Autoracing  KL-varaosat

Amazon->BMW E30 hammastanko (tehostamaton)->raidetangonpäät?

  • 44 Vastauksia
  • 15799 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • www.vrcf.fi
Jäänyt vähän tämäkin homma muiden kiireiden takia... 240 hammastanko hommattu, mutta en ole kerennyt puuhailla sen kanssa ihmeemmin.

Sitten silmiini osui tällainen Astra F (?) hammastanko, joka liikkuu keskeltä. https://youtu.be/jz0xMCPRoUI?si=PIKLIp-jQFgW15zh

Tiiä häntä miten sopisi, jostain kun saisi hypisteltäväksi. Tuohon sitten vaikka Astra G sähköhydraulinen pumppu kaveriksi, sellainen minulta löytyisikin yhdestä varaosaraadosta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Tuollaista joskus kans haaveilin, mutta se jäi sille tasolle. Huomioitavaa ainakin on, että toi on alunperin rintapellissä kiinni, eli pitäisi olla oikealta ohjattavasta autosta, jos meinaa Amukkaan akselin etupuolelle.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Tällainen vaihtoehto löytyi maailmalta. En tiedä mitä mieltä katsastaja lienee tällaisesta.



Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • www.vrcf.fi
olkavarret oli 164:sta ja hammastanko oli tehostettu.

Tyhmähkö kysymys, olkavarret eli ne kahdella mutterilla olka-akseliin tulevat vipuset joihin raidetangonpäät kiinnittyvät? Kääntövarsinakin tunnetut? Ja 164:sta käy suoraan Amazoniin kiinni?

Tiedusteluni mukaan 240:n raidetangonpään kartio istuu satakuusnelkkuun hyvin, eli senkin puolesta kakssatkun hammastanko olisi hyvä valinta. Suunnittelin tekeväni hammastangolle erillisen kiinnityshäkkyrän Aman orkkis simpukan ja apusimpukan pultinreikiin, saisi ehkä tarvittaessa tehtyä lisätuennan moottorin kumityynyjen alempiin kierteisiin lisäksi.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2025, 11:40:13 kirjoittanut Amanssi »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Eiku siis se koko hässäkkä, mikä kiinnittyy ylä- ja alapalloon. Navat ja jarrut ym. oli myös 164:sta.

Kartioiden väliin piti laittaaa shimmit.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • www.vrcf.fi
Toisessa projektissa oli E36 hammastanko ja Fiat Croman ulkopäät. Ne muistaakseni sopivat suoraan alkuperäiseen olkavarteen. E36:ssa on sisänivel erilainen, enkä tiedä varmaksi sopiiko ne E30:n hammastankoon. Ne Croman ulkopäät eivät siis sovi E30 sisäpäihin, kun molemmissa on sisäkierre.

Päädyin kuitenkin E30 hammastankoon (tehostamaton) kun sain sellaisen helpohkosti. E36 sisänivelet näyttäisivät käyvän siihen kiinni.

Muistatko minkä ikäisen Croman ulkopäät oli?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
En kyl osaa sanoa. Samat ilmeisesti myös 9-3 Saabissa ja c-Vectrassa.

Tämän näköiset ne oli.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi

Toisessa projektissa oli E36 hammastanko ja Fiat Croman ulkopäät. Ne muistaakseni sopivat suoraan alkuperäiseen olkavarteen. E36:ssa on sisänivel erilainen, enkä tiedä varmaksi sopiiko ne E30:n hammastankoon. Ne Croman ulkopäät eivät siis sovi E30 sisäpäihin, kun molemmissa on sisäkierre.

Mikä oli tämä toinen projekti? Mulla on haaveissa E36 tehostettu tanko laittaa 142:n ohjausta hoitamaan, jos joku on sellaisen satasarjaan laittanut niin kiinnostaisi kuulla/nähdä toteutuksesta...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Amazonissa mulla oli E30 hammastanko 106 Pösön raidepäillä, Pyhimyksessä E36 hammastanko Croman päillä ja 145:ssa S40 hammastanko omilla päillään etuakselipalkin takapuolella.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Amazonissa mulla oli E30 hammastanko 106 Pösön raidepäillä, Pyhimyksessä E36 hammastanko Croman päillä ja 145:ssa S40 hammastanko omilla päillään etuakselipalkin takapuolella.

Mitäs tuo S40 tangon asennus vaatii, niitäkin nurkissa on? Kun edessähän noissa satasarjalaisissa on raidetanko.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Mitäs tuo S40 tangon asennus vaatii, niitäkin nurkissa on? Kun edessähän noissa satasarjalaisissa on raidetanko.

Se pitää tietysti saada akselin takapuolelle, että ohjaus toimii oikein päin. Tämä aiheuttaa vähän murhetta ohjausakselin kanssa, kun sen pitää kääntyä niin jyrkästi alas tulipellin kohdalta ja niveliin tulee turhan jyrkkä kulma. Toinen murhe on öljypohja, kun takasumpulliselle pohjalle ei ole oikein tilaa. Mulla oli tdi-kone, jossa öljypohjan sumppu oli akselin etupuolella.

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 465
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Mulla oli e30 hammastanko e36 sisäpäillä, croman raidepäillä ja nascar 2:1 puolittajalla... Ohjaus toimi hyvin mutta oli jäykkä. Nyt on rakenteilla e46 tehostettu sähköisellä hydpumpulla, samat sisä ja ulkopäät ku e30. Tässä kuva nyky versiosta hammastangon akselin lähtökulma on huono törmää ylätukivarsiin täytyy hiukan muuttaa vielä kiinnitystä.
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Se pitää tietysti saada akselin takapuolelle, että ohjaus toimii oikein päin. Tämä aiheuttaa vähän murhetta ohjausakselin kanssa, kun sen pitää kääntyä niin jyrkästi alas tulipellin kohdalta ja niveliin tulee turhan jyrkkä kulma. Toinen murhe on öljypohja, kun takasumpulliselle pohjalle ei ole oikein tilaa. Mulla oli tdi-kone, jossa öljypohjan sumppu oli akselin etupuolella.

Etuvetomoottori tulossa nokalle joten tuo öljypohja ei ole niin akuutti ongelma. Ohjausakseli saattaa ratketa saman luovuttajan osilla mistä tuon ohjausvaihteen otan.

Mutta kääntövarret on etupuolella, onko ne miten käännettävissä taakse? Oma raato tuolla romujen alla piilossa niin ei jaksa kaivaa esille että katsoisi...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Etuvetomoottori tulossa nokalle joten tuo öljypohja ei ole niin akuutti ongelma. Ohjausakseli saattaa ratketa saman luovuttajan osilla mistä tuon ohjausvaihteen otan.

Mutta kääntövarret on etupuolella, onko ne miten käännettävissä taakse? Oma raato tuolla romujen alla piilossa niin ei jaksa kaivaa esille että katsoisi...

Olkavarret saa vaihdettua puolelta toiselle, niin se ei ole mikään ongelma. Jarruletkut pitää tietysti muuttaa, kun satula siirtyy navan etupuolelle.

Ohjausakselikin olisi varmaan modattavissa siten, että siirtää ekan nivelen reilusti hytin puolelle ja tekee tulipeltiin reiän alemmas.

Mun Kuvat.fi kansiossa on kuvia 145 Expressin hammastankoprojektista. https://kulmamies.kuvat.fi/kuvat/Volvo+145+Express+D5252T/5.+Ohjaus/

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Noista kuvista on varmasti apua, kiitokset erinomaisesta dokumentoinnista :hg:
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

KL-varaosat  Race.fi