Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 5094 Vastauksia
  • 1318412 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4995 : 19.11.2024, 22:16:46 »
https://youtu.be/p5fn6kenWIk?si=MfVXb5JD2XUUhC5Z

Tarttis ahtaaseen paikkaan viisautta, isot kädet. Toinen EGR:rrän putken letkuklemmari on just väärtepäin niin hankala saada isoja käsiä mahtumaan :D

7mm pienellä lenkillä koittaa nitkuttaa sitä klemmaria auki ja jos ei lähde niin poikki vaan klemmari tavalla tai toisella. Tuohan on ihan normi putkiklemmari, joten ei paria euroa enempää maksakaan.
Jotain liukastetta siihen putken kiinnityskumiin, niin ehkä luiskahtaa paremmin irti?
« Viimeksi muokattu: 19.11.2024, 22:20:44 kirjoittanut Uusivolvoilija »

Poissa Defenssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4996 : 20.11.2024, 10:48:46 »
7mm pienellä lenkillä koittaa nitkuttaa sitä klemmaria auki ja jos ei lähde niin poikki vaan klemmari tavalla tai toisella. Tuohan on ihan normi putkiklemmari, joten ei paria euroa enempää maksakaan.
Jotain liukastetta siihen putken kiinnityskumiin, niin ehkä luiskahtaa paremmin irti?
Iso kiitos jeesistä, surutta pistän poikki ja ostan uuden/uudet tilalle(jos en lenkillä auki saa). Ei aina tosiaan kaikkea tajua  ;D
Armosta pelastettu, Jeesuksen seuraaja
Evankeliumin työssä
YouTube: The Light Shines
Tiktok: mjohn.1992

Poissa his_turdness

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4997 : 23.11.2024, 01:45:30 »
Terve!

Piti ihan tehdä tunnari tänne foorumille että pääsen kyselemään tyhmiä. En ole mikään bensalenkkari, vaan tuunaan ennemmin tietokoneita ja ihmiskehoja. Volvot on aina olleet lähellä sydäntä ja koronavuosien jälkeen vihdoin hommattiin oma Volvo talouteen. Nimenomaan tämä D6 Hybridi (tosin jotkut tiedot sanoo D5, mene ja tiedä sitten...)

Auto on kyllä todella mukava ja kilometrit on taittuneet mukavasti. Hiukan ollut huonoa tuuria myös, lähinna renkaiden kanssa. Ehditiin n. viikko ajaa kunnes mökkitiellä puhkesi takarengas ja takarenkaat meni siten vaihtoon. Sittemmin oli pyörien suuntaus paikallaan, sillä renkaat oli aika sileät parin vuoden ajon jälkeen, varsinkin takaa, jossa sisäpinnat oli kuluneet liki puhki. Ja eiköhän nyt syksyllä raapaistu sitten täysin uusi rengas erään liikuntahallin pihalla roskakulmauksen aitaan sen verran, että valliin tuli viilto ja uutta rengasta tilalle.

Muuten ollut hyvin vähän ongelmaa. Hybridi on ajoittain sekoillut, kerran yhtäkkiä imaissut jäähdytysnesteet tyhjäksi jostain syystä, mutta täytön jälkeen toiminut taas moitteetta. Mutta viime vuonna suunnilleen näihin aikoihin, marraskuun alkupuolella, heitti hybridi auton linkuttamaan rajoittaen nopeutta juuri moottoritielle liityttäessä. Vaihdoin takaisin pienemmälle tielle, sammutin, käynnistin uudelleen, jolloin herjasi vähäistä akun varausta ja hybridin rajoitettua toimintaa. Ajoin kotiin, latasin yön yli ja seuraavana aamuna toimi taas normaalisti.
Kesän aikana alkoi herjaamaan hybridijärjestelmän huoltoa. Katsoin vikakoodit, jossa herjasi jotain matalaa jännitettä tms. Auto toimi kuitenkin normaalisti. Lueskelin joltain foorumilta, ehkä tältä, että vikakoodien nollaus todennäköisesti auttaa eteen päin. Ja niin tekikin. Auto katsastuksesta läpi ongelmitta. Parin viikon päästä tuli herja että moottori tarvitsee huollon. Tuolloin vikakoodi viittasi johonkin pakokaasu/hiukkassuodattimeen tms.

