Niin siinä sitten kävi, että kuume kävi hieman liian korkeaksi ja piti laittaa pätkä kiertoon. Ajatuksissa on jo pidemmän aikaa pyöriny S80, tuollaista tuli kateltua jo muutama vuosi takaperin ajatuksella josko 960 kiertoon ja S80 TDI tilalle. Silloin D5 koneiset tuntui olevan vielä kokolailla kalliita. Nyt kuitenkin sattui kuu ja tähdet olemaan kohdallaan sekä löytymään sopiva S80 D5 moottorilla, läheltä ja lupasi vielä hyvittää vaihdossa pätkädeekusta kohtuullisesti. Näin ollen koeajon jälkeen käyttis päivittyi tuoreempaan ja ehkä pari askelta modernimpaan keksintöön.
Eli pihaan ilmestyi 2004 vuosimallin S80 D5 moottorilla ja automaattivaihteistolla. Vaalea nahkasisusta ja aika perus hilppeet mitä tämmösessä nyt kuuluu olla sekä ilmeisesti lisänä vielä napista taittuvat peilit. Mittarissa hyvinkin vaatimattomat 526tkm.




Jossain vaiheessa pitänee tuo kuvissakin näkyvä rikkinäinen takapuskurin kuori korjata tai uusia. Muuten tuo on ihan hyvässä kunnossa, ainoat virheet päällisin puolin äkkiseltään tutkittuna on tuo edellämainittu puskurin kuori sekä kuvissa näkyvä pieni vekki kuskin puoleisessa etukaaressa. Ruusuisesti ei kuitenkaan taival alkanut auton kanssa. Oli seissyt jonkin aikaa liikkeen pihassa, joten akku oli aikalailla ehtoopuolella. Jäin jopa ensimmäiselle mittarille kun ajatuksissani ja kasikympistä hullaantuneena sammutin auton pumpulle. Onneksi kyseessä oli vanhanliiton huoltoasema, josta löytyi starttiboosteri.
Heitin väliaikaisesti ysisatkusta akun tähän, mutta senkin kyykättyä työmaan pihaan kävin hakemassa Motonetistä uuden 100Ah Exiden tilalle. Tänään kun aamulla piti töihin lähteä niin kuului vain napsaus kun avaimesta käänsi, akku p*rkle taas tyhjä. Onneksi sisältä löytyi tuo autossa kiinni ollut akku jonka avulla sain tuon käyntiin ja töistä lähtiessä työkaverin Mazdasta apuvirtaa. Kotiin päästyäni mittailin ensin latausjännitettä, tyhjäkäynnillä perus kuluttavat laitteet päällä 14,1V joten laturi on ilmeisesti kunnossa. Nopeasti mittailin virtavuotoa ja sieltä tuli aika hervottomia lukemia. Aikani googleteltuani selvisi, että ilmeisesti näiden pitäisi antaa olla ajan x virtojen pois kytkemisen jälkeen jotta saadaan järkeviä mittaustuloksia? Kuitenkin akun luota löytyi jonkun häpykarvat tai vastaavaa ja nämä poistamalla saatiin jo puolitettua nuo hervottomat lukemat. Pitänee ajan kanssa mittailla noita vuotoja vielä tarkemmin mikäli tuo akku tahtoo vielä purkautua.

Mutta toimiessaan varsin kiva kapistus. Tämmösestä on haaveiltu, eikä kyllä oo tuottanu pettymystä. Joka aamu tuntuu tuo 30km työmatkakin menevän ihan hujauksessa kun saa nauttia kyydistä
