Eli? Selvennätkö hieman, että tällainen tavallinen tyhmäkin ymmärtää 
Koko auton tyyppihyväksyntävaatimus Eu:n alueelle tuli 1996 uudelle ajoneuvotyypille ja 1998 ensi kertaa käyttöönotettavalle autolle.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248"0. Auton ja sen perävaunun (M-, N- ja O-luokan ajoneuvotyypit) tyyppihyväksyntä (17.6.2010/584)
Uudelle ajoneuvotyypille Ensi kertaa käyttöönotettavalle ajoneuvolle
M1-luokka: 1.1.1996 M1-luokka: 1.1.1998"
Aikaisemmin toi homma taidettiin hoitaa kansallisesti, ts. jossain pk-seudulla oli henkilö, joka kävi katsomassa maahantuodut autot läpi, totesi vaatimustenmukaisuuden ja kirjoitti todistuksen, jonka avulla kaikki vastaavat autot saatiin rekisteröityä ilman jokaisen auton yksittäistä katselmointia.
Esimerkki suomalaisesta tyyppihyväksyntätodistuksesta vuodelta 1976

:

Eu:n myötä tuo homma lienee muuttunut siten, että vastaavan homman hoitaa Euroopan alueella joku hyväksyntälaitos, joka myöntää tyyppihyväksynnän autoille.
Luulen että tuota toimintaa on ruvettu harrastamaan Euroopan maissa jo aikaisemmin toiminnan helpottamiseksi, eli tyyppihyväksyttyjä autoja voi olla vanhempiakin kuin 1996 tai 1998 vuosimallista uudemmat.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/8328F714-70F9-4BF8-86FA-61EB2A7468CB/0/15722082009_Vaatiohje.pdfTuontiautoissa on usein tyyppihyväksyntänumeroita vanhemmissakin vuosimalleissa ja sillä on katettu kaikkien auton osa-alueiden hyväksyntä.
"4.2.2. Käytetty
EY-tyyppihyväksytyn henkilöauton, joka on ollut ennen maahantuontia muualla kuin Suomessa rekisteröitynä, vaatimustenmukaisuusselvitykseksi edellytetään EY-tyyppihyväksyntänumero ja aikaisemman rekisteröintimaan rekisteröintitodistus. EY-tyyppihyväksyntänumero voidaan todeta esimerkiksi valmistajan kilvestä. Pelkkä EY-tyyppihyväksyntä ei kuitenkaan riitä vaatimustenmukaisuuden toteamiseen, jos auto on rekisteröity ulkomailla poikkeusluvalla tai voidaan todeta, että ajoneuvo ei muuten ole täyttänyt käyttöönottoajankohtansa vaatimuksia."
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/5F4DFC86-148C-49D4-B863-C68822AAEAAA/0/Lisapoytakirja_EURO_M1N1_ko_ennen_112010.pdfEsimerkiksi oheisen linkin takaa löytyvästä lomakkeesta on mahdollista todeta että päästöt vaativat dokumentin 1.1.1993 alkaen.
Jotkut valmistajat ovat siis ennakoineet tulevan ja sen, että hyväksyntä vaaditaan monilta muiltakin osa-alueilta, joten tyyppihyväksyttämällä auton jo riittävän ajoissa, saavuttaa sillä etuja markkinoilla.
Eli siis tyyppihyväksyntä helpottaa toimintaa niin kauan kunnes autoa ruvetaan muuttamaan.
Juuri tuon takia madalletuissa autoissa vaaditaan Tüv-todistuksia vaatimustenmukaisuuden täyttymiseksi myös madalluksen jälkeen.
M-B:stä mun mielestä löytyy noita hyväksyntänumeroita jo 90-luvun alkupuolen malleista, en oo varma että miten Volvon eri malleissa niitä on.
Eli jos muutoksen kohteena olevan auton valmistajan kilvessä on tyyppihyväksyntänumero, tarkoittaa se ongelmia tässä asiassa.
Numero on muotoa eXX*XX/XX*XXXX*XX
Viimeiset kaksi numeroa tosin puuttuvat usein kilvestä.
Tai näin asian ymmärrän, voihan olla että jossain muualla asiaa tulkitaan vapaamielisemmin.
