Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset

  • 856 Vastauksia
  • 177698 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #435 : 20.01.2017, 14:38:35 »
Muutin topicin otsikkoa vastaamaan paremmin keskustelun nykytilaa.

Tässä siis keskustelemme yleisesti ajoneuvojen ja tieliikenteen verotuksen eri muodoista ja muutoksista.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #436 : 20.01.2017, 15:36:13 »
Pääministeri Sipilä odotetusti puolustaa Bernerin selvitystyötä:

http://www.juhasipila.fi/blogi/2017/01/20/15515

Sen verran Sipilälle terveisiä, että tuliko oikeasti yllätyksenä että keskustelu ei ole kovin rauhallista, jossa maltilla arvioidaan ja pohditaan toteuttamiskelpoisuutta? Kun Bernerin paperin aikataulu on niinkin tiukka, ei sitä aikaa rauhalliselle arvioinnille vaan ole. Se Trafin laskurin koodarin kommentti oli paljon puhuva...

Ja se että rohkeaa uudistushanketta kritisoidaan rajusti, ei välttämättä tarkoita että kritisoijan mielestä nykytila olisi hyvä tai että mitään ei saisi muuttaa. On vain monia muitakin tapoja muutokseen ja välttämättä kaikkea mahdollista ei kannata muuttaa kerralla.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #437 : 20.01.2017, 16:04:22 »
Pääministeri Sipilä odotetusti puolustaa Bernerin selvitystyötä:

http://www.juhasipila.fi/blogi/2017/01/20/15515

Sen verran Sipilälle terveisiä, että tuliko oikeasti yllätyksenä että keskustelu ei ole kovin rauhallista, jossa maltilla arvioidaan ja pohditaan toteuttamiskelpoisuutta? Kun Bernerin paperin aikataulu on niinkin tiukka, ei sitä aikaa rauhalliselle arvioinnille vaan ole. Se Trafin laskurin koodarin kommentti oli paljon puhuva...

Pahiten tämä iskee sinne keskiluokkaan ja sitä vähemmän tienaaviin (70% kansasta), sillä juuri tuo osa väestöstä muodostaa enemmistön niistä suuripäästöisistä autoilijoista. Joten nämä kallistuvat maksut ovat suoraan pois heidän ostovoimastaan => kansantalous huononee => inflaatio jatkuu, hinnat nousevat koska kysyntää ei ole

Lainaus
Keskimääräiset tulot vuonna 2015 olivat 28 750 € tulonsaajaa kohti, miehillä 33 193 € ja naisilla
24 545 €.

http://tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4407
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #438 : 20.01.2017, 17:36:50 »
Poistin penkkiviestit täältä kun meni OTn puolelle.

Uusi veromalli ei nostaisikaan menoja niin pahasti omassa tapauksessa kuin odotin, mutta turhan paljon joutuisi kyllä maksamaan vuodessa.
Toivottavasti esitys ei etene ainakaan nykyisessä muodossaan. Järkevämpiä keinoja täytyy olla jos malttaa miettiä asioita läpi ajan kanssa.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #439 : 20.01.2017, 17:45:53 »
Järkevämpiä keinoja täytyy olla jos malttaa miettiä asioita läpi ajan kanssa.

Sitä tuskin on, kun ensi vuonna tämän pitäisi olla jo käytössä, joka on näin mittavaksi muutokseksi ihan ...kelen liian nopea

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4407
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #440 : 20.01.2017, 17:53:16 »
Sitä tuskin on, kun ensi vuonna tämän pitäisi olla jo käytössä, joka on näin mittavaksi muutokseksi ihan ...kelen liian nopea
Niinpä. Miettisivät tarpeeksi pitkään, bensaveroa voisi vaikka nostaa sillävälin, jos tarvitsee saada lisää rahaa.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #441 : 20.01.2017, 18:47:34 »
Niinpä. Miettisivät tarpeeksi pitkään, bensaveroa voisi vaikka nostaa sillävälin, jos tarvitsee saada lisää rahaa.

Polttoaineveroa. Itse hyväksyisin tuon vain sillä ehdolla, että se on korvamerkitty nimenomaan tiestön syömävelan korjaamiseksi. Tuo korottaminen voisi olla vaikka kahdeksi vuodeksi...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #442 : 20.01.2017, 19:44:07 »
Moderaattorit.
Miksi poistatte ihan asiallisiakin viestejä joissa on vähän huumoria mukana?
Voihan tämmöisen foorumin perustaa muutkin.

