Joku kun selvittäisi nuo digitaaliset palvelut mitä me NIIN tarvitsemme? Tietullit on jo Euroopasta tuttuja.
Asko ehon suusta tullutta aitoa laihialais-vitsin mukaista pellon lannoitetta....
– Perustelut liittyvät siihen, että ympäristövaatimukset tulevat koskemaan paljon liikennettä. Silloin meillä olisi käytössä keino, jolla voidaan mennä ympäristöystävällisimpiin ratkaisuihin. Toinen syy on se, että meidän täytyy avata liikenneverkkojen rajapinnat, että yhteistyö eri liikennemuotojen kesken toimii. Kolmanneksi tarvitsemme digitaaliset alustat, jotka ovat välttämättömiä, jotta digitaaliset palvelut voivat tulla liikenteeseen tehokkaasti.
Esko Aho toimii ministeri Bernerin nimittämän liikenneselvitystyöryhmän puheenjohtajana. Viime syyskuussa nimetyn selvitysryhmän tehtävänä on visioida, millainen olisi suomalainen liikenne- ja viestintäjärjestelmä vuonna 2050, ja keksiä keinot, miten tavoitteeseen päästään.
Mitähän ne digitaaliset alustat ja palvelut oikein mahtavat olla?
Minulla on navigaattori TMC omituisuuksilla (liikennetiedotus). Älyttömän puhelimenkin omistan..
Tietysti jos jokin "äppi" kertoo seuraavan metron saapumisajan tai VR:n junan myöhästymisen minuuteissa/tunneissa, niin ymmärrettävä asia, muttei oikeasti kosketa kuin pientä osaa kansasta.
Ja kun poliitikot yrittävät "keksiä" miten viestintäjärjestelmät kehittyvät, niin sawolaiset super-sankarit (vituiksmen ja uusiksmen) ovat välittömästi paikalla, sillä edes pipilällä ei ole mitään hajua miten viestintä tulee kehittymään tulevaisuudessa.
Eipä kukaan uskonut 1971 kun ARP-verkko avattiin sen lopulta johtavan siihen missä nyt ollaan (4G tuotantokäytössä). Jaa, mikäkö on
ARP-verkko? No, aika ennen NMT:tä ja GSM:ää...
Tietysti jos bernerillä on salaista tietoa teleportaation kehittämisestä, niin siinä on digitaalinen palvelu, jonka ehdottomasti haluan ja se säästää kansantaloudessa uskomattomia määriä aikaa ja rahaa, ympäristöstä yms. puhumattakaan!
Tosin autoteollisuudelle se on kuolin-isku!

Joten ne 1000 uutta työntekijää uudessakaupungissa joutuvat etsimään uusia töitä, jos teleportaatio tulee seuraavalla hallituskaudella (visio, jossa kaikki voittavat). Samalla Soumi Finland Perkele pääsee taas entisen nokian tapaisesta kukoistuksesta nauttimaan.
Entäs biodieselpakko kaikille dieselautoile?
Onhan tuossa järjestelmässä kaikkia mahdollisuuksia, kuten vaikka se että auto osaa kertoa ruuhkassa aina nopeimmat reitin koska tietää missä kaikki muut autot ovat ja mitä nopeutta liikkuvat.
Eihän biodieseliä tarvitse pakottaa mitenkään, se tulee joka tapauksessa kun se on kannattavaa.
Ja miksi tuollainen ruuhka-palvelu tarvitaa nykyisten lisäksi? (esim. tmc)
Suomeksi sanottuna, tuollainen ruuhkapalvelu on olemassa jo liikenneviraston puolesta.
Mutta se, että poliitikot alkavat kertomaan mikä on paras tapa tehdä jokin tekninen sovellus, on aina pelottava ajatus totaalisen taidottomuuden vuoksi ja geeli-tukkien ja virkamiesten mellastamisen vuoksi.
Vrt. julkiset hankkeet, kuten länsi-metro.