totesivat käyttäjät että ehkäpä ominaisuus
Jos tarkoitat ”koria uudemmissa” SPA-alustaisia, niissä on eri laatikko. 8-vaihteisen ei myöskään kuulu erityisemmin nykiä, on sangen toimiva laatikko.

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 577
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4924 : 15.08.2024, 10:17:55 »
Nythän tuntuu D5:ssa kiehuvan. Ostosta asti ollut välillä kevyemmällä kaasulla kiihdyttäessä nykäissyt pehmeämmin, kun vaihtaa vaihteita ylöspäin (2>3). Kovemmalla kaasulla ei nyi. POWER moodilla saattaa rajusti nykäistä ylösvaihdossa kevyemmällä kaasulla. Kovemmat kiihdytykset vaihtaa nätisti. Tänään alkoi tekemään kun vaikka liikennevaloihin mennyt, 2>1 vaihteelle vaihtaessa nykäisi rajusti mutta ei äännä. Saman rajun nykäisyn tekee manuaalilla kakkoselta ykköselle (testasin noin viikko sitten), sillä tosiaan lisäturva 5.5 viikon jälkeen päättymässä ja yritän nyt isot piilevämmät viat "löytää". Ei laatikkohommat halpoja ole.

Minulla vuosia sitten D6:ssa varsinkin Power moodissa vaihteisto vaihtoi vähän raa'an kuuloisesti välillä ja kerran heitti vaihteistosta herjankin näyttöön. Vikakoodin perusteella tehtiin vaihteiston öljynvaihto huuhtelemalla, ohjelmiston päivitys sekä uudelleensopeutus. Tuon jälkeen toiminut moitteetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10030
  • Teiden tukko
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4925 : 15.08.2024, 11:18:51 »
Minulla vuosia sitten D6:ssa varsinkin Power moodissa vaihteisto vaihtoi vähän raa'an kuuloisesti välillä ja kerran heitti vaihteistosta herjankin näyttöön. Vikakoodin perusteella tehtiin vaihteiston öljynvaihto huuhtelemalla, ohjelmiston päivitys sekä uudelleensopeutus. Tuon jälkeen toiminut moitteetta.

Mulla tuossa ei hybridissä laatikko vaihtaa joskus Sport-asennossa todella raa'asti. Tämä korostuu varsinkin kesän jälkeen, kun autolla on vedetty asuntovaunua. Itse mietin asian niin, että laatikko oppii öljynpaineet suuremman kuorman mukaan ja ilman vaunua vaihtohetket sportilla on hyvin väkivaltaisia. Asuntovaunu perässä ajan aina sportilla manuaali-tila päällä, koska auto pyrkii aina laittamaan kutosen tupaan. Rattivaihteilla ajaminen on helppoa manuualillakin. S*
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Defenssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4926 : 15.08.2024, 16:51:48 »
Myös meidän D5TwE tekee tuota samaa, että kulkee vain polttomosalla, vaikka hybridiakussa olisi latinkia. Sama tilapäinen virtarajoitus viesti tulee mittariin, jos yrittää kytkeä purelle. Itse olen epäillyt, että tämä liittyy DPF:n puhdistuspolttoon. Muutaman kerran on tehnyt myös tuon, että polttomosa käynnistyy, kun painaa starttia ja kestää aika pitkään ennen kuin suostuu sähköajoon. Lienee ominaisuus, joka luultavasti liittyy tuohon dpf:n polttoon...
Itsekkin mietin samaa, mutta DPF tekee regenerointia vasta kun jäähdytysneste on optimaalisessa lämmössä. Tosiaan ihan "jääkylmänä" tehnyt tuota eli ulkoilman lämpötila ollut noin 15 astetta.

Lueskelin lontoon foorumilta. Muilla tekee samaa, että randomisti ei voi sähköllä mennä. Eikä ole olosuhteista kiinni. Ovat todenneet että softabugi?
« Viimeksi muokattu: 15.08.2024, 17:14:08 kirjoittanut Defenssi »
Armosta pelastettu, Jeesuksen seuraaja
Evankeliumin työssä
YouTube: The Light Shines
Tiktok: mjohn.1992

Poissa mukavapukama

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4927 : 15.08.2024, 17:37:53 »
Tässä ilmoittautuu saman ongelman eteen joutunut. Bilialla ehdottivat uuden sukolaturin hankintaa, näin tein, mutta ongelma jatkuu. Testasin latausta K-kaupan tolpalla, kaikki näytti OK, joten nähtävästi sama vika minun deekussa. Auto menossa huoltoon toisen ongelman takia (diesellämmittimen tuloilmapuhallin huutaa kovaa) elokuun lopussa, olen pyytänyt samalla katsomaan latausongelmaa.

Onko joku muu törmännyt tähän sukolaturiongelmaan, ja mahdollisesti pystynyt löytämään syyn, joka ilmeisesti auton puolella?



