Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

960 ohjaus jäykistelee pienissä nopeuksissa

  • 41 Vastauksia
  • 9354 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ohjaus jäykistelee pienissä nopeuksissa
« Vastaus #30 : 17.05.2016, 18:22:16 »
Nyt se olis asennettu jo paikalleen, jos olisit tilannut :D

Sitten oltas yhdessä todettu, ettei vika ole siinä :D

Onko tolpista kääntölaakerit katsottu?

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: 960 ohjaus jäykistelee pienissä nopeuksissa
« Vastaus #31 : 17.05.2016, 19:15:46 »
Nimenomaan. Olen lähes satavarma, ettei pumpun vaihtoa auta, koska vika on
vähän sellaisen mekaanisen oloinen ja riippuu myös tiestä ja kaarteesta. Vika
selkeästi vaihtelee ja toisinaan se on  selkeä ja toisinaan taas tuntuu puuttuvan.
Tuo tolpan laakeri voisi olla juurikin oikea diagnoosi. Niitä ei ole koskaan vaihdettu.
 
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 ohjaus jäykistelee pienissä nopeuksissa
« Vastaus #32 : 17.05.2016, 19:24:59 »
Rasvaa se nivel ihan ensin huolellisesti.

Muutamasta 940:stä korjaantunut "nypyttävä" ohjaus noin. Itsellä on (940) pumppu aivan loppu (vuotaa öljyä, hammastanko väljä ja pumppu huutaa pakkasilla aivan julmetun kovaa), ja "lukittuu" kyllä. Tosin tällöin huutaa apulaitehihnakin (pumppu horii ilmaa ja alkaa hakkaamaan vastaan --> lisää woimoo --> hihnapyörä pysähtyy --> hihna kiljuu).

Lähes kaikki näkemäni jumineet kääntölaakerit ilmeneet ohjauksen "puoltamaan jäämisellä" tai jousen lukittumisella ("BONG" -ääni kääntäessä).

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: 960 ohjaus jäykistelee pienissä nopeuksissa
« Vastaus #33 : 17.05.2016, 19:28:14 »
Minulla on  kallis 960 manuaali, jota tuossa katselin ja siellä on ohje ilmauksesta. Ilmaus pitäisi
tehdä niin, että kääntelee hitaasti päästä päähän ja pitää päässä 10 sekunnin ajan ja tämä pitää
toistaa 20 (!) kertaa. Senpä äsken teinkin ja alussa vinkui aika pahasti mutta loppupuolella se
pieneni huomattavasti. Sen sijaan vasemmalle käännettäessä päässä kuuluu nurinaa, mitä ei
oikealla kuulu. Olen joutunut kääntämään juurikin vasemmalle suurimman osan niitä jyrkistä.
Pumppu kuumeni melkoisesti.

Sorry huono "kuvaruutukaappaus". Ei anna ottaa oikeata.

« Viimeksi muokattu: 08.08.2016, 00:48:36 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: 960 ohjaus jäykistelee pienissä nopeuksissa
« Vastaus #34 : 17.05.2016, 19:35:28 »
Lisäsin ohjaustehostimen pumpun säiliöön pienen Neodymium-magneetin keräämään metallia.
Lyhyen ajon  jälkeen se oli kerännyt jo aika lailla töhkää. Ensin asensin magneetin ruuvilla
mittatikun päässä olevaan reikään, mutta poistin sen arvellen reiän olevan varsin tarpeellinen
ja toimivan jousitetun paineventtiilin kanssa. Nyt kiinnitin magneetin metallilangalla jouseen.

« Viimeksi muokattu: 08.08.2016, 00:49:03 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: 960 ohjaus jäykistelee pienissä nopeuksissa
« Vastaus #35 : 17.05.2016, 19:39:21 »
Rasvaa se nivel ihan ensin huolellisesti.

Muutamasta 940:stä korjaantunut "nypyttävä" ohjaus noin. Itsellä on (940) pumppu aivan loppu (vuotaa öljyä, hammastanko väljä ja pumppu huutaa pakkasilla aivan julmetun kovaa), ja "lukittuu" kyllä. Tosin tällöin huutaa apulaitehihnakin (pumppu horii ilmaa ja alkaa hakkaamaan vastaan --> lisää woimoo --> hihnapyörä pysähtyy --> hihna kiljuu).