Noh, nyt sitten taas marraskuussa moottoritielle kiihdyttäessä heitti auto rajoitettuun tilaan hybridin takia. Ajoin kaupan pihaan, jossa juuri ennen parkkeerausta alkoi herjaamaan "huolla heti" ja ohjaustehostin tärräsi oudosti. Sain auton parkkiin ja kävin kaupassa, jonka jälkeen auto ei enää suostunut käynnistymään ja herjasi sähköjärjestelmän testausta, sekä jarrutehoa, luistonestoa ja ties mitä.
Hinautin auton SAH:lle, jossa totesivat että "invertterin" sulake oli palanut. Vaihdon jälkeen oli lähtenyt polttomoottori käyntiin ja autolla pystyi ajamaan normaalisti, mutta vikakoodeista löytyi vaikka mitä muuta, mm. seuraavaa:

CEM-B119787 EI DC/DC-vastetta - Väylän signaali- / viestiviat -Puuttuva viesti
BCM-U010000 Tiedonsiirto katkennut moottorinohjausyksikön (ECM) kanssa
ECM-POCE200 Hybridi/sähköauton akkupaketin jäähdytysnesteen ohjausventtiilin A" piiri matala
ECM-POCE900 Hybridi/sähköauton akkupaketin jäähdytysnestepumpun ohjauspiiri/avoin
ECM-POCECO00 Hybridi/sähköauton akkupaketin jäähdytysnestepumpun ohjauspiiri korkea Vikakoodi on havaittu aktiiviseksi
ECM-POCEDO00 Hybridi/sähköauton äktroniikan jäähdytysnestepumpun aktivointipiiri Vikakoodi on havaittu aktiiviseksi
ECM-P0D0711 Akun latausjärjestelmän positiivisen kontaktorin piiri - Yleiset sähköviat - Piiri oikosulussa maahan
ECM-P22AB00 Happianturin positiivinen virranohjauspiiri/avoin (rivi 1 anturi 2)

ECM-P2A0136 Happianturin piirin arvoalue/suorituskyky (rivi 1, anturi 2) - FM (taajuusmoduloitu) / PWM (pulssinleveysmoduloitu) -viat - Signaalin taajuus liian matala Vikakoodi on havaittu aktiiviseksi
ECM-P300111 Hybridi/sähköauton elektroniikan jäähdytysnesteventtiili - Yleiset sähköviat - Piiri oikosulussa maahan
ECM-P300211 Hybridi/sähköauton elektroniikan jäähdytysnesteventtili - Yleiset sähköviat - Piiri oikosulussa maahan
ECM-P300311 Ilmastoinnin katkaisuventtiili - Yleiset sähköviat Piiri oikosulussa maahan Vikakoodi on havaittu aktiiviseksi
ECM-P300411 Tehon ylläpitorele - Yleiset sähköviat Piiri oikosulussa maahan Vikakoodi on havaittu aktiiviseksi
ECM-P300413 Tehon ylläpitorele - Yleiset sähköviat - Piiri avoin Vikakoodi on havaittu aktiiviseksi
ECM-P300568 Lisälaitteiden käyttöhihna - Algoritmiperustaiset viat - Tapahtumatiedot
SRS-U300616 Ohjausyksikön tulojännite "A" - Yleiset sähköviat -Piirin jännite kynnyksen alapuolella
SRS-U300716 Ohjausyksikön tulojännite "p" - Yleiset sähköviat -Piirin jännite kynnyksen alapuolella Vikakoodi on havaittu
TCM-279601 No match Vikakoodi on havaittu aktiiviseksi
TCM-P0B0A68 Vaihteiston lisäöljypumpun moottorin syöttöjännitepiirin jännite matala - Algoritmiperustaiset viat ”Tapahtumatiedot

(Skannasin puhelimella otetusta kuvasta tietokoneella, joten saattaa näyttää häröltä.)

