Carcom Oy  Elekma

Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset

  • 856 Vastauksia
  • 177791 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #165 : 13.01.2017, 10:07:55 »
http://www.talouselama.fi/lehti/anne-berner-tama-ei-edellyta-liikkumisen-valvontaa-6614480

Lupaatteko, että kenenkään ei ole pakko ottaa autoonsa mustaa laatikkoa?

”Kyllä, sen voin luvata.”
[/b]
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #166 : 13.01.2017, 10:13:01 »
http://www.talouselama.fi/lehti/anne-berner-tama-ei-edellyta-liikkumisen-valvontaa-6614480

Lupaatteko, että kenenkään ei ole pakko ottaa autoonsa mustaa laatikkoa?

”Kyllä, sen voin luvata.”
[/b]

No niin! Nyt voivat kitisijät hajaantua ja lähteä itkemään jotain muuta.

Nyt vaan autovero vihdoin hengiltä. Laaki ja vainaa..

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13604
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #167 : 13.01.2017, 10:15:15 »
Juu en aio lapsiani laittaa mihinkään kuoleman loukkuun daciaan...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #168 : 13.01.2017, 10:19:55 »
http://www.talouselama.fi/lehti/anne-berner-tama-ei-edellyta-liikkumisen-valvontaa-6614480

Lupaatteko, että kenenkään ei ole pakko ottaa autoonsa mustaa laatikkoa?

”Kyllä, sen voin luvata.”
[/b]

Oho  :o Aika nopeasti tajusi aivopierunsa loistavuuden. Tämäkin oli muutama viikko sitten muotoa; tulee voimaan vuonna 2018

"Mutta se perustuu vapaaehtoisuuteen, asiakkaat päättävät."


Nyt voivat kitisijät hajaantua ja lähteä itkemään jotain muuta.

Kutsuitte?

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #169 : 13.01.2017, 11:25:56 »
Oho  :o Aika nopeasti tajusi aivopierunsa loistavuuden. Tämäkin oli muutama viikko sitten muotoa; tulee voimaan vuonna 2018

"Mutta se perustuu vapaaehtoisuuteen, asiakkaat päättävät."

Melkein väittäisin, että oli laskelmoitua. Nyt saadaan kansa helpolla tiemaksujen taakse, kun luulevat selättäneensä kyttäyskoneiston.  ;)

Jos olisi suoraan ehdotettu tavallisia tietulleja tai jotain sellaista, niin vastustus oli kohdistunut niihin.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2017, 11:28:44 kirjoittanut sjvirt »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #170 : 13.01.2017, 12:04:07 »
Melkein väittäisin, että oli laskelmoitua. Nyt saadaan kansa helpolla tiemaksujen taakse, kun luulevat selättäneensä kyttäyskoneiston.  ;)

Jos olisi suoraan ehdotettu tavallisia tietulleja tai jotain sellaista, niin vastustus oli kohdistunut niihin.

Ei ole välttämättä kovin väärässä tämä tulkinta...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #171 : 13.01.2017, 13:11:33 »
En ymmärrä.
Polttoaineen vero on täydellinen kilometri- ja päästöpohjainen vero. Jos ajaa paljon isokulutteisella autolla, pitää polttoainetta ostaa paljon ja maksaa paljon veroa.

Miksi pitää miljoona tolkulla kuluttaa rahaa ja kehittää uusia systeemejä?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #172 : 13.01.2017, 13:16:34 »
En ymmärrä.
Polttoaineen vero on täydellinen kilometri- ja päästöpohjainen vero. Jos ajaa paljon isokulutteisella autolla, pitää polttoainetta ostaa paljon ja maksaa paljon veroa.

Miksi pitää miljoona tolkulla kuluttaa rahaa ja kehittää uusia systeemejä?

