Helllou!
Viikonloppu tuli ja meni, autoakin tuli roplailtua tai enemmänkin moottoria. Purkuhommiinhan sitä joutui, kun alakerta oli jo kasassa ja tuli ilmi tuo kiertokangen sivuttaisvälys ongelma. Onneksi tuli hieman internettiä selailtua, että tuli vastaan ja vika ilmeni. Vielähän se oli tosiaan mukava fiksailla, kun ölppäpohjan, kankien ja mäntien irroituksella selvisi.
Tuli holkkien tekoa kyseltyä vaikka mistä, mutta hinnat olivat +100e luokkaa, joka pisti kyllä vähän irvistämään, mutta kiitos kansivelholle "exclusive:lle", ketä vihjaili, että kysele Porin Hionta ja Koneistus HS Oy:ltä. No häneltä sain sitten jatko-ohjeita, ja käski laakeriliikkeistä kyselemään laakerien shimmejä. No paikallisesta laakeriliikkeestä sitten shimmejä kyselemään. Muuten mitoilta löytyi oikeat, mutta sisähalkaisija oli 22mm ja männäntappihan on 23mm ja koneistamon Harri suositteli pirralla suurentamaan varovasti sopivaksi männäntapille. Suurennukseen meni 5min pirran kanssa, ja rahaa säästi +80e

Kiitoksia vaan vinkeistä!
Elikkäs nyt on 1mm paksut holkit/prikat yläpäässä, ja välykseksi jäi 0.50mm.

Cometicin mls kansipahvikin saapui sopivasti viikonlopuksi, joka menikin jo paikoilleen kuparisprayn kera. Cometic itse ei suosi spraytä, ja moni harrastaja suosii. Tällä kertaa luotan harrastajiin

Puristussuhteeksi tuli nyt 9.1:1. Pitäisi saada hieman lisäpotkua ennen ahdintakin. Ainakin toivottavasti.
KL Racingin pakettikin saapui, mikä sisälti kl racingin polttoainekiskon, pari an liitintä, alumiinisen hihnapyörän, 36-1 triggerikiekon ja vr anturille valmis teline. Myös vihdoin ja viimein sain ahtimenkin käsiini, ja siinä tuli myös mukava yllätys. Tällä kertaa aidosti mukava. Myyjä muisti, että ahdin on #14 pakopesällä, mutta osottautuikin, että pakopesä on #16. Elikkäs ahtimeksi valikoitui Holset HX40 Super #16 pakopesällä. Tässä vielä kuva, koska eihän ketään ole ennen holsettia nähnyt


Tuli tosiaan myös kansi pistettyä paikoillensa, jonka jälkeen innostuin myös mallailemaan imu- sekä pakosarjaa, jotta näkisi melkein yhtenäisen kokoonpanon. Imusarja ja venttiilikoppa tuli aikoinaan maalattua jollain ryppymaalilla, mitä löysin honkkarista. En suosittele, lohkeilee nyt jo pois, joten ne tullaan maalaamaan uusiksi perus mustalla. Myös ahtimen kompurapuolelle mustaa pintaa, ettei vain erotu selvästi konehuoneesta



Ensiviikonloppuna olisi sitten tarkoitus melkein jopa kasata moottori loppuun. Elikkäs ahtimelle öljyntulo ja paluu, jakoremmi ja vesipumppu, imu- ja pakosarjoille tiivisteet, termari, moottorintukikumit, screameriä hieman muokata ja kannen takaosaan tulppa vakio jakajan paikalle. Muistaako joku tuota Holsetin öljytulon kierrettä? Itsellä muistikuva, että M12X1.5. Pitääkö paikkaansa?
Tuo lohkon takaosassa oleva, onko se nyt sitten vedentyhjennysproppu vai mikä? Niin mikäköhän kierre moisessa? Tosiaan tulpata sekin täytyisi. Siitä tainnut mennä alkuperäiselle ahtimelle jäähynestettä vaii?
Mutta kohta saadaan moottori irti pukista, ja liittää laatikko perään ja asennella paikoillensa, jonka jälkeen päästään johtohommien asenteluun/masenteluun

Toi kyllä mukavasti lisää motivaatiota kun huomasi moottorin olevan taas yksi iso kikkare. Tosiaan, joku deadlinehän pitää olla ja sen päätin olla 1.6. Raha on yksi iso hidastaja, mutta eiköhän kesäkuussa päästä cruisinkeihin!

Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa!