Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 940 -91 TOFU pikku siistimistä // E85

  • 21 Vastauksia
  • 6666 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Volvo 940 -91 TOFU pikku siistimistä // E85
« : 31.08.2017, 10:55:40 »
Seiska lähti uudelle omistajalle ja tilalle tuli tälläinen 940 pikku projekti. B230fb ja zf hp22 automaattilaatikko.
Auto siis ostettiin katsastamattomana ja laittoa piti olla vain etuvilkku, maski ja putki ::) .

To Do List:
Tekniikka:
  • Jakopään huolto TEHTY
  • Vasemman raidetangon vaihto TEHTY
  • Eteen levyt ja palat TEHTY
  • Taakse levyt ja palat TEHTY
  • E85 Muutossarja ASENNETTU
  • Bensapumppu ja suodatin TEHTY
  • Etuputken vaihto ja katin laipan korjaus TEHTY
Ulkopuoli:
  • Kirkkaat takavilkut
  • 940 takaspoileri
  • Peilien maalaus MAALATTU
  • Parkkeihin ledit ASENNETTU
  • Sähköantenni katkaisijalla TEHTY
  • Hirvitarrat ASENNETTU
Sisäpuoli:
  • Ledit kaikkiin kytkimiin
  • Kynäteline ASENNETTU
Muuta:
  • Jakopäähän ylempi suojamuovi ASENNETTU
  • ?? ;)
Ulkokuoreltaan ihan siisti, väri vain vähän kulahtanut.
Kuvat ostokunnossa:









Edellisen omistajan hyvät tarrat :2funny: ::)



Sisältä myös ihan hyvässä kunnossa, todella likaista vain :buck2: . Joku laittanut seiskan puolinahat, niin takapenkin selkänoja ei oikein istu kunnolla.









Koneena siis B230fb. 531 kansi on vaihdettu 530 kanteen, joka on portattu ja laskettu, sekä vaihdettu jäykemmät venttiilijouset. VX3 nokka. Pientä piristystä on tulossa näin aluksi E85 muutossarja ja sähköflekti. Jakopäässä on vuodet täynnä ja nokan stefa vaikuttaisi vuotavan öljyä vesipumpun päälle...



Keulasta on joku hinannut autoa ja jälki sen mukaista ::) . Umpio, vilkku ja maski vaihtoon.



Putki oli poikki ennen akselin ylitystä. Vanhan tilalle uusi keskipönttö ja akselinylitys. Takavaimentajan tilalle suoraa putkea ja pappamutka. Putki vuosi myös katinlaipasta ja "downpipen liitoksesta", jotka korjattiin samalla.



Rikkinäisen vilkun tilalle uusi motonetistä. Myös rikkinäinen tarvikeumpio vaihtui myöhemmin käytettyyn Boschiin.






Edellisestä seiskasta vaihdoin ovipahvit tähän. Niissä oli jo valmiiksi vaimennukset, sekä Hertzin 6,5" erillissarja. Hertzien takia sai vähän suurentaa ovipellistä kaiuttimen reikää. Diskantit siirtyi ovipahveista kojelaudalle alkuperäisten tilalle.









Soittimeksi tuli myös seiskassa ollut  Dsp Alpine. Takakaiuttimet jäi pois käytöstä ja etupäätä soitetaan aktiivisena.



Järkyttävä ralliratti sai lähteä ja tilalle tuli varastossa odottanut Volvon oma nahkaratti:



Pientä huoltoa tuli jo tehtyä koneelle. Jakajan kansi, pyörijä, tulpat, tulpanjohdot ja ilmansuodatin.
Vanha suodatin oli jo aikalailla vaihtokunnossa:






Lambda valo paloi kokoajan ja tuli vikakoodia tyhjäkäynnin lambda arvosta. Edellisen omistajan mukaan johtui katkenneesta putkesta (taka-akselilla) :2funny: .
Vika paikallistettiin ecun lämpöanturiin ja uusi bosch anturi tilaukseen. Vaihdon tein helpomman kautta ja otin suoraan imusarjan irti.
Anturin vaihdon jälkeen lähtee käyntiin kylmänäkin kuin palmun alta, sekä käy nättiä tyhjäkäyntiä 8) .



