Kesä tekee tuloaan jo kovaa vauhtia, kasipätkä vaihtui Ooppeliin välirahan kera ja allekirjoittanut työllistyi. Enemmän ja vähemmän innokkaasti on ysiä yritetty ruuvata kesäksi ajoon. Vappu oli tavoite, taitaa tosin venyä reilusti tuon ohi. Muutama "yllätys" löytynyt tehdessä, jotka on vaan fiksumpaa hoitaa nyt kerralla kuntoon. Kevään hommat aloitin irrottamalla öljyhpohjan, sille löydettyäni hitsarin. Samalla oli tarkoitus uusia moottorin tukikumit. Pohjalle löytyikin hitsari näppärästi työmään viereisestä hallista. Ekasta palkasta kävin heti lunastamassa moottorin tukikumit sekä muita tarvittavia osia KL:stä.
Alkoivat juuri ja juuri olla vaihtokunnossa.
Tukikumeiksi valikoitui Febin valmisteet, tulpiksi T6 OEM tulpat sekä tietysti OEM öljysuti. Öljyksi Ravenolin litkua, tätä tiskin takaa kovasti suositeltiin. Onneksi myyjä asuu samassa osoitteessa, saa varmasti tuotteesta palautteen

Öljypohjan irrotus alkaa käymään jo lihasmuistista, siinä ei mitään erikoisempia. Ajattelin kerrankin purkaa tolpat, tukivarret yms. härpäkkeet pois tieltä, kun kerrankin on tilaa, aikaa ja mielenkiintoa. Tämä oli sikäli fiksu temppu, että purkaessa huomasin suurimman osan puslista olevan enemmän tai vähemmän väljiä. Myös alapallot sekä raidetangon nivelet alkavat olla tiensä päässä. Mielessä oli OE-puslat, mutta alan pikkuhiljaa päätyä uretaanista valmistettuihin. Ulkomaisia verkkokauppoja tullut jonkin verran selattua, siellä hinnat ~300-350e tienoolla. Pikaisella selailulla ja laskeskelulla tuo ei paljo orkkis puslia kalliimpi sijoitus olisi. Pitänee vielä kysäistä Rallyracelta hintaa sarjalle. Nivelet ajattelin hakea Motonetistä, OE-laatuvaihtoehtoisina. Ajanee asiansa?



Öljypohjan, sekä myös muita irtonaisia osia, pesin kunnon myrkyillä töissä ennen hitsaukseen vientiä. Mukavampi operoida puhtaan osan kanssa. Kuten kuvista näkyy, oli pohja taas useammasta kohtaa halki. Hitsari myös toiveesta täytti hieman tuosta öljypropun nurkilta. Tuossahan kuuluisi olla jonkinsortin kohouma vakiona, se on vaan kulunut vuosien saaatossa pois

Kasaus on myös sen verran hyvin lihasmuistissa, että siinä ei ihmeempiä. Puhtaita osia oli kiva ruuvailla paikalleen. Ennen öljypohjan asennusta kävi vielä mielessä pyöritellä öljypohjan pultit sitruunahapossa, mutta se nyt jäi tällä kertaa.

Nyt samalla kun oli mahdollisuus, muokkasin tuota moottorin alkuperäistä korvakkoa hieman rankemmalla kädellä. Tuosta hantin puoleisesta korvakosta joutui dp:n mutterin tieltä hieman vinguttamaan tavaraa pois. Tuo operaatio suoritettiin korvakon ollessa paikallaan, joten sitä ei oikein mahtunut rälläköimään. Etummaisen turbon paikalleen laittaminen on aikamoista taitelua, kun tuota tilaa ei liiemmin ole ollut. Nyt otin hieman enemmän tavaraa pois rälläkällä. Vaikka korvakko on jo paikallaan, on tarkoitus irrottaa tuo vielä ja hieman vinguttaa sekä siistiä reilusti. Luultavasti palkin sekä moottorin kumit joutuu vielä muutenkin tiputtamaan ennen lopullista kasausta.


Palkin heitin nyt paikalleen uusien kumien kanssa, vaikka tuon luultavasti joutuu vielä irrottelemaan. Halusin nähdä, että mihin tuo moottori asettuu uusilla kumeilla jos korvakon ja kumin välissä on pari prikkaa. Tuntuu myös jokseenkin kivemmalta, että tuo moottori makaa "oikeassa asennossa" kumeja vasten kuin pukeilla hieman sinnepäin.




Öljypohja jää hieman poikittaispalkin yläpuolelle, silti ajattelin väkertää tuonne moottorin korotuspalat. Tarvittaessa nikkaroidaan sitten kesän aikana sinne se pohjapanssari. Vaikka jotenkin päässä on sellainen kauhukuva, että tuo moottori pääsee elämään ja saattaa kolauttaa tuon öljypohjan pohjapanssaria vasten rikki.
Ohimennen aloin tukivarsia rapsuttelemaan puhtaaksi massasta. Tarkoitus olisi joko hiekkapuhaltaa/-puhalluttaa tai sitten raapia käsin massat pois ja laittaa sitruunahappoon lillumaan. Tämän jälkeen epoksi ja musta väri niskaan. Ajattelin myös irroittaa alapallot, kun varret olivat irti ja tuon pystyi hoitamaan näppärästi ruuvipenkissä. Toiselta puolelta irtosi kohtuu kivuttomasti, mutta toisella puolella tuo antoi merkin siitä, että saattoi olla jo korkea aika vaihtaa nivel


Ennen näitä oli toki kova polte mallailla jenkkivaloja paikalleen. Ne ovatkin tuossa tainneet jo reilu kuukauden päivät möllöttää paikallaan, sähkötyöt ovat toki tekemättä vielä. Ajattelin väkerrellä tuonne johtojen väliin adapterit, jos joskus tulee joku aivopieru että pitää saada orkkis valot takaisin paikalleen. Mutta keulan ilme on omaan silmään oikein hyvä jenkkivaloilla ja ruutumaskilla. Vielä pitää jostain hillota uusi puskuri paremmin istuvilla kromilistoilla. Sekä täksi kesäksi pitää yksi tavoita täyttyä: uudet kilvet



Järjestys saattaa nyt olla hieman sekava, ei itsekään muista täysin mitä tuli tehtyä milloinkin

Palataan taas kun jotain on saatu oikeasti aikaiseksi. Moni tälle kesälle suunniteltu asia taitaa jäädä toteuttamatta. Tai paremminkin, siirretään ensi talven todo -listaan. Kuitenkin päällimmäisenä pitäisi saada tuo etupää uusilla puslilla ja nivelillä läjään, jonka jälkeen tarkoitus olisi ainakin tuo jakopää tehdä. Tästä seuraavana katsastus, jonka jälkeen voikin keskittyä enemmän ulkonäköön mikäli paketti muuten toimii moitteettomasti