En näistä juuri mitään ymmärrä, mutta maalaisjärjellä ajateltuna, voisiko olla kosteudesta johtuvaa tilttailua? Ja jos jotain on pahemmin mennyt eikä kuivattelulla selviä, niin mistä kannattaisi ohjata huoltomies tätä setvimään? Ei kiinnostaisi tässä taloudellisessa tilanteessa maksaa yli toista tonnia pelkästään vianselvittelyyn.

Kannattaako ylipäätään selvittää/huoltaa, vaiko laittaa suosiolla auto vaihtoon?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4998 : 23.11.2024, 17:37:06 »
Jokin sulakkeen palaminen, tai lähinnä se sähkön puuttuminen joltain moduulilta aiheuttaa helposti pitkän listan kaiken näköisiä vikakoodeja, joiss suurin osa liittyy tavalla tai toisella väärään jännitteeseen tai siihen ettei joku laite kommunikoi odotetulla tavalla.

Lisäksi ainakin ei-hybridissa on osa sulakkeista sijoitettu niin että sähkö katkeaa mo elta muultakin laitteelta jotta sulakkeen voi vaihtaa.

Vikakoodit talteen ja kaikkien koodien nollaus, ja sitten luetaan uudelleen takaisin tulevat koodit.. Jos ei ole mitään, niin ajoa, ja onko sen jälkeen koodeja?

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4999 : 23.11.2024, 17:57:56 »
Noh, nyt sitten taas marraskuussa moottoritielle kiihdyttäessä heitti auto rajoitettuun tilaan hybridin takia.
ECM-P300568 Lisälaitteiden käyttöhihna - Algoritmiperustaiset viat - Tapahtumatiedot

Tekikö rajoitettuun tilaan menon sähköajolla? Jos, niin silloin voi tulla myös ilmoitus mittaristoon "Hybridijärjestelmä häiriö pysähdy turvallisesti moottorin käynnistämisen sallimseksi",tämä tulee ainakin silloin kun ISG- hihna luistaa, ja auto tekee lyhyen testistarttauksen varmistaakseen ISG-starttauksen toimivuuden ja samalla ilmeisesti kierrättää vähän öljyjä moottorissa ..

Sitä en tiedä tuleeko tuo lisälaitteiden käyttöhihnan vikakoodi jos remmi luistaa, jonkin koodin kyllä jättää näin kertoi omamekaanikko.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2024, 18:29:11 kirjoittanut gubbe »

Poissa Defenssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #5000 : 23.11.2024, 22:19:08 »
Perus polttomoottori autojenkin kohdalla viisasta tehdä mietintää, missä tilanteessa tai olosuhteessa oire /oireet tulee, millaisia oireet on ja sitten osaavalle sähkärille just viedä, joka selvittelee kytkentäkaavioista hommaa.

Juurikin se että tietyn moduulin takana on tiettyjä komponentteja ja ne kommunikoi tietyllä tavalla. Jänniteheittely yhdessäkin virtapiirin välissä voi ihme oirehdintaa aiheuttaa, eikä aina läheskään välttämättä ongelma korjaannu jos pelkän vikakoodin perusteella osaa vaihdetaan.

