Carcom Oy  Elekma

Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"

  • 107 Vastauksia
  • 56143 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #90 : 15.02.2017, 17:18:46 »
No vakioissa välys taisi olla 0.05mm :D Tai ainakin tuon verran jää välykseksi kl-racingin h-veivillä ja turbovolvon männällä

Puhun muuten höpöjä. Normaali välys on 0.25-0.45mm vihreäkantisen mukaan. Mutta tuo oli kampiakselilla, kai tuota voi soveltaa yläpäähänkin. Aika rajusti saa olla kankien painoissa eroa: 20g :o

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #91 : 15.02.2017, 20:23:01 »
janne102: No hyvä että, löysin tuon wisecolaisen videon. Vaikka stressiä hieman aiheutti, niin vielä on mukavampi korjata. Sitten olisi tullut pieni miehekäs kyynel, jos ensistartissa olisi kolistellu  :2funny: Vaikka motorsporttiahan tämä vain on.  ::)

razori: Vähän oli kyllä epäillyttävän pienen kuuloiset välykset, mitä aikaisemmin sanoit  :D Tuo 0.45mm varmaan vakioturbolle sopiva? Että hieman laitettuun moottoriin isompaa. Joten 0.50mm tai 0.60mm taitaapi tulla itselle. Että 0.65mm tai 0.75mm holkit pitänee hommata. Kumpaa välystä raati suosittelee?

Maxspeedingrods kankien paino pitäisi olla 1g toleranssiin. Tiedä sitten kun ovat "kiinaveivit". Youtubessa ainakin joku oli tutkinut asiaa ja oli jopa pitänyt paikkaansa.

https://www.youtube.com/watch?v=oXZ9XRi6i7k

EDIT: Niin, jos joku foorumilainen sorvailee pientä vaivanpalkkaa kohden, niin ottaa yv:llä yhteyttä, niin saa mittoja.

EDITEDIT: Aivopieru... Tosiaan jos 0.65mm holkit tulisi, niin välys olisi 1.2mm yhteensä... Koska molemmin puolin jäisi 0.6mm välys. Elikkäs 1.0mm holkit molemmin puolin, niin välykseksi jäisi 0.50mm yhteensä, eli 0.25mm per puoli. Näinhän se menee. Ja eiköhän tuo 0.50mm välys ole riittävä? Jos sinne +400hp alueille olisi tarkoitus päästä.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2017, 22:20:41 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #92 : 26.02.2017, 22:35:30 »
Helllou!

Viikonloppu tuli ja meni, autoakin tuli roplailtua tai enemmänkin moottoria. Purkuhommiinhan sitä joutui, kun alakerta oli jo kasassa ja tuli ilmi tuo kiertokangen sivuttaisvälys ongelma. Onneksi tuli hieman internettiä selailtua, että tuli vastaan ja vika ilmeni. Vielähän se oli tosiaan mukava fiksailla, kun ölppäpohjan, kankien ja mäntien irroituksella selvisi.

Tuli holkkien tekoa kyseltyä vaikka mistä, mutta hinnat olivat +100e luokkaa, joka pisti kyllä vähän irvistämään, mutta kiitos kansivelholle "exclusive:lle", ketä vihjaili, että kysele Porin Hionta ja Koneistus HS Oy:ltä. No häneltä sain sitten jatko-ohjeita, ja käski laakeriliikkeistä kyselemään laakerien shimmejä. No paikallisesta laakeriliikkeestä sitten shimmejä kyselemään. Muuten mitoilta löytyi oikeat, mutta sisähalkaisija oli 22mm ja männäntappihan on 23mm ja koneistamon Harri suositteli pirralla suurentamaan varovasti sopivaksi männäntapille. Suurennukseen meni 5min pirran kanssa, ja rahaa säästi +80e  :D Kiitoksia vaan vinkeistä!

