En nyt vieläkään ihan allekirjoita tuota toiminnan selitystä...

Mitä useammin katson
videon, sitä varmempi olen että toimii toisin. Normaaleissa olosuhteissahan suoraan ajaessa tuo perämurikka pyörii kardaanin pyörittämänä ja voima välittyy molemmille akseleille tasaisesti. Tuo koko keskiosa pyörii mukana ja videon vihreät ja siniset rattaat eivät käytännössä pyöri suhteessa toisiinsa.
Käännyttäessä tai toisen pyörän sutiessa tuolla alkaa myös sisällä tapahtua. Murikka pyörii samaa vauhtia kuin aiemmin, mutta nuo tapin ympärillä olevat vihreät rattaat alkavat pyöriä ja siniset rattaat pyörittävät akseleita eri nopeutta. Samalla pyörii tuo keltainen kehä joka pyörittää heiluripainoin varustettua vastapainoakselia (termistö hukassa). Kun pyörimisnopeuksien ero akseleiden välillä on kasvanut riittävän suureksi nappaa tuo paino kiinni salvasta ja lyö sinisen rattaan lukkoon.
Tämä lopettaa voiman jakamisen akseleiden välillä ja tähän pisteeseen mielestäni päädytään hitsaamalla salpa.Nyt tuon voimantasausmekanismin ollessa lukittu (hitsaamalla tai nopeuseron vuoksi) ja toisen akselin edelleen pyöriessä murikan kanssa samaa nopeutta välittyy voima toiselle puolelle perämurikan yli. Perämurikka pyörittää keltaista kehää mukanaan ja tämä aiheuttaa sinisen rattaan ja keltaisen kehän välillä rampille nousun. Rampille nousu tiivistää nuo sisukalut yhdeksi puuksi eli sininen ratas ei pääse enää pyörimään eri vauhtia murikan kanssa ja murikka pyörittää molempia akseleita samaa vauhtia.
Nyt hitsaamalla muokatussa perässä, tuo rampille nousu alkaa aina kun pyörät pyörivät eri nopeutta ja se kuolettaa pikkuhiljaa jousilevyä sekä aiheuttaa aina pientä luistamista noissa rattaan takana olevissa levyissä ennen lukon kytkeytymistä. Uskoisinkin että porsii näistä. Jos salpa on hitsattu lukkoon, eivät siniset ja vihreät rattaat voi pyöriä missään olosuhteissa ja ainoa asia mikä hidastaa/estää lukon välittömän kytkeytymisen on tuo rampille nousu.
Näin itse ymmärtäisin. Nopeuseron suuruudella, sen enempää kuin ajetulla nopeudella ei ole lukkiutumisen kanssa mitään tekemistä, vaan lukkiutuminen tapahtuu siksi että nopeuseroa ylipäätään on.
Kertokaa parempaa teoriaa lukon toiminnasta, sillä kiinnostaa ihan oikeasti...