Lähes kaikki näkemäni jumineet kääntölaakerit ilmeneet ohjauksen "puoltamaan jäämisellä" tai jousen lukittumisella ("BONG" -ääni kääntäessä).

Jotenkin kuulostaa aika lailla sopivalta tähän vikaan. Juurikin tuo, että välillä ohjaus tuntuu lukittuvan, eikä
pysty ilman voimaa kääntämään tarpeeksi kaarteessa. Kuitenkin oikaisu toimii hyvin. Olen ajanut autolla
hyvin vähän. Luokkaa 3000 km vuodessa, joka ei taatusti tee hyvää tällekään laakerille.

Mitä rasvaa olet käyttänyt ja miten teit homman?
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 ohjaus jäykistelee pienissä nopeuksissa
« Vastaus #36 : 17.05.2016, 21:54:28 »
Jotenkin kuulostaa aika lailla sopivalta tähän vikaan. Juurikin tuo, että välillä ohjaus tuntuu lukittuvan, eikä
pysty ilman voimaa kääntämään tarpeeksi kaarteessa. Kuitenkin oikaisu toimii hyvin. Olen ajanut autolla
hyvin vähän. Luokkaa 3000 km vuodessa, joka ei taatusti tee hyvää tällekään laakerille.

Mitä rasvaa olet käyttänyt ja miten teit homman?
Tuo ohjausakselin nivelen olen rasvannut useammastakin kulkineesta seuraavasti:
- Notkeaa voiteluainetta (wd40, CRC, Rost-off tjsp) todella reilusti nivelen saranan saumoihin, kaveri pyörittelee samalla rattia laidasta lataan.
- Tämän jälkeen sitkeämpää rasvaa (yleensä HHS 2000) taas reilusti pitkin niveltä kaverin pyöritellessä rattia.

Tuon kun on toistanut pari-kolme kertaa peräjälkeen, on aika huonotkin nivelet notkistuneet. Toki, on vain "väliaikainen" ratkaisu, jos nivel on kulunut/vioittunut jäykäksi. Paras olisi ottaa koko osa irti ja rasvata "käsissä" pyöritellen/väännellen.
Samalla saisi varmuuden nivelen kunnosta.

Kääntölaakereita en ole juurikaan rasvaillut. Yleensä ihan kylmästi uusinut, jos on olleet jäykkiä/rutisseet. Tosin, joskus on tullut käytettyä uusia tarvikelaareita auki (jos avattavissa) ja voidellut MoS2 -vaseliinilla.

Minulla on  kallis 960 manuaali, jota tuossa katselin ja siellä on ohje ilmauksesta. Ilmaus pitäisi
tehdä niin, että kääntelee hitaasti päästä päähän ja pitää päässä 10 sekunnin ajan ja tämä pitää
toistaa 20 (!) kertaa. Senpä äsken teinkin ja alussa vinkui aika pahasti mutta loppupuolella se
pieneni huomattavasti. Sen sijaan vasemmalle käännettäessä päässä kuuluu nurinaa, mitä ei
oikealla kuulu. Olen joutunut kääntämään juurikin vasemmalle suurimman osan niitä jyrkistä.
Pumppu kuumeni melkoisesti.

Sorry huono "kuvaruutukaappaus". Ei anna ottaa oikeata.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Omassa on pumppu jo niin huono, ettei auta tuo. Tietyissä tilanteissa alkaa nypyttämään vastaan, joskus jopa ihan hakkaa niin että käsille käy ja koko auto heiluu.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: 960 ohjaus jäykistelee pienissä nopeuksissa
« Vastaus #37 : 17.05.2016, 22:05:33 »
Tuo ohjausakselin nivelen olen rasvannut useammastakin kulkineesta seuraavasti:

Kääntölaakereita en ole juurikaan rasvaillut. Yleensä ihan kylmästi uusinut, jos on olleet jäykkiä/rutisseet. Tosin, joskus on tullut käytettyä uusia tarvikelaareita auki (jos avattavissa) ja voidellut MoS2 -vaseliinilla.
Omassa on pumppu jo niin huono, ettei auta tuo. Tietyissä tilanteissa alkaa nypyttämään vastaan, joskus jopa ihan hakkaa niin että käsille käy ja koko auto heiluu.

