Minäpäs kerron omakohtaisia ja ruotsalaisten kokemuksiin perustuvia vinkkejä, mutta sysään sitten kaiken vastuun lukijalle itselleen

Eli useissa autoissa on boschin lämpöanturi termostaattikotelon kyljessä, esim. tämmöinen
http://www.bosch-motorsport.de/en-US/literature/en-US/Temperature_Sensor_NTC_M12_Datasheet_51_en_2782569739.pdfSiitä kun tutkii käppyrää, voi päätellä paljonko LISÄÄ resistanssia tarvitaan, että esim. 0C lämpötilassa auto kuvittelee olevan -20C. Käyrän perusteella 10kohm on hyvä tähän. Ruotsalaiset ovat käyttäneet useita kiinteitä arvoja välillä 4.7k-18k, hyvin tuloksin.
Useat ruotsalaiset ovat ratkaisseet tämän starttirikastuksen seuraavasti: katkaistaan toinen lämpöanturille menevistä johdoista (ei väliä kumpi). Laitetaan katkon väliin halutun suuruinen vastus, esim. tuo mainittu 10k. Sitten vastuksen päistä vedetään parikaapeli sisälle ohjaamoon ja päähän laitetaan AVAAVA painonappi. Kylmästartin yhteydessä pidetään sitten tuo nappi painettuna, ja moottori saa lisää löylyä kunnes nappi päästetään.
Jos tietää, millä lämpötilaerolla ruiskun mappaus antaa sopivan verran liikaa polttoainetta, voisi anturin johtoon laittaa kiinteän vastuksen lisäämään resistanssia. jos anturi on kuten oheisessa käyrässä, voisi ajatella että 10 asteen pudotus normilämpötiloissa (90 ->80 tai 80 ->70) voisi olla kohdallaan. Käyrän mukaan noin 100 ohm lisäys riittäisi tähän. Eli: normaalikäyttöä varten 100ohm vastus sarjassa alkuperäisen lämpöanturin kanssa voisi olla sopiva köyhän miehen rikastus.
Mutta tämä kaikki on arvailua minulta, kun en tunne ruiskun sielunelämää tarkemmin.
Lisäksi tuo voi aiheuttaa sen, kuten minulla kävi, että tuuletin ei käynnistykään enää siinä lämpötilassa kuin pitäisi, ja se on aika huono juttu. Toki tuulettimelle voi tehdä kovan ohjauksen käyttämällä bimetallitermaria,
http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=961_1145_1147&products_id=10986Vielä summattuna:
Termostaatille menevä johto poikki. Johtoon lisää sarjavastusta esim.
10kohm E85 kylmästartin yhteydessä
100ohm E85 yhteydessä
0ohm bensalla ajettaessa.
Tämmöinen olisi helppo tehdä esim. 3-asentoisella kytkimellä ja kahdella kiinteällä vastuksella, tai sitten laittaa vastusten tilalle potikat, esim. 22kohm ja 330ohm lineaariset, joilla säätelee sopivat asetukset.
Tuo flektiongelma jää sitten erikseen ratkaistavaksi, sekä väärin näyttävä lämpömittari. Mutta sekään ei ole ongelma, jos tietää mistä virhe aiheutuu.
Ja sotketaan nyt vielä kertomalla oma ratkaisuni, joka on kaikkea muuta kuin ideaalinen: kytketään tuohon lämpöanturin johdon väliin 1kohm NTC, esim.
http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/5%20NTC,LDR,varistorit,kojeliittimet.pdf Tuo sitten kiinni yläletkuun tai termostaattikoteloon (muista liitosten eristäminen esim. kutisukalla!). Lähtee hyvin käyntiin ja ajossakin luulee auto että on vähän kylmempää kuin onkaan, mutta ainakin minun tapauksessa jäi ajonaikainen rikastus liian suureksi. Olen nyt ostanut 500ohm NTC:n, mutta en ole vielä labrannut olisiko se kiloista parempi. Flektiongelma näilläkin on ja pysyy

Se etu tämmöisessä ntc-viritelmässä, että se on ikään kuin potikka, joka kääntyy automaattisesti lämpötilan mukaan. Kun vain löytäisi oikean arvon..
my 2c, nvg