Elikkäs nyt on 1mm paksut holkit/prikat yläpäässä, ja välykseksi jäi 0.50mm.  :)

Cometicin mls kansipahvikin saapui sopivasti viikonlopuksi, joka menikin jo paikoilleen kuparisprayn kera. Cometic itse ei suosi spraytä, ja moni harrastaja suosii. Tällä kertaa luotan harrastajiin  :D Puristussuhteeksi tuli nyt 9.1:1. Pitäisi saada hieman lisäpotkua ennen ahdintakin. Ainakin toivottavasti.

KL Racingin pakettikin saapui, mikä sisälti kl racingin polttoainekiskon, pari an liitintä, alumiinisen hihnapyörän, 36-1 triggerikiekon ja vr anturille valmis teline. Myös vihdoin ja viimein sain ahtimenkin käsiini, ja siinä tuli myös mukava yllätys. Tällä kertaa aidosti mukava. Myyjä muisti, että ahdin on #14 pakopesällä, mutta osottautuikin, että pakopesä on #16. Elikkäs ahtimeksi valikoitui Holset HX40 Super #16 pakopesällä. Tässä vielä kuva, koska eihän ketään ole ennen holsettia nähnyt  :D


Tuli tosiaan myös kansi pistettyä paikoillensa, jonka jälkeen innostuin myös mallailemaan imu- sekä pakosarjaa, jotta näkisi melkein yhtenäisen kokoonpanon. Imusarja ja venttiilikoppa tuli aikoinaan maalattua jollain ryppymaalilla, mitä löysin honkkarista. En suosittele, lohkeilee nyt jo pois, joten ne tullaan maalaamaan uusiksi perus mustalla. Myös ahtimen kompurapuolelle mustaa pintaa, ettei vain erotu selvästi konehuoneesta  :D




Ensiviikonloppuna olisi sitten tarkoitus melkein jopa kasata moottori loppuun. Elikkäs ahtimelle öljyntulo ja paluu, jakoremmi ja vesipumppu, imu- ja pakosarjoille tiivisteet, termari, moottorintukikumit, screameriä hieman muokata ja kannen takaosaan tulppa vakio jakajan paikalle. Muistaako joku tuota Holsetin öljytulon kierrettä? Itsellä muistikuva, että M12X1.5. Pitääkö paikkaansa?

Tuo lohkon takaosassa oleva, onko se nyt sitten vedentyhjennysproppu vai mikä? Niin mikäköhän kierre moisessa? Tosiaan tulpata sekin täytyisi. Siitä tainnut mennä alkuperäiselle ahtimelle jäähynestettä vaii?

Mutta kohta saadaan moottori irti pukista, ja liittää laatikko perään ja asennella paikoillensa, jonka jälkeen päästään johtohommien asenteluun/masenteluun  :D Toi kyllä mukavasti lisää motivaatiota kun huomasi moottorin olevan taas yksi iso kikkare. Tosiaan, joku deadlinehän pitää olla ja sen päätin olla 1.6. Raha on yksi iso hidastaja, mutta eiköhän kesäkuussa päästä cruisinkeihin!  :sundaydriver:

Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa!
« Viimeksi muokattu: 02.08.2017, 18:26:12 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #93 : 27.02.2017, 09:53:16 »
Tuo lohkon takaosassa oleva, onko se nyt sitten vedentyhjennysproppu vai mikä? Niin mikäköhän kierre moisessa? Tosiaan tulpata sekin täytyisi. Siitä tainnut mennä alkuperäiselle ahtimelle jäähynestettä vaii?

Se on juurikin tyhjennysproppu, ei aiheuta toimenpiteitä eikä liity mitenkään alkuperäisen ahtimen vedenkiertoon.

Edit: Oliskohan pitäny ottaa silmä käteen ennen kuin neroilee... :facepalm:
« Viimeksi muokattu: 27.02.2017, 11:47:27 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #94 : 27.02.2017, 11:40:38 »
Tuossa näyttäisi olevan nippa 940 öljynjäähdyttimen vesiputkelle. Sen verran aiheuttaa toimenpiteitä että tulpatahan se pitää. Hydrauliikkaputkasta siihen perään tulppa tai sitten ruuvaat pois ja kattelet tilalle alkuperäisen tyhjennyspropun.

