KL-varaosat  Race.fi

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 16015 Vastauksia
  • 3994224 Lukukerrat

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ronksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • Volvo is a lifestyle
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10890 : 21.12.2016, 09:46:36 »
Autoni on S80 D5 vm2007. Moniurahihnan kiristäjän hankkisin ja sain mekaanisen. Vaihtoehtona oli myös hydraulinen, mutta sanottiin että mekaaninen korvaa hydraulisen. Mitä tässä pitäisi uskoa?

EDIT: Mekaaninen siellä on ja Kl-Varaosista kävin kyseisen ostamassa. Sopi paikalleen passelisti.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2016, 19:38:58 kirjoittanut Ronksu »
Volvo S80 D5 -07
Ex Volvo 460 1.7 -91
Ex Volvo V40 T4 -99
Ex Volvo S40 T4 -00 -> http://www.x40fin.com/index.php?topic=21931.0

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6716
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10891 : 21.12.2016, 20:15:55 »
Mitkä osat ovat kierrätyskelpoisia B4204S2 moottorilla varustetun -00 ja B4184S moottorilla varustetun -99 V40 volvojen kesken. Tuon kaksilitraisen ostin varaosiksi, jakopäänremmi mennyt ajossa poikki. Vaihteisto, pakoputkisto, moottorinapulaitteet  tms. ?
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10892 : 21.12.2016, 21:34:25 »
Sitten laatikoissamme lienee eroa. Omani on vapari, laatikon kyljessä lukee 71L.

Laatikoissa on oltava jotain eroja, vaikka ne samanlaisia on olevinaan.
Itseltä hajosi auton alkuperäinen laatikko ja tämä "uusi" tuntuu lukitsevan turbiinin
hieman kovemmassa vauhdissa(3-5km/h), kuin vanha.
Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa mikkkis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • Volvo R Owners Finland
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10893 : 22.12.2016, 21:57:02 »
Voiko hajonnut ilmamassamittari aiheuttaa sen, että ahdot ei nouse? Isolle tielle kiihdyttäessä kuului jokin rasahdus eikä ahtanut enää ja levikkeelle pysähdyttäessä imm-johto kiinni ei antanut koskea kaasuun eikä pyörinyt kunnolla ja lopulta sammui. Johto irti niin pääsin kotipihaan. Ihmetyttää vaan tuo rasahdus ja toiseksi se, että alkuperäinen boschin imm uusittu 2kk sitten ja sen vielä ymmärrän, että tarvike imm ois voinut hajotakin näin nopeasti.
855 T-5R CREAM YELLOW

EX: 855 2.4 10V -97

Poissa nepu10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10894 : 22.12.2016, 22:25:13 »
Nyt meni sitten omasta 850 TDI -97 matka- ja trippimittari elottomaksi. Eli ilmeisesti se pikkuratas hajonnut.
Mielessä kävi että voisi samalla vaihtaa koko mittariston ajotietokoneelliseen malliin, joten nyt haluaisin tietää että riittääkö kun hommaa vain sellaisen ja sen "infonupiskan" niin kaikki toimii ilman mitään taikatemppuja. Olen yrittänyt lueskella noihin liittyviä juttuja ja molemminpuoleista kommenttia olen löytänyt....
Entäs onko kova homma laittaa tuohon V70 Mk1 mittaristo vai kannattaako se unohtaa heti?

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10895 : 22.12.2016, 22:42:18 »
Et tarvi kun itse ajotietokoneen, napin ja piuhan siihen väliin.
No kun halvalla sai.

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10896 : 23.12.2016, 02:56:59 »
En ymmärrä noista päästöarvoista mitään, mutta läpi meni ja haluaisin ihan mielenkiinnosta tietää onko arvot ihan ok (vaikka läpi menikin). Kyseessä siis 740 & B230F
Tyhjäkäynti:
CO   0.37%
HC   74ppm
CO2 11.4%
O2    4.45%

