Jotenkin kuulostaa aika lailla sopivalta tähän vikaan. Juurikin tuo, että välillä ohjaus tuntuu lukittuvan, eikä
pysty ilman voimaa kääntämään tarpeeksi kaarteessa. Kuitenkin oikaisu toimii hyvin. Olen ajanut autolla
hyvin vähän. Luokkaa 3000 km vuodessa, joka ei taatusti tee hyvää tällekään laakerille.
Mitä rasvaa olet käyttänyt ja miten teit homman?
Tuo ohjausakselin nivelen olen rasvannut useammastakin kulkineesta seuraavasti:
- Notkeaa voiteluainetta (wd40, CRC, Rost-off tjsp) todella reilusti nivelen saranan saumoihin, kaveri pyörittelee samalla rattia laidasta lataan.
- Tämän jälkeen sitkeämpää rasvaa (yleensä HHS 2000) taas reilusti pitkin niveltä kaverin pyöritellessä rattia.
Tuon kun on toistanut pari-kolme kertaa peräjälkeen, on aika huonotkin nivelet notkistuneet. Toki, on vain "väliaikainen" ratkaisu, jos nivel on kulunut/vioittunut jäykäksi. Paras olisi ottaa koko osa irti ja rasvata "käsissä" pyöritellen/väännellen.
Samalla saisi varmuuden nivelen kunnosta.
Kääntölaakereita en ole juurikaan rasvaillut. Yleensä ihan kylmästi uusinut, jos on olleet jäykkiä/rutisseet. Tosin, joskus on tullut käytettyä uusia tarvikelaareita auki (jos avattavissa) ja voidellut MoS
2 -vaseliinilla.
Minulla on kallis 960 manuaali, jota tuossa katselin ja siellä on ohje ilmauksesta. Ilmaus pitäisi
tehdä niin, että kääntelee hitaasti päästä päähän ja pitää päässä 10 sekunnin ajan ja tämä pitää
toistaa 20 (!) kertaa. Senpä äsken teinkin ja alussa vinkui aika pahasti mutta loppupuolella se
pieneni huomattavasti. Sen sijaan vasemmalle käännettäessä päässä kuuluu nurinaa, mitä ei
oikealla kuulu. Olen joutunut kääntämään juurikin vasemmalle suurimman osan niitä jyrkistä.
Pumppu kuumeni melkoisesti.
Sorry huono "kuvaruutukaappaus". Ei anna ottaa oikeata.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Omassa on pumppu jo niin huono, ettei auta tuo. Tietyissä tilanteissa alkaa nypyttämään vastaan, joskus jopa ihan hakkaa niin että käsille käy ja koko auto heiluu.