Carcom Oy  Ateho

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 923 Vastauksia
  • 219066 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5241
  • 1%
Hittolainen, eukko on edelleen boksia vastaan, kuulemma kilometrejä ei tule tarpeeksi ( luulee varmaan, että boksi on joku teholastu ja siksi ei tarvita ) Tuo oma matalapaine turbo vaatii kuitenkin 98:a ja sen hinta on lähempänä 1,60 €/ltr. Vinkatkaapas nyt joku hyvä pointti miksi tuon boksin ostaisin. Muuttuuko tuo autovero jotenkin , jos on todistetusti vähäpäästöisempi (-00 V70)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  + Led Zeppelin

Poissa TOK

  • Hallitus - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5532
  • Kartanoita kartano täynnä
Asennuspalkkion (se 200 € tuki) lisäksi pääsee käymään tankilla tiheämmin, polttoaine on halvempaa per litra ja vaikka sitä meneekin enemmän niin euroa/km pääsee vähän vähemmällä.

Lähinnä siinä saa räknätä hankintahinnan ja tuen erotusta versus ajomäärä että missä ajassa alkaa nettona säästää. Jos oman takapuolen kannalta ajattelee. Laajemmin ajateltuna fossiilisen polttoaineen kulutus pienenee paljon kun suurin osa siitä korvautuu jätteestä tislatulla etanolilla.

Eipä siinä oikein muuta argumenttia ole. Luonto kiittää, lompakko viheltää.
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3528
Hittolainen, eukko on edelleen boksia vastaan, kuulemma kilometrejä ei tule tarpeeksi ( luulee varmaan, että boksi on joku teholastu ja siksi ei tarvita ) Tuo oma matalapaine turbo vaatii kuitenkin 98:a ja sen hinta on lähempänä 1,60 €/ltr. Vinkatkaapas nyt joku hyvä pointti miksi tuon boksin ostaisin. Muuttuuko tuo autovero jotenkin , jos on todistetusti vähäpäästöisempi (-00 V70)
Ei muutu ajoneuvovero mitenkään.

Mutta ainakin Jyväskylässä on 95:nen jo paikoin yli 1,6€/litra. Etanoli on pysynyt koko vuoden alle 1€/litra ABC-asemilla ja siitä saa jokaiselta litralta bonuksen. Lisäksi jos käy muutoskatsastamassa etanolikäyttöiseksi (minulla kustansi tuo muutoskatsastus yhteensä 100€, kun suoritin samalla vuosikatsastuksen), voi anoa valtiolta 200€ muunnostuen.

Siitä voi laskea, paljonko pitää kulutuksen nousta, ettei kannattaisi. Kävin juuri 850:iä tankkaamassa 20€:lla, sain 12,XX litraa 95:sta. Etanolia olisin saanut 20,XX litraa ja sillä ajaisi ihan varmasti 130-150km sekalaista ajoa. Minun ajotyylillä ajan tuolla kasipätkällä nyt ehkä 100km, kunnes pitää taas tankata.

Kokemusta ei muutosbokseista ole, mutta eikös ne hyväsky bensiininkin? Tällöin edes heikko saatavuus ajoittain ei ole peruste. Minullahan ei 940 hyväksy kuin E85:sta tällähetkellä ja esim. mökille mentäessä ei 120km:n säteellä ole etanoliasemia. Joudun ottamaan 1-2 kanisteria mukaan, mikäli tarkoitus ajellakkin mökillä jonnekkin, mutta en ole kokenut ongelmaksi (mökille siis matkaa 130km ja 940:ssä vain 60l tankki. Kulutus maantiellä semmosta 11,2-11,8l/100km, talvella litra enempi).
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3528
Vielä lisäksi, tätä voi hyötykäyttää myös bensiini vrs. etanoli:
http://diesel-laskuri.net/

Laittaa tuohon kilometreiksi vuoden kilometrin, dieselin hinnaksi etanolin hinnan, kulutukseksi dieselillä bensiini +30% ja dieselveroksi sen boksin hinnan. Tällöin näkee sen ensimmäisen vuoden kulut vrs. bensiini.


Yksi asia joka usein jää minultakin mainitsematta, niin ympäristöä ajatellen on parempi mieli (vanha kanttivolvo, jooojoo! :D ). Tämän huomaa ihan parhaiten siitä, kun käy 940:llä jossain reissussa ja sitten kotona ottaakin jonkin bensakrematorion käyttöön.
Vuoden 940:llä päristelyn jälkeen bensamoottorinen ekoauto (1.2l Fiat) haisi kylmänä käynnistettäessä pahalle, kun hajuun ei ollut tottunut. Toki se etanolinkin käry on hiukan omituinen (vahva erikeeperin haju), mutta ei se ihan niin käy minusta henkeen (esim. talviaamuna) kuin kylmän bensakoneen käry.

Vaikken ole itu-hippi, niin tietyllä tapaa harmittaa aina työntää dinosauruksia tankkiin. :-\
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Acke

  • Hallitus - Sihteeri - Quotemaster jr.
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3112
  • nyan nyan
Jos muutoskatsastat voit hakea sen 200€ takaisin, muutoskatsastus 50€ luokkaa täälläpäin. Viinalla kulutus kesäajossa ollut 11 vs 9+l/100km, eli säästöä tulee aika nopeasti. Esim boksi 350-150 (tuki katsastettuna)=200€. 95e 1,5*9=13,5 ja e85 1,05*11=11,55, näinollen säästöä noin 2€/100km jolloin boksi on maksettu 10tkm jälkeen.

e: öljyt jne olisi varmaan hyvä vaihtaa vähän useammin e85 ajossa, mutta mulla on ollut tiheät huoltovälit muutenkin niin en laske niille lisäkuluja.

Palatakseni edelliseen: jos B230F koneeseen on vaihdettu T5-suuttimet, niin onko se ongelma vai etu Eflexfuelin kanssa? Tuossa edellä tuli nähdäkseni ristiriitaista tietoa = riittää paremmin mutta meneekö boksilla pasmat sekaisin?
Jos ei ole softattu noille suuttimille bensalla niin ei toimi kunnolla. Toi boksi rikastaa ymmärtääkseni vain vakiokarttoja etanolipitoisuuden ja konehuoneen lämmön perusteella.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2018, 18:41:21 kirjoittanut Acke »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4218
  • Kontinuerlich Jetronic
Palatakseni edelliseen: jos B230F koneeseen on vaihdettu T5-suuttimet, niin onko se ongelma vai etu Eflexfuelin kanssa? Tuossa edellä tuli nähdäkseni ristiriitaista tietoa = riittää paremmin mutta meneekö boksilla pasmat sekaisin?
Sillon tarttet joko T5 suuttimille tehdyn lastun vakioboksiin bensalla ajoa varten, tai viinalle muokatun version ja ajat pelkistään viinalla ilman flexiä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Chall

  • Hallitus - V*ttu että v*tuttaa #1 - Kesämies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1698
  • Muoviämpäri
Juuri katsastettu 960 pelkkien suuttimien vaihdolla :)
Otteeseen tuli vain merkintä mitä suuttimia käytetty

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1379
Kävin kanssa tossa tiistaina katsastamassa oman auton, päästöissä kuulemma alkuun yleensä HC korkeella - mulla ei ollut.

eFelxFuelin sarja tosiaan paikallaan ja itse asennettuna, ei siinä kummempia. Eniten aikaa taisi mennä lappujen täyttöön. Keskiviikkona lähetin Trafille hakemuksen siitä 200€ tuesta, saa nähdä koska siitä kuuluu.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07 / 854R '96/ V70 '05 / 855 T-5R '95

Poissa R70AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
Kävin kanssa tekemässä tuohon omaan -98 V70R:n muutoskatsastuksen etanolille, muutos tehty eFlexFuel sarjalla.

Katsastusmies halusi jonkinlaisen dokumentin mitä komponenenteja eFlexFuel sarjaan kuuluu. Tulostin valmistajan sivulta tuotetiedot, jossa luetellaan sarjan komponentit ja lisäksi oli asennusohje kuvineen...otti kopiot kaikista. Katsastuksessa inssi katsoi mitä pellin alla on missäkin ja mittasi lopuksi pakokaasut, sen jälkeen teki paperit ja se oli siinä. Otteeseen tuli merkintä polttoaineesta, että auto on muutettu pääsääntöisesti etanolipitoista polttoainetta käyttäväksi ja täyttää pakokaasupäästöt muutoksen jälkeen , lisäksi variantti (numerosarja otteessa) muuttui vähän toisenlaiseksi.

Mittaustodistus kelpaa myös seuraavassa katsastuksessa syksymmällä, joten siinäkin säästää leimalla vielä pari kymppiä virallisen hinnaston mukaan :)

Täyttelin tuossa muutostuki hakemuksen Trafille ja pistin postiin, josko sieltä saisi sen 200e takaisin  ::)
V70R AWD -98

 

Proturbo  Autodiagnoosi