Moderoinnin palaute tänne, kiitos.
Varsinkin tällainen aihe joka helposti menee politiikan puolelle on helpompi moderoida jos pysytään aiheessa. Ymmärsin kyllä huumorin, mutta poistettu viesti ei mielestäni sisältänyt mitään ajonevoveroon liittyvää. / Acke
« Viimeksi muokattu: 20.01.2017, 20:32:33 kirjoittanut Acke »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #443 : 20.01.2017, 20:20:27 »
Polttoaineveroa. Itse hyväksyisin tuon vain sillä ehdolla, että se on korvamerkitty nimenomaan tiestön syömävelan korjaamiseksi. Tuo korottaminen voisi olla vaikka kahdeksi vuodeksi...

Helppohan tuo olisi, senkuin ottaisi jostakin, oikeasti hyödyttömästä jutusta. Esim tällaisesta irtoaisi jo melkein miljoona http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000924066.html

Hitusen kuitenkin kummaksun, että melkein miljoonalla pitäisi noille jokin kiviröykkiö rakentaa, kun samaan aikaa niistä halutaan eroon.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002911164.html

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #444 : 20.01.2017, 20:27:39 »
Helppohan tuo olisi, senkuin ottaisi jostakin, oikeasti hyödyttömästä jutusta. Esim tällaisesta irtoaisi jo melkein miljoona http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000924066.html

Hitusen kuitenkin kummaksun, että melkein miljoonalla pitäisi noille jokin kiviröykkiö rakentaa, kun samaan aikaa niistä halutaan eroon.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002911164.html

Minä tiedän heti mistä saataisiin 1.5 miljardia jotka viime vuonna menivät kankkulan kaivoon kaikilta veronmaksajilta kysymättä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #445 : 20.01.2017, 21:27:52 »
Hevontuubaa suoraan mehiläispesästä;

https://anneberner.fi/blogi/

Lainaus
Keskeinen hyöty kansalaisille mallissa on, että se tarjoaa toivottavasti laajan kirjon erilaisia liikenteen palveluja tai palvelupaketteja, joista voi valita mieleisensä.  Hyöty on myös se, että asiakas maksaa siitä, mitä käyttää.

Niin. Entäs ne rajatapaukset, joissa ajomäärä on vähäinen, mutta silti kustannukset nousevat kohtuuttomiksi kiintiötapaa käyttäen eikä asiakas halua ottaa käyttöön tarkennettua kilometriseurantaa. Eikö tuolloinkin pitäisi tarjota vähän ajaville vähemmän maksavia räätälöityjä palveluita?

Lainaus
Nykymuodossaan valtion liikenneinfrastruktuuri on budjetissa pääosin kuluerä, joka kilpailee valtion muiden välttämättömien kulujen kanssa. Yhtiönä liikenneverkko olisi omaisuuserä, jolla on sekä konkreettinen mutta myös laskennallinen arvo. Tämä merkitsisi budjetin alijäämän pienenemistä ja vähentäisi verojen keräystarvetta eli kokonaisveroaste laskisi.

 :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

Vähän luulen että ne 2Mrd € jotka tuossa säästettäisiin, ei tätä valtiota pelasta. Tarvitaan jotakin radikaalimpaa. Ja tuo verojen keräystarpeen vähentäminen on ihan huuhaata, valtiolla ei ole varaa kerätä "vähempää" veroja

Lainaus
Liikenteen maksujen välityksellä ei ole tarkoitus seurata kansalaisia, vaan ajettuja kilometrejä. Jos käytössä on aikaan perustuva maksu, se ei välttämättä vaadi seurantalaitetta, ajokilometreihin perustuva sen sijaan vaatii.

Olen sanonut tämän jo aikaisemmin ja sanon sen taas, jos jatkuvasti paikannetaan jokin esine/asia/ihminen on se seurantaa. Ja kun autoa nyt sattuu ajamaan henkilö, niin on se valitettavasti henkilön seurantaa.

