Taas on hieman edistytty.
Vanhat sähköt, ja puoli sisustaa siinä ohessa, on purettu poies ja uusiakin aloiteteltu jo asentelemaan. Uusia läpivientejä tein vähän sinne sun tänne että saa piuhat paremmin piiloon tuomitsevalta silmältä ja että johtojen vetäminen on suoraviivaisempaa. Päävirtakaapeli tulee vp-kotelosta ensin akseliston päällä auton alla noin metrin matkaa, ja palautuu sisätiloihin takamatkustajien jalkatilan ''takaseinästä'' ja jatkaa siitä matkaansa keskikonsolia mukaillen kohti konetilaa. Samaa reittiä tulevat polttoainejärjestelmän releytyksen piuhat. Totesin että tuo takapenkin alitus sisäkautta olisi ollut ehkä hieman haastava toteuttaa joten mentiin sitten alakautta. Moottorinohjainpurkki tässä on apukuskin hansikaslokerossa. Päävirtakaapeliksi tuli 50mm2 piuhaa ja kaapelin toinen pää tulee vanhalle akkupaikalle, josta sitten haarautuu etiäppäin. Mutta sähköhommat on sinänsä tylsiä.
Pikkuhiljaa kun sähköt toivottavasti valmistuvat niin pitäisi olla jo jonkinmoisia ajatuksia tuosta mekaanisen ahtimen ohjaustavasta. Tai no, voisihan sen jälkikäteenkin tehdä mutta sitten tulee tehtyä turhaa työtä kun kaivelee uusia johtoja esiin vastaniputetuista johtosarjoista. Ahtimen magneettikytkimelle menee kaksi piuhaa, +12v ja maa. Releohjattu tästä siis tulee. Pöntössäkin on useita piuhoja jotka tuohon releohjaukseen pystyvät, ja niitä pystyy ohjelmoimaan Tunerstudiossa Programmable On/Off Outputs -valikon kautta. Pa-pumppujen releohjaus tulee sekin tuosta asetettua ja siihen käyttöön tulee INJ G ja INJ H -piuhat X:n johtosarjasta. Luultavasti remmille tulee vielä ''tappokytkin'' kabiiniin mikä ohittaa kaikki releohjaukset.

Valikko itsessään antaa valita kaksi erillistä parametriä ohjauksen aktivointiin. Jos remmiä haluaisi ajaa pelkällä kierroslukutiedolla (rpm <= 4000 ; output on ja rpm > 4000, output off), niin tilannehan olisi ohjauksen kannalta helppo. Yksi rele ja yhdellä piuhalla, asettaen nuo kierrosluvun arvot vaan tuonne. Tässä on nyt pyörinyt vaan mielessä sellainen ajatus, että ahtimen hihna ei tosiaan varmasti tykkää tuollaisesta 4000 rpm tapahtuvasta äkillisestä takaisin päälle kytkeytymisestä. Hihnathan nyt ei sinänsä ole kovin kalliita, mutta....

Kierrosluvun kasvaessa tilanne on melko yksinkertainen, ahtimen releohjaus kytkee ahtimen pois päältä kun mennään tuon halutun kierrosluvun yli, mutta haaste remmien kestävyyden kannalta tulee kun kierrosluku on ollut yli tuon 4000 ja laskee sen alle. Ja tätä olen nyt yrittänyt pohtia että miten tuota saisi helpotettua.
Yksinkertainen releohjaushan esimerkiksi tuon pelkän kierroslukuarvon mukaan ei välitä tuon taivaallista miten ja ''mistä suunnasta'' kierrosluku lähestyy tuota neljää tonnia. Jossei nyt ideaalinen, niin ainakin paljon parempi toimintalogiikka olisi ehkä sellainen missä kierrosluvun tippuessa tuon 4000 rpm alle, releohjaus ''odottaisi'' kunnes kierrokset ovat laskeneet esimerkiksi 2500 rpm, tai kytkisi remmin päälle vasta kun kierrosluku kasvaa tai kaasuläpän asento on jotain muuta kuin 0 %. Tällöin remmi ei menisi moottorijarrulla (rpm laskee ja TPS ~ 0) päälle ennekuin kierrokset ovat 2500 TAI kuljettaja painaa kaasua (rpm kasvaa / kaasuläpän asento > 0 %). Mutta mitenhän tämän kaiken kertoisi tuolle matopurkille

Tavallaan tässä ollaan kai tilanteessa jossa tulee kaksi osittain päällekkäistä toimintalogiikkaa tuolle ahtimelle. Kun kierrosluku kasvaa kiihdyttäessä, niin ahdin on päällä 0-4000 rpm, mutta jos laskee, niin kytkeytyykin päälle vasta 2500 rpm tai kierrosluvun positiivisen derivaatan tai kaasuläpän prosenttiarvon mukaan. Ja tämän toteuttaminen megaspruitsilla on tässä nyt vaivannut päätä viime aikoina. Ohajausparametrejähän tuosta 3X:stä löytyy kyllä vaikka muille jakaa. Paljon on kysymyksiä ilmassa mutta ehkä näihin vastauksetkin löytyvät, jossei sitten muuten niin kokeilun ja erehdyksen kautta
