Mihin menee lämpöanturin maadotukset?
Minä olen käyttänyt yhtä Esim. Bilteman venepuolelta olevaa maarimaa, johon vedän kaikki maadoitukset megasta ja antureita. Jokainen maadoitusjohto omanaan, johdot pultataan kiinni. Siitä sitten yksi kunnon maajohto runkoon, ei millään peltiruuvilla kiinnitettynä vaan vähintään 8mm pultilla maalit putsattuna pois. Itse en myöskään käytä liitoksia johtosarjan sisällä. Pikkusen tulee enempi johtoa mutta voi olla varma sillon että liitokset ei sekoile.
Moottorin maadoitus kannattaa myös olla kunnossa.
Vältän myös moottoriin antureiden puolien yms. maadoittamista. Vaikka se helpompaa olisi mutta tosia asia on se että ennemmin tai myöhemmin joku näistä miljoonasta maapaikasta on löysällä.
Kun kaikki maadoitukset on yhdessä paikkaa on aika helppo työntää sormi maarimaan ja tarkistaa onko kaikki kiinni.
Abiko liittimiä ei pitäisi käyttää oikeastaan missään, jos mahdollista.
Valmiit relekannat on todellinen harmi, et pääse mitenkään tarkistamaan kaikkia releen kannassa olevia johto pinnejä onko kunnolla kitkaa.
Sulakerasioina kannattaa käyttää vain ja ainoastaan sellaisia missä johto ruuvataan pultilla kiinni. Vene puolelta löytyy näitäkin.
Releet kannattaa yli mitoittaa vähintaa x2 mikä on käytössä oleva kuorma.
Siinä perus juttuja...
Lämpöanturin maa on lohkossa, kuten kaikki puolat myös. Tuollainen yhdellä rimalla tehty maadoitus olisi kieltämättä paljon parempi. Ikäviä nuo kannen maapaikat siinä mielessä on että jengathan ovat silloin alumiinissa. Moottorilohko on kahdella eri maapiuhalla kiinni rungossa. Abikoja on tuossa vielä mutta kun sähköt tein uusiksi niin niiden määrä kuitenkin varmaan puolittui

Sulakerasia on tuollainen venepuolen rasia. Tänään oli ensimmäisen koeajelujen päivä, ja ilmeisesti tuo flektin/lämpöanturin ongelma johtui ainakin osittain akun vajaasta latingista ja tyhjäkäynnistä. Ainakin kun autoa käytteli ja hieman ajeli niin flektin käynnistyessä 94 asteessa lämpö edelleen hyppäsi sinne 105 asteen tietämille, mutta laski kyllä hyvin nopeasti alle sadan ja sittemmin alle tuon 94 astetta. Ongelma siis ehkä hoiti itse itsensä.
Mutta päivän agendaan, eli koeajoihin. Oli sen verran työntäyteinen päivä ettei kamera osunut käteen tällä kertaa.
Aamulla hitsasin pakoputken ja cut-outin loppuun. Pakoputki oli yksinkertainen mutta tuosta cut-outin asennuksesta tuli kyllä käsittämättömän ahdas. Cut-out irtautuu downpipen yläosasta ja kääntyy downpipen alle, jossa 3' v-bandilla on venttiili kiinni. Venttiilistä sitten lähtee putki auton alaiseen ulkoilmaan. ''Screamer pipen'' ja runkopalkin välille jäi noin puoli senttiä ja vastaavasti pakosarjan ja putken välille yhtä lailla puoli senttiä. Sieltä kuitenkin löysi paikkansa. Perämurikkaan meni Castrolin Syntrax 75w-140 Limited Slip -öljyt. Murikka taisi olla melkoisen tyhjä kun öljyä meni lähestulkoon kaksi litraa. Nimellisen vaihtotilavuuden pitäisi olla kai noin 1,3. Kardaanin laippa tuli koneistajalta ja istui kardaanin kanssa ilman ongelmia. Pulteiksi 12,9 M10 ja nordlockit kaikkiin alle. Jos tällä kertaa pysyisi kardaani paikoillaan.
Sitten vaan siirtokilvet kiinni ja varovasti kokeilemaan.
- Ohjaustehostin kenkkuili enemmän tai vähemmän koko päivän, aluksi rutisi (eikä tehostanut) kun viimeistä päivää ja kun rutina vihdoin loppui niin ei tuntunut vieläkään tehostavan kunnolla. Eritoten ihmetytti, että joka kerta kun auton sammutti, tehostajan säiliön korkin välistä puski öljyä. Aluksi ulospuskeva öljy oli kuplien täyteistä mutta pikkuhiljaa kuplat katosivat. Oletan että kuplat tulivat hammastangon ilmaantumisesta, mutta tehostus ei kuitenkaan muuttunut normaaliksi missään välissä vaikka nestettä lisäilinkin. Viimeksi kun autolla ajeltiin niin tehostin toimi vielä, ja ainoa ero tähän uuteen setuppiin on että jouduin muuttamaan säiliön lähtöjä hieman.
- Kaasuläpän vaijeri irtosi muutamaan kertaan. Tässä ei vielä sinänsä mitään, koska vaijeri on hieman kötöstys, mutta kerran kaasuläppä jumittui noin 20% auki-asentoon. En tiedä oliko asialla mitään tekemistä mutta hetken aikaa kun auto jäähtyi niin sitten ei enää jumittanut. Täytynee purkaa ensi kerralla remmiahdin pois että pääsee läppään käsiksi ja tutkimaan mistä tuo voi johtua. Samalla voisi tutkia saako tuon vaijerin korvattua tangolla, jotta saisi ylimääräiset välykset pois.
- Mekaaninen ahdin ja sen kytkennät toimivat kuten pitääkin

Asetukset ovat nyt niin että Megasquirtin toinen ohjauspiuha pitää remmin aina päällä 0-2500 rpm ja toinen vastaavasti 0-4000 jos tps > 10%. Nämä ehdot voivat siis olla päällekkäiset tuolla 0-2500 rpm -alueella. Kaasulla leikkiessä ahtimen saa päälle tai pois riippuen ihan miten kaasua käyttää. Nyt kun autossa on pakoputki kiinni niin mekaanisen ahtimen äänet tulevat esiin paljon voimakkaammin, ja esimerkiksi tasakaasulla 2400 rpm ajaessa remmi pitää sellaista vinkunaa ettei auton pakoääniä kuule kabiinissa lainkaan. Vaikkei autolla nyt kovin hurjia vetoja uskaltanut vielä ajaa niin kyllä remmi vaikutti alakierroksille tuovan selkeästi lisää vääntöä. Auto tuntui paljon ''kevyemmältä'' kuin aiemmin. Seokset olivat vanhalla kartalla hämmentävän hyvin kohdallaan. Alakierroksille laiteltiin hieman lisää.
- Yksi remmin hihna sai surmansa jo ensimmäisten 1000 metrin aikana, mutta tämä mitä todennäköisimmin johtui löysälle jääneestä kiristinrullasta. Kiristinrulla pääsi kääntymään pitkittäisakselinsa suhteen ja hihna luiskahti rullan ja rullan telineen väliin. Lopputuloksena puolet hihnasta mustana möhnänä ympäri konetilaa. Noh, uutta hihnaa motonetistä ja kiristin ensin oikeaan tiukkuuteen ja sitten varmasti kireälle ja vanhat hihnanmuruset paineilmalla pois ja taas tuntui pelaavan. Jotenkin tuo kiristinmekanismi tuntui olevan melkoisen kranttu oikean tiukkuuden suhteen. Useampikin silmäpari tutki hihnalinjoja ja kiristinrullan suoruutta hihnan linjalla eikä tuosta mainittavaa heittoa silmällä löytynyt, mutta siltikin hihna tahtoi ajaa kiristinrullan jompaankumpaan laitaan, riippuen hihnan tiukkuudesta.
Kokonaisuutena päivä vahvasti positiivisen puolella. Seuraaviin Malmi Street Dragseihin voisi tähdätä, mikäli niistä nyt kortopa-viruksen tiimoilta mitään tulee.