E: Tulipa Mieleen että siinä kyseisessä putkessahan on tyhjööproppu. Hyvällä tuurilla samanlainen kuin sellainen lohkon reikään tuleva.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2017, 11:43:45 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #95 : 27.02.2017, 14:24:17 »
Muistelinkin, että jonnekkin siitä oli vesilähtö... Tosiaan vuosi sitten moottorin purkanut, ja en ole ennen volvon moottoreihin perehtynyt niin ei voi muistaa/tietää  :D Pitää tutkia alkuperäistä vesiputkea, jos siitä saisi tuohon lohkoon. Jos ei, niin kyllä tuohon tulppa saadaan hommattua/tehtyä  :)

Nyt on kunnon proppu tulossa tuon nipan tilalle, joten problem solved.  :D
« Viimeksi muokattu: 28.02.2017, 00:25:38 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #96 : 19.03.2017, 22:47:51 »
Päivää päivää!

Taas on turailtu Volvon parissa sen mitä lompakko ja aika antanut myöden. Tosiaan moottori hommat alkavat olemaan melko reilassa, että seuraavaksi alkaapi sähkötyöt ja bensalinjojen väsäily.

Perus moottori tuli kasattua loppuun ja kaiken näköisiä pikkuosia tuli maalailtua.



Kasauksen jälkeen päästiin sovittelemaan moottoria paikoillensa. Moottorin tukikumeiksi tuli IKH:lta haetut 70x40m12 kokoiset tärinänvaimennuskumit, ja tuntuu kyllä melko jämäkiltä ja hintakaan ei ollut paha. Netin mukaan 15e/kpl, kävin paikanpäältä liikkeestä hakemassa, niin myi tuohon hintaan 2kpl. Helppo hommahan oli sitten moottoria kokeilla paikoilleen, ja hyvin se sinne meni ja tuntui mahtuvan.



Noh, moottori irti ja laatikkoa naittamaan perään. Elikkäs BMW ZF310 loota, mikä tuli viimevuoden loppupuolella haettua. Sitten jälleen koko pakettia asentamaan, niin eihän se enää niin helposti mennyt, kuin ilman laatikkoa, ja vielä yksin kun asenteli paikoilleen, mutta pienen jumpan jälkeen sinnehän se upposi mukavasti. Siellä on ja pysyy. Toivottavasti  :D





Noh, eipä aikaisemmin silmään tarttunut, mutta pakosarjanhan olen hommannut joskus vuosi sitten, ja turbon paikka on melko edessä ja korkea kuin hirvitorni, mutta ahdin kyllä mahtuu olemaan, mutta AN liitännät öljyntuloon ottaa kiinni konepeltiin. Pelti kyllä lukittuu, mutta on kokoaika kiinni AN liittimessä. Elikkäs, pitänee yrittää nostaa hieman peltiä, tai sitten vaihtaa öljyntulo vaikkapa banjo malliseksi, niin mahtuu hyvin, ja jää vielä tilaakin konepellin ja ahtimen väliin. Myös öljynpaluu menee uusiksi. Alkuperäinen suunnitelma oli pistää EPDM letkulla lohkon kylkeen, mutta letku on sen verran jäykkää tavaraa, että ei tuntunut löytyvän tilaa moiselle, kun ulkohalkasijaltaan letku oli jotain 27mm tai jopa päälle. Tilalle tulee huonekaluputkesta väännetty öljynpaluu nipan läheisyyteen, ja loppupätkä kyseisellä letkulla. Saas nähdä kuinka haista vi#tu homma tulee olemaan, kun moottori paikoillaan. Äkkiseltä katsottuna ja suunnittelun tuloksena, kyllä hyvin tilaa väsäillä paluu.

