Olen tässä pienessä päässäni
(päissäni) kovasti mietiskellyt ns. kotikonstia, jolla jokainen säätäjä voisi mitata vääntöä eri kierrosluvuilla ja kuormilla. Mutta en tarkoita absoluuttista arvoa, vaan sen muutosta suuntaan tai toiseen.
Venymäliuskoillahan tietysti saisi kaikenlaista kivaa ja jännää aikaiseksi mutta nepä eivät ole ihan jokapojan anturoita kaikkiaan.
Oikea 100Mhz kaistanleveyden skooppikin on turhan kallis (+€1000,-) tälläisen harraste-hommaan, ellei sillä ole muutakin käyttöä. Ja noiden trikkaus ominaisuudet ovat halvemmissa heikkoja ja siten soveltumattomia. Toki esim. 500M/s sämpläysnopeudella sitten katseleekin asioita sellaisella tarkkuudella, että sieltä näkee jo todella jänniä juttuja.
Jokaiselta säätäjältä löytyy joka tapauksessa läppäri ja USB-portti, jolloin halpoja PuuCee-skooppeja löytyy €50,- hinnoilla.
Ne eivät välttämättä ole ihan mahdottoman hyviä datan tallennukseen mutta varmasti mittaavat tarvittavat asian. Jopa läppärin äänikortti käy työkaluksi, jos se näytteistää +40kHz taajuudella (käytännössä jokainen).
Tuolloin näytteiden välinen aika on 0,000025 sekuntia (= 25µs), mikä tekee kampiakselin asteina 6000rpm nopeudella 0,9 astetta.
Jos äänikortti on nopsempi, niin tarkkuus paranee entisestään.
Ja nyt siihen pöhköön ideaani, eli miten mitata vääntöä äänikortilla?
Ajatukseni on yksinkertainen, eli pöllitään EZK:lta sen pulse-shaper piiriltä kanttiaaltoa ja nauhoitetaan se äänikortilla.
Jaa.... Miksikö? Siksi, että kampiakselin nopeus vaihtelee ihan sen mukaan, mitä siellä tapahtuu, puristustahti vaiko työtahti tms.
Idea on mitata sitä kampikulman muutosnopeutta eri kohdissa kierrosta. Eli mitä vihaisemmin kampi kiertyy, sitä kiukkuisemmin sitä vääntöä on kammella.
Sen me tiedämme, että 6000rpm tarkoittaa 6000 pulssia per kierros, mistä puuttuu 200 pulssia kaikkiaan, mistä tiedämme missä asennossa kampi on (poikkema on 90 astetta ennen YKK).
Jolloin meidän täytyisi enää tietää missä kohden on optimaalisin kohta painehuipulle sylinterissä, jolloin tietäisimme mitä hammasväliä pitäisi erityisesti kyylätä tuo muutosnopeuden osalta.
Kaikkea hullua sitä tuleekin mietittyä iltojen valaistuessa....
Tämänkin ajatuksen trikkasi se, että modernimmat moottorinohjaukset kyyläävät tuolla tavalla sylinterikohtaisia asioita vaikkeivat ne mitään huipputarkkoja mittalaitteita olekkaan.
