Race.fi  TamCar

TAK: Volvo 960 T6

  • 227 Vastauksia
  • 36610 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 830
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #225 : 10.02.2019, 21:55:35 »
Venttiilikokoa ei kannata kannessa mennä muuttamaan. Lisää hintaa suhteessa saavutettuun hyötyyn niin vähän että ei mitään järkeä. Varsinkin kun nokkien nostot näissä 6 sylinterisissä on melko miedot ei isolla venakoolla saa alhaiselle nostolle järkevää hyötyä, virtausnopeus kärsii ja vähän tuntuu siltä että sillä on suurempi merkitys kuin max hevosvoimamäärällä.

Joku saisi joskus testata sen dynossa että ajaisi ensin täysin koskemattomalla kannella ja sen jälkeen portatulla. Koko ajan vakio nokka-akseleilla.  Kuinka paljon saavutetaan hyötyä?

Jotenkin tuntuu vaan siltä, kun noita nyt on eräänkin jo dynottanut, jos on  vakio nokat on sille paketille sitten muuten tehty mitä vaan niin tehon määrän määrittelee turbo ja käytetty ahtopaine.

Perusmoottoriteho laskennallisesti pyörii 10hv sisään samana.  Oli sitten kyseessä 5 tai 6 sylinterinen tinakone.

Sellaiset vehkeet joissa on sitten rajumpaa keppiä kannessa on asia sitten aivan erikseen.

Perus setti on niin että 2.8litrainen tina 6, 9mm nokilla tuottaa sen 180-190hv perusmoottoritehoa ja siitä sitten ahtopaine kertoimella mikäli, jos turbo antaa myöten teho nousee 1bar 370hv 2 bar 550hv.
Olkoot se sitten bensalla tai viinalla suuria eroja ei ole...

Jos tästä kaavasta aletaan menemään huonommaksi, jotain on persiillään. Ja joo kyllä nokkia on yritetty säätää aivan laidasta laitaan ja ei se tunnu paranevan juuri lainkaan. Imusarjan vaihdolla ei ole mitään merkitystä.
 
Ainut mitä ei ole kokeiltu on korkeampi puristussuhde. Nuo on pääsääntöisesti 8.5-9 rutuilla olleita.

Ne vakio nokat on vaan aika miedot, lisää nostoa ne ei tarvitse kuin ehkä 1mm mutta aukiolo aikaa max nostolle lisää niin jeesaa varmasti, vakio nokkien kärjet on selliset terävät kolmiot.   

Olis siisti testaa 9mm nostolla,  pidemmällä aukiololla olevaa keppiä niin menisi vakio venajousella ja ei tarvitsisi miettiä mitään muuta kuin ajoituksen...
 

« Viimeksi muokattu: 10.02.2019, 22:05:01 kirjoittanut boost »
1/4 mile 249km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #226 : 11.02.2019, 00:02:02 »
Joo ei se teho venttiilien koosta ole kiinni. Vakiot venttiilit ollut itelläkin koko ajan, eikä isompaan ole ollut mitään tarvetta. Imuventtiileissä vaan lisäviiste seetipinnan vieressä, kannessa hyvät seetit ja ihan perussiistiminen kanaviin. Ensimmäisessä kannessa en edes teroittanut imukanavien haarautumiskohtaa ja silläkin penkitettiin 800hv E85:llä.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #227 : 11.02.2019, 08:04:35 »
Niin, nythän mulle jää sitten jossain kohtaa ylimääräiseksi yhdet T6 vakionokat joista voisi sitten hitsauttaa vaikka mitä mielenkiintoista. Vaikka juuri sen 9 mm nostoa mutta huomattavasti pidemmällä aukiololla. Saapi nähdä mitä tuo kevät tullessaan...
TAK: Teekkarien Autokerho ry

Projekti: Volvo 960 T6
Käyttis: Volvo S80 T6

 

Ateho  Elekma