Ruby Red S80Ajatus kertoa tästä autosta lähti nyt näin useamman vuoden jo foorumia seuranneena, siitä että autoon pyörähti mittariin juuri 270 tkm ja kai tässä parin vuoden aikana jotain autolle on tullut tehtyä, mistä kehtaisi kertoa. Foorumia selanneena moneen ongelmaan on löytynyt ratkaisuja, joten toivottavasti myös tästä olisi joskus jollekulle jotain hyötyä. Aloitusviestiin tarkoituksena on kertoa tiivistetysti autosta ja avata tarkemmin jo tehtyä sekä tulevia tekemisiä jatkona tähän ketjuun. Kommentointi on jopa suotavaa, mutta sitten itse autoon tai sen hankintaan ensin.
Autokuume yltyi yltymistään iän lähetessä kahdeksaatoista 2015 vuoden aikana. Alusta asti oli selvää, että auton on oltava Volvo ja malliltaan S80. Tämän lisäksi kriteereinä oli turbo, manuaali ja mielellään vielä vaaleilla nahkapenkeillä. Jo kahden ensimmäisen kriteerin täyttäminen oli hyvin vaikeaa hyvin suppean tarjonnan vuoksi niin Suomessa kuin Ruotsissa. Ennen tätä omistamaani yksilöä vastaan tuli Lappeenrannassa liikkeessä ollut S80 vapari kutosella. Vaikka kilometrejä autossa ei ollut kuin 160 tkm, oli auto saatu tuhottua niin rähjäiseen kuntoon, että hirvitti. Tästä ei siis tullut kauppoja.
Viikot kuluivat ja Eurasta tuli vastaan tälläinen 246 tkm ajettu yksilö vuosimallia 2006 haluamillani varusteilla. Hetken aikaa kummasteltua ja budjettia tarkasteltua oli suuntana Eura. Auto vastasi pääosin odotuksia ja osittain jopa ylitti ne, mutta toki lakkavika tuli paikan päällä yllätyksenä. Tästä huolimatta raha ja auton avaimet vaihtuivat kädestä toiseen. Huoltohistoria oli (ja on yhä edelleen) kunnossa, sekä sisusta on poikkeuksellisen siisti (edes kuskin penkki ei ole revennyt), mikä loi luottoa ostaa auto. Kaupan tekoa omalta osaltani helpotti vielä se, että ajokortin saamiseen oli enää kuukausi ja juurikin turbo manuaali S80:t on melko harvinainen yhdistelmä, joten aikaa odotteluun ei enää juuri ollut (Ja kyllä, oma auto oli oltava valmiina, kun 18 tuli täyteen, piste). Alunperin tarkoituksena ei ollut hankkia näin "paljon" ajettua. Kuitenkin näin jälkikäteen autoon olen ollut joka suhteessa tyytyväinen, eikä isompia "yllätysremontteja" ole ilmennyt kilometreistä huolimatta. Myös bensankulutuksen vähyys on ollut yllätys, sillä keskikulutus tankillisella on pyörinyt 7,1-8,5 litran välillä per 100 kilometriä.
Varustelu - Vuosimallia 2006
- Moottorina toimii väkivahva 2.5 T eli 210 hp / 320 Nm
- Summum tai Classic, ei varmuutta
- Manuaalilaatikko
- Väriltään Ruby Red pearl, joka tunnetaan myös koodilla 454
- Vaalea nahkasisusta sportti-istuimin
- Sähkösäätöinen kuljettajan paikka kolmella muistipaikalla
- Radiona HU-650
- Nahkaratti
- Alumiiniset somisteet
- 2-vyöhyke ilmastointi
- Bi-xenon ajovalot
- Sähköisesti koria vasten kääntyvät peilit
- Sähköisesti kaatuvat takaniskatuet
- Alkuperäiset Orestes-vanteet
- Parkkitutka takana (jälkiasennettu)
Jälkikäteen varusteltua ja tehtyä omana aikanani - Kesävanteina BBS CK007 eli 19"8J ET 42, joiden ympärillä pullakumit 235/35
- Alusta vaihdettu kokonaisuudessaan BC-racing BR
- Volvon oem parkkitutkan asennus
- STP:n vaimennusmattoa levitelty oviin karkeasti 3m
2 ja loput levitetty takaloosteriin
- Joku aikaisempi omistaja vaihtanut erkkasarjan eteen
- Lakkavikainen ovi vaihdettu (kuskinpuoleinen takaovi), takapuskuria paikkalakattu
- Watchdial mittaristo swappi (kuoret vaihdettu, tietokone auton alkuperäinen)
- Jarrupalat vaihdettu (osa jo kahteen kertaan jumittuneen satulan vuoksi

)
- Takalevyt EBC
- Moottoriöljyjä vaihdeltu kymppitonnin välein
- Ledejä vaihdeltu
- Tuulenohjaimet ja takalasin lippa
- Pesty ja puunattu parhaan mukaan
Loppuun vielä parit kuvat mistä ollaan tultu ja mihin ollaan menossa:
Ostettaessa

Tämän hetkinen tilanne



Sisusta

