Päivitelläänpä taas:
Viikonloppuna sain koneen ja laatikon otettua pois autosta (viimeinkin). Vähän jännäiltiin riittääkö tallissa nostokorkeus mutta riitti se juuri ja juuri

Otettiin siis laatikoineen ulos yhtenä pötkönä. Itse koneen irroitus oli melko suoraviivainen operaatio näin ensikertalaisellakin, ja huomattavasti sitä enemmän aikaa meni kaiken muun hässäkän irroitteluun ennen itse moottorin irroitusta. Nyt on vanha moottori ja laatikko laitettu jemmaan, jos niille vaikka keksisi käyttöä jossakin toisessa proggiksessa.
Oli nuo alkuperäiset moottorin nostopisteet muuten melko heikot. Kumpikin taipui kun mikäkin kun konetta nosteltiin ja liikuteltiin. Onneksi ei tippunut. Turbokoneeseen ajattelin tehdä pakosarjaan hitsaamalla järeän korvakkeen sekä koneen takaosan suoraan pintaan L-kirjaimen muotoisen kannen päälle kääntyvän kiinnikkeen. Millaisia toteutuksia näistä on muilla? Vai oletteko vaan nostelleet ''vähän mistä sattuu''?






Otin tuosta vaparikoneesta vesiputken ja 90 asteen vesiputkikulman uuteen moottoriin, vaikka aika hapokkaassa kunnossa näyttivätkin olevan. Ennen askin irroitusta mittailin M90 vaihteiston mitat koneen päästä keppitelineen liitostappiin ja siirtäjätangon tappiin. Nyt kun mittailen samat bemarin askista niin (teoriassa) pystyn laskemaan paljonko kumpaakin tankoa pitää lyhentää. Sama pätee myös kardaanin lyhennykseen. Bemarin aski on pidempi, joten laipasta laippaan -mittojen erotus, plus jaonmuutoslaipan paksuus on se mitta mitä kardaanin etupätkää täytyy lyhentää. Saapi nähdä kuinka käy...
EDIT: Mittailin nuo laatikoiden pituudet:
M90:
koneen pääty - siirtäjätangon pään keskipiste 46 cm +/- 5 mm
koneen pääty - kannaketangon kiinnikkeen keskipiste 43,5 cm +/- 5 mm
koneen pääty - kardaanin laippa 52,5 cm
ZF GS6-53DZ:
koneen pääty - siirtäjätangon pään keskipiste 61,75 cm +/- 5 mm
koneen pääty - kannaketangon kiinnikkeiden keskipiste 57,5 cm +/- 5 mm
koneen pääty - kardaanin laippa 62,6 cm
Nyt tuosta nopealla laskennalla siirtäjätankoa pitää lyhentää 61,75 - 46 = 15,75 cm ja kannaketankoa 57,5 - 43,5 = 14 cm. Kannaketanko toki vaatii askin päästään jonkin verran lisää modaamista, bemarin askissa kun on kiinnitys molemmilla puolin siirtäjätankoa (samassa tasossa) ja M90:ssä siirtäjätangon vasemmalla puolella hieman ylempänä. Eli käytännössä kannaketangon pää tulee tehdä uusiksi tai käyttää ZF:n omaa kannaketangon päätä. Itselläni kun tuota ZF:n kannaketankoa ei ole, niin joudun soveltamaan ja tekemään uuden. Myös siirtäjätangon pää vaatii modausta. Yritän itse käyttää Volvon siirtäjätankoa ja sen niveltä johon vaihdan pään joka sopii ZF:n laatikon siirtäjätangon päähän. Halkaisija ainakin on eri ja todennäköisesti tapinreikäkin. Jatkan mittailua loppuviikolla...
Kardaania pitäisi näiden mukaan lyhentää etupätkästä 10,1 cm + jaonmuutoslaipan paksuus, eli noin 11-12 cm.
Pikkuhiljaa.