Jotain tälläistä taisin sanoa aikaisemmin?


Korpikuusen kyyneleillä aidosti ajavat eivät plandaa alle -30C lämpötiloissa kuin huonolla ja vajaa kapasiteettisilla akuilla! 
Oikea wiinamäenmies pitää huolen akustaan, sillä se yksi rakkaimmista wiinamäenmiehen autotarvikkeista! 
Saas nähdä, onko tuokin mätänetin snajaderin akun elinikä tasan 2 vuotta, kuten edellisen. Hitusen vaikutti sille tuossa startissa, ettei kaikki elämä ole enää tallessa vaikka akku onkin 80Ah kapasiteettinen ja sitä ei ole tyhjennetty koko elinikänään ja latauskin on ollut varmuudella riittävä.
Tänään sitteen enää lupaili hitusen -17C lämpötilassa, auton seistyä puolen vuorokauden verran!

Sisävalojen vilkkumisesta päätellen akussa on jotain feelua (kolme edellistä starttia kylmässä).
yritin löytää arkistosta viestit akun vaihdosta, mutta ilmeisesti luuta on lakaissut ne kaiken muun sonnan keralla roskiin!

Akku on senverran kuollut, ettei se starttaillut kuin 1 minuutin verran, kunnes hyytyi kokonaan.
Laturi ja sen piuhat minulla ovat taatusti kunnossa, sillä laturi työntää 99A verran virtaa tyhjäkäyntikierroksilla!

Mainintana akun latuksesta, lyhyttä pätkää en juurikaan aja ja jos ajankin, niin seuraavaksi ajoni ovat +1h maantienopeuksilla (+2000rpm). Jopa huhtikuisen (4/2015) moottorin räjähdyksen jälkeen auton ollessa projektina, latasin akun kertaalleen täyteen ja starttasin auton ensimmäisen kerran viikon seisseellä akulla. Heti tulille, napajännitteen ollessa minuutin startin jälkeen 14.2V.
Akun heikkoudesta juorusivat ensimmäisenä vilkkuvat sisävalot (ledit), jotka sammuivat startin tietyissä tilanteissa kokonaan tässä vuoden vaihteen jälkeen.
Tämä on jo toinen snjaiderin akku (80Ah), joka hyytyy kahdessa vuodessa kokonaan. Nykyinen akku on takuuseen mätänetistä saatu, edellisen kestäessä tasan 2 vuotta.
Mielenkiintoista on se, miten mätänetti suhtautuu takuu asioihin takuuseen annetun akun suhteen. Tuote-vastuun osalta asia on harvinaisen selvä mutta aika näyttää miten mätänetissä käy ja miten hyvin siellä tunnetaan lakia (minä tunnen asian 25v kokemuksesta).
"hauskinta" tässä on se, että kävin hakemassa uuden (bocsh) akun toisella talouden kulkineella (keltainen ferrari), jossa on bannerin 55Ah akku, jonka loppumista olen odotellut tässä parisen vuotta, koska se on toinen akku orkkiksen jälkeen, mutta se on ilman mutinoita kestänyt jo neljättä talvea. Lyhyemmässä ajassa olen merikontiini vaihtanut akun nyt kolmasti!

Kun hain uuden akun, autoni oli laturissa n. tunnin ajan 4A laturilla pakkasen ollessa kevyet -18C ja kerta laakista tulille tunnin latauksen jälkeen valojen hitusen vilkkuessa. Hm..... 4-5Ah kokonaisenergian lisäys 80Ah akkuun!

Nyt akkua on ladattu 6h 4A laturilla, joten ehjään akkuun olisi mennyt huoneenlämpötilassa (akku lämmitetty) 24Ah, mutta kas kummaa, akun napajännite on silti latauksen aikana enintään 13,1V
Ja laturin irroituksen jälkeen akun napajännite laskee pikavauhtia 12.7V lukemaan.
Ennen tämän päiväistä starttia akku oli ollut ilman latausta 12h ja starttia ennen auto oli käynyt 90 minuuttia.....
Tämä on nyt toinen kerta, kun 80Ah Snjaiderin akku kuolee tasan kahdessa vuodessa!

No, nyt akku on Bosch 80Ah, jota oli "kiva" vääntää paikoilleen, koska se on isoin, mitä akun paikalle mahtuu, puhumattakaan pienestä 18C pakkasesta, jossa se tehtiin.

Tämä alkaa muistuttamaan meikäläisen lämppärinkennoremontteja (3*), jotta oppirahat on maksettu!

Ps. miksi LH kone ei käynnistynyt?
Siksi, että akun jännite kävi niin alhaalla, että LH teki resetin, EZK:sta puhumattakaan. Ja mistäkö tämän tiedän?
Siitä, että laiton läppärin kiinni molempien purkkien Ostricheihin ja tarkkailin asiaa!
Skoopilla asian olisi myös nähnyt, mutta monellako on skoopin käyttömahdollisuus milloin tahansa allekirjoittaneen lisäksi?

Pps. LH muuten hyppää resetistä mukaan täyteen toimintaan alle 1/4 koneen kierroksesta!