Korotettu:
CO   0.29%
HC   19ppm
CO2  14.3%
O2    0.71%
Lambda  1.028

Toinen kysymys, hylky tuli laahaavasta jarrusta edessä ::). Koitin herkistellä satulaa ja sainkin männät ihan hyvin liikkumaan edes taas ja vaihdoin varmuudenvuiksi jarruletkunkin, mutta ei millään palauta itsestään, vaan jarrunpainamisen jälkeen vetää ihan jumiin koko levyn. Palat ja asennussarja melkein uudet. Eikös toi oo nyt aika selvästi satula vika? Mätänetistä saa onneksi tilattua, sillä noi Bendix abs satulat yhdellä letkulla tuntuu olevan aika kiven alla.
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10897 : 23.12.2016, 10:04:43 »
En ymmärrä noista päästöarvoista mitään, mutta läpi meni ja haluaisin ihan mielenkiinnosta tietää onko arvot ihan ok (vaikka läpi menikin). Kyseessä siis 740 & B230F
Tyhjäkäynti:
CO   0.37%
HC   74ppm
CO2 11.4%
O2    4.45%

Korotettu:
CO   0.29%
HC   19ppm
CO2  14.3%
O2    0.71%
Lambda  1.028

Toinen kysymys, hylky tuli laahaavasta jarrusta edessä ::). Koitin herkistellä satulaa ja sainkin männät ihan hyvin liikkumaan edes taas ja vaihdoin varmuudenvuiksi jarruletkunkin, mutta ei millään palauta itsestään, vaan jarrunpainamisen jälkeen vetää ihan jumiin koko levyn. Palat ja asennussarja melkein uudet. Eikös toi oo nyt aika selvästi satula vika? Mätänetistä saa onneksi tilattua, sillä noi Bendix abs satulat yhdellä letkulla tuntuu olevan aika kiven alla.
Päästöt ovat hyvät, happiarvo on hitusen koholla, kuten myös Lambda. Viittaisi pieneen vuotoon pakoputkessa (minulla riitti nuppineulan pään kokoinen reikä, jotta lambda meni yli sallitun 1.030). Veikkaisin katalysaattorin ja keskivaimentimen välistä liitosta, tai akselin ylitystä. Voi olla toki myös etuputken ja katalysaattorin välinen liitos. :D

Käytithän liukutapit irti satuloita kunnostaessa? Omassa 945:ssa oli etujarrut "aivan yhtä puuta" kun auton joskus ~4 vuotta sitten ostin. Jarrumännät piti painaa rasvaprässillä pihalle ja sen jälkeen täytyi hioa hiekkapaperilla (olisikohan ollut tonninen paperi) männät ympäriinsä. Oli pölysuojat mäntien ympärillä päässeen pullahtamaan irti ja männässä jo ihan kiitettävä kerros ruostetta.
Liukutapit olivat aivan umpiruostuneet jumiin ja kuskin puolelta toinen lähti vasta puolen tunnin pillillä punaiseksi hehkuttamisen ja ääliömäisen väkivallan jälkeen liikkeelle. Tapeille tein kunnon hionnan (irtoruoste pois, pinta kiiltäväksi) kuten myös tappien pesille (porakoneen päässä hiomapaperimytty). Asiallinen rasva väliin ja kasaan. Jarrupalojen vastepinnoista poistin kaikki irtoruosteet ja hioin pinnat niin puhtaaksi kuin sain.

Viime keväänä, noin 3.5 vuotta kyseisen remontin jälkeen, olivat etujarrut muistaaseni 1-2% heiton sisällä edelleen, vaikka levyt ovat jo hiukan kieroutuneet.

Jarruhommissa aina:
- Jos on kunnolla jumissa, pura kokonaan (tapit ja männät pihalle)
- Poista irtoruoste, liukupinnoista (liukutapit, jarrupalojen vastepinnat) koeta saada mahdollisimman puhtaat
- Jos männässä on kevyttä pintaruostetta, hio hienolla hiomapaperilla varovasti ruoste pois
- Tarkasta männän tiivisteet
- Kasaa tarvittaessa uusilla tiivisteillä ja tapeilla. Liukutappeihin oikea rasva (jarruvaseliini tappeihin, jarrupalojen reunoihin kuparirasvaa)
- Ilmaa huolellisesti.

Jos ei tuolla ala toimimaan, uusi satula.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1807
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10898 : 23.12.2016, 13:19:26 »
^ Ei juuri lisättävää, kuin jarrusylinteri(e)n kunnollinen hoonaus. Vetää ajan oloon varsinkin suojakumin ja tiivisteen välisen rantin topakkaan ruosteeseen alkaen ahdistaa mäntää, aiheuttaen usein senkin ruostumisen.

Turhan usein jarruja "herkistellessä" unohtuu, että jokin sen jumin aiheuttaa eikä se sieltä poistu vaikka osat saisikin liikkumaan uudestaan.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa jokeri racin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10899 : 23.12.2016, 17:48:11 »
^ Ei juuri lisättävää, kuin jarrusylinteri(e)n kunnollinen hoonaus. Vetää ajan oloon varsinkin suojakumin ja tiivisteen välisen rantin topakkaan ruosteeseen alkaen ahdistaa mäntää, aiheuttaen usein senkin ruostumisen.

Turhan usein jarruja "herkistellessä" unohtuu, että jokin sen jumin aiheuttaa eikä se sieltä poistu vaikka osat saisikin liikkumaan uudestaan.


Jarrupaloja vaihtaessa tai jotain muuta niillä seutuvilla auottaessa, tulee yleensä suihkittua voidetta männän suojakumin alle...  Auttaa melko paljon satuloiden elinikään.. ;)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10900 : 23.12.2016, 18:15:40 »
Ja kannattaa muistaa, että jarrut pysyvät kunnossa, kun niitä käytetään. Pätee ihan kaikkiin jarruihin, myös siihen "maailman surkeimpaan" käsijarruun.

Volvolla joutunut "pari kertaa" jollain syrjätiellä tekemään pari rajumpaa jarrutusta. Fibatilla taas (satulat, jotka ovat herkät jumiutumaan) on sitä jarruttelua tullut muutenvain aika paljon ja rajusti, viime remontissa olivat kaikki neljä etupalaa 1mm:n sisällä yhtä kuluneita. :2funny:

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10901 : 23.12.2016, 19:14:26 »
Päästöt ovat hyvät, happiarvo on hitusen koholla, kuten myös Lambda. Viittaisi pieneen vuotoon pakoputkessa (minulla riitti nuppineulan pään kokoinen reikä, jotta lambda meni yli sallitun 1.030). Veikkaisin katalysaattorin ja keskivaimentimen välistä liitosta, tai akselin ylitystä. Voi olla toki myös etuputken ja katalysaattorin välinen liitos. :D
No joo vuotaa akselin ylityksen kohdilta ainakin. Täytyy laittaa putki kuntoon kun ehtii.

Käytithän liukutapit irti satuloita kunnostaessa? Omassa 945:ssa oli etujarrut "aivan yhtä puuta" kun auton joskus ~4 vuotta sitten ostin. Jarrumännät piti painaa rasvaprässillä pihalle ja sen jälkeen täytyi hioa hiekkapaperilla (olisikohan ollut tonninen paperi) männät ympäriinsä. Oli pölysuojat mäntien ympärillä päässeen pullahtamaan irti ja männässä jo ihan kiitettävä kerros ruostetta.
Liukutapit olivat aivan umpiruostuneet jumiin ja kuskin puolelta toinen lähti vasta puolen tunnin pillillä punaiseksi hehkuttamisen ja ääliömäisen väkivallan jälkeen liikkeelle. Tapeille tein kunnon hionnan (irtoruoste pois, pinta kiiltäväksi) kuten myös tappien pesille (porakoneen päässä hiomapaperimytty). Asiallinen rasva väliin ja kasaan. Jarrupalojen vastepinnoista poistin kaikki irtoruosteet ja hioin pinnat niin puhtaaksi kuin sain.
Kyllä, liukutapitkin on puhdistettu ja rasvattu. Korjaamalla satulan tulisi varmasti ihan hyvä, mutta ei yksinkertaisesti aika nyt riitä, niin lähti uusi satula tilaukseen.
Pitää varmaan seuraavaks alkaa herkistelee toisenpuolen satulaa, ettei katsastuksessa pomppaa liian isosta tehoerosta ::)
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10902 : 23.12.2016, 20:07:23 »
240, 740 ja 940 käsijarru ei helposti jumiin mene, eikä jäädy. Satulasta ottava käsijarru jäätyy melkoisella varmuudella talvella jumiin, vaikka miten olisi keväästä syksyyn ollut käytössä. X40 ja 400-sarjalaisissa ei kannata talvella käsijarrua käytellä.

