Proturbo  Autodiagnoosi

seosongelma b230fk

  • 52 Vastauksia
  • 8772 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa turbomursu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
seosongelma b230fk
« : 12.10.2016, 20:06:00 »
Elikkä tollanen pikkuviri fk 19t:llä ja 465cc suuttimilla. Ym. Pientä.

Probleemana semmonen, että soseet on ahdoilla liian laihalla.

Tyhjäkäynnillä ja matka ajossa pyörii siinä 14.7 korvilla. Poislukien sen, että välillä kun kaasulta nostaa ja laittaa kytkimen pohjaan seokset on hetken mittatin ääripäässä laihalla ja sieltä n. 5-10 sekunnin kuluttua nousee takaisin 14.7.
Ahtaessa seokset pyrkii myös tuonne 14.7, elikkä roimasti liian laiha.

Kylmäkäynnistys aikalailla ainoa tilanne kun seos menee kunnolla rikkaalle ja sieltä pikkuhiljaa nousee stoikkaan.
Ja tosiaan ei tunnu pätkimisiä/rötäämisiä tai mitään ajossa

Olisko ideoita?
Bensanpaineet ainakin tuolta mittailen ensiksi.
Tuottosampi pumppukaan ei varmaan hullumpi ajatus
« Viimeksi muokattu: 12.10.2016, 20:11:09 kirjoittanut turbomursu »
- Volvo XC70 2.5T -07 ja Volvo S60 2.4 -01
-Ex. 940 B230FK 19T -96 ja Volvo 740 B200F -89
-Ex. Volvo S60 R -04
-Ex. Volvo S40 1.9 T4 ph. 1.5 -00 jaVolvo S40 2.0T -98. (paalattu)

Poissa turbomursu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: seosongelma b230fk
« Vastaus #1 : 13.10.2016, 01:09:23 »
Tuli vähän mittailtua paineita.
Ajamaan en mittarin kanssa päässyt, mutta hieman epäilyttävät arvot paikallaankin.

Tyhjäkäynti n.2.4bar (mittarin tarkkuudesta ei varmaa tietoa)
Kierroksia kun lähtee nostattaan tippuu paine n.2 bar, eikös kumminkin kuuluisi nousta kun alipaine vähenee?

Ja sammutuksen jälkeen paineet laski hitaasti alaspäin.
- Volvo XC70 2.5T -07 ja Volvo S60 2.4 -01
-Ex. 940 B230FK 19T -96 ja Volvo 740 B200F -89
-Ex. Volvo S60 R -04
-Ex. Volvo S40 1.9 T4 ph. 1.5 -00 jaVolvo S40 2.0T -98. (paalattu)

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: seosongelma b230fk
« Vastaus #2 : 13.10.2016, 01:18:36 »
Vahvasti viittaisi siihen että pumpussa tai bensapaineen säätimessä on häikkää.

Ahdoilla bensanpaineen kuuluisi nousta (peruspaine+ahtopaine) eli jos peruspaine on esim. 3bar ja ahtoja 0.5bar = 3.5bar
« Viimeksi muokattu: 13.10.2016, 01:20:55 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa turbomursu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: seosongelma b230fk
« Vastaus #3 : 13.10.2016, 01:21:33 »
Vahvasti viittaisi siihen että pumpussa tai bensapaineen säätimessä on häikkää.

Näinpä itsekin epäilen, huomenna pitäis hankkia tuottosampi pumppu, oli vika siinä tai sitten ei :D
- Volvo XC70 2.5T -07 ja Volvo S60 2.4 -01
-Ex. 940 B230FK 19T -96 ja Volvo 740 B200F -89
-Ex. Volvo S60 R -04
-Ex. Volvo S40 1.9 T4 ph. 1.5 -00 jaVolvo S40 2.0T -98. (paalattu)

Poissa turbomursu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: seosongelma b230fk
« Vastaus #4 : 14.10.2016, 02:53:41 »
Nyttolis walbron 255 tankissa, mutta ei juurikaan vaikutusta asiaan, myös toisella paineensäätimellä kokeiltu..
Ja paineita en päässyt pumpunvaihdon jälkeen mittaamaan, kun tuli vahingossa rikottua koko painemittari  :buck2:

Voisko johtua vaan tosta perkeleen "fefe" 3" immusta?, ei kyllä nappais montaa sataa maksaa kokeilla josko aito bossi toimis paremmin
« Viimeksi muokattu: 14.10.2016, 03:22:06 kirjoittanut turbomursu »
- Volvo XC70 2.5T -07 ja Volvo S60 2.4 -01
-Ex. 940 B230FK 19T -96 ja Volvo 740 B200F -89
-Ex. Volvo S60 R -04
-Ex. Volvo S40 1.9 T4 ph. 1.5 -00 jaVolvo S40 2.0T -98. (paalattu)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: seosongelma b230fk
« Vastaus #5 : 14.10.2016, 07:34:45 »
Voisko johtua vaan tosta perkeleen "fefe" 3" immusta?

