Jännä silti että kun vaijeri on säädöissään niin laatikko kestää paljon paremmin, liekö sitten syynä se että vaihtaa pienemmälle silloin kun on suunniteltukin eikä väännätä liian isolla pykälällä.
Ja kyllä, olen avannut muutaman AW-lootan joten joku käry toiminnasta on
mulla on ollutkin vaan bensalla toimivia ilman T-nokkaa olevia turbo ysejä ja seiskoja AW:lla.
Ero ei ole mikään suunnaton, mutta huomattavasti mukavempi ajaa hieman löystetyllä vaijerilla. Vertaa esim FK:n vakioon (painat sentin kaasua niin vaihtaa pienempää).
Kumma juttu kun tuollainen 200nm suunniteltu (mikä upgradettu 250nm AW71/72) aski ei kestä lähemmäs 500nm....
Mutta tuota askia ei olisi auttanut vaikka vaijeri olisi ollut kireällä kun viulunkieli. Jos vaihteet luistaa silloin kun vaihteet on jo päällä (shiftkit nopeuttaa vaihtoa) niin vaijerit enään mitään siinä vaiheessa auta täyskaasulla. Ja aina kun lähin polkemaan käytin pakkovaihteita.
Varsinkin kun vaijeri on (tai siis oli) täyskaasuasennossa vieläkin Volvon suositteleman sisällä.
Aski öljyjä vaihtelin 15tkm välein (edellinen n. 60tkm välein), oli kirkkaanpunaista, paitsi kun suli lopuksi vaihteet. Ei siis luistoa vaikka vaijeri
HIEMAN löysällä.
Ohjeethan sanoo, että oikealla vaijerilla pitäisi olla X määrä esijännitystä.
MUTTA toinen Volvon ohje sanoo että täyskaasuasennossa pitäisi vielä X määrä tulla vaijeria ulos tai vastaavaa. Jos joku vaihtanut ikinä vaijeria niin joutuu jälkimmäistä noudattamaan.
Jolloin esijännitys häipyy monista FK askeista (ainakin kahdesta, ja näytti orkkis vaijerilta). Siinä ehkä tehottomuutta korvattu kiristämällä vaijeria.

Mutta ilman shiftkittiä noita AW askeja saa rikki vakiotehoillakin.
Tähän pätee sama kuin kaikkeen muuhunkin: Ei mopolla mahdottomia.

Mikä suomeksi sanottuna tarkoittaa että yhdessäkään niissä ei ole ollut ~400 Nm (tai "vähän" enemmän) käytössä siellä 2500-3000 rpm paikkeilla. Onko tuo nyt mikään ihme että paikat kestää kun ei ole voimaa jolla ne saisi rikki.
Noh, ilkeästi sanottuna juuri näin. T-Nokka on
MINUN mielestä
JÄRKEVIN käyttöautoon koska:
-Kulutus pieni
-Vääntö alhaalta ylös
-Teho alhaalta ylös
Tietenkin häviää huipputehossa, huippuväännössä muille nokille. Mutta tällä T sitä saa
KÄYTTÖAUTOLLE järkevästi
ISOLLA alueella.
Eikä venttiilitkään osu mäntään. (tuo nyt sivuseikka

)
Mutta tästäkään autosta ei ole tulossa foorumin nopeinta, ei lähellekkään. Vain minulle rakennettu käyttöauto. Siksi toistaiseksi pysyn T-nokassa.

Eiköhän näillä alleviivauksilla jää "t-nokka on kytkimen räjäyttäjä", "säädä se auto amigalla" ja muut päänaukomiset vähemmälle tässä topicissa.
Ja aina saa ja pitääkin kertoa jos menee aivan puihin. Sitä varten täällä foorumilla ollaan että saadaan keskustelua!