Kovin tuo kevät jo tekee tuloaan, mutta ei anneta sen masentaa, vaan antaa sen tuoda lisää motivaatiota. Kesäkuuhan on itsellä se deadline. Jos ensikuun loppupuolella päästäisiin jo ensistarttia kokeilemaan. Toivottavasti  :P
« Viimeksi muokattu: 02.08.2017, 18:31:12 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa Dalttoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #97 : 23.03.2017, 13:46:16 »
Hyvältä näyttää Volvo ja seurantaan menee! :) iso peukku! O0

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #98 : 09.04.2017, 23:23:44 »
Dalttoni: Kiitoksia kiitoksia!

Mitään maata mullistavaa nyt ei ole tapahtunut, kun on tullut koulun penkillä vietettyä kuukauden päivät. Noh, jos nyt taas alkaa rakentaminen ärrällä, kun kurssit ovat ohi.

Suurimpana edistyksenä ehkä polttoainelinjat. 2l Kerääjäsäiliötä AN8 liitännöillä tuli hommattua, ja pari suodatinta. Mutta polttoainelinjoista sitten kunnon postaus seuraavalla kerralla. Myös "mittaristo" asiaa tuli tehtyä, ja hommasin mittaristoksi 7" Lenovon android tabletin. Mittaristolle tein vanerista tukevan palasen vakio mittariston tilalle, ja tabletti tulee irroitettavalla tarrakiinnityksellä paikoille.


Sitten on hieman vaihteisto probleemat mietityttänyt. Tosiaan laatikkona ZF ja paikoillaan muokattu keppiteline ja siirtotanko, ja keppinä on bilteman vaihdevälinlyhennin. Ongelmana se, että pakki, ykkönen, kolmonen ja vitonen ei tunnu moisella menevän silmään. Vaihdekeppi on kyllä keskellä, ja siirtäjätankokin on suora. Itse epäilen että bilteman kiinankikkareessa olisi vika. Mitäs muut ovat mieltä?

TXR Performancen vaihdevälilyhennin olisi kova sana, mutta tuntuu olevan rahamiesten ja ratamiesten valinta.  :D Elikkäs tämä: https://www.racegear.cc/se/txr-performance-racegearcc-sverige/txr-spakstall-lag-modell-txr1007.html
Mutta jos joltain löytyy ylimääräisenä moinen, niin voisi kiinnostaa. Itse melkein varma, että vika on bilteman kikkareesta kiinni, kun tuntuu muutenkin hieman heppoiselta.  ::)

Mutta seuraavalla kerralla mahdollisesti polttoainelinjoista. Hienot ajokelit jo pukkaa iskemään...  :P
« Viimeksi muokattu: 02.08.2017, 18:31:38 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1072
  • vapari
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #99 : 09.04.2017, 23:45:16 »
Lainaus
TXR Performancen vaihdevälilyhennin.........
Yksinkertaisemman ns. kiinteän vaihdekepin voi tehdä ite 'pikku budjetilla' uniball niveltä käyttämällä.
Vaihdekepiksi vaikkapa 12mm terästanko, keskelle m12 kierre ja mutteri, ja hitsaa uniball nivelen alapuolelle jäävään kohtaan prika/holkin jota vasten kiristetään mutteri > alapäähän kuulalaakeri tai holkki johon siirtäjätanko tulee

Koriin kiinnitys vaikkapa neljällä m8 pultilla, pohjana voi käyttää lattarautaa mihin hitsaa sen (varrettoman) uniball nivelen.

Saa olla kone-vaihteistopaketti vaan aika jämäkästi tuettu ettei vaihdekeppi heitä volttia. :D

Ym. tavalla tulee tosi jämäkät vaihdevälit, kun sieltä lähtee ne kumipuslien tuomat välykset pois.
---
Mutta, ootko kokeillut kytkinpoljin pohjassa käydä vaihteita läpi?
Normaalisti kyllä menevät kaikki vaihteet päälle ilman mitään kikkailuja..epäilen ettei itse vaihdekepissä mitään vikaa ole.
 Ei siis kuitenkaan mikään ota kiinni koriin, tai lopu liikevara kesken kepistä?