Voi. Tietty voisi senkin kortin katsoa jos nurkissa lojuu -016 loppuinen niin siirtää siitä rojut 3" tuubiin

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: seosongelma b230fk
« Vastaus #6 : 14.10.2016, 12:18:02 »
Palataampas perusasioihin....

Pumpun vaihtaminen vakiosta isommaksi on ehdoton edellytys, että setti voi ylipäätään toimia mitenkään. Joten siksi en kommentoinut mitenkään aikaisemmin. 90L/h pumpulla kun ei mahdottomia tehdä, koska suuttimesi virtaavat jo 112L/h, lisäksi pumppu on vanha ja väsähtänyt.

Lastuistasi et puhu mitään, mutta väitän 99,9% varmuudella syyn moottorin käytökseen löytyävän sieltä. Koska harva säätäjä (edes minä) tekee niin tarkan kartan, että stoikassa pysytään kokoajan ilman lambda-säätöä.

Nykäiseppäs lambdan piuha irti ja aja lenkki seoksia tarkkaillen, niin saa kuvan todellisuudesta. Nimittäin hyvin tehdyllä lastulla voi ajella ilman lambdaa ilman, että seoksissa on mitään erityistä mutisemista. Pyörien 14,5-14,8 välillä ja kiihdytettäessä siellä 12 nurkissa. Jos näin ei tapahdu, lastun kartat ovat persiillään.
Vikakoodinhan se kehittää lambdan puutteesta aikanaan, mutta sen voi nollata normaalisti.

Väitän syyn olevan siinä, että 012 IMMun linearisointi puuttuu, kuten vakio #4 skaalaus suuttimillesi sopivaksi, jolloin mm. lambda-threshold kartat ovat väärillä arvoilla ja stoikassa kiihdyttäminen menee pidemmälle kuin pitäisi, koska kuormatiedon skaalaus menee myös vakion #4 mukaan yhdessä IMMun linearisointi kippuran kanssa.  Jos nuo asiat ovat väärin, on kaikki muukin....  :facepalm:

Eli kun LH:n kuormatieto on kasvanut tietyn rajan yli joko äkisti (kiihdytys) tai sitten absoluuttisesti (kuorma riittävä), LH irrottautuu lambda-säädöstä ja painelee menemään puhtaasti karttojen mukaan lambda-korjauksilla höystettynä (LTFT). Jolloin taatusti millään lastulla ei mennä stoikassa tahallisesti!

Olen näistä asioista lätissyt vuosien mittaan monesti, mutta silti nämä kaikki tulevat aina "yllätyksenä" uudelleen porukalle. Aiheesta on väännetty paalatussa projekti-topicissani kyllästymiseen asti (arkistoitu).

Fefe IMMun ongelmat ovat lähinnä sitä, että virtaus/antojännite käyrä ei ole lineaarinen tai samanlainen kuin toisessa kappaleessa tai sitten juotosviat (ylivoimaisesti eniten), joiden vuoksi IMMu pätkii tms. sekoilee.

Tässäpä syy siihen, miksi en tee bulkkilastuja....

Ps. LH polttoaineensyötön laskukaava menee, ilmaa kg per tälli, johon sitä IMMua tarvitaan mittaamaan oikea Ilman Massa Määrä....


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa turbomursu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: seosongelma b230fk
« Vastaus #7 : 14.10.2016, 12:29:31 »
Kokeilen tuon orkkisimmun siirtää isompaan putkeen ja katson vaikuttaako.
Sitten kokeilen vakiolastua ja ihmettelen lambdaa.
Kovasti vaikuttas siltä, että immu lukee ilmamassan väärin.
Palaan illasta tutkittuani asiaan.

- Volvo XC70 2.5T -07 ja Volvo S60 2.4 -01
-Ex. 940 B230FK 19T -96 ja Volvo 740 B200F -89
-Ex. Volvo S60 R -04
-Ex. Volvo S40 1.9 T4 ph. 1.5 -00 jaVolvo S40 2.0T -98. (paalattu)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: seosongelma b230fk
« Vastaus #8 : 14.10.2016, 12:48:44 »
:facepalm:

Vakiolastu ei ainakaan toimi, koska sillä menee seokset väistämättä paksulle (isommat suuttimet).
Ja jos se toimii paremmin kuin "lastu", niin.....    No.....

Tuon FEFE immun mittaustulos voi olla liian pieni tai pohjaa (ainoa selittävä vika), jolloin kuormatiedon kasvaminen loppuisi ennen aikojaan, jolloin sopitus voi kääntyä laihalle, mutta silloin sopitus laihenee kokoajan kierrosten noustessa ja olisi jossain vaiheessa todella hoikalla.
Toki FEFE immuja on saatu pohjaamaan mm. HX40 ahtimella isoilla kierroksilla, sekin käyttäytyy em. tavalla, mutta sopitus ei taatusti pysy stoikassa tuolloin.

Ihan perus-settinä tarkasta, että tyhjäkäynnillä IMMu antaa n. 2,3V jännitelukeman lämpöisellä koneella.