Autohuolto Järvinen, Hollolassa tutkii ja on vuosien aikana D6 ja D5 volvoja korjannut hyvin ja järjen kanssa. Koulutettu nuori mekaanikko hommissa siellä.
Ja heillä oli mun D5 heinäkuussa ilmastoinnin täyttöhuollossa, ja  lokakuussa "vaihdelaatikkojumpassa". Ovat mm. kompuroita deekuihin vaihdelleet ja osaamista on :)

Ps. Jäi EGR:rrän putsaus, liian pahassa asennossa pitkään olin niin brakas jo paikat. Päätin ulkoistaa. Korjaamo Hollolassa putsaa sen irrottamatta sitä.  Sit huonosti kiinnitin näköjään egrrää lähempänä olevan klemmarin Eilen motarilla ajaessa tuli moottorijärjestelmä vaatii huollon ja tehot läksi. Ei turbo ollut enää pelissä mukana. Kohteeseen kun pääsin, konepelti auki, klemmari liikku ihan kevyesti kun siihen koskiin ja putki oli päässy lipsumaan pois osittain paikaltaan. Tiukkasin klemmarin ja putkea siirrettiin takaisin peremmälle. Fiksaus tuli sillä.

Nyt ainakin tietää että EGR/auto oirehtii sitten noin jo pelkästään sen  tähden, että putki on osittain irti. On nää kyllä semmosia aparaatteja että öh.. :D Traumat jäi, ahtaassa paikassa olevaan letkuklemmariin en koske pitkällä tikullakaan :)
Harmittaa kun laitonta on niin muuten vois ottaa koko EGR venttiilin ja vielä hiukkassuodattimen pois käytöstä. Kaksi isoa ongelmaista osaa ne on...
« Viimeksi muokattu: 24.11.2024, 10:48:48 kirjoittanut Defenssi »
Armosta pelastettu, Jeesuksen seuraaja
Evankeliumin työssä
YouTube: The Light Shines
Tiktok: mjohn.1992

Poissa his_turdness

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #5001 : 25.11.2024, 02:34:39 »
Jokin sulakkeen palaminen, tai lähinnä se sähkön puuttuminen joltain moduulilta aiheuttaa helposti pitkän listan kaiken näköisiä vikakoodeja, joiss suurin osa liittyy tavalla tai toisella väärään jännitteeseen tai siihen ettei joku laite kommunikoi odotetulla tavalla.

Lisäksi ainakin ei-hybridissa on osa sulakkeista sijoitettu niin että sähkö katkeaa mo elta muultakin laitteelta jotta sulakkeen voi vaihtaa.

Vikakoodit talteen ja kaikkien koodien nollaus, ja sitten luetaan uudelleen takaisin tulevat koodit.. Jos ei ole mitään, niin ajoa, ja onko sen jälkeen koodeja?

Luulisi että ovat nollanneet SAH:lla koodit.

Kokeilen nollata motonetin itsehuoltopisteellä, katsotaan mitä tulee.

Poissa Suosukeltaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #5002 : 03.12.2024, 17:24:49 »
Millaisia kokemuksia kokemuksia on kun "webasto" irtisanoo itsensä ja tukee ilmoitus että tarvitsee huoltoa.

Meneekö varmaan helposti kokonaan vaihtoon?
Millaisia kustannuksia on tästä on teille tullut?

Onko jotain muuta kuin merkkiliikettä suositella joka osaisi tuon loihtia kuntoon?

Poissa Defenssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #5003 : 03.12.2024, 19:04:20 »
Millaisia kokemuksia kokemuksia on kun "webasto" irtisanoo itsensä ja tukee ilmoitus että tarvitsee huoltoa.

Meneekö varmaan helposti kokonaan vaihtoon?
Millaisia kustannuksia on tästä on teille tullut?