Pari ongelmaa polttoaineverossa on:

1) se ei sisällä mitään tarkempaa liikenteen ohjausta verotuksen keinoin. Esim. korkeampaa verotusta sinne missä on ruuhkia ja missä omalle autolle on vaihtoehtoja (Suomessa käytännössä pk-seutu, soveltuvin osin Tampere ja Turku ehkäpä)

2) Matkustajatuonti (=tankkaus Venäjällä) rajoittaa ja aiheuttaa epätasa-arvoa systeemiin

Disclaimer: en siis missään nimessä kannata näitä esitettyjä uusia systeemejä, kunhan vaan kerroin mitä syitä sellaisille voisi olla.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #173 : 13.01.2017, 13:56:15 »
En ymmärrä.
Polttoaineen vero on täydellinen kilometri- ja päästöpohjainen vero. Jos ajaa paljon isokulutteisella autolla, pitää polttoainetta ostaa paljon ja maksaa paljon veroa.

Miksi pitää miljoona tolkulla kuluttaa rahaa ja kehittää uusia systeemejä?
Tuon tuottohan laskee koko ajan kun uusien autojen kulutus pienenee.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6035
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

The moose

  • Vieras
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #175 : 13.01.2017, 15:05:31 »
Tuon tuottohan laskee koko ajan kun uusien autojen kulutus pienenee.

Kulutus pienenee paperilla mutta kun kesälläkin pitää webaston olla päällä jotta moottori saavuttaa käyntilämpönsä on polttoainetaloudellisuus ( onpa vaikee sana) siinä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9028
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #176 : 13.01.2017, 16:21:33 »
Pari ongelmaa polttoaineverossa on:

1) se ei sisällä mitään tarkempaa liikenteen ohjausta verotuksen keinoin. Esim. korkeampaa verotusta sinne missä on ruuhkia ja missä omalle autolle on vaihtoehtoja (Suomessa käytännössä pk-seutu, soveltuvin osin Tampere ja Turku ehkäpä)

Ja tossa on se ongelma että ohjausvaikutus on nolla. Eivät ne ihmiset huvinpäiten mene ajamaan sinne missä on ruuhkaista vaan ajaminen aika väistämättä korreloi työpaikkojen sijainnin kanssa. Ruuhkia ei hälvennä muu kuin se että ne työpaikat sijaitsisivat tasaisemmin eri paikoissa, ja siihen työmatkojen rangaistusvero on äärimmäisen jälkijättöinen vaikutustapa. Lähinnä työmatkasta rankaiseminen hinaa asumisen hinnan pilviin siellä mistä on lyhin työmatka-ajo -- ja mites se menikään olikos kukaan vielä ehtinyt valittaa esim. Helsingin asuntojen kalleudesta  ::) 

Joukkoliikennettä voi kehittää kuljettamaan mahdollisimman ison siivun työssäkävijöistä, mutta ei se poista yksityisautoilun tarvetta.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #177 : 13.01.2017, 17:18:26 »
Ja tossa on se ongelma että ohjausvaikutus on nolla. Eivät ne ihmiset huvinpäiten mene ajamaan sinne missä on ruuhkaista vaan ajaminen aika väistämättä korreloi työpaikkojen sijainnin kanssa. Ruuhkia ei hälvennä muu kuin se että ne työpaikat sijaitsisivat tasaisemmin eri paikoissa, ja siihen työmatkojen rangaistusvero on äärimmäisen jälkijättöinen vaikutustapa. Lähinnä työmatkasta rankaiseminen hinaa asumisen hinnan pilviin siellä mistä on lyhin työmatka-ajo -- ja mites se menikään olikos kukaan vielä ehtinyt valittaa esim. Helsingin asuntojen kalleudesta  ::) 

Joukkoliikennettä voi kehittää kuljettamaan mahdollisimman ison siivun työssäkävijöistä, mutta ei se poista yksityisautoilun tarvetta.

Samaa sanottiin Tukholmassakin ennen tietullikokeilua, mutta lopputulos oli kaikkia osapuolia tyydyttävä. Ne jotka ajavat maksavat tulleja, mutta sisääntuloväylille tuli reilusti lisää tilaa ja matka-ajat lyhenivät. Merkittävä määrä autoilijoista siirtyi joukkoliikenteeseen työmatkoillaan.