Ja lisäksi tuossa on yksi ihan ...kelen iso moka. Mitäs sitten kun itsestään ajavat autot tulevat ja tulee se mahdollisuus, että autot voivat ajella keskustoissa tyhjinä, hakemaan jotakuta toista henkilöä kyytiin -vähän niinkuin taksi. Kuka maksaa tuon tyhjän siirtymäajan jolloin auton kyydissä ei ole ketään? Taksikaan ei nimittäin laskuta siltä ajalta/kilometreiltä jonka se siirtyy tolpalta sinua hakemaan.

Lainaus
Esimerkkinä, että tiedonsiirtoyhteydellä toimiva laitteisto liitettäisiin ajoneuvon toimintaa ja vikoja valvovaan OBD-järjestelmään (On-Board Diagnostics), joka on jo kaikissa uusissa autoissa ja vanhoihin se on helppo ja halpa asentaa.

Tästä haluaisin ihan faktaa.

Lainaus
Laitteiden asennuksesta vastaisivat ensisijaisesti palveluoperaattorit. Niiden tulee olla valtion liikenneverkkoyhtiön hyväksymiä, jotta laitteiden ja kilometrilaskutuksen hinnan oikeellisuudesta voidaan varmistua.

Asennuskysymykseen jo tuossa vastaatkin, mutta KUKA MAKSAA? Vai tulisiko tähän sellainen juttu, että asiakas maksaa koko purkin, niinkuin se nytkin maksaa kuukausittain laskun yhteydessä esim. modeemin jos teleyhtiöltä ottaa liittymän avausvaiheessa ko. laitteen

Lainaus
En malta olla nostamatta esille myös ympäristönäkökulmaa. Liikenteessä tavoitellaan noin 3,6 miljoonan tonnin päästövähennystä vuoteen 2030 mennessä. Tämä tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla tai puhtaammalla energialla, vaan tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia.

Onkohan tuo tantta koskaan kuullut biopolttoaineista?


Hyhhyh.. Pitää varmaan käydä desinfioimassa silmät  :buck2:

« Viimeksi muokattu: 20.01.2017, 21:32:17 kirjoittanut razori »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #446 : 20.01.2017, 21:44:46 »
Onhan vanhaan autoon helppo asentaa obd-pistokkeen kanssa fyysisesti yhteensopiva pistoke, joka syöttää virtaa "mustalle laatikolle".

Jospa siinä tarkoitetaan jotain tuollaista? Rättikauppias Berner ei nyt vaan ihan tarkkaan tiedä mitä se OBD varsinaisesti tarkoittaa
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6051
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #447 : 20.01.2017, 21:49:28 »
On kyllä tuo tämänhetkinen tieto veroista melkoinen kädenojennus kertakäyttökulttuurille. Ja harmittaa jos meinaa mennä kyky nostaa elintasoansa sillä että uskaltaa ostaa paremman auton käytettynä ja tehdä sille itsekin jotain. Saas nähdä miten pitkälle tuo esitys menee.

Luulisi että jos Nesteellä olisi päästötön biodiesel valmiina, se olisi itsessään melkoinen vientituote.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Tuke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #448 : 20.01.2017, 21:51:37 »
Lausunnoissa ihmetyttää myös se, että sähköautojen vähentämää polttoaineverotuottoa pidetään suurena ongelmana, mutta voidaanhan me samalla nostaa sähköveroa. Se kannustaisi samalla myös parantamaan asuntojen ja muiden toimintojen energiatehokkuutta. Se olisi samalla ekologista ja päästöjä yleisesti laskevaa.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #449 : 20.01.2017, 22:05:26 »
Luulisi että jos Nesteellä olisi päästötön biodiesel valmiina, se olisi itsessään melkoinen vientituote.

Biodiesel sillä jo on ja Helsinkiin taitavat jo rakentaa ensimmäisiä tankkauspistooleita

Lainaus
Kokonaan uusiutuvista raaka-aineista valmistetun Neste uusiutuvan dieselin käyttö vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 40–90 prosenttia fossiiliseen dieseliin verrattuna.

https://www.neste.com/fi/fi/puhtaammat-ratkaisut/tuotteet/uusiutuvat-polttoaineet

Itse en näe mitään estettä omalla kohdalla siirtyä biodieseliin jos sitä olisi omalla paikkakunnalla tarjolla

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron