Samppasport  Futurez

B234f kansiremontti

  • 5 Vastauksia
  • 2636 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
B234f kansiremontti
« : 05.03.2018, 16:15:08 »
B234f syö jonkin verran öljyä ja on pieniä oireita kansipahvista. Minkälainen homma on remppailla tuo 16v kansi? Ajattelin jos ois vaihtanu kaikki yläpään tiivisteet ja läpänny venttiilit, kun kilometrejä on jo kertynyt sen 432tkm. Lähinnä mietityttää tuo venttiilin varren kumien vaihto ja itessään venttiilien irrotus. Minkälaisella työkalulla tuosta saa venttiilit irti ja uudet kumit paikalleen? Mitä muuta huomiotavaa tuossa remontissa on? Meneeköhän harrastelijalla tuo homma 12h sisään?
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B234f kansiremontti
« Vastaus #1 : 05.03.2018, 16:54:08 »
Ei se mikään ihan pikkuhomma ole, mutta tehtävissä toki. Aika vauhdilla saa hommia painaa 12 tuntiin, jos se kattaa autosta irrottamisen ja takaisin asennuksen.

Ihan tämmösellä bilteman puristimella olen tehnyt, mutten jaksa muistaa että onnistuuko tuolla vakiona vai pitääkö muokata tuota päätä joka tulee jousilautasta vasten.
Taisi olla niin, että tuossa riittää nipinnapin ulottuvuus, mutta tinakonetta varten joutuu tekeen jatkopalasen.  ???


Tässä kuvassa näyttäisi siltä, että puristimessa on "vakiopää" paikallaan :


Tämän näköinen kansi on kun pari päällimmäistä kantta irrottaa. :




Mestarit hioo venttiilit käsin tutilla, mutta itse olen käyttänyt akkuporakonetta. Pätkä esim. M8 kierretappia jonka päälle pätkä sellaista kumiletkua joka on riittävän tiukka venttiilin varteen, jolloin sillä on helppo pyöritellä. Samalla kun pyörittää niin painelee venttiiilautasesta esim. ruuvarin kädensijalla tms.

Välikannessa ei ole tiivistettä, joten kannattaa hommata suosiolla sopivaa tasotiivisteliimaa esim. Volvolta tai Loctitelta. Mitään moottorisilikonia ei kannata kokeilla.

Venttiilinvarret kumit on usein aika piukassa, ja kannattanee hakea tälläiset pihdit :
https://www.esska-fi.com/esska_fi_s/Venttiilin-varren-tiiviste-pihdit-Pituus-250-mm-943100001780-13380.html

Takaisin uudet kumit saa sopivalla hylsyllä / holkilla painamalla.
« Viimeksi muokattu: 05.03.2018, 16:56:21 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: B234f kansiremontti
« Vastaus #2 : 05.03.2018, 17:04:11 »
Selkee homma, kiitoksia kattavasta vastauksesta. Ehkäpä varaan tuohon sitten kaksi päivää aikaa niin ei tule turhan kiirus. Mitä kansipahveja tähän suosittelette? Motonetistä näytti olevan yläpään tiivistesarja 90e luokkaa. Sitten vaihdan samalla jakopään hilut ja öljypumpun rattaan pultin yms.

Edit. Kiinnostaa myös tuon hihnan oikea kireys, kun se näissä mahtaa olla aika tarkkaa. Jotain nyrkkisääntöä tuohon?
« Viimeksi muokattu: 05.03.2018, 17:49:04 kirjoittanut vellu_volvo »
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B234f kansiremontti
« Vastaus #3 : 05.03.2018, 21:47:44 »
Selkee homma, kiitoksia kattavasta vastauksesta. Ehkäpä varaan tuohon sitten kaksi päivää aikaa niin ei tule turhan kiirus. Mitä kansipahveja tähän suosittelette? Motonetistä näytti olevan yläpään tiivistesarja 90e luokkaa. Sitten vaihdan samalla jakopään hilut ja öljypumpun rattaan pultin yms.

Edit. Kiinnostaa myös tuon hihnan oikea kireys, kun se näissä mahtaa olla aika tarkkaa. Jotain nyrkkisääntöä tuohon?


Eiköhän tuo motonetin setti ihan pätevä ole. Yleensä ainakin noi tarvikesetit ovat Volvoissa olleet kohtuullisen hyviä.

Jos jakopäänkin teet, niin muista tasapainohihnat kiristimineen myös....ainakin tarkistaa, tai poistaa  :juhau:


Hihnan kireyteen itse ainakaan en ole sen kummemmin huomiota kiinnittänyt. Tiedä sitten onko enemmän urbaania legendaa, että olisi jotenkin erityisen tarkka kireydestä  ???
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: B234f kansiremontti
« Vastaus #4 : 05.03.2018, 22:10:18 »
Joo, jospa sillä pärjäis. Tasapainohihnan katkasin autosta jo heti kaupanteon jälkeen pois, kun ei ollut varmuutta sen huolloista yms. Tuntuu toimivan hyvin ilman sitäkin.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B234f kansiremontti
« Vastaus #5 : 05.03.2018, 23:15:58 »
Hae suosiolla ohjaritkin, ei oo kalliita ja tuntuu olevan mieluusti vähän väljänlaisia. Itse tein juuri noin kun suunnittelit, hitusen pölläyttää öljynkäryä kun vedättelee reilummin ahdoilla ja hyppää jarrulle niin selkeän öljynkäryn kuulemma työntää, ei näkyvästi ole enää pölläytellyt ahtimen öljynpaluun tiivistelyn jälkeen mutta käry jarruttaessa on yhä. Toki voihan tuo ahdinkin teoriassa pölläyttää... ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

RallyBaron  Samppasport