Carcom Oy  Elekma

S70 TDI -99 man. kolahdus vetarista, napapultti vai...?

  • 6 Vastauksia
  • 1842 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Nyt kun tätä autoa vielä hetken aikaa pidän, niin pitääpä jotain tehdä näille pikkuvioille... :D

Eli jonkin aikaa jo vetareista (?) on kuulunut metallinen kolahdus, kun sopivasti rykäisten lähtee liikkeelle. Enkä tarkoita mitään kytkinpommia tms. vaan ihan sellaista tavallista hieman reippaampaa lähtöä. Sama kolaus kuuluu silloin tällöin myös moottorilla jarruttaessa ja pienemmälle vaihdettaessa kun kytkimen nostaa ylös. Siis jossain jotain väljää, joku löysällä ja sitten kun veto menee päälle niin kolahtaa. Siltä tuo tuntuu ja kuulostaa.

Napapultit toki tarkistelin jossain vaiheessa, toinen puoli oli olevinaan hieman löysällä, kiristin mutta ei vaikutusta. Tosin nuo kai pitäisi uusia eikä kiristellä, venyviä kait ovat...?

Käännellessä tai kaarrellessa ei mitään erikoista ääntä kuulu, vetonivelen suojakumitkin on ehjät.

Onko muita ideoita kuin uusia ne pultit ja kokeilla auttaako? Ne vissiin ei mahdottomia maksaneet...?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: S70 TDI -99 man. kolahdus vetarista, napapultti vai...?
« Vastaus #1 : 16.01.2016, 19:08:46 »
Vastaavan äänen aiheuttajaksi eräässä volvossa paljastui moottorin kumityyny. Siis se joka on kampiakselin värinänvaimennin pyörän alapuolella. Yhtäkkisesti vilkaisten se näyttänyt olevan rikki mutta kun sitä vääntöraudalla kampesi niin huomasi että vulkanointi oli hajalla.
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 443
  • www.vrcf.fi
Vs: S70 TDI -99 man. kolahdus vetarista, napapultti vai...?
« Vastaus #2 : 16.01.2016, 20:20:09 »


Napapultit toki tarkistelin jossain vaiheessa, toinen puoli oli olevinaan hieman löysällä, kiristin mutta ei vaikutusta. Tosin nuo kai pitäisi uusia eikä kiristellä, venyviä kait ovat...?
Ei kai näissä vielä pultteja ole vaan mutteri, ja ne tuskin on venyvät :D
120nm ja 60 astetta on ainaki 850 tdi:n vetoakselin mutterin kiristystiukkuun, uskoisin että tässä sama.

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: S70 TDI -99 man. kolahdus vetarista, napapultti vai...?
« Vastaus #3 : 16.01.2016, 20:37:39 »
Vastaavan äänen aiheuttajaksi eräässä volvossa paljastui moottorin kumityyny. Siis se joka on kampiakselin värinänvaimennin pyörän alapuolella. Yhtäkkisesti vilkaisten se näyttänyt olevan rikki mutta kun sitä vääntöraudalla kampesi niin huomasi että vulkanointi oli hajalla.
Minulla oli tuo hajalla ja vedättäessä oli paha ääni, onhan siellä muitakin tyynyjä ?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S70 TDI -99 man. kolahdus vetarista, napapultti vai...?
« Vastaus #4 : 16.01.2016, 20:55:16 »
Ei kai näissä vielä pultteja ole vaan mutteri, ja ne tuskin on venyvät :D
120nm ja 60 astetta on ainaki 850 tdi:n vetoakselin mutterin kiristystiukkuun, uskoisin että tässä sama.

Kyllä se -99 mallisessa ihan pultti on. ;)

Mulla on myös 850 ja -97 mallinen purettu V70, niissä on mutteri. :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 443
  • www.vrcf.fi
S70 TDI -99 man. kolahdus vetarista, napapultti vai...?
« Vastaus #5 : 16.01.2016, 21:05:00 »
Aa, okei :)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: S70 TDI -99 man. kolahdus vetarista, napapultti vai...?
« Vastaus #6 : 16.01.2016, 23:00:42 »
Minulla 850 (10V bensa + M56) kolahteli koska tasauspyörästön poskilaakeri oli tolkuttoman väljä. Vetarin sisäpää heilui laatikossa reippaanpuoleisesti.

 

RallyBaron  Samppasport