Tukholman kokemusten perusteella en panisi pahakseni tietulleja Helsinkiinkin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #178 : 14.01.2017, 17:10:40 »
Eivät ne ihmiset huvinpäiten mene ajamaan sinne missä on ruuhkaista vaan ajaminen aika väistämättä korreloi työpaikkojen sijainnin kanssa. Ruuhkia ei hälvennä muu kuin se että ne työpaikat sijaitsisivat tasaisemmin eri paikoissa, ja siihen työmatkojen rangaistusvero on äärimmäisen jälkijättöinen vaikutustapa. Lähinnä työmatkasta rankaiseminen hinaa asumisen hinnan pilviin siellä mistä on lyhin työmatka-ajo -- ja mites se menikään olikos kukaan vielä ehtinyt valittaa esim. Helsingin asuntojen kalleudesta  ::) 
Niimpä, minusta työmatkojen raippaverot ovat syvältä rektumista.

Valitettavasti liian moni konttori on tzadissa, vaikkei sillä olisi välttämättömyyttä sijaita ihan keskustassa.

Esimerkkinä vaikkapa tilastokeskus, joka sijaitse kalasataman kupeessa. Valtion pulju, jossa on paljon ihmisiä töissä mutta ei palvele asiakkaitaan siten, että ne käyvät paikanpäällä hakemassa "tilastotuotteensa" ja maksavat kassalle. Sinnekkin tunkee joka aamu likemmäs 800 ihmistä, joten siitä syntyy väistämättä ruuhkaa.

Jos valtio oikeasti haluaisi parantaa ruuhkatilannetta, sijoitettaisiin tilastokeskus jonnekkin muualle kuin helsingin ytimeen. Kuten moni muukin vastaava laitos, joka ei palvele asiakkaitaan fyysisillä käynneillä.

Toisaalta Tzadin keskustan stockka on juuri siinä paikalla jossa sen on paras olla.

Minä käy hyvin usein tzadissa töissäni, mutta en todellakaan halua asua siellä, koska joudun käymään myös monessa muussa paikassa sen lisäksi.
Toisaalta minä pystyn välttämään ruuhkia esim. siten, että menen työpaikan läheiseen hotelliin yöksi ja ajan aamulla keskustasta ulospäin sisään tunkemisen sijaan. Stressittömämpää ja mukavampaa kuin tunkea kaikkien itä-helsinkiläisten (porvoo) kanssa aamulla sisään kaupunkiin.

Joukkoliikennettä voi kehittää kuljettamaan mahdollisimman ison siivun työssäkävijöistä, mutta ei se poista yksityisautoilun tarvetta.

Totta tuokin! Ja kunhan länsi-metro valmistuu (joskus), pääsee iso osa noista keskustassa työssä käyjistä liikkumaan tehokkaasti ja autottomasti.

http://yle.fi/uutiset/3-9374664

Tuossakin huomaa, miten city-vihreät eivät näe metsää puilta. He nimittäin unohtavat sen tosiasian, että ainoa asia missä Tzadi on omavarainen on paska. Sitä tuotetaan siellä ihan omiksi tarpeikseen...

Tosin pipilän hallitukselle on leimallista ollut kokoajan, ettei asioita ole harkittu huolella.
http://yle.fi/uutiset/3-9360105


Ps. tämä paikantamiseen liittyvä autoverotus on LVM:n kansliapäällikkö Harri "Palkkakuoppa" Pursiaisen lempi-lapsi jo 90-luvun lopussa.....


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #179 : 14.01.2017, 17:26:58 »
Heh. Mielenkiintoisia näkökulmia ulkopaikkakuntalaiselta Helsingin anatomiasta  ;D Pk-seutu on oikea alue arvioitavaksi ja muutos, joka on viimeisen 15 vuoden aikana koko ajan vauhdittunut. Nykyisetkin tiedossa olevat rakenteilla olevat ja jos suunnitellut siirtää painopistettä laajemmalle alueelle. Vanha keskusta pysyy paikoillaan, mutta sen merkitys Helsinkiläisille vähenee edelleen, kuten se on jo tehnyt yli 10 vuotta.

No asiaan. Isopäästöisten autojen verotus tulee kasvamaan suhteessa vähäpäästöisiin reippaasti jo lähivuosina, muutoin ei päästä päästötavoitteisiin. 2030 on jo oven takana.

 

KL-varaosat  Race.fi