Edit: Pohjaavallakin IMMulla kiihdytyksessä rikastetaan normaalisti...
« Viimeksi muokattu: 14.10.2016, 12:51:59 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa turbomursu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: seosongelma b230fk
« Vastaus #9 : 16.10.2016, 18:28:37 »
Nytton bensansuodatin vaihdettu ja kokeiltu diy 3" immulla, eipä vieläkään anneta tarpeeksi soppaa, nytton afr 13 korvilla täyskaasulla. Mitähän tälle nyt tekee alkaa oleen kaikki katottu
- Volvo XC70 2.5T -07 ja Volvo S60 2.4 -01
-Ex. 940 B230FK 19T -96 ja Volvo 740 B200F -89
-Ex. Volvo S60 R -04
-Ex. Volvo S40 1.9 T4 ph. 1.5 -00 jaVolvo S40 2.0T -98. (paalattu)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: seosongelma b230fk
« Vastaus #10 : 16.10.2016, 22:48:03 »
Ylläolevista ei ilmeisesti pystynyt vielä päättelemään että geneeriset sinnepäin lastut ei geneerisesti ole kovin häävejä? Jos ei ole vutoja ja anturit on kunnossa, niin kovin vähänpä on vaihtoehtoja.

016 immun hilut 3" putkessa ei muuten ole mitenkään varmasti sama kun oikea 012 immu. Se mittauselektroniikka kun ei osu keskelle putkea, niin mikä tahansa pyörre tms epäsymmetrisyys virtauksessa voi aiheuttaa hassuja tuloksia. Myöskin oikeasti 012 immulle tehtyjä lastuja on surkean vähän, yleensä nuo on 016 immulle ja vakiosuuttimille koodin puolesta, ja korjailtu vaan kartoilla että pelaa edes sinnepäin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa turbomursu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: seosongelma b230fk
« Vastaus #11 : 16.10.2016, 22:52:19 »
Silmämääräsesti osu rojut keskelle putkea, mutta eroa ei oikeastaan ole tuon fefen ja diyn välillä käytöksessä. Kokeilin myös vakiolastua paikalleen, eikä sekään juurikaan mihinkään vaikuttanut, ainakaan parempaan suuntaan, pätkimistä ilmaantu sillä ja soseet sillonkin ajautu laihalle
- Volvo XC70 2.5T -07 ja Volvo S60 2.4 -01
-Ex. 940 B230FK 19T -96 ja Volvo 740 B200F -89
-Ex. Volvo S60 R -04
-Ex. Volvo S40 1.9 T4 ph. 1.5 -00 jaVolvo S40 2.0T -98. (paalattu)

Poissa turbomursu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: seosongelma b230fk
« Vastaus #12 : 24.10.2016, 22:13:04 »
Nyt menee kyllä rikkaan puolelle, mutta vasta n.4k rpm jälkeen sinneasti mennään lähes stoikassa.
Siinä 4 tonnin jälkeen tipahtaa n. 12.2 korville ja tuntuu vetävän paljon ilosemmin, kierrosten noustessa lisää menee sinne 11.x seutuville.
Hämää vaan tuo matalempien kierroksien laihuus vaikka ollaan ahdoilla?

Edit: tosiaan tämän tekee tuolla 016 immulla 3" pötkössä, fefe immulla menee stoikassa 0-rajotin, ei siirry ollenkaan rikkaalle
« Viimeksi muokattu: 29.10.2016, 18:54:33 kirjoittanut turbomursu »
- Volvo XC70 2.5T -07 ja Volvo S60 2.4 -01
-Ex. 940 B230FK 19T -96 ja Volvo 740 B200F -89
-Ex. Volvo S60 R -04
-Ex. Volvo S40 1.9 T4 ph. 1.5 -00 jaVolvo S40 2.0T -98. (paalattu)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: seosongelma b230fk
« Vastaus #13 : 24.10.2016, 22:35:04 »
Lastu!

Ja siellä lambda-treshold upper, sekä IMMun linearisointikäppyrä ja muutama muu skaalaus....

Mutta mitäpä minä asiasta tiedän.....

Vakio (016 IMMun):
88   88   88   88   77   53   34   16


Minun versio (012):
88   88   84   63   48   44   33   16

Edit:
Tuolla kartalla on sitten editoitava rpm-skaala, joka vakiona menee näin:
721   1213   1715   2040   2885   3742   4853   6293

« Viimeksi muokattu: 24.10.2016, 22:43:10 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa turbomursu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: seosongelma b230fk
« Vastaus #14 : 24.10.2016, 22:40:18 »
No minä en tuosta lastupuolesta tiedä sen kummemmin, tonin lastu sielä on ja kuulemma on alhaaltakin nostettu syöttöjä.
- Volvo XC70 2.5T -07 ja Volvo S60 2.4 -01
-Ex. 940 B230FK 19T -96 ja Volvo 740 B200F -89
-Ex. Volvo S60 R -04
-Ex. Volvo S40 1.9 T4 ph. 1.5 -00 jaVolvo S40 2.0T -98. (paalattu)

 

Kulkukoira  Proturbo