Tässä välissä maski saapui, siitä kiitokset GHOST:ille. Maskiin laitoin "kultaisen" Volvo tarran, kun sellainen löytyi ylimääräisenä.



Vasenta umpion kiinnityksiä pitäisi vähän säätää, kun jää vähän hölmö rako konepellin väliin:



Konttorilta lähdin hakemaan kunnon vikalistaa ja yllätykseksi ainoat hylkäykset tulivat heikosta käsijarrusta, ruostuneista takalevyistä ja välyksellisestä raidetangon sisäpäästä.
Taakse olinkin ostanut jo valmiiksi levyt ja palat.



Käsijarru muuten oli ihan ookoo, joten sinne asensin vain säätöpalat ja säädin kengät hyvin.



Uudet levyt ja palat:



Samalla vaihdoin taakse yhden katkenneen pinnapultin.









Vanteiksi autoon tosiaan tuli seiskasta tutut Fondmetalit:



Raidetango lähti loppujen lopuksi suht helposti irti. Tilalle uusi raidetanko ja raidetangon pää:



Sisälle innostuin ledejä virittelemään ja nyt löytyy kaikista kytkimistä ja paneeleista ledit. Vinkkejä otetaan vastaan miten tohon vaihdevalitsimeen saa vaihdettua polttimon.






« Viimeksi muokattu: 07.02.2018, 11:53:03 kirjoittanut Makkara »
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Daiffi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 TOFU pikku siistimistä //
« Vastaus #1 : 31.08.2017, 20:38:16 »
Onko tarkotuksella sinertävät ledit vai onko noissa jonkin näkönen "kalvo" päällä joka muuntaa väriä ? Oliko vaikea homma nappasta nuo kojelaudan muovit pois ?  :)

Exät: Volvo 940 -91 " Vauhtipulkka", Volvo C70 -98, Volvo V70 AWD R -00, Volvo 740 16v -90
 
Nykyinen: Volvo 940 Turbo -98

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 TOFU pikku siistimistä //
« Vastaus #2 : 31.08.2017, 20:44:39 »
Onko tarkotuksella sinertävät ledit vai onko noissa jonkin näkönen "kalvo" päällä joka muuntaa väriä ? Oliko vaikea homma nappasta nuo kojelaudan muovit pois ?  :)
Ne on itseasiassa kaikki valkoisia ledejä. Mittaristossa jne on kai vihreä kalvo, jolloin tosta valosta tulee luonnossa turkoosi ;). Ainoa "isompi" homma oli noi lämppärin ledit. Kaikki irti soitinta myöten, jottai sai sen metallikehikon ruuvattua välistä irti, jotta lämppärin paneelin sai vedettyä pois.
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 TOFU pikku siistimistä // E85
« Vastaus #3 : 01.09.2017, 10:23:08 »
Eilen asentui eflexfuel muutossarja. Todella helppo asentaa, aikaa meni ehkä 15min.



Paluuletku poikki, liittimet päihin ja etanolianturi väliin:



Seuraavaksi suuttimien liittimet kiinni:



Johtosarja menee siististi alkuperäisten johtosarjojen kanssa samassa nipussa:



Ihanan halpaa :)



Tankkiin ei tosiaan mennyt kuin 25l viinaa, joten etanolin määrä on suht pieni vielä. Auto toimii vähintäänkin yhtä hyvin kuin ennenkin, eikä oikeastaan vielä ole mitään muutosta havaittavissa.
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 TOFU pikku siistimistä // E85
« Vastaus #4 : 26.09.2017, 21:14:03 »
Laitetaans vähän tarinaa pitkästä aikaa.
Pientä myllytystä tuli harrastettua. Tahtoo toi punanen suorakiiltoväri olla vaan niin huono, että haalistuu uudestaan tosi nopeasti.
Liuotinpesun jälkeen:












Myllytyskuvia:












Samalla peilit sai punaisen värin:



Myllytettyyn pintaan tuli Colliniten 476S, jos nyt vähän helpottaisi talvella. Ensi kesänä sitten kunnon pohjat ja joku kestopinnoite.