Tuon ohjausakselin ristivelen olen jo voidellut, eikä se juurikaan auttanut.

Tuntuu siltä, että tolpan laakerit olisivat juurikin tämän takana. Sen verran iso homma vaan.
Eivät kyllä rutise lainkaan. Katsastus on viikon päästä joten pitää kysyä sieltä. Olen saanut
erittäin hyviä neuvoja Keravan A-katsastuksesta vuosien mittaan.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2016, 22:14:58 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 ohjaus jäykistelee pienissä nopeuksissa
« Vastaus #38 : 17.05.2016, 22:48:00 »
En nyt ihan suoraan muista, onko 960:ssä samanlainen etutolppa/laakeri kuin 940:ssä, mutta ainakin 940:ssä jumivat laakerit voi huomata myös katsomalla konehuoneesta iskunvaimentimen yläpään mutteria kaverin kääntäessä rattia.

Jos laakerit ovat jumissa, koittavat yläpäät kääntyä renkaiden mukana (kumiosa mutterin alla alkaa kiertymään). Pieni liike (havaittavissa juuri) on normaalia, mutta jos oli kuten itsellä (mutteri kääntyi renkaan mukana "kiinteästi"), niin yläpäät entiset.

Jos ei muuta, niin pyydä katsuria katsomaan tarkasti yläpäät. Katsastushan on ostettava pakollinen palvelu. ;)

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: 960 ohjaus jäykistelee pienissä nopeuksissa
« Vastaus #39 : 22.07.2016, 01:16:55 »
Katos. Olen näköjään unohtanut päivittää tätä. No, katsastusmiehen kanssa asiaa pohdittiin ja hänkin oli
sitä mieltä, että pumppu olisi nyt se ensimmäinen epäilty. Ei ollut valmis vaihtamaan hammastankoa ainakaan
vielä ja tolpan laakeri oli hänen mielestään OK. Kuulemma pitää yleensä aina ääntä ja voi joskus olla todella
jumissa koko ohjaus Tässä tuntuu toimivan ihan hyvin.

Ostin eBaysta uuden pumpun ja vaihtelen sen tässä samalla kun katson ilmastointikompuran kytkinlaakertin.
On kolistellut tuossa jo joitain päiviä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=80105
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa Hannnu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 960 ohjaus jäykistelee pienissä nopeuksissa
« Vastaus #40 : 30.08.2016, 01:54:18 »
Lainataan topikkia, kun ei uutta viitsi tehdä!

Eli itselläni samankaltaisia ongelmia:
-Ohjaus on kohtalaisen jäykkä noin 45° jälkeen keskikohdasta molempiin suuntiin. Huomattavasti jäykempi kuin ex 94kympin ohjaus.
-Aamuisin pahempi/ tai kun seisonut kauemmin

Pumppu ei ujella, eikä hihna vingu.
Neste on normaalin väristä ja liikkuu.
Autossa on madallusjouset,  mutta kulmat on kohdillaan.

Onko pumppu lepo, vai mikä mättää?
Autona 98' 945.
98" 945 Classic B230FT + AW-71L
96" Lada 21044 1700i
01" Audi A6 Allroad V6 TDI 6spd http://hlehto.kuvat.fi/kuvat/A6+Allroad/

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 ohjaus jäykistelee pienissä nopeuksissa
« Vastaus #41 : 30.08.2016, 06:02:16 »
Kuuluuko mitään epämääräisiä ääniä (rusahtelua, pongahteluja) jos rattia kääntää laidasta laitaan? Jääkö ohjaus puoltamaan, jos käännät vaikka kaikki vasemmalle ja sitten lähdet ajamaan suoraan?

 

Elekma  Autoracing