Terve,

kohta kolme vuotta vm 2014 D6 kanssa ajelua, kertaalleen Volvon kustannuksella vaihdettu kompura, mutta muuten melko huoletonta ajelua. Pari viikkoa takaperin alkoi kuitenkin ilmaantua huolia. En tiedä liittyvätkö kaikki ongelmat toisiinsa, mutta viime kesänä kävi ensimmäisen kerran niin että ajoin auton ruutuun akku aivan tyhjänä, disukka hörähti käyntii juuri kun pysähdyin. Laitoin auton normaalisti lataukseen ja se vaikutti lähteneen käyntiin, mutta olikin pysähtynyt ehkä 0,2kWh:n jälkeen. Ilmeisesti puhallin oli kuitenkin jäänyt pyörimään käyttöakun voimalla, niin että akku meni totaalisen tyhjäksi. Varashälytin pärähti kesken päivää käyntiin ilmeisesti tuon akun tyhjenemisen vuoksi. Oli kyllä ilmeisesti alkuperäinen akku eli melko kypsässä iässä. No uusi akku uuniin ja homma jatkui normaalisti. Tämän jälkeen huomasin saman ongelman muutaman kerran, että lataus ei todellisuudessa lähtenyt käyntiin aivan tyhjällä akulla. Toinen asia minkä huomasin oli että auto ei koskaan ladannut täydellä 3,6 kW:n teholla vaan jotain maksimissaan 3,1-3,4 kW.

Tähän kesään asti auto kulki ilman ongelmia, kunnes vanha sukolaturi sanoi itsensä irti. Ajattelin että 3 vuotta sitten käytettynä ostettu vehje vain päätti päivänsä, mutta kun kärkkäisen motorwerk tai prisman Wave EV-1 eivät suostuneet lataamaan autoa 15 minuuttia pidempään aloin epäilemään että autossa olisi jotain vikaa. Wave EV 1 ilmoittaa errorin yhteydessä "sähkövuotosuojaus". Käytin auton sitten tämän vuoksi vikakoodien luvussa, jos sieltä olisi paljastunut jotain pahasti lompakkoa keventävää ongelmaa.
Vikakoodeja liittyen OBC:n tuli neljä:
OBC-P02800D akkulaturin tulojännite liian korkea
OBC-P0D9038 Akkulaturin syöttötaajuus väärä
OBC-U1A0087 Yksityinen tiedonsiirtoverkko - väylän signaali- / viestiviat - puuttuva viesti
OBC-U300316 Akun jännite - yleiset sähköviat - piirin jännite kynnyksen alapuolella

kaikki koodit oli passiivisia.

Mietin että voisiko vika olla latausportin ja laturin välisessä johtosarjassa, jos siellä on jotain hapettumaa tai vauriota, joka sitten päästää mahdollisesti lämpenemisen myötä vikavirtaa maihin. Eilen kävin testaamassa lähi S-marketilla ABC-latausta ja auto otti 20 minuutin aikana 0,5kWh vastaan eikä laturi ainakaan sinä aikana herjannut mitään. Wave sukolaturi ei kuitenkaan tunnu suostuvan enää latamaan lainkaan. Muuten auto toimii normaalisti, Save-mode lataa akkua tavalliseen tapaan jne.

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?

Poissa Defenssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4928 : 18.08.2024, 13:50:22 »
Julkiset latauspisteet läheltä on nyt toimintakyvyttömiä(kiinteät kaapelit niissä), joten voipi olla aika ostaa ihan oma type2-type2 kaapeli. On mulla se auton mukana tullut mennekessin piuha, mutta omassa pihassa ei latinkimahiksia. Monet latauspisteet vaatii tosiaan oman piuhan. Mitä merkkiä suosittelisitte? Lueskellut että halvinta ei kannata, ei kestä äärioloja ja lataus pätkii.
Armosta pelastettu, Jeesuksen seuraaja
Evankeliumin työssä
YouTube: The Light Shines
Tiktok: mjohn.1992

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 577
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4929 : 18.08.2024, 14:07:58 »
Osta ainakin suoraan 3-vaihe latausta tukeva kaapeli tulevaisuutta ajatellen vaikka Volvo ei osaakaan kuin yhtä vaihetta käyttää.

Poissa Defenssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4930 : 18.08.2024, 14:37:03 »
Osta ainakin suoraan 3-vaihe latausta tukeva kaapeli tulevaisuutta ajatellen vaikka Volvo ei osaakaan kuin yhtä vaihetta käyttää.
Juu :)
Tätä kattelin, merkin laadusta ei tosiaan mitään tietoa:
https://www.motonet.fi/tuote/deltaco-e-charge-sahkoauton-latausjohto-type-2-type-2-3-vaihe-32a-5-m-22-kw?product=45-02427

Ajattelin jo että pitääkö autonvaihtoa miettiä, jos latausmahdollisuudet viedään. Mutta jos sijoittaa pari satkua latauskaapeliin, ja tällä hetkellä mulla tulee yli 80% ajosta kaupunkipätkiä, joihin juuri tuo akun kapasiteetti riittää, niin aika täydellistä siihen nähden. Tosin pitää laskea se että paljon verrokkina tulee plussaa tai miinusta perus polttomoottoriautoon, kun sähkön lataaminen on sen noin 35snt/kWh. Diesel verohan on ihan älytön tuossa, mutta kattellaan ::)