Maailman surkein käsijarru on juurikin tuo satulassa oleva.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1807
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10903 : 23.12.2016, 21:46:19 »

Jarrupaloja vaihtaessa tai jotain muuta niillä seutuvilla auottaessa, tulee yleensä suihkittua voidetta männän suojakumin alle...  Auttaa melko paljon satuloiden elinikään.. ;)

Jep. Runsasta jarrukumirasvaa tulee tuohon väliin käytettyä kun mahdollista.

Kahdesti olen ~10 vuoden sisään etujarrut uusinut/kunnostanut, toisen kierroksen ainoa syy oli kun ensimmäinen mäntä alkoi nahistamaan.

Pitää varmaan seuraavaks alkaa herkistelee toisenpuolen satulaa, ettei katsastuksessa pomppaa liian isosta tehoerosta ::)

Tämä nyt on vain oma mielipide, mutta jos on tarkoitus käyttää aktiivisesti ja pitää pirssiä pidempään, laittaisin molemmat puolet samoihin aikoihin samanlaiseen iskuun. Käyttöikä kuitenkin suunnilleen sama, niin tartte olla koko ajan entraamassa eri puolilla jotakin. Pitkässä juoksussa tule sen kalliimmaksikaan. O0
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10904 : 23.12.2016, 22:25:15 »
Päästöt ovat hyvät, happiarvo on hitusen koholla, kuten myös Lambda. Viittaisi pieneen vuotoon pakoputkessa (minulla riitti nuppineulan pään kokoinen reikä, jotta lambda meni yli sallitun 1.030). Veikkaisin katalysaattorin ja keskivaimentimen välistä liitosta, tai akselin ylitystä. Voi olla toki myös etuputken ja katalysaattorin välinen liitos. :D

Käytithän liukutapit irti satuloita kunnostaessa? Omassa 945:ssa oli etujarrut "aivan yhtä puuta" kun auton joskus ~4 vuotta sitten ostin. Jarrumännät piti painaa rasvaprässillä pihalle ja sen jälkeen täytyi hioa hiekkapaperilla (olisikohan ollut tonninen paperi) männät ympäriinsä. Oli pölysuojat mäntien ympärillä päässeen pullahtamaan irti ja männässä jo ihan kiitettävä kerros ruostetta.
Liukutapit olivat aivan umpiruostuneet jumiin ja kuskin puolelta toinen lähti vasta puolen tunnin pillillä punaiseksi hehkuttamisen ja ääliömäisen väkivallan jälkeen liikkeelle. Tapeille tein kunnon hionnan (irtoruoste pois, pinta kiiltäväksi) kuten myös tappien pesille (porakoneen päässä hiomapaperimytty). Asiallinen rasva väliin ja kasaan. Jarrupalojen vastepinnoista poistin kaikki irtoruosteet ja hioin pinnat niin puhtaaksi kuin sain.

Viime keväänä, noin 3.5 vuotta kyseisen remontin jälkeen, olivat etujarrut muistaaseni 1-2% heiton sisällä edelleen, vaikka levyt ovat jo hiukan kieroutuneet.

Jarruhommissa aina:
- Jos on kunnolla jumissa, pura kokonaan (tapit ja männät pihalle)
- Poista irtoruoste, liukupinnoista (liukutapit, jarrupalojen vastepinnat) koeta saada mahdollisimman puhtaat
- Jos männässä on kevyttä pintaruostetta, hio hienolla hiomapaperilla varovasti ruoste pois
- Tarkasta männän tiivisteet
- Kasaa tarvittaessa uusilla tiivisteillä ja tapeilla. Liukutappeihin oikea rasva (jarruvaseliini tappeihin, jarrupalojen reunoihin kuparirasvaa)
- Ilmaa huolellisesti.

Jos ei tuolla ala toimimaan, uusi satula.
Noi bendixit on semmosia perkeleitä, että niihin ei saa mistään korjaussarjoja, jolla männät ei jäisi totaalijumiin kunhan satula on 5 min huilannut koskemattomana. Ei volvolta eikä tarvikkeena. BTDT, mulla on, tai siis oli, 2 paria noita bendixejä mistä ei millään maailman konstilla saatu toimivia kun tiivistekumit on liian kireitä. Ois pitäny ehkä kaivaa motivaatiolaatikkoa vielä sevverta että olis viritelly vaikka kilotiivistekaupasta o-renkaat sinne, mutta ei tullu tehtyä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Samppasport  Futurez