Seiska lähti uudelle omistajalle ja tilalle tuli tälläinen 940 pikku projekti. B230fb ja zf hp22 automaattilaatikko.
Auto siis ostettiin katsastamattomana ja laittoa piti olla vain etuvilkku, maski ja putki

.
To Do List:Tekniikka:- Jakopään huolto TEHTY
- Vasemman raidetangon vaihto TEHTY
- Eteen levyt ja palat TEHTY
- Taakse levyt ja palat TEHTY
- E85 Muutossarja ASENNETTU
- Bensapumppu ja suodatin TEHTY
- Etuputken vaihto ja katin laipan korjaus TEHTY
Ulkopuoli:- Kirkkaat takavilkut
- 940 takaspoileri
- Peilien maalaus MAALATTU
- Parkkeihin ledit ASENNETTU
- Sähköantenni katkaisijalla TEHTY
- Hirvitarrat ASENNETTU
Sisäpuoli:- Ledit kaikkiin kytkimiin
- Kynäteline ASENNETTU
Muuta:- Jakopäähän ylempi suojamuovi ASENNETTU
- ??
Ulkokuoreltaan ihan siisti, väri vain vähän kulahtanut.
Kuvat ostokunnossa:



Edellisen omistajan hyvät tarrat

Sisältä myös ihan hyvässä kunnossa, todella likaista vain

. Joku laittanut seiskan puolinahat, niin takapenkin selkänoja ei oikein istu kunnolla.



Koneena siis B230fb. 531 kansi on vaihdettu 530 kanteen, joka on portattu ja laskettu, sekä vaihdettu jäykemmät venttiilijouset. VX3 nokka. Pientä piristystä on tulossa näin aluksi E85 muutossarja ja sähköflekti. Jakopäässä on vuodet täynnä ja nokan stefa vaikuttaisi vuotavan öljyä vesipumpun päälle...

Keulasta on joku hinannut autoa ja jälki sen mukaista

. Umpio, vilkku ja maski vaihtoon.

Putki oli poikki ennen akselin ylitystä. Vanhan tilalle uusi keskipönttö ja akselinylitys. Takavaimentajan tilalle suoraa putkea ja pappamutka. Putki vuosi myös katinlaipasta ja "downpipen liitoksesta", jotka korjattiin samalla.

Rikkinäisen vilkun tilalle uusi motonetistä. Myös rikkinäinen tarvikeumpio vaihtui myöhemmin käytettyyn Boschiin.


Edellisestä seiskasta vaihdoin ovipahvit tähän. Niissä oli jo valmiiksi vaimennukset, sekä Hertzin 6,5" erillissarja. Hertzien takia sai vähän suurentaa ovipellistä kaiuttimen reikää. Diskantit siirtyi ovipahveista kojelaudalle alkuperäisten tilalle.



Soittimeksi tuli myös seiskassa ollut Dsp Alpine. Takakaiuttimet jäi pois käytöstä ja etupäätä soitetaan aktiivisena.

Järkyttävä ralliratti sai lähteä ja tilalle tuli varastossa odottanut Volvon oma nahkaratti:

Pientä huoltoa tuli jo tehtyä koneelle. Jakajan kansi, pyörijä, tulpat, tulpanjohdot ja ilmansuodatin.
Vanha suodatin oli jo aikalailla vaihtokunnossa:


Lambda valo paloi kokoajan ja tuli vikakoodia tyhjäkäynnin lambda arvosta. Edellisen omistajan mukaan johtui katkenneesta putkesta (taka-akselilla)

.
Vika paikallistettiin ecun lämpöanturiin ja uusi bosch anturi tilaukseen. Vaihdon tein helpomman kautta ja otin suoraan imusarjan irti.
Anturin vaihdon jälkeen lähtee käyntiin kylmänäkin kuin palmun alta, sekä käy nättiä tyhjäkäyntiä

.

Tässä välissä maski saapui, siitä kiitokset GHOST:ille. Maskiin laitoin "kultaisen" Volvo tarran, kun sellainen löytyi ylimääräisenä.

Vasenta umpion kiinnityksiä pitäisi vähän säätää, kun jää vähän hölmö rako konepellin väliin:

Konttorilta lähdin hakemaan kunnon vikalistaa ja yllätykseksi ainoat hylkäykset tulivat heikosta käsijarrusta, ruostuneista takalevyistä ja välyksellisestä raidetangon sisäpäästä.
Taakse olinkin ostanut jo valmiiksi levyt ja palat.

Käsijarru muuten oli ihan ookoo, joten sinne asensin vain säätöpalat ja säädin kengät hyvin.

Uudet levyt ja palat:

Samalla vaihdoin taakse yhden katkenneen pinnapultin.



Vanteiksi autoon tosiaan tuli seiskasta tutut Fondmetalit:

Raidetango lähti loppujen lopuksi suht helposti irti. Tilalle uusi raidetanko ja raidetangon pää:

Sisälle innostuin ledejä virittelemään ja nyt löytyy kaikista kytkimistä ja paneeleista ledit. Vinkkejä otetaan vastaan miten tohon vaihdevalitsimeen saa vaihdettua polttimon.