Lähin latauspiste sitten missä omaa kaapelia tarttis on tossa noin kilsan päässä, Lahden toriparkki. Tosin siinä tulee se, että pysäköinnistä tulee maksaa. 1h maksaa 2e, 2h maksaa 4e ja 3h maksaa 6e. Mutta kun tällä autolla oppi pitkän käytön jälkeen ajamaan oikein, niin todennut muille ja itelle: "Kyllähän tällä ajokokemuksella alkoikin jo perus polttomoottori autolla ajo olemaan kuolettavan tylsää, kun ei enää mitään missä parantaa taloudellista ajoa" ;D

Sit mielenkiintoista pohdiskella, kuinka monta sataa tuntia mulla viime syksystä mennyt pelkästään siihen että odotan ajoakun lataamista, mutta on ainakin erittäin motivoiva ja hyvä syy lähteä kämpästä ulos, kun sen asian kanssa on vuosien varrella ollut massiivisia ongelmia
« Viimeksi muokattu: 18.08.2024, 15:05:01 kirjoittanut Defenssi »
Armosta pelastettu, Jeesuksen seuraaja
Evankeliumin työssä
YouTube: The Light Shines
Tiktok: mjohn.1992

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 577
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4931 : 18.08.2024, 21:44:23 »
Tämä on vain minun mielipide mutta vaikea tämän hybridin käyttöä olisi perustella jos lataaminen kotona ei onnistuisi kun tyhjästä täyteen lataaminen ottaa kuitenkin minimissäänkin sen 2½-3h...

Poissa Defenssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4932 : 19.08.2024, 04:31:21 »
Tämä on vain minun mielipide mutta vaikea tämän hybridin käyttöä olisi perustella jos lataaminen kotona ei onnistuisi kun tyhjästä täyteen lataaminen ottaa kuitenkin minimissäänkin sen 2½-3h...
Olihan se joo aluksi raivostuttavaa ja ahdistavaa, kun aina joutui abc;n/lidl pihaan mennä oottamaan. Mutta molemmat paikat alle 2km päässä niin etäisyys ei ongelma, plus pääsi aina sisälle odottamaan. Ja tosiaan motivaattori lähteä kämpästä pihalle vaikka oli huono päivä.

Jumala järkkäs ihmeellisesti latausasian eilen ja kunnia Hänelle. En kerenny kaapelia ostamaan. Lähdin illalla ulos ja rapussa tuli vastaan yläkerran naapuri jolla tesla, ja latauspaikka mun pihassa. Heti ns hyökkäsin kiinni, muuttaa puolisonsa kanssa pois ja paikka vapautuu 1.9 S* S*
Jes :) Eipä sitä vaivaa tarvi miettiä enää että pitää lähteä julkiselle paikalle lataamaan.

Tiedän että monet ihmiset joutuu turvautumaan sähköautojen/hybridien kanssa julkisiin pisteisiin kun kotona ei mahdollista ladata :/

Toivottavasti volvon 2 vieressä olevaa hybridien omistajaa ei ota nokkiinsa kun ehdin ennen heitä, toinen on XC90 T8 ja toinen hybridi bmw. Ja mun pihassa tosiaan vaan 2 latauspaikkaa, joista toisessa on myös tesla
« Viimeksi muokattu: 19.08.2024, 04:37:57 kirjoittanut Defenssi »
Armosta pelastettu, Jeesuksen seuraaja
Evankeliumin työssä
YouTube: The Light Shines
Tiktok: mjohn.1992

Poissa Defenssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4933 : 27.08.2024, 22:07:03 »


Mun mielestä todella matala polttoaineen kulutus, kun pitkää matkaa tuosta reilusta 2300km:sta on ollut noin 300-400km, loput kaupunkia :) Ja nyt tosiaan opin reilu viikko sitten (kiitos teille vinkeistä), että jos sähköä ei ole tarjolla niin AWD ajomoodilla vaan kokoajan ;)

Siihen tietoon asti tein kun sähkö ollut lopuillaan, savella kerännyt energiaa ja taas sähkölle.

Paljonhan mie tietämättään hukkasin naftaa viime talvena kun en osannut käyttää. Savella menin paljon kun "en tiennyt tai tajunnut", että se noin tuplaa diisselin kulutuksen  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 27.08.2024, 22:12:00 kirjoittanut Defenssi »
Armosta pelastettu, Jeesuksen seuraaja
Evankeliumin työssä
YouTube: The Light Shines
Tiktok: mjohn.1992

Poissa Gnolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4934 : 28.08.2024, 12:38:28 »
Eikai se Save mode sentään tuplaa kulutusta. Lataa se akkuja AWD-modella mutta ei sammuta moottoria koskaan kuten Save-modella sammuttaa moottorin kun tullut n.20km rangea mittariin.

 

Futurez  Kulkukoira