Voi vaatia kytkinakselin pyörimisen että kaikki vaihteet menee päälle.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #100 : 09.04.2017, 23:57:35 »
Juho_: Tosiaan laatikon edellisellä omistajalla pelannut normaalisti hänen 240 Volvossa, ja hänellä ollut vielä samanlainen vaihdevälilyhenninkin biltemasta. Ja ei ota koriin kyllä kiinni mikään. Aikoinaan, kun laatikko ollut pöydällä, niin tuntui käsin menevän vaihteet päälle, ja toimivasta autosta irroitettu. Mutta autohan ei käynnissä ole ollut, joten kytkinakseli ei ole päässyt pyörimään, joten se voi tietty olla yksi syy, joka käynyt myös itsellä mielessä. Myöskään kytkin ei ole toiminnassa vielä. Mutta tuli vain mieleen, että voisiko se siitä lyhentimestä olla kiinni... Noh, kokeillaan ensiksi saada vehkeet käymään ja kytkin toimintaan, ja yritetään sitten uusiksi. Mutta kyllä luulisi vaihteiden paikoillaan menevän silmään...? :idiot2:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Sisustus/Sisustus/Vaihdetanko-2000033514/ Tosiaan tummoinen vaihdevälilyhennin. Sopii suoraan noihin bemarin keppitelineisiin.
« Viimeksi muokattu: 10.04.2017, 00:00:04 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #101 : 11.04.2017, 16:16:01 »
Itsellä oli kans ongelmia tuon bilteman lyhentimen kanssa. Toki itsellä on nelikon keppiteline eli tulee kahdella tangolla. Se vaihteensiirtäjän tanko otti keppitelineen runkoon kiinni ja joko pakki tai vitonen ei menny päälle.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #102 : 11.04.2017, 22:18:47 »
Pitänee katsoa vielä tällä viikolla, että ei varmasti osu mihinkään. Itselläkin pakki ja vitonen siellä eniten kettuilee. Ykkönen ja kolmonen kyllä klonksahtaa laatikossa niinkuin menisivät silmään, mutta keppi pomppaa niin pienellä pois kyseisistä vaihteista, kun vertaa kakkoseen tai neloseen. Noissa ZF laatikoissa kyllä huomaa, että meneekö vaihde silmään vai ei. Mutta katsellaan tuota nyt vielä, ja pistetään kytkin toimintaan kokonaan, ja auto käyntiin, niin näkee vasta sitten, että joutuuko remppahommiin sen asian suhteen.

Pari kysymystä olisi vielä. Sytkävahvistimen paikkaa miettinyt, ja ajatellut että jos lohkon kylkeen tekisi imusarjan puolelle telineen, kun siellä tilaa on. Onko liian kuuma paikka moiselle? Tottakai on alumiinipalikan kanssa tahnoineen päivineen. Puolaksi ja vahvistimeksi tulossa siis Bosch 407 loppuinen puola, ja 200 loppuinen sytkävahvistin.

Myös TPS anturin muokkaus, mitä suurinpiirtein tuommoinen 850 TPS vaatii, että sopinee paikoilleen? Antureita saa tarjota!! Kyllähän moisiin adaptereita löytyy, mutta kyllä 30e on hieman tyyris hinta moisesta, jos vaan on itse muokattavissa.