Onko jotain muuta kuin merkkiliikettä suositella joka osaisi tuon loihtia kuntoon?
Jos tietty Thermo Topin webasto, niin menee jotkut ns lukkotilaan n. 800 käyttötunnin kohdalla. Oirehtiiko mitenkään muuten kuin ilmoituksella? Jos ei, niin kannattaa luetuttaa käyttötunnit, ne ja aikalaskurin nollaamalla on käyttöä voinut normaalisti jatkaa. Rahanahneiden keksintö, että menee X käyttötuntien jälkeen lukkoon.
Armosta pelastettu, Jeesuksen seuraaja
Evankeliumin työssä
YouTube: The Light Shines
Tiktok: mjohn.1992

Poissa Suosukeltaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #5004 : 04.12.2024, 06:39:36 »
Jos tietty Thermo Topin webasto, niin menee jotkut ns lukkotilaan n. 800 käyttötunnin kohdalla. Oirehtiiko mitenkään muuten kuin ilmoituksella? Jos ei, niin kannattaa luetuttaa käyttötunnit, ne ja aikalaskurin nollaamalla on käyttöä voinut normaalisti jatkaa. Rahanahneiden keksintö, että menee X käyttötuntien jälkeen lukkoon.

Saako esim. joku Forumilainen luettua vikatilan vai mennäänkö tämän kanssa liikkeeseen?

Poissa Defenssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #5005 : 04.12.2024, 07:58:32 »
Saako esim. joku Forumilainen luettua vikatilan vai mennäänkö tämän kanssa liikkeeseen?
Täällä foorumilla on muutama, jotka ovat joskus ilmoittaneet käyttötuntien nollauksen tekemisestä. Toivottavasti huomaatte tämän viestin :)
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=102091.330
Kaikissa liikkeissä eivät suostu jostain syystä(vaikka osaisivat), lukea pelkästään käyttötunteja, vaan haluavat aina alkaa tutkimaan eli purkamaan webastoa...
Armosta pelastettu, Jeesuksen seuraaja
Evankeliumin työssä
YouTube: The Light Shines
Tiktok: mjohn.1992

Poissa Suosukeltaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #5006 : 04.12.2024, 10:40:32 »
Täällä foorumilla on muutama, jotka ovat joskus ilmoittaneet käyttötuntien nollauksen tekemisestä. Toivottavasti huomaatte tämän viestin :)
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=102091.330
Kaikissa liikkeissä eivät suostu jostain syystä(vaikka osaisivat), lukea pelkästään käyttötunteja, vaan haluavat aina alkaa tutkimaan eli purkamaan webastoa...

Kiitos, Hyvinkäällä sijaitsee, auto liikkuu tarvittaessa.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2024, 10:48:14 kirjoittanut Suosukeltaja »

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #5007 : 04.12.2024, 11:41:41 »
Kokkolan autohuolto ja juttua VOLVO hybrideistä :- (


Volvo ERAD
https://www.youtube.com/watch?v=gtZk54e5DWk

ks. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=138492.0
« Viimeksi muokattu: 04.12.2024, 11:48:02 kirjoittanut v6omega »

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #5008 : 04.12.2024, 11:55:30 »
Taitaa tuo video liittyä enemmänkin T8-malleihin, en muista lukeneeni että olis kyseisiä ongelmia ollu D5/D6 malleissa??

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #5009 : 04.12.2024, 12:08:01 »
Taitaa tuo video liittyä enemmänkin T8-malleihin, en muista lukeneeni että olis kyseisiä ongelmia ollu D5/D6 malleissa??


esim. Kaikissa uusissa  v60 recharge plug-in hybrid malleissa on ERAD ja jos lukee Volvon omaa huollon lisäpalveluasivua niin kaikissa hybrideissä on tuo ERAD kun muita vaihtoehtoja ei anneta?

https://www.volvocars.com/fi/support/car/v60-recharge-plug-in-hybrid/article/7a86f6a2ac7ce91bc0a8015114aeeaaa
https://bilia.fi/fi/huoltopalvelut/huollon-lisapalvelut/


Jostain luin että ongelmallisia olisi juuri  2016-2018  mallit
« Viimeksi muokattu: 04.12.2024, 12:10:12 kirjoittanut v6omega »

 

RallyBaron  Samppasport