Vähän isompaakin huoltoa tuli tehtyä, eli jakopää + vesipumppu. Hihnalla ei tiedettävästi ollut kilsoja kuin 30tkm, mutta ikää jo 4v. Nokan etustefa myöskin vuosi kivasti vesipumpun päälle:



Kampiakselinhihnapyörän pultti meinasi olla aika tiukassa, mutta lopulta lähti kuitenkin auki. Parit bilteman työkalut se kyllä verotti:






Vanha Goodyeari ei nyt niin paha ollut, mutta saa ainakin mielenrauhan kun on uudet osat. Samalla sitten löytyi myöskin syy miksi kone on ollut niin hengetön. Jälleen yksi edellisen omistajan sekoiluista, eli jako oli hampaan pielessä :idiot2:


Vanhan stefan tilalle tuli Elring. Tosin en tiedä epäonnistuiko uuden stefan asennus jotenkin, kun tuntuisi vieläkin vähän vuotavan...






Vesipumppu oli ainakin ulkonäöltään jo aika karussa kunnossa:






Vanhat jäähdytinnesteet olivat myöskin erittäin mielenkiintoisen väriset:







Käytin ennen nesteiden vaihtoa jotain STP puhdistusainetta ja huuhtelin lohkon ja jäähdyttimen vedellä useita kertoja. Rempan jälkeen nesteet näyttää tältä:



Remmeiksi tuli Contitechiä ja Gatesia:



Erityiskiitokset Acke:lle joka antoi lukitustyökalun lainaan :hg:



Öljyt vaihdoin samalla ja suodattimeksi tietysti Volvo original:



Jäähdytysjärjestelmän huuhtelun lisäksi paisuntasäiliö pääsi pesuun, jotta näkisi paremmin nesteen tason. Ennen pesua:






Pesun jälkeen:





Ilmastoinnin hihna jäi toistaiseksi asentamatta, kun ei kompuran säätö meinannut liikkua. Osaisiko joku muuten sanoa onko mulla laturille liian leveä remmi vai mikä on vikana, kun hihna rupes kulumaan reunoistaan ???



E: Sellainen lisäkysymys vielä loppuun, että minkäverran tälläinen 2.3 vapari automaatti vie bensaa satasella? En hirveästi kerennyt bensalla kulutuksia laskea ja nyt etanolilla mennyt noin 15-16l satasella. Tosin 90% mun ajoista on Kehä3 sisäpuolella...
Muuten on toiminut tosi hyvin toi muutossarja. Ehkä pientä väännön paranemista, mutta muuten ei oikein edes huomaa, että etanolilla ajetaan :)
« Viimeksi muokattu: 26.09.2017, 21:24:09 kirjoittanut Makkara »
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 TOFU pikku siistimistä // E85
« Vastaus #5 : 26.09.2017, 21:21:59 »
On liian leveä. Kaikkien hihnojen pitää olla samanlevyisiä mutta sulla on yksi 13mm.

Vaikuttaa siltä että tästä tulee siisti :)
« Viimeksi muokattu: 26.09.2017, 21:24:02 kirjoittanut Huikkoster »

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 TOFU pikku siistimistä // E85
« Vastaus #6 : 26.09.2017, 21:32:45 »
On liian leveä. Kaikkien hihnojen pitää olla samanlevyisiä mutta sulla on yksi 13mm.

Vaikuttaa siltä että tästä tulee siisti :)
Toi 13mm hihna on ilmastoinninkompuralle. Laturille ja tehostimelle laitoin 11.9 leveät ???
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4519
Vs: Volvo 940 -91 TOFU pikku siistimistä // E85
« Vastaus #7 : 26.09.2017, 21:37:46 »
Mulla on myös elringin nokkastefa, rupesi vuotamaan miltei samantien kansirempan jälkeen. Itse ajattelin laittaa volvolaisen tilalle, sellainen siellä oli ja piti. Jos haluat kokeilla vaihtoa, niin nythän olisi helppoa kun saa jakopään lukkoon. Työkalun palautuksen kanssa ei mikään kiire vielä, ajattelin ehdoittaa seuraavaa pk-miittiä (3.10).