Tänäpä kusti polki paketin, joka sisälti huohotuspöntön, suodattimen huohotuspönttöön ja polttoainetankin huohotukseen, ja hukkaportin jousia. Tankkiinkin tuli AN6 lähdöllä oleva "roll-over" venttiili hommattua, ja asennettua, sekä AN8 paluulinjalle tehtyä läpivienti tankin yläosaan. Unohtui myös viime päivityksessä kertoa, että ahtimen tulopuolellekkin muutin 90 asteen AN6 mutkan banjoksi. Nyt mahtuu hienosti konepelti kiinni, ja väliäkin riittävästi. Pitänee silti varmuudenvuoksi konepellin sisäpuolelle jotain lämpöeristettä tuikata, kun sen aika tulee. Ja myös ahtimen paluupuolenkin tein uusiksi. 22mm huonekaluputkesta väännetty "kuuman linjan" ohi, eli pakosarjan ohi, ja 19mm epdm letkulla loppupätkä lohkon kylkeen. Letkussa ulkohalkasija 27mm, joten hieman pirralla kairasin letkun sisäosaa isommaksi, että huonekaluputki sujahti kivasti.
Volvo 242DL -79

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #103 : 29.05.2017, 22:40:12 »
Iltapäivää. Noh, kesäkuu häämöttää, volvo ei ajossa. Ylläri?  :D Jotenkin ei tullut yllätyksenä, että joku asia ei mene niinkuin pitäisi, ja käyttöauto päätti sanoa sopimuksen lopullisesti irti. Tosiaan se vehje on nyt osina myynnissä myös täällä foorumilla, mutta sen verran haittaa tuota rakentelua, että ei kyllä kesäkuun alkuun päästä ajelemaan, koska tallikin 50km päässä. Mutta ei todellakaan haudata ajoja tältä kesältä pois, mutta enää en minkään sortin deadlinejä ota. Teen kuin kerkeän / lompakko antaa periksi.

Mutta kyllähän auto edennytkin on hieman. Tosiaan viime päivityksessä puhelin tuosta tabletista, ja sen takalevyhän on paikoillansa, ja tablettikin kiinni. Pistin tuommoisella 3M dual lockilla, ja on muuten pirun tiukassa. Pistin ensiksi koko tabletin leveydeltä kaksi palasta, ja en meinannut perhana saada tablettia irti ollenkaan  :D





Tuohon tabletin viereen tulee vielä laajakaistan mittari, sekä öljynpainemittari, ja valo öljynpaineelle.

Myös polttoainelinjat on tullut tehtyä. Tiivistettynä, mitä polttoainelinjat sisältävät:
-Nylonpunosletkua AN8 koossa
-45l Jaz tankki
-Bosch 044 pääpumppu
-Facetin BlueTop siirtopumppu
-2L kerääjäsäiliö
-karkea, ja hienosuodatin
-870cc Dekat
-BLOX paineensäädin
-KL Racing polttoainekisko





Kuten aktiiviset foorumilaiset huomaavat, että on hieman samaa tyyliä kuin käyttäjä Likosella, mutta tuntui myös itselle helpoimmalta/parhaimmalta tavalta asetella. Kerääjäsäiliön alle pistin tuommoisen vanerin, että varmasti on korkeammalla, kuin pumppu. Hieman härö, mutta menkööt. Ja kuten AN liittimistä näkee, että paljon suoria käytetty vaikka mutkille olisi ollut tarve, mutta syynä se, että tutulta sai hyvään hintaan. Bensapumpun vieressä oleva letku, mikä menee tuosta metalliläpästä läpi, niin kyseisessä paikassa sijaitsee tankin huohotussysteemi, ja letkun päässä on suodatin. Tankin sisällä on sitten Roll-over venttiili.



Tältä näyttää konehuone tänäpäivänä. Downpipe tuli tehtyä 3" putkesta, ja loppuputkistokin tulee tehtyä 3" rööristä. Vielä akselin ylitys, ja vaimennin perälle pistää, niin putkistokin on kunnossa. Myös ahtoputkiakin tullut hieman suunniteltua, ja 2.5" putkesta tullaan moiset tekemään. Myös apulaitteet (laturi, ja ohjaustehostimenpumppu) tuli hommailtua, ja ehostettua uusien maalien kanssa. Mistäs laturin ja pumpun telineeseen saa uusia kumiheloja?
Pumpun telineelle olisi vielä tarve, mikä tulisi imusarjan alle alimpaan paikkaan.

