Viime aikoina kasipätkä on vienyt kaiken tallilla vietetyn ajan ja energian. Ensin katsastuksen jälkeen suoritettiin ihan perus huoltoa: tulpat, öljyt + suodatin sekä ilmansuodatin. Katsastuksessa tuli huomautus koiranluusta, joten tuo tuli myös vaihdettua. Tämän jälkeen alkoi ns. koettelemukset. Auto hörähti käymään ja about samalla sekunnilla se sammui, jakoremmihän sieltä meni poikki. Omaa tyhmyyttähän tuo taas jälleen kerran oli, tulipahan taas opittua.
Motonetistä uusi remmi ja kädet ristissä asentamaan, no eihän se käynnisty. Eipä auta itku markkinoilla, alettiin tallilla repimään hattua pois. Samalla kyselin jo kaveripiiristä tuollaista lamamallin 10V kantta ja sellainen löytyi. Taas uusi reissu Motonettiin ja hakemaan vaadittavia tiivisteitä ja tarvikkeita kannen vaihtoa varten. Kannen vaihtohan oli varsin suoraviivainen operaatio, vanha pois, putsataan paikkoja ja uusi tilalle. Konetilassa on yllättävän hyvin tilaa operoida. Vanhasta kannesta oli kuus venttiiliä kierossa, ihmekös sinänsä ettei käy

Mutta, eipä käynyt vieläkään. Jako kohdallaan ja bensaa tulee, vaan ei kipinää. Vika paikallistettiin ensin puolaan, mutta vaihdon jälkeen todettiin sytkäpäätteen olevan todennäköisin syyllinen. Sytkäpääte kainalossa Motonetin tiskille, joka tarjosi eioota. Tästähän löytyi alunperin tämän näköinen 7 -pinninen sytkäpääte

Osanumerollakaan haku ei oikein tuottanut tulosta sen enempää kuin yleinen googlaaminen aiheeseen liittyen. Vastaavaa osaa ei löytynyt mistään uutena ja purkuautoista en kerinnyt tätä kysymään, sillä kaveri huomasi tallilla ollessa, että liittimeen tulee kuitenkin vain neljä johtoa. Kytkentäkaaviot levälleen ja totesin, että molempiin tulee sama johdot samoista paikoista. Ainut ero, että 4 -pinnisessä mallissa johdot puolalle tulevat suoraan sytkäpäätteestä, kun taas tässä tulee alkuperäisenä johtosarjalta. Kävin Motonetisä noutamassa sopivan AMP -liittimen ja tein hyppylangoilla pienen koekytkennän ja kytkennän tuloksena antoi taas kipinän.
Vaihdoin liittimen asianmukaisesti johtosarjaan, mutta ei vieläkään käynnistynyt. Tässä kohtaa epätoivo alkoi toden teolla hiipimään puseroon. Ihmettelin vähän kaikkea, kyselin kavereilta ja ihmettelin lisää. Alkoi epäilys kaivaa mieltä, että jako on tavalla tai toisella pielessä. Pyörittelin jakopäästä merkit kohdalleen, irrotin jakajan hilppeet ja nokan anturin. Näky oli tämä

Tutkailin hetken aikaa netistä kuvia ajoitustyökalusta sekä nokkien ajoituksesta, pyörittelin imunokan tuon uran mukaan kohdalleen ja kas kummaa, ajoitusmerkit asettuivatkin "kohdalleen" näin

Jakopää kasaan, kiristin paikalleen ja kasailemaan muita juttuja. Puolanjohtoa paikalle laittaessa tuntui oudolta, kuin ei olisi asettunut paikalleen. Johto pois ja totesin liittimen menneen lyttyyn. Yritin pihdeillä vääntää suoraksi, mutta poikkihan tuo meni. Viimeiseen asti yritti vastustaa

Painoin kuitenkin johdon paikalleen ja tuntui siltä, että se voisi yhdistää. Tarkistin jaon, pyörittelin moottoriä räikällä pari kierrosta, tarkistin jaon jälleen, niputin loppuun ja menin vääntämään avaimesta. Vihdoin auto lähti tulille. Nopee tsekkaus, ettei isommin vuoda nesteitä ja tallista pihalle. Ajoin nätisti pienen lenkin ja pidin välillä kierroksia hieman korkeammalla pihassa käydessä. Aika nopeasti loppui nostajien rallatus. Vähän ennen tallilta lähtöä huomasin, että vuotaa öljyä jostakin. Vuoto paikantui venttiilikoppaan, ilmeiseti huono liimaus ja öljy nousi pultin alta. Kotiin ajellessa myös pätki käyntiä muutaman kerran. Onneksi varastosta löytyi edellisen seiskan vanha puolanjohto, jonka vaihdoin tähän ja pätkiminen loppui.
Viikonloppuna tallille ajellessa hain Motonetistä uudet o-renkaat kopan alle ja kävin samana iltana ne tallilla vaihtamassa. Putsasin tiivistepinnat huolellisesti, levitin liimat uudelleen ja laitoin uudet o-renkaat. Liiman annoin kuivua sen aikaa kun kasasin auton loppuun ja lähdin ajelemaan tallilta kotiin päin. Vuoto loppui tuolla operaatiolla. Samoihin aikoihin huomasin, että matka- ja trippimittari on lakannut pyörimästä.
Tänään piti käydä pesemässä auto ja ottaa uudet myyntikuvat, mutta tyydyin vain ottamaan uudet myyntikuvat. Lumisateen ansiosta näihin saatiin vielä kiva tekotaiteellinen tunnelma:






Tämä on siis edelleen myynnissä,
huokeaan 800 euron hintaanYsille tuskin tapahtuu yhtään mitään merkittävää ennen kuin kasipätkä on vaihtanut omistajaa. Tosin, on tässä tullut tehtyä hieman hankintoja ettei tekeminen lopu kesken. Talvimiitistä jäi käteen sisusta, tuo logistinen ratkaisu saattoi myös huvittaa muita miitissä paikalla olleita


Luvassa on siis sisustan downgreidausta sekä keulan ilmeen parantelua


Toivottavasti seuraavassa postauksessa voidaan keskittyä pelkästään ysiin ja sen saattamiseen kohti kesäkuosia