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 TOFU pikku siistimistä // E85
« Vastaus #8 : 26.09.2017, 21:44:28 »
Mulla on myös elringin nokkastefa, rupesi vuotamaan miltei samantien kansirempan jälkeen. Itse ajattelin laittaa volvolaisen tilalle, sellainen siellä oli ja piti. Jos haluat kokeilla vaihtoa, niin nythän olisi helppoa kun saa jakopään lukkoon. Työkalun palautuksen kanssa ei mikään kiire vielä, ajattelin ehdoittaa seuraavaa pk-miittiä (3.10).
Täytyy laittaa hankintalistalle volvon stefa. Toi 3.10 käy hyvin O0
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 940 -91 TOFU pikku siistimistä // E85
« Vastaus #9 : 26.09.2017, 22:04:40 »
Hihnassa valmistusvika tai hihna ei ole linjassa.  :-\

Poissa Roope 940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 TOFU pikku siistimistä // E85
« Vastaus #10 : 26.09.2017, 22:23:11 »
Sullaku on samanväriset mittarivalot nii mitä ledejä (muoto) käytät ku itellä aika paljo epätasaisemmin jakatunut tuo valaistus.... ELK

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 TOFU pikku siistimistä // E85
« Vastaus #11 : 03.10.2017, 21:59:30 »
Sullaku on samanväriset mittarivalot nii mitä ledejä (muoto) käytät ku itellä aika paljo epätasaisemmin jakatunut tuo valaistus.... ELK
Muistaakseni tän malliset:



Aiemmista puuhasteluista kuvia:
Jarrunesteet oli aika tumman näköiset :-\



Etusatuloista oli jo ilmausnipat kadonneet, mutta takajarruista aukesi ihan hyvin. Eli ei saanut kaikki nesteitä vaihdettua, mutta onpahan nyt vähän parempi kuin ennen.



Samalla spacereiden asennus taakse ja vähän maalia niille ja satuloille:



Listoissa tuli kokeiltua puuteippiä, mutta se ei oikein sopinut tähän autoon, joten nyt testissä hiilikuituteippi:









Antennia tässä autossa ei ollut ollenkaan, joten mätänetistä tarttui matkaan sähköantenni. Alkuperäinen kytkin tuli kojelautaan. Olisiko vinkkiä mistä saisi takapäästä otettua jatkuvan virran tolle antennille?



S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2474
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 940 -91 TOFU pikku siistimistä // E85
« Vastaus #12 : 03.10.2017, 22:32:30 »
Mulla oli kakssatkussa kanssa nipat kateissa ja jarruletkun liitoskin oli lähellä karkuunpääsyä kun se piti vaihtaa. :D

Eikös tuon valokatkaisijapaneelin takanakin ole polttimo(t)? En oo niin perehtynyt kuin meisselin kanssa kääntämällä muttei irronnut. V:>

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 TOFU pikku siistimistä // E85
« Vastaus #13 : 03.10.2017, 23:35:09 »
Mulla oli kakssatkussa kanssa nipat kateissa ja jarruletkun liitoskin oli lähellä karkuunpääsyä kun se piti vaihtaa. :D

Eikös tuon valokatkaisijapaneelin takanakin ole polttimo(t)? En oo niin perehtynyt kuin meisselin kanssa kääntämällä muttei irronnut. V:>
Voisi jossainvaiheessa vaihtaa noi etusatulat, jos löytyy ylimääräistä rahaa, kun ei tohon taida saada noita nippoja korjattua?
Ei vielä kuitenkaan mikään kiire, kun etujarrut toimii tosi hyvin (dynollakin mitattuna).


On joo polttimot. Katkaisijoita varten oon porannut reiät ledeille siihen valohässäkkään, niin on oma ledi joka nappulalle. Multa puuttuu tosta vielä se valokatkaisin oma "valopaneeli" :
« Viimeksi muokattu: 03.10.2017, 23:38:05 kirjoittanut Makkara »
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Kenonit

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 986
  • Tornio
    • Flickr
Vs: Volvo 940 -91 TOFU pikku siistimistä // E85
« Vastaus #14 : 05.10.2017, 21:57:55 »
Katos perhana, kaverin vanha käyttispommi. Tän kyydissä on ryypätty ja rellestetty kyllä ympäri suomea, eikä hirveen kauniilla pidolla ole ollut  ;D
Nykyiset: Bmw E39 ///M5 -00, V70 D4 -15
Entiset: S60 D4 AWD -17, V50 1.6d -09S80 D5 -05, 855 t-5r -95, S80 D5 -05, 3x Bmw ///M5 sekä kasa volvon ja vagin romuja...

 

RallyBaron  Samppasport