Sähkötöitä periaatteessa vailla, että saisi ensisavut otettua, mutta pitänee hommata laajakaistalambda, ja öljynpainemittari vielä ennen, ja kytkeä.

« Viimeksi muokattu: 02.08.2017, 18:36:53 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #104 : 09.07.2017, 22:27:15 »
Jahans, kiitos photobucketille kuvien kadottamisesta... Osan sain pelastettua lisäämällä tuon "~original" tekstin liitteen perään, mutta osassa se ei taas toiminut... Noh, minkäs teet. Jatketaan Aijaan käyttämistä. Ei nuo kuvat nyt niin hääppösiä ole, että tarvitsisi maksella kuvapalvelusivustosta...

Autoa on nyt tehty sen mitä budjetti ja aika on antanut myötä. Edelleen työttömänä joka hidastaa projektia, mutta edelleen ei haudata ajoja tältä kesältä, vaan kohta toivottavasti päästään ensi metrejä ajamaan.

Laajakaistakin tuli hommattua, eli PLX:n paketti, ja kaikenmaailman lisämittareita myös kabiiniin. Laajakaistan mittari, ja öljynpainemittari löysi paikkansa tabletin vierestä.


Myös keskelle tuli tehtyä lisämittareille teline...



Myös megasquirtin johtosarjaa tuli siistittyä spiraalilla, ja tehtyä konehuoneeseen tarvittavat johtotyöt. Vielä vaatii lambdan anturi asennellla downpipeen, ja löytää paikka tuolle plx:n pikkuiselle ohjainlaitteelle. Mahdollisesti hansikaslokeroon Megan ECU:n viereen.

Suodattimen siirtojalkakin ja öljynlauhdutin on tullut asenneltua paikoillensa... Ahtoputketkin tuli nopeasti väsättyä. 2.5" Pakoputkitavaraa 2m, joista leikkailin oikean mittaiset pätkät, ja silikonimutkina 90 asteisia... Pitänee dumpille vielä hitsailla paikka, sekä maalia niskaan.





Kaikkea pientä nyt vielä näpräillä, mutta laturiin vain uudet hiilet, ja paikoilleen, ja tippamalliselle tehostimen pumpulle pitäisi se teline löytää, ja asennella paikoilleen. Telineen ja lohkon väliin tulee myös triggerianturin teline... Mutta eiköhän ensi päivitys ole ensisavuista. Mutta tiedä sitten mistä ne savut tulee... ::) Ei vaisinkaan, toivotaan parasta, että hyvin käy! :)

Vannepolitiikkaa miettinyt sen verran, että taidan nyt hommata jotkut katsastusvanteet (16-17" peltivanteet / halvat aluvanteet), ja ajella moisilla loppu kesän, jos vain ajat suosii ja käy hyvin auton kanssa. Ei työttömän budjetilla kaikkeen pysty  :D

Edit: No ompas hyvän kokoisia kuvia...

EDIT2: Ei viitsinyt uutta viestiä kirjoittaa ja turhaa nostatta, niin kirjoitetaan tähän. Jotkut huomaa, ja jotkut eivät, mutta tuli nyt korjattua kuvalinkit takaisin AIJAAn sivustoon. Eli taas näyttää joltain projektitopikilta... Auto olisi periaatteessa tuulilasia, ja triggeritelineen vahvistusta vailla. Hukkaili signaalia aina vähän väliä, ja huomasin että telinehän antaa hieman periksi, mutta takapakkia sen verran, että sormikin murtui, ja vielä oikean käden etusormi, niin hieman taukoa. Mutta eiköhän tänä vuonna vielä ainakin siirretä kotiin auto ajamalla, ja päästään testailemaan, ja korjailemaan lastentauteja ensi kesää varten. Kirjoittelen kunnon stoorin vielä myöhemmin kuvien kera!
« Viimeksi muokattu: 02.08.2017, 18:45:09 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

